Gå til innhold
Hundesonen.no

Stå under marsj


Gro
 Share

Recommended Posts

Ja, hvordan trener dere inn stå under marsj? Det er jo en bronsemerkeøvelse, så da er det vel enkelt og sikkert derfor jeg ikke finner en tråd om dette fra før, men i hodet mitt synes jeg det er knotete å lære inn, og da blir det jo vanskelig da...

Vi har prøvd en metode som vi lærer på bronsemerkekurset vi går nå, men jeg synes det går litt smått, så jeg er ikke sikker på at det er den beste måten for oss. Også fikk vi en ny input på hvordan det kan gjøres på klikkerkurs i helga, og den skal vi jo prøve på, men jeg vil også gjerne ha input på hva dere gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte det inn ved å rygge med hunden foran meg. De aller fleste hunder vil stoppe en eller annen gang, og da er det bare å være rask og belønne. Jeg syns det funket best enten å kaste godbit rett til hunden, eller å ha godbit/leke liggende bak hunden som den får løpe til. Gjentar dette til hunden har forstått at det er å stoppe den får belønning for, og begynner deretter å legge på kommando. Når hunden stopper på kommando, begynner jeg å ta øvelsen inn i fotgående. Dette har fungert bra på mine hunder i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg begynner med å lære dem å stoppe forran meg mens jeg gå sakte baklengs. Aller først fanger jeg frivillige stopper (de fleste hunde stopper litt etterhvert når du går sakte bakover med dem forran). Da belønner jeg direkte med en gang de stopper. Ganske kjapt krever jeg at de står litt og litt lengre før de får belønninga si (som jeg kaster til/bak dem). Jeg legger på kommando så snart de har forstått prinsippet om å stoppe og bli stående (altså, jeg legger på kommandoen før øvelsen er ferdig, tidligere enn klikkertrenere). Så øker jeg farta mi, fortsatt baklengs, øker tida de må stå stille (men belønner fortsatt stoppen innimellom) og hvor langt fra jeg går. Øker selvfølgelig ikke alle tre delene i samme økta, men gjør det parallelt. Når hunden kan stoppe på kommando og bli stående mens jeg går videre i normalt gangtempo, begynner jeg å gradvis snu meg så hunden går i en form for frivillig fot (på riktig side). Når jeg snur meg senker jeg i starten gangfarten min igjen. Når ståkommandoen sitter der også, så går jeg fot med kommando og kommanderer stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig gjort akkurat slik som Snusmumrikken beskriver, det har fungert fint på min. I perioder hvor han har fått litt tripping i ståen har jeg gått tilbake til scratch. Han tok i alle fall den metoden innmari fort, så har ikke erfaring med andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøvde jeg igjen, jeg synes vi har jobba ganske mye med dette i det siste, men uten at poletten har døtti ned. Det har liksom vært litt på "lykke og fromme". Men på klikkerkurset i helga ble vi forklart noe lignende du bruker @Snusmumrikk. Jeg trente litt på det på kurset i dag, bittelitt etter vi kom hjem, og en kombinasjon med å sette ned tempoet i FVF, så ser det ut som om det har gått opp et bittelite lys i hvert fall :) Så da krysser vi fingre for at det går seg til, eller så får vi starte mer på scratch igjen.

Takker og bukker alle mann :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro stå under marsj rett fra fvf, jeg :lol:

Stoppet han litt med hånden foran snuten, klikket akkurat idet han stoppet. Han kunne stå og bli og rygge og stå fra før av, så det ble ganske enkelt for oss, tok det på et par-fire forsøk. Har i etterkant kastet ball så den smeller i marka akkurat når kommandoen kom for å få opp litt fart i momentet.

Kort forklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi begynte med å stoppe rett fra fvf, med godbit foran for å stoppe, men da ble han så opphengt i godbiten så han fikk ikke med seg hva han faktisk gjorde. Men jeg tror det er mest meg som knoter altså, ikke bikkja. Sånn er det vel som oftest? ;) Håper det løsner nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me trente masse stå først, klikk+kaste godbit når han stod, og så bevegde eg meg sakte bakover når han hadde skjønt at ståing var greia me dreiv med. Og då tilbydde han stå frivillig. Me har ikkje kome så veldig mykje lenger enn det, men det er fordi me ikkje har øvd. :D Edit: la til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi begynte med å stoppe rett fra fvf, med godbit foran for å stoppe, men da ble han så opphengt i godbiten så han fikk ikke med seg hva han faktisk gjorde. Men jeg tror det er mest meg som knoter altså, ikke bikkja. Sånn er det vel som oftest? ;) Håper det løsner nå!

Ulempen med denne metoden er jo at du lærer inn øvelsen med en hjelper du senere må fjerne, og som du selv har erfart, blir det ofte vanskeligere for dem å forstå hva de får belønning for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg har savna. Når han ikke må ta eget initiativ og tenke ut den rette løsningen, så er han heller ikke bevisst hva han gjør. Og når jeg da har prøvd uten godbit, men bare med hånda, leter han etter godbiten.... Men får håpe det går bedre nå. Virker sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer alltid hundene mine stå, ikke frys :)

Dvs før jeg lærer de stå under marsj skal de har en forståelse for at stå betyr akkurat det "stå på alle 4 bena". På lik linje som jeg vil ha en forståelse for sitt og ligg før jeg gjør det under marsj eller lignene.

Mange går i fellen å lære hunden en "frys" framfor å lære de hva faktisk stå betyr og er. Men da sliter man gjerne senere i program.

Selv gikk jeg så langt som å lære hunden min at stå betydde "hopp på 4 strake bein og plant bena" Da fikk jeg en veldig momentant stå i øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer alltid hundene mine stå, ikke frys :)

Dvs før jeg lærer de stå under marsj skal de har en forståelse for at stå betyr akkurat det "stå på alle 4 bena". På lik linje som jeg vil ha en forståelse for sitt og ligg før jeg gjør det under marsj eller lignene.

Mange går i fellen å lære hunden en "frys" framfor å lære de hva faktisk stå betyr og er. Men da sliter man gjerne senere i program.

Selv gikk jeg så langt som å lære hunden min at stå betydde "hopp på 4 strake bein og plant bena" Da fikk jeg en veldig momentant stå i øvelsene.

Høres ut som om jeg har gjort noe lignenede, men det var ikke "the klikkerway" da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg har en sånn som ikke skjønner det helt, så vi knoter mye med det. Har prøvd flere metoder, m.a.o. ;) For det som ofte er knøvlete i tillegg til å få en stå, er jo å kunne gå bak hunden uten at den snur seg! (I alle fall er det et av våre problem).
Det som fungerer best for oss er avstandsbelønning. Nå i det siste, når vi tok opp LP-treninga igjen, så har jeg brukt å ha en stor, fin plastboks (type isboks på 1 liter, men man kan jo bruke alt som er synlig) som jeg slenger 4-5 godbiter i. Om man har en hund som er veldig glad i godis og action trenger man nok ikke så mange, jeg har den kresne typen som trenger mye belønning, spesielt i innlæring.
Det jeg da gjør er at jeg går fvf FRA boksen, gjør helomvending, går litt tilbake (helst et stykke fra boksen, siden jeg har en rase som synes det beste i verden er å løpe), sier stå (nå har vi lært inn den, men den sitter ikke helt, og må læres inn på nytt, skal jeg innrømme), når hun da står, så går jeg fra henne, venter, går tilbake, og siden hun vet at belønninga kommer i den retninga hun allerede står vendt mot, så snur hun seg ikke etter meg. Når jeg da kommer opp på siden av henne og har stått der noen sekunder sier jeg "vær så god", også fyker hun for å hente godsakene. For hennes del er det morsomste å oppnå nærmest toppfart før hun kan stupe ned i boksen, så avstandsbelønninga funker fint på den :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært henne dekk, stå og sitt fra begynnelsen av med klikker. Hun kunne ordene og hva det betydde. Så begynte jeg med fvf og hun stod men snudde seg når jeg gikk bak henne. Begynte så med å bruke omvendt lokking og nå står hun hele øvelsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde vi var på vei framover med denna... Men neida! Vi har vært på trening i dag, og det er helt tydelig at det er absolutt null og niks forståelse for kommandoen stå. På den "gode gamle måten" som vi har øvd inn hjemme, med armer og ben i alle kanter omtrent, så står han. Og når han først står, så står han! Absolutt!

Men, jeg har da en liten million hjelpere som jeg må fjerne og det har tatt så lang tid å komme dit vi er nå, så skal jeg fjerne en og hen hjelper så kan vi ikke stå under marsj før bikkja er 10... Så nå skal jeg prøve ny metode, den flere har tipset om over her, belønne frivillig stå mens jeg går baklengs osv. Vi skal liksom ta bronsemerke om to uker, men vi får nå se da ;) Alt det andre sitter veldig bra, så vi får krysse fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du prøver å ha avstandsbelønning BAK ham når du sier stå? Bruk gjerne en godbit eller ball som du kaster over hodet hans for å få ham til å stå i starten, ganske snart "kaster" du uten å ha godbit/ball, og roser masse + gir frisignal til avstandsbelønninga om han stopper. Han kommer nok til å trenge noen ganger på å skjønne HVA du roser for, men når han har skjønt det kan du gradvis droppe kastearma (bruk bare venstre håndledd når du kaster, mindre å få vekk).

Min stoppa ikke, så jeg måtte hoppe og si STÅÅÅÅÅ! med håndflater og alt, og da stoppa hun laaaangsomt :P Men det ordna seg på et vis (gudene vet hva som egentlig fungerte, nå står hun bare jeg sier "stå!" på rett måte...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...