Gå til innhold
Hundesonen.no

Å fore flere hunder på VH


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Takk for tips

Hvor mange dager har dere maten i kjøleskapet, den skal jo ikke ligge for lenge om jeg husker riktig?

Jeg tror at to av hundene våre skal ha ca 250g og de to siste litt under 200g pr måltid.

Så det er ikke store måltidene.

Finnes det fryseposer med ulike farger mon tro? Da kunne jeg pakket 400g og 500g poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Viktigste jeg lærte er å ha det i åpen boks og ikke lukke det igjen, også heller jeg av blod i skåla til hundene hver dag.da tørker det bare inn og holder lenge

Jeg liker den veldig vitenskapelige forklaringen din, hehe

Vel, nå er det forskjell på folk da... Jeg har ingen problemer med å gi tørrfòr på øyemål, men v&h klarer jeg ikke å dosere uten vekt. Reiste bort en helg og tenkte at det går fint, vet jo ca hv

Guest lijenta

Takk for tips

Hvor mange dager har dere maten i kjøleskapet, den skal jo ikke ligge for lenge om jeg husker riktig?

Jeg tror at to av hundene våre skal ha ca 250g og de to siste litt under 200g pr måltid.

Så det er ikke store måltidene.

Finnes det fryseposer med ulike farger mon tro? Da kunne jeg pakket 400g og 500g poser.

Komer ann på hvor kaldt kjøleskap du har. Men jeg har da hatt oppi fire dager tror også fem mener jeg å huske. Vet i hvertfall at jeg kan ha det lengere i kjøleskapet enn sønn kan ha det i sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste jeg lærte er å ha det i åpen boks og ikke lukke det igjen, også heller jeg av blod i skåla til hundene hver dag.da tørker det bare inn og holder lenge :)

Samme her, mener det var @tulip som skrev det her inne, at kjøttet frigjør en slags etterellerannet som gjør at det råtner fortere, og når det samles i boksen så går den prosessen fortere. Når det ikke er på lokk derimot - da forsvinner dette ettellerannet ut i lufta og kjøttet varer lengre :P Regner med det finnes folk som kan forklare dette bedre enn meg :lol:

MEN den siste pølsa vi kjøpte var 100% kylling, og jeg satte den åpen i kjøleskapet som vanlig. Samboeren mente det kunne være farlig pga bakterier siden det var rå kylling? At det ettellerannet som siver ut av kjøttet og ut i kjøleskapsluften kan baktifisere vår mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp to og to 500gr pølser av gangen og har dem i en boks fra Ikea med avrenningsrist i bunnen og lufttett lokk. Det varer i ca 2 dager. Blander i tørrfôr også. Imouto får så mye hun orker, Aiko ca en håndfull mat av gangen. Får de butikkkjøtt får de litt mindre vom. Synes det fungerer utmerket og har aldri veid maten. Men nå har jeg en som jeg nesten ikke trur kan bli tjukk og en som kan se ut som en sånn piggblåsefisk den ene dagen og en slank jakthund den neste omtrent.

Stakkars Aiko... :heart:1055eeda78c55424570f89829969062d1267f1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket hva jeg brukte sist og da var det pr dag 300g på Toya og 350g på Amigo.

Så skal dette deles i to måltider og ergo blir det nesten ikke noe mat

150gram er ikke mye

Kunne kanskje tatt en 0,5kg pølse og delt i fire. Da ville de to gutta som kan få mer, fått for lite, men da får de evt får mer tørrfor til middagen. Lurer nemlig å å starte med VH til frokost, men mulig det bare droppes. Får tenke litt på det. Greit å ikke gjøre ting for vanskelig for seg selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket hva jeg brukte sist og da var det pr dag 300g på Toya og 350g på Amigo.

Så skal dette deles i to måltider og ergo blir det nesten ikke noe mat

150gram er ikke mye

Kunne kanskje tatt en 0,5kg pølse og delt i fire. Da ville de to gutta som kan få mer, fått for lite, men da får de evt får mer tørrfor til middagen. Lurer nemlig å å starte med VH til frokost, men mulig det bare droppes. Får tenke litt på det. Greit å ikke gjøre ting for vanskelig for seg selv :P

Nja, det er da ikke så lite mat det. Dine veier rundt 20 kg? Mine på 58+68 fikk 800/1000 pr dag, og det er stemmer jo sånn ca overens med det dine får. Det er ikke mengden som teller, men kvaliteten ;) Om du *må* gi mer mat, bruk sprintversjonen, det er mindre fett og mer protein, da kan du gi litt mere mat for å komme opp i samme kcalmengde.

@bie Jeg likte forklaringa di :lol: Det som skjer i lufttett boks er at anaerobe bakterier trives, og det er de som får mat til å surne. Når maten surner, dannes det gasser som andre bakterier liker, og så begynner det å råtne. Om det kommer luft til vil yttersia tørke, men fortsatt puste, ergo tar det mye mye lengre tid før de anaerobe bakteriene trives, ergo holder maten lengre.

Kjærsten din tenker vel på salmonella, og det spres ikke via luft, men gjennom kontakt. Så i tilfellerottefelle (det er uhyre sjeldent salmonella i norsk kylling og egg) pølsa har det, er det kun via beholder, skje og kniv/skjærebrett det smitter. Så det er vanlig mathygiene som teller, ikke bruk samme skitne utstyret til all mat, vask det og henda etter bruk, og voila er faren over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer fire hunder på V&H hvor de skal ha alt fra snaue 20 gr til 250 gr. per snute per måltid.

Synes ikke det er mindre pes å måle opp tørrfor enn å veie V&H så funker helt fint her.

Kjøper 20 kilosblokker som jeg hogger opp i passe størrelser og tiner opp en klump som varer ett par dager i noen gamle tupperwarebokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det er da ikke så lite mat det. Dine veier rundt 20 kg? Mine på 58+68 fikk 800/1000 pr dag, og det er stemmer jo sånn ca overens med det dine får. Det er ikke mengden som teller, men kvaliteten ;) Om du *må* gi mer mat, bruk sprintversjonen, det er mindre fett og mer protein, da kan du gi litt mere mat for å komme opp i samme kcalmengde.

Godt å høre

Synes nemlig alle gir så mye mer enn meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er da individer, noen trenger mer og noen trenger mindre. Man kan ikke sammenligne som fasit med andre, man må se på egen hund hva den trenger ;)

Så klart, men det er alltid greit å høre litt med andre.

Men en må selvsagt se ann hunden, det er jo den som tross alt spiser maten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket hva jeg brukte sist og da var det pr dag 300g på Toya og 350g på Amigo.

Så skal dette deles i to måltider og ergo blir det nesten ikke noe mat

150gram er ikke mye

Kunne kanskje tatt en 0,5kg pølse og delt i fire. Da ville de to gutta som kan få mer, fått for lite, men da får de evt får mer tørrfor til middagen. Lurer nemlig å å starte med VH til frokost, men mulig det bare droppes. Får tenke litt på det. Greit å ikke gjøre ting for vanskelig for seg selv :P

Mine får 100-140 gr to ganger daglig + 1-2 dl tørrfor pr måltid så jeg synes ikke det høres lite ut :) (De veier 15,7 og 17,8 kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer 16 hunder hovedsakelig på kjøtt. Doserer etter øyemål da det er litt forskjellig størrelse på hundene, og ikke minst at noen trenger mer / mindre enn andre for å holde seg i passe vekt.

Kan ikke skjønne at det er noe problem å dosere etter øyemål enten man forer med det ene eller det andre. Og man ser jo lett på hundene om de får for lite eller for mye. Kjøper ca. 950 kg om gangen i blokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at det er noe problem å dosere etter øyemål enten man forer med det ene eller det andre. Og man ser jo lett på hundene om de får for lite eller for mye.

Vel, nå er det forskjell på folk da...

Jeg har ingen problemer med å gi tørrfòr på øyemål, men v&h klarer jeg ikke å dosere uten vekt.

Reiste bort en helg og tenkte at det går fint, vet jo ca hvor mye Harly skal ha. Når jeg kom hjem viste det seg at jeg har gitt han dobbelt så mye som han skal ha.

Ikke så rart at han ikke ville ha mat siste dagen kanskje..? :P

Jeg er ikke komfortabel med å til stadighet å måtte drive å slanke eller feite opp hundene fordi de får for mye eller for lite mat. Da synes jeg det er lettere å måle opp maten. Men igjen, det er jo forskjell på folk :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er det forskjell på folk da...

Jeg har ingen problemer med å gi tørrfòr på øyemål, men v&h klarer jeg ikke å dosere uten vekt.

Reiste bort en helg og tenkte at det går fint, vet jo ca hvor mye Harly skal ha. Når jeg kom hjem viste det seg at jeg har gitt han dobbelt så mye som han skal ha.

Ikke så rart at han ikke ville ha mat siste dagen kanskje..? :P

Jeg er ikke komfortabel med å til stadighet å måtte drive å slanke eller feite opp hundene fordi de får for mye eller for lite mat. Da synes jeg det er lettere å måle opp maten. Men igjen, det er jo forskjell på folk :)

du har jo selvsagt etterhvert fått en følelse av hvor mange kg som går med totalt, og hvor stor en sånn "klump" er. så tar man det ut fra det. Det er ikke snakk om å slanke eller feite opp, men å følge med. Våre hunder brukes aktivt, så de trenger at jeg følger godt med på dette. mye spiller inn- hvor hardt de har trent, hva slags føre (gode spor, brøyting), hvor langt, hvor kaldt det er ute (er det mange minusgrader trenger alle mer mat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jo selvsagt etterhvert fått en følelse av hvor mange kg som går med totalt, og hvor stor en sånn "klump" er. så tar man det ut fra det. Det er ikke snakk om å slanke eller feite opp, men å følge med. Våre hunder brukes aktivt, så de trenger at jeg følger godt med på dette. mye spiller inn- hvor hardt de har trent, hva slags føre (gode spor, brøyting), hvor langt, hvor kaldt det er ute (er det mange minusgrader trenger alle mer mat).

Når jeg feildoserte i dobbel mengde hadde jeg fòrt ferskt i mange år så nei, det er ikke selvsagt at alle klarer det :)

At det fungerer bra for deg er jo flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...