Gå til innhold
Hundesonen.no

Dumme ting du lurer på!


ida
 Share

Recommended Posts

  • Svar 785
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er fordi du tenker for mange skitne tanker når du kjører bil, som manifisterer seg på frontruten på din side, som igjen fører til at vindusviskerne på den siden må jobbe ekstra hardt.

Søtpotetreklamen. Hvis en potet, som ikke er en potet likevel, kan brukes som en vanlig potet - hvorfor er det ikke en potet da?

Er vel en grunn til at Harry Potter har en ugle og ikke en brev due liksom! :-P

De billige blåbærne jeg kjøper på rema (5 kroner for en pose eller noe) er definitivt ordentlige blåbær. Ikke store og hvite inni. Jeg har og lurt på hvordan de kan være så billige. Men herlig da, siden det er så sunt og godt! Jeg kjøper sjeldent syltetøy, kjøper bare frossenbær, så slipper jeg noe som helst annet tilsatt.

De er plukket Ukraina...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står Polen på pakken!

Close enough :P

Jeg så på frosne bærpakker i går her i Sverige, COOP sine. Bringebæra var fra Bosnia, blåbæra fra Ukraina, tyttebæra fra Romania, jordbæra fra Polen osv. Øst Europa. Underbetalte arbeidere som steller og plukker, enkelt og greit :P

Det er akkurat som i flybransjen, underbetalte arbeidere plukker bæra. Slik at man kan selge den billig.

Jeg er usikker på om det ikke også går an med blåbær som med jordbær, men jordbæra er genetisk endret slik at den har smak og utseende selv om den masseproduseres i drivhus. Ser ikke noen grunn til at blåbæra ikke også er genmanipulert eller kryss-avlet slik at en får en enkel bær som gror raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg faktisk litt satt ut ... Viste du ikke at kyllingen var barnet til høna??? Eller tenkte du på den som ligger i disken ferdig til å spises?

Litt vanskelig å forklare. Har på en måte visst det hele tia ja, men har vært veeldig forvirra over hvorfor man får kjøpt hele kyllinger på butikken som er på lik størrelse med en høne! Og at man skjelden hører om det å spise høne.. Så da måtte eg jo spørre om ka som va forskjell :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å forklare. Har på en måte visst det hele tia ja, men har vært veeldig forvirra over hvorfor man får kjøpt hele kyllinger på butikken som er på lik størrelse med en høne! Og at man skjelden hører om det å spise høne.. Så da måtte eg jo spørre om ka som va forskjell :P

Du får kjøpt høne i butikk og, fryst høne. :D Er ofte billig.

Kyllingen du kjøper er meir kjøttkylling, enn høne. Dei veks til den størrelsen i løpet av ekstremt kort tid pga kraftfor (og antibiotika innbiller eg meg?) Kjapt googlebilde.

dyrevelferd21.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ungdomskyss benyttes på fløybanen i Bergen?

*UngdomSkyss gjeld på følgjande transportmiddel:

Buss/Bybanen

  • Alle ordinære bussruter i Hordaland og Bybanen i Bergen, unnateke nattavgangar og flybussar.
  • Alle Kolumbus sine bussar (inkludert nattavgangar) i kommunane Haugesund, Karmøy, Bokn, Tysvær og Vindafjord i Rogaland.
  • Kystbussen frå/til Haugesund (ved reiser mellom Bergen – Halhjem må ein nytte lokalbuss, unntatt reiser frå Bergen til Halhjem og vidare med ferje til Tysnes). På direktebussar gjeld UngdomSkyss på heile strekninga mellom Bergen og Haukås (i Sveio).
  • Ekspressbussrutene mot Sogn og Fjordane frå/til fylkesgrensa.
  • Haukeliekspressen frå/til fylkesgrensa.
  • Trygt heim-rutene

Båt

  • Alle snøggbåtrutene i Hordaland (NB: ingen plassreservasjon) og Kleppestø-Nøstet (Snarveien), men unnateke strekninga Bergen-Lygra-Fonnes/Vardetangen.
  • Alle lokalbåtrutene i Hordaland.

Ferje

  • Alle ferjerutene i Hordaland inkludert sambanda Breistein-Valestrandsfossen og Masfjordnes-Duesundøy.

Tog

  • Alle lokaltogrutene i Hordaland.

NB! Hugs å ta vare på aktiveringskvittering (påført gyldig til-dato) for framvising på reiser med NSB Lokaltog, ferjer, snøggbåt og ekspressbussar.

Sååå, nei :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen svarte på dette, men måtte bare kommentere. Oppdrettsblåbær, slike som lages i drivhus er hvite! Ville blåbær er blå! Men det må to typer blåbær til for å lage blåbær! Så kjøper du blåbær fra hagesenteret og du ikke har blåbær noen kilometer unna vil de som oftest ikke bli befrukta, da må du kjøpe en annen sort fra hagesenteret, og de blir hvite.

De trenger ikke nødvendigvis å bli hvite, nei. :) Trenger ikke å være to ulike typer heller, men man må ha både hannplanter og hunnplanter for å få bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg faktisk litt satt ut ... Viste du ikke at kyllingen var barnet til høna??? Eller tenkte du på den som ligger i disken ferdig til å spises?

Det tenkte jeg også, men turte ikke si det :lol:

Jeg hørte en gang ei jente på butikken, hvor butikken var tom for melk og det var noe problemer med melkelevering fra gårdene (husker ikke helt hva). I hvertfall spør denne jenta om ikke bare Tine kan lage mer melk. Venninden ser rart på jenta og spør om hun ikke vet at melken kommer fra kuene? Jenta ser forskrettet ut og sier betuttet "hæ? er det ikke Tine som produserer den?"

Altså.. ja det er mer og mer vanlig at folk ikke aner hvor maten kommer fra, tydligvis :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt høne i butikk og, fryst høne. :D Er ofte billig.

Kyllingen du kjøper er meir kjøttkylling, enn høne. Dei veks til den størrelsen i løpet av ekstremt kort tid pga kraftfor (og antibiotika innbiller eg meg?) Kjapt googlebilde.

dyrevelferd21.jpg

Takk, var i utgangspunktet akkurat dette jeg ville vite ;) For når jeg har sett for meg kyllinger, så ser jeg jo for meg de små søte :P Så da er det jo ikke så rart at man ser at dem selger hel kylling i butikk - på lik størrelse med ei voksen høne. Og da er det heller ikke rart at folk begynner å lure på når en kylling blir til en høne :P Og er sikkert flere som har lurt på det samme som meg :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, var i utgangspunktet akkurat dette jeg ville vite ;) For når jeg har sett for meg kyllinger, så ser jeg jo for meg de små søte :P Så da er det jo ikke så rart at man ser at dem selger hel kylling i butikk - på lik størrelse med ei voksen høne. Og da er det heller ikke rart at folk begynner å lure på når en kylling blir til en høne :P Og er sikkert flere som har lurt på det samme som meg :P

Og nå som du har fått svaret på hvorfor kyllingene er så abnormt store kan du jo stille deg selv spørsmålet om dette er et produkt du ønsker å støtte (og ikke minst putte i deg.)

På en måte ble jeg litt glad for å høre at du ikke visste hvorfor de var så store, fordi hvis det er mange som lurer på det samme så er det kanskje ikke bare med vitende og vilje at denne sinnsyke industrien får fortsette, men at det handler like mye om uvitenhet hos forbrukerne. Overraskende få er klare over at en kylling lever i ca 30 dager (under ganske så utrivelige forhold) før den blir sendt til gassing eller en avlivningskvern.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå som du har fått svaret på hvorfor kyllingene er så abnormt store kan du jo stille deg selv spørsmålet om dette er et produkt du ønsker å støtte (og ikke minst putte i deg.)

På en måte ble jeg litt glad for å høre at du ikke visste hvorfor de var så store, fordi hvis det er mange som lurer på det samme så er det kanskje ikke bare med vitende og vilje at denne sinnsyke industrien får fortsette, men at det handler like mye om uvitenhet hos forbrukerne. Overraskende få er klare over at en kylling lever i ca 30 dager (under ganske så utrivelige forhold) før den blir sendt til gassing eller en avlivningskvern.

Jeg spiser ikke mye kylling, så kan ikke si at jeg støtter dette produktet noe særlig. Lever de seriøst i bare 30 dager? Og blir så store? Stakkars, for et grusomt og kort liv :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke mye kylling, så kan ikke si at jeg støtter dette produktet noe særlig. Lever de seriøst i bare 30 dager? Og blir så store? Stakkars, for et grusomt og kort liv :(

28-29 dager er et vanlig industrikyllingliv. Lever de lengre enn det får de (enda større) vannansamlinger i kroppen, beinskjørhet osv osv. Organene og skjelettet rekker ikke vokse i takt med den voldsomme størrelsesutviklingen, og hjertet får ikke pumpet nok blod rundt i systemet. Organsvikt er heller ikke uvanlig. Jeg personlig vil si dette er dyremishandling satt i system. Se denne, veldig informativ :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå som du har fått svaret på hvorfor kyllingene er så abnormt store kan du jo stille deg selv spørsmålet om dette er et produkt du ønsker å støtte (og ikke minst putte i deg.)

På en måte ble jeg litt glad for å høre at du ikke visste hvorfor de var så store, fordi hvis det er mange som lurer på det samme så er det kanskje ikke bare med vitende og vilje at denne sinnsyke industrien får fortsette, men at det handler like mye om uvitenhet hos forbrukerne. Overraskende få er klare over at en kylling lever i ca 30 dager (under ganske så utrivelige forhold) før den blir sendt til gassing eller en avlivningskvern.

Spiser mye kylling, men veit godt hvor den kommer fra. Har liksom ikke noe valg, jeg *må* spise, og alternativene er stort sett ikke-eksisterende :( Hvis alternativene bare hadde vært enklere (særlig når man også har en samboer som bryr seg midt i …) så hadde vi nok spist mindre "slem" kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser mye kylling, men veit godt hvor den kommer fra. Har liksom ikke noe valg, jeg *må* spise, og alternativene er stort sett ikke-eksisterende :( Hvis alternativene bare hadde vært enklere (særlig når man også har en samboer som bryr seg midt i …) så hadde vi nok spist mindre "slem" kylling.

Jeg har overlevd fint i 28 år uten kylling, så det er ikke såååå vanskelig altså :P Men går jo an å f.eks kjøpe økologisk, hvis man må ha kylling. Aner ikke hvor tilgjengelig dette er, siden jeg aldri har spist det, og dermed aldri sett etter det, men vil tro at større matbutikker fører det. Hvis flere kjøper det blir det enklere å få tak i. Akkurat som økologisk melk. Det var en god del dyrere enn vanlig melk før, og ikke alle butikker hadde det. Nå selger vel alle det, og prisen er den samme, eller 1-2 kr mer. I Danmark kommer alle varer i økologisk variant, ofte enklere å få tak i økologisk enn ikke, og samme pris eller billigere. Håper Norge når dit etterhvert, at økologisk blir en selvfølge, slik det er der.

Var faktisk ikke klar over at det var så ille.. :( Økologisk kylling, er det da bedre? De blir ikke sprengforet og er "normale" raser?

De er av normal rase ja, spiser normalt (har bedre plass, får faktisk sett sola i løpet av livet) og lever "hele" 60 dager istedenfor 30 (så vidt jeg husker, mulig det er litt mer). Ikke at det er et langt liv heller, men etter de kan de vel ikke kalles kyllinger så...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overlevd fint i 28 år uten kylling, så det er ikke såååå vanskelig altså :P Men går jo an å f.eks kjøpe økologisk, hvis man må ha kylling. Aner ikke hvor tilgjengelig dette er, siden jeg aldri har spist det, og dermed aldri sett etter det, men vil tro at større matbutikker fører det.

De er av normal rase ja, spiser normalt (har bedre plass, får faktisk sett sola i løpet av livet) og lever "hele" 60 dager istedenfor 30. Ikke at det er et langt liv heller, men etter de kan de vel ikke kalles kyllinger så...

Jeg spiser generelt lite kylling, er ikke så glad i det. Men da skal jeg absolutt ha det i bakhodet!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overlevd fint i 28 år uten kylling, så det er ikke såååå vanskelig altså :P Men går jo an å f.eks kjøpe økologisk, hvis man må ha kylling. Aner ikke hvor tilgjengelig dette er, siden jeg aldri har spist det, og dermed aldri sett etter det, men vil tro at større matbutikker fører det.

Når man sliter med å få i seg nok mat er det dessverre ganske vanskelig. Kylling og ris er min "lifesaver" de dagene jeg ikke får i meg noe annet. I tillegg er det "tungvindt" å kjøpe økologisk fordi det krever planlegging (ikke alle butikker har det). Så :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja økologisk kjøtt er vel ganske mye dyrere enn vanlig kjøtt (tror jeg)... i motsetning til meieriprodukter og melk, der prisene har flatet seg veldig ut.

Veldig synd at det er slik, for da gjør sikkert mange som deg, @bie, også er vi like langt. Forespørselen må vel opp før prisene går ned, men det er lettere sagt enn gjort. Enkelt kan man jo si det slik at man heller får kjøpe økologisk kjøtt, også spise det sjeldnere, istedenfor billig kjøtt og spise ofte, men da må det en holdningsendring til også. Og så lenge det er så sinnsykt billig som det er nå blir ikke det lett i det hele tatt, enkelt å bare lukke øynene og kjøre på.

(Men, nå er Ultra en dyr butikk å handle på generelt da!)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en dyr butikk, men når de er det eneste stedet her som seler økologisk kjøtt er det ikke så mange alternativer. Jeg betaler gjerne mer for kjøtt fra dyr som har hatt det bra, men grensa går jo et visst sted når det gjelder hva man har råd til. Jeg er ikke så veldig glad i kylling, så spiser det sjeldent, men storfekjøtt er jeg glad i, da spiser jeg oftest dyr fra egen gård, veldig glad jeg har den muligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...