Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg er på jakt etter ny hund.. Og lurer på hva skal gå for. ?


Alegro
 Share

Recommended Posts

Da jeg desverre har sett meg nødt for å avskaffe meg min altfor nydelige blandingshund pga ustabil adferd, så ser jeg etter ny hund.

Jeg har gjort meg noen tanker ang rase eller type hund.. og funnet ut hva jeg prioriterer.

Jeg sikter meg inn på jakt golden (dersom den ikke trenes aktivt i jakt, hvordan er denne rasen ellers? )
Tenker også litt på cocker, evt en annen rase i samme str med samme karakter.

Det jeg ser etter er en god, solid og trygg familiehund.. hunden må gå bra sammen med barn og andre smådyr. Sosialitet settes på første pri, (da det har vist seg at min nåværende hund er på motsatt side.. noe som ikke fungerer i mitt liv. )
Ellers har jeg tenkt til å bruke den i rallylydighet, agility, evt spor. Av aktivitet rir jeg ofte ut på lange turer, så at hunden kan henge med er en fordel.
Jeg ser også etter en hund som like gjerne kan nøye seg med en kort spasertur en dag innimellom, og trives inne i sofakroken ved peisen.
Det jeg IKKE skal ha er hund med for mye gjeter og jakt instinkter. !!!

Jeg syns helt klart at jaktgolden er den fineste rasen. typ jeg liker den slanke mer sportslige typen og det at de er mørkere enn vanlig golden. MEn så lurer jeg på om den kanskje er litt for stor for meg?
Den behøver heller ikke være helt perfekt bare den er frisk og rask.. Hørt man kan få de helt ned i BC str. ? det hadde jo vært perfekt. :)

ellers lurer jeg på følgende blanding:
våre naboer venter ett kull mellom mor som er blanding av labrador (evt flatt, husker ikke) og boxer, og far som er ren sheltier.. Begge har ekstramt bra gemytt og er i dagliglivet slike hunder jeg ser etter.
Men tenker på hva slagt egenskaper de fører med seg og evt hvilke gener som dominerer og hvordan de kommer til å se ut :P haha..
noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min generelle tanke er jo og ikke gå for en blanding, spesielt med de kravene du har. Ingenting er 100% forutsigbart, men vil du ha en spesiell type hund så er det vell greit og gi seg selv best mulig sjanse for og finne akkurat det du vil ha. Den spesifikke blandingen du sikter til er jo veldig vanskelig og forutsi da det er mange forskjellige raser og typer, så her er jo det meste litt bingo. Hvem får den utseende fra? Hvem får den gemyttet fra? Hvem får den egenskapene sine fra? Og hvordan kan utfallet bli når det mikses forskjellige egenskaper/typer adferd? Og ting er ofte litt mer komplisert enn enkeltindivider. Hvordan er søsknene til mor og far? Hvordan er deres foreldre og tanter/onkler? Selv i de verste kull kan det komme et trivelig individ, men ligger det grums i slekten så kan det dukke opp også i kull fra det individet som ble bra. De deler jo tross alt gener. Hvordan er helse på slekta her? Og ta feks sheltie, her er det vell ikke veldig vanlig og sjekke for hd, og en del har dermed hd, og selv om disse lever fint med det (om de gjør det), hvordan vil det slå ut på en større hund? Viss valpene blir større enn sheltie, siden det er større raser iblandet, og det finnes hd, vil det påvirke valpene like lite som en evt mindre rase? I tillegg så er det jo flere raser i den blandingen som er relativt utsatt for div sykdommer, allergi, spondylose, våteksem, hd for og nevne noen, føler du deg trygg på at valpene ikke vil få noe av dette?

Hvilket kjønn sikter du på? jaktgolden/labbe tisper er vell sjeldent veldig store, ihvertfall ikke de jeg har truffet. En jaktvariant kan vell fint leve uten og trene jakt, men de er jo avlet for bruk så de fleste vil vell kreve en del aktivitet og stimuli, så vil du ikke drive med jakt må du finne på noe annet. :)

Alle hunder tåler en dag med kun spasertur eller i sofakroken, så lenge de får det de behøver ellers, så spm er jo hvor aktiv du er til vanlig og hvor mange/hvor ofte du skal ha rolige dager?

Cocker er jo fine hunder (bare husk at det er litt pelsstell, men det vet du sikkert), engelsk springer spaniel kan du jo kanskje også ta en titt på om du liker cocker :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en del av de samme kriteriene som deg, med vekt på glad og sosial mot både små og store og TRYGG, og jaktcocker, jaktspringer eller dual purpose springer var de jeg endte opp med i en gruppen. Vanlig engelsk cocker var utelukket fordi jeg har sett for mange med adferdsproblemer og mye tull med hud og ører (så mye pels er ikke bra for noen!). Det med pels og ører gjelder vel egentlig engelsk springer også, men der kan man vel finne hunder som er litt mer praktiske. Eller man kan velge jakt-springer, som er som skapt for å være utendørs, samtidig som den er trenbar, sosial og trivelig. Den hunden som utmerket seg var dog jakt-cocker. En praktisk, koselig og brukandes hund!

Lapsk vallhund er også en rase som er verdt å ta en titt på... :-)

Hvis du absolutt ikke bryr deg om stamtavle eller at hunden er renraset så høres jo naboens ventende valper aktuelle ut. De rasene du ramser opp høres jo ut som kan gi både sosiale, glade og passe aktive familiehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er viktig at hunden tåler rolige dager, er det kanskje ikke brukshund du er ute etter? ALLE hunder som er nogenlunde normale tåler jo rolige dager hvis man er syk, eller kjempesliten, men det er vel ikke akkurat det man poengterer som en viktig egenskap når man ønsker seg brukshund? Kanskje du egentlig er ute etter noe annet?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ja, det var det jeg lurte på.. hvor mye eller hvor sterk denne jaktinstinktet er hos jaktgolden.

Jeg mener ikke at den skal være lat sofahund.. jeg vil bare at den skal kunne nøye seg med en rolig dag innimellom, f.eks noen feriedager uten mange timer med aktivitet.. f.eks når man besøker folk en dag.. altså at den ikke krever 3 timers tur hver eneste dag.
(den jeg har nå gjør jo det, for han er over middels i energinivå og blir lett stresset av å ikke få den fysiske aktiviteten. )
Det er da litt forskjell på en selskapshund og en sledehund typ husky. :P
Jeg driver jo med hest.. og bruker mange timer ute.. og jeg vil ha en hund som ikke alltid skal være først. den må gjerne være med, men ikke kreve førsterett på oppmerksomhet.

slik som nå da for å poengtere hva jeg mener.. om jeg ikke jogger, sykler eller går en dritlang tur med bikkja på morran nå, så takler han ikke at jeg går ut å trener hest på egenhånd.. men han kan ikke være med på banen da han blir suuuuperstresset! eller om jeg drar på jobb etter bare en liten luftetur og lar bikkja være igjen inne sammen med muttern.. det er liksom ikke holdbart.
Nå vet jeg min er utenfor boka.. og til en hver tid befinner seg i ytterpunktene i alle sinnstemninger..

Jeg skal ha tispe.
skal ikke drive med avl eller utstilling.. men mer ha den som brukshund og familiehund i middels aktivitet. F.eks være med å trekke litt på skiturer, henge med på sykkeltur i middels speed på grus og skogsveier. Men jeg vil ha arbeidsvilje som kommer til nytte i lydighet og agility. ;)
og jo.. vil helst ha hund med tykk vinterpels.. :P og ikke sånn prydpels som må beskyttes for vann osv.
bruker gjerne tid på dusjing og enkel pelsstell.. men ikke flere timer i uka. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten De ble vel delt av en grunn, vil jeg tro.

Jepp, jeg har intrykk av at mye ligger på arbeidskapasitet og fysikk. En "vanlig" golden er jo gjevnt over ikke mye tess til noe annet enn kos og utstilling lengre. (beklager til de som evt blir støtt av den komentaren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa til deg så tror jeg en jaktgolden hadde passet deg perfekt. De har jo jaktinstinkt, men etter det jeg har skjønt, så er de ikke som stående fuglehunder, som settere, pointere osv som søker etter vilt på den måten. De jaktgoldene jeg har møtt har det iallefall ikke vært noe problem å ha løs hvis det var det du var redd for med jaktinstinkt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det bruket du beskriver ville jeg ikke gått for jaktgolden, de har ofte mye høyere krav til aktivisering både fysisk g mentalt enn det du beskriver, i tillegg til mye stress. Det er min erfaring i allefall. Vanlig golden er fullt brukendes til det du beskriver av ønsker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vell ikke så mye jaktinnstinkter i en golden/labbe? Eller? Apportering er det jo, men det er det jo mye på vanlig golden/labbe også.

Mange av de jeg kjenner har sterk vilt interesse. 2 golden er faktisk bånd hunder på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter litt med følelsen har du har urealistiske mål med tanke på ny rase.

Hva for blanding er den du har?

Hva for mentalitet har den?

Hvilken mentalitet har foreldre og søsken?

Er du en del av hundens problem?

Vil alt bli bedre med en ny hund, eller kan egenskaper hos deg føre dere inn på samme korsvei?

Dette er viktige spørsmål med tanke på å skulle anbefale en ny rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toller da? evt Cavalier king charles spaniel?

egenskaper?

Jeg klarer ikke å la være å nevne mittelspitz.Nå har jeg ikke møtt mange, men jeg har fulgt oppveksten til en og vet om flere. Den jeg har fulgt er virkelig verdens søteste, gladeste og snilleste (tispe). Kjempesnill mot alle hun møter, både unger, katter og andre hunder. Og hun tåler både aktivitet og rolige dager, rasen er populær til agility i Sverige... det eneste minuset jeg kommer på er at det fester seg snø i pelsen, men det gjelder jo alle raser med litt mer pels enn labrador. Og litt bjeffing når det ringer på, men hun har jo ikke store stemmen da :-)

Toller er også en fin rase, men veldig mye rart? Og cavalier er det vel mye sykdom på? Hva med tibbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. jeg visste denne skulle komme.. lang historie kort: alle vi som har valper fra dette kullet har driti oss fullstendig ut.. og blitt lurt til å tro at disse var flotte hunder og perfekt miks osv. osv.
Saken er den at de har dårlige gener.. Altfor mye vokter, + de er ikke gode i hue.. ingen av dem. En har allerede blitt avlivet. en er blitt omplassert 3 ganger, en annen er omplassert 1 gang. også er det to tisper som er veldig turbulente i løpetiden.. men de funker ok ellers.. bortsett fra at de hater andre mennesker.. Den ene eieren er utdannet hundeinstruktør, og vi er begge enige i at disse hunder ikke er avlet for befolkningen.
De sliter med usikkerhet.. redde for menn.. reagerer med agressivitet.
Min hund har angrepet veninna mi 3 ganger på 2 dager.. helt ut av det blå.. typ hunden er kjempe glad i jenta.. tillater kos og klapp.. men av og til ut av det blå så blir han tikkende bombe og fyrer løs helt til jeg får tak og avbryter. Det er ikke holdbart.
en hund skal ikke angripe uten grunn.

Jeg har hatt hund før.. og vært med å trene flere hunder.. og er venner med mange hunder.. Og jeg er bestevenn med min hund.. men om han skal anngripe alt annet.. nei,, da funker det ikke. :(

Jeg sitter litt med følelsen har du har urealistiske mål med tanke på ny rase.

Hva for blanding er den du har?
Hva for mentalitet har den?
Hvilken mentalitet har foreldre og søsken?
Er du en del av hundens problem?
Vil alt bli bedre med en ny hund, eller kan egenskaper hos deg føre dere inn på samme korsvei?

Dette er viktige spørsmål med tanke på å skulle anbefale en ny rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at jaktgolden hadde fungert helt fint hos deg, de krever ikke så vanvittig mye så lenge de får brukt kroppen sin godt 1-2 timer daglig. Jeg ville likevel ikke anbefalt det for deg. For det første er det mange, særlig tisper, med for lite pels for norske forhold, så de fryser lett. For det andre må man være kresen på hvor man kjøper fra for å få en god hund (og gjør du ikke det, kan du få en forholdsvis slitsom hund :P ), og siden det fortsatt er nokså få (gode) oppdrettere skal det godt gjøres å få tak i en god jaktgolden uten klare mål for hundeholdet. Av samme grunn ville jeg ikke anbefalt toller. Brukshundoppdrettere foretrekker naturlig nok valpekjøpere som reklamerer for oppdrettet sitt på ulike konkurransearenaer :ahappy:

En lett labradortype har jeg større tro på; det finnes flere labbisoppdrettere som har aktive, flotte, lettlærte hunder med god pels uten at de krever like mye som jaktvarianten (det er vanskelig på goldens...dual purpose goldens er ofte alt det heftige uten det styrbare). Ellers kunne nok collie fungert fint, om du liker den typen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte rir du ut på tur? Og er det litt fart på turene?

Jeg syntes generelt at "stallhunder" er veldig fornøyde hunder.

Dersom de får gå løse på gården mens du gjør arbeidet med hesten, stell, møkking osv, så får den mange timer ute, flere timer enn de fleste andre hunder :)

Kan jeg spørre hva blandingen på den andre hunden din er? Hvis du ikke vil svare her, så på pm? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det bruket du beskriver ville jeg ikke gått for jaktgolden, de har ofte mye høyere krav til aktivisering både fysisk g mentalt enn det du beskriver, i tillegg til mye stress. Det er min erfaring i allefall. Vanlig golden er fullt brukendes til det du beskriver av ønsker.

Og jeg kjenner Janne og vet at hun helt fint kunne hatt en jaktgolden, tillogmed BC hvis hun hadde ønsket. Kanskje en god aussie hadde vært noe? De vokter jo litt, men det er jo barnemat ifh til Allegro. Egentlig så er de aller fleste hunder barnemat iforhold til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...