Gå til innhold
Hundesonen.no

Etiske produkter/butikker- samletråd.


Recommended Posts

Ja, jeg skulle gjerne blitt bedre på og kjøpe ting som er etisk riktig, men synes det er vanskelig og navigere i jungelen. Så kan vi samle vår kunnskap i en tråd her? :) Forslag til kjeder/butikker eller enkeltprodukter som man kan støtte/kjøpe og bruke med god samvittighet. Alt fra husholdningsartikler til klær og elektronikk. Med hensyn til både dyre- og menneskevelferd og miljø. :) Nirm la jo ut en link til ting som var testet på dyr og der fant jeg et par ting som finnes i hus her som skal byttes ut neste gang jeg skal kjøpe nytt, bla Asan såpe. Med en slik tråd vil det jo bli lettere for alle som vil og bidra der de kan.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn hverdag har en liten oversikt over bedrifter som driver etisk her

Stormberg er jo nevnt i en annen tråd.

Fairtrade produkter er alltid bra å støtte opp om.

Rema 1000 og Kiwi sine egne merker tester ikke på dyr, dvs Soft Style/Landlord, Unil/First price. De er billig og bra.

For de som handler i Sverige er Garant Såklart gode produkter som er parfymefrie, klima og dyrevennlige.

Om du handler mye på nett fra utlandet er Leaping bunny en god ressurs, den finnes også som app.

Bytteringer og bruktmarket i alle deler av Norge finnes som regel på facebook. Søk på "Needy" - "Ønskes kjøpt" - "Gis bort"

For å ikke glemme Finn.no og Fretex.

Shoppestopp 2014 er en side på Facebook som gir masse inspirasjon. Det samme er Dyrevennlig hverdag og Cruelty Free International.

EDIT: Free the slaves er også en nyttig side å holde seg oppdatert på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kjøtt? Kylling og svin begynner å bli lettere å få tak i, men storfekjøtt? Hvilke produsenter og butikker?

Syns dette er ekstremt vanskelig, særlig siden gode alternativer ikke er tilgjengelig i vanlig dagligvarebutikker (kjøper av og til lokal kjøttdeig, det er eneste alternativet hos vår Kiwi-butikk). Jeg har lagt meg på en enkel linje: moderat kjøttforbruk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kjede har best utvalg i økologiske varer? :)

Vet ikke, men syns Kiwi har skjerpet seg etter de fikk momsfritak på økologisk. Kjøper i hvert fall det jeg finner av økologisk når jeg er på Kiwi.

Kanskje man kan finne litt her: http://www.oikos.no/newsread/page.aspx?nodeid=5766

Økologisk mat i dagligvaren: http://www.oikos.no/newsread/page.aspx?docid=13344

Endret av Marjan
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg forhandler, men har forstått det sånn at det er ok å anbefale for det.

Vil bare anbefale dere Forever Livings produkter basert på aloe vera. Alt fra innvortes bruk til kroppspleie, kosttilskudd, sminke, o.l. I forhold til hud, mage, tarmproblemer, muskelplager, leddplager, og masse annet. Jeg kan nevne at:

- De er økologiske (det har de vært siden selskapet startet opp)

- Inneholder ikke unødvendig mye vann, fokus på kvalitet

- Ikke kjemiske parabener

- Naturlig i så stor grad som overhode mulig

- Ikke testet på dyr

- Godkjent av jødene (strenge krav til renhet)

- Arbeiderne blir behandlet skikkelig, får helseforsikring o.l. og betalt for 5 dager selv om de jobber 4 dager i uken

+++

Trivlige produkter å selge, ta kontakt om noen er nysgjerrige :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg de produktene som behandler dyrene best mtp kylling (spesielt, går mye kylling her) og annet kjøtt?

Stangekylling,Liveche kylling og Holte kylling. Annet kjøtt er jeg litt usikker på, har ikke fått sjekket det ut så nøye enda. Så tar imot tips her jeg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite hvor jeg får tak på Forever Living produkter framover. :ahappy:

Dyrevennlig hverdag har en liste over produsenter som de anbefaler å kjøpe kjøtt fra.

Eller kjøpe lokalt fra bønder dere vet hvordan dyrene har det. I tillegg velge økologisk når dere har mulighet til det. Men også redusere kjøttforbruket også om man tenker miljø, og eksempel starte med "Meatfree Mondays". Det har både miljøet, helse og dyrene godt av tross alt. :P

I tillegg ville jeg tenkt over hva slags dyr kjøttet kommer fra. Kyllingindustrien er vel den verste her til lands, så ville heller gått for andre type kjøtt. Og heller tenkt kvalitet framfor kvantitet.

Fisk ville jeg kjøpt fra brygga/rett fra båten om det er muligheter for det i nærområdet. Innen fisken kommer i normale butikker, så er den alt fra fersk. Scampi er eksempel et produkt som bør ungås pga den belastningen av miljøet den forårsaker.

Egg ville jeg kjøpt kun økologiske. Og aller helst fra bonde i nærheten om man finner en som ikke driver stort, men bare for salg til litt i omenget.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som bor i Agder eller Telemark: økologisk på døra : http://www.avigo.no/index.php?name=Gronnmat Vi er heldige og har viltslakteri og venner som jakter,så jeg hamstrer gjerne hjort og villsvin når jeg kan. Handler aldri gris. Har en ganske bra oversikt fylkesvis over hva som er mulig å handle økologisk og lokalt (matvarer) om noen er interessert i noe spesielt.

Her er også mye : http://lokalmat.org/nyheter.html

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis det er lov å drive litt reklame så selger jeg lammekjøtt, det er ikke klassifisert som økologisk, men dyra har det godt i livet og ved slakt. Ta kontakt på pm for å bestille høstens beste lammekjøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Om man tenker miljø bør kjøtt fra gressetende dyr foretrekkes (storfe, kanin, sau, geit) fremfor kraftfôrspisende dyr (svin, fjørfe), da gresset dyra spiser i stor grad er dyrket her i landet og benytter seg av ressurser lokalt, mens kraftfôret i stor grad består av importert soya fra søramerika. Joda, storfe, kanin, sau og geit spiser også kraftfôr, men andelen næring fra soya er langt lavere enn for svin og kylling/kalkun.

Lammekjøtt er i de aller fleste tilfeller fôret opp nesten utelukkende på grovfôr. Man kan også få tak i økologisk kjøtt fra lokale bønder, bl.a finnes det storfekjøttprodusenter med ammekubesetninger der de nesten utelukkende fôrer grovfôr. Eksempel på dette er Solgløtt Økoangus her i Solør. De har utsalg i Løten tror jeg, men det står mye info på deres hjemmeside.

Fisk er vanskelig synes jeg, siden det er så vanskelig å få tak i villfisk fra godt forvaltede stammer som ikke lider av overfiske. Og all oppdrettsfisk er utelukket. Fiskemannen mener jeg har noen torskeprodukter som er villfisk, og pakking/foredling foregår her i Norge/Sverige (så fisken transporteres ikke halve verden rundt for å pakkes billig i kina). Fiskemannen har også en del info om produktene sine på nett.

Egg er en god kilde til proteiner om man vil kutte litt ned på kjøttet. Men det er svært forskjell på egg, både i etiske aspekter og næringsmessig. Selv økologiske egg i butikken kommer fra store masseprodusenter der hønene bor i svært stressede miljøer og gasses i hjel etter endt tjeneste kun ett år gamle. De har litt bedre plass enn vanlig drift, og tilgang til uteareal, men driften er likevel mye av den samme. Vil man ha etiske egg, som også har et bedre næringsinnhold, skaffer man egg fra en som har "tunhøns" i små, harmoniske flokker. Det er mange som har høns rundt om, så det bør være mulig å få kjøpt egg fra slike høns nesten overalt. Egg holder seg "evig", så man kan kjøpe med seg en god del av gangen om det er et stykke å kjøre. Egg trenger ikke engang lagres i kjøleskap. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er jo forholdsvis "lett". Men å kjøpe klær som ikke er produsert i Kina eller liknende er jo helt umulig? For ikke å snakke om innen telecom. Noen som har forslag til bra sportstøy feks som ikke er Kina e.l?

Craft - Kina , Odlo - Kina , Adidas- Indonesia , Kari Traa - Kina , Kingsland - Kina , Bergans - Kina , Nike-Kambodsja , Mizuno - Indonesia , Stormberg - Kina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er jo forholdsvis "lett". Men å kjøpe klær som ikke er produsert i Kina eller liknende er jo helt umulig? For ikke å snakke om innen telecom. Noen som har forslag til bra sportstøy feks som ikke er Kina e.l?

Craft - Kina , Odlo - Kina , Adidas- Indonesia , Kari Traa - Kina , Kingsland - Kina , Bergans - Kina , Nike-Kambodsja , Mizuno - Indonesia , Stormberg - Kina

Hva er galt med det? Eller tenkte du kanskje på miljø/transport alene nå og ikke arbeidsforhold?

Tragisk at folk er så imot å spise hest. Nesten litt kvalmt å gi hundene indrefilet til 20 kr pr kg :no: Vi slakter så mye hest at de ikke klarer å ta imot rundt om

Hest er bra :) Sånn forutenom fjortisser som synes det vriker helt groteskt og spise hest, så tenker jeg at mange kanskje rett og slett ikke tenker over/vet om/kommer på. Hest blir kanskje aldri like populært som storfe, men tror nok det er større marked for det enn hva som benyttes i dag, men tilgangen må økes og det må opplyses om muligheten, og hva som er bra med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...