Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som kjenner til denne "rasen"? (Kokoni)


Anki
 Share

Recommended Posts

Hei!

Kom tilfeldigvis over denne hunden mens jeg leste på noe helt annet, og ble fasinert! Den er godkjent av den greske kennelklubben, men regnes ikke som en renraset hund i resten av verden. Den har en rasestandard i hjemlandet, men utifra bilder ser jeg at det er en del variasjoner utseendemessig - særlig i ansiktet. Allikevel ser kropp og størrelse stort sett ut til å være lik hos de jeg har sett. Er veldig nysgjerrig og vil gjerne vite mer! Finnes veldig lite informasjon om disse hundene på nettet, og regner derfor med at den er svært sjelden utenfor Hellas. Minner om en blanding av cocker spaniel, Kooiker, tibbe og dachs. Veldig pen syns jeg! Brukes stort sett som selskapshund, men også som vakthund, og til å drepe skadedyr som rotter og mus (allsidig!). Omtales som en familiekjær, vennlig, men tøff rase med et jevnt temperament. Med unntak av å være predisponert for prolaps grunnet den lange ryggen, er den en svært frisk hund som sies å ha en forventet levetid på "lagt oppi tenårene".

Finner info under flere navn; Kokoni, Meliteo Kinidio, Greek Ancient Dog, Alopekis. Kjært barn har mange navn!

Noen her som vet noe mer? Eller som liker å leke etterforsker? ;)

Bilder: http://www.youtube.com/watch?v=RL9Ted15al4

Info: http://greekbreeders.gr/κοκόνι/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen flere bilder :) (Får ikke til å legge bilder inn i selve innlegget).

http://www.dogbreedinfo.com/k/kokoni.htm

Har aldri sett den eller hørt om den før. Men den ser virkelig fin ut, akkurat sånn hundetype/størrelse som jeg liker! Kunne fort ha funnet på å kjøpe en faktisk (om gubben hadde tillatt hund nr tre i huset, da...noe han ikke gjør)

Fant et bilde av kokoni på siden du linker til, der det defintivt ser ut til å være noe papillon innblandet også, iallefall :-) Se på ansiktet og ørene på denne foran i bildet:

KokoniPurebredDogsGreeceGreekAretiBeba.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om en blanding av cocker spaniel, Kooiker, tibbe og dachs. Veldig pen syns jeg!

Haha, jeg tenkte at hvordan i huleste kan denne være pen?? :lol: Men det var den jo!

edit: Jeg har heller verken sett, eller hørt om den før. Spennende om noen kan fortelle noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en gresk rasebeskrivelse, og brukte google translate som hjelp til å oversette (vil nok være noen merkelige setninger) Det var også noen greske ord som ikke ble oversatt, har latt de være som de er. Si gjerne ifra om du vet hva de betyr/kan bety! :)

ORIGIN:
Greek, found throughout Greece.
UTILITY:
Companion dog, alert dog, guard dog, small animal hunting.
CLASSIFICATION F. C. I.: (Rasen er ikke akseptert av F.C.I, så dette må være ønskeplasseringen)
Group 9 Companion Dogs
Without working trial
BRIEF HISTORICAL SUMMARY:
Ancient origins. Infinite representations on vases, statues, figurines and coins reveal its existence and close relationship with the ancient greek population. From references in texts and engravings, the breed appears from antiquity until today, in an unbroken continuity in the entire country and its history.
GENERAL APPEARANCE:
Small dog with trunk longer than it's height, short hair on face and anterior parts of the legs, moderately long torso and neck, long tail that forms a semicircle over the dogs back. Triangular head with droopy ears. Fast and lively appearance.
IMPORTANT PROPORTIONS:
Body length longer than the tallest point. Snout length less than the length of the skull. Range skull slightly smaller length.
BEHAVIOUR / CHARACTER:
Lively, cheerful, smart, loyal.
HEAD:
In proportion to the body.
CRANIAL REGION:
Skull: Moderately vaulted seeing it either from the front or from the side. Range always shorter than the length. Sides moderately developed and flat. Slightly prominent occipital bone.
Yperofrya bows slightly developed.
Rinometopiko pit: Slightly toned, shallow.
FACIAL REGION:
Nose: Medium-sized, flat, with open nostrils, black .
Muzzle: Shorter skull wedge, tapered from its base to akrorinio.
Lips: Moderately fine, tight, black .
Jaws / Teeth: Jaws well developed with normal dentition. Scissors bite .
Eyes: Of medium size, almond shaped, with tight lids and a dark brown iris.
Ears: Triangular, medium size, droopy and agile. Mounted high above the imaginary line of the eye, covered by short hair. Some individuals have longer hair on the outer part of the ear; from the bottom to the middle of the flap.
NECK: Of medium length, slightly arched, with tight skin covered by longer hair, especially males.
BODY:
General Appearance : Compact, fairly well tied, harmonic, torso length longer than the height at the withers.
Upper body line: Flat.
Withers: Slightly prominent.
Back: Flat and compact, when motion is held constant.
Loin: Medium length, strong and stable.
Basin: Strong, broad, slightly sloping.
Chest: Wide, deep and well stretched. Prosterno toned.
Bottom line body and belly: Bottom line on chest straight. Moderately retracted abdomen.
TAIL:
High, forms a semicircle, the edge abuts the back. Covered by rich hair, forming plume. Can be worn fallen, this is not a fault.
LIMBS:
Forelimbs: straight, parallel to each other, paws may point slightly to the side.
Shoulder: Long, well arched. Moderate muscular, firmly united with the thorax.
Arm: Good length, inclined slightly shorter shoulder .
Elbows: Close to the body, well attached to the body without tending inwards or outwards .
Front leg: Straight, average length, the rear part is covered with longer hair .
Pastern: Flexible, short, strong, slightly inclined forward if seen from the side.
Front paws: Small, roundish shape, slightly arched with strong claws. May tend slightly outwardly on some individuals.
REAR ENDS: Strong, muscular, with back legs straight and parallel.
Thigh: Strong, good length and wide.
Knee: Strong, with moderate angulation.
Stifle: Strong, good length and moderately wide.
Hocks: Low posted.
Metatarsals: Straight and vertically.
Back feet: Like the front. Slightly shorter and more arched.
Stride / Movement: Free, fast, smooth, with strong momentum of back legs.
Skin: Rubber and tight around the body. Never loose.
COAT: Double coat.
Coat: Outer sheath long, slender, straight or slightly wavy. Undercoat short and dense. Head of the ears or around the ears, as well as front limbs covered by short and smooth mantle length hair of 1 cm. Neck and torso hair is longer, relatively flat, approximately 4-8 cm. Tail and back part of the buttocks mantle is even longer; length 8-14 cm.
Color: All colors and color combinations are acceptable.
HEIGHT AND WEIGHT:
Height Males: 24-28 cm
Height Females: 23-27 cm
Weight 4,8 kg, both genders.
Tolerable deviation of 1cm above or below the limits.
FAULTS:
Any deviation from the above desired characteristics considered a defect, is to be treated according to the degree of severity.
FAULTS :
Serious faults: Short hair off standard points, hard textured coat, lack of undercoat, flat skull, very toned rinometopiko recess, arched nose, eyes round and big, light eyes, relaxed back, 3 cm above the upper limit of height. Mucosal discoloration. Hocks cow's tail .
ELIMINATING FAULTS : Overshot, undershot, apple-shaped skull, erect ears, entropion, ectropion, anuria, curly hair.
NOTE : Males should have two perfectly normal in appearance testicles, normally placed inside the scrotum .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser virkelig ingen gjennomgående ting i bildene som er lagt ut jeg altså. Kunne vært hvilken som helst blanding alle disse på bildene. De liknet jo ikke på hverandre?! Altså. Jo, de er jo søte. Men å kalle det for en renraset type hund er vel kanskje litt tidlig enn så lenge? Kretahund er nok en grei samlebetegnelse :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det offisielle greske navnet er Κοκονι. Hvis du googler dette navnet, så får du mange flere bilder! :)

Den er ikke regnet som renraset andre steder enn i Hellas, men der har den eksistert siden oldtiden - så det er ingen ny rase :) Utifra hva jeg har lest, jobber oppdretterne iherdig med å "renvaske" rasen gjennom blodprøver og dna-testing. De har delt rasen opp i 3 generasjoner og bruker kun de "reneste" i avl. Mange av hundene har gått rundt på gårder og fått formere seg fritt, og mange vil nok kalle disse for Kokonier også, men de regnes ikke som rasehunder og vil ikke kunne stilles. :) Vanskelig å vite hva som er renraset og ikke når man googler etter bilder, men det bør være mulig å finne ekte kokonier om man tar kontakt med en dedikert oppdretter tenker jeg.

Fant en liten video av en kokoni:

http://www.youtube.com/watch?v=2rDLGxv50Iw

Og et intervju med en kokonieier, som jeg ikke forstår noen ting av! (men de filmer hundene)

http://www.youtube.com/watch?v=jHCAWaCySCw

post-5699-0-27574300-1388330673_thumb.pn
OBS! Etter litt grundigere undersøkelser og google oversettelser, virker det som om Alopekis er en annen rase enn Kokoni. Alopekis er sannsynligvis i spisshundfamilien, og er en korthåret, litt større hund med oppreiste ører. Virker som om disse to rasene nevnes samlet i mange sammenhenger. Muligvis fordi den greske kennelklubben jobber for å øke folks viten og interesse for disse hundene i resten av verden, og dermed unngå at rasene dør ut. Begge typene regnes som urhunder som går langt tilbake i gresk historie. De har hittil lykkes med å få én rase godkjent av FCI; Hellenic Hound, som på et tidspunkt også var utrydningstruet. Nå forsøker de å redde de andre to rasene også :)

post-5699-0-27574300-1388330673_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to der oppe ser jo ut som Tinka. Men hvis dere går inn på Melitio Kinidio finner dere jammen meg Scilos. Jeg får fremdeles ikke lagt ut bilder på noen som helst slags måte, sukk, men finn han kremfargete (hodebilde), så ser dere hunden min. Er ikke sikker på om det er en tredje "rase", da. Flinke detektiver dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to der oppe ser jo ut som Tinka. Men hvis dere går inn på Melitio Kinidio finner dere jammen meg Scilos. Jeg får fremdeles ikke lat ut bilder på noen som helst slags måte, sukk, men finn han kremfargete (hodebilde), så ser dere hunden min. Er ikke sikker på om det er en tredje "rase", da. Flinke detektiver dere :)

Endelig har du fått noe å svare når folk spør hva slags rase Scilos er ! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ : Jeg kommer aldri i verden til å huske disse rasenavnene, da :) Men Tinka må da være en kokoni :lol: Og Scilos Melitio Kindio. Må øve på disse navnene og siden begge rasene ser ut til å kunne se ut nesten hvordan som helst, kan ingen nekte!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Loke : Jeg kommer aldri i verden til å huske disse rasenavnene, da :) Men Tinka må da være en kokoni :lol: Og Scilos Melitio Kindio. Må øve på disse navnene og siden begge rasene ser ut til å kunne se ut nesten hvordan som helst, kan ingen nekte!

Meliteo Kinidio er slik jeg har forstått det, bare et lengre navn på den samme hunden, altså Kokoni'en:) Mens Alopekis er en spisshund-type og en annen rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Frøken detektiv har klart å spore opp Hellas mest desikerte kokoni-oppdretter, kun ved hjelp av google translate! Jeg ba om info, og det fikk jeg. Her har dere copy+paste, ord for ord, hva han hadde å fortelle :)

(Ikke alle setninger er like forståelige)

Hello Andrea. Wishes for a healthy and creative new year!

I will be delighted to share information with you about my breed The Kokoni !

I dont know if you have ever been to Greece BUT unfortunatelly we dont have a good dog culture nowadays, we have a kennel club for only 20+ and still people dont know basic things about dogs, stray dogs are hundrends of thousands and even house dogs are not taken care of properly. BESIDES all this Greece is a good place for dogs to survive even as strays ...(unlike your country). So there has been lots of times that people from the dog world saw small dogs with very special character and very much same appearance, in lots of different places in Greece. And thats the beggining of the kokoni history. Greece has lots of mountains and islands allthough its a small country, and similar breeds with the kokoni such as the "phalene papilion" or the "king charles spaniel" are not wide spread, so similar dogs in lots of places is not something that can be explained with any other way other than the existence of a domestic type of dog. Of course there are various old writings from Aristoteles or Theofrastos about small lap togs in ancient Greece, BUT we were sure that THIS IS IT when lots of engravings were discovered featuring the small domestic dog even in very sacred and private moments of the Ancien Greek Family such as funerals.

And then Mr Stelios Makaritis, who is an international FCI Judge, a breeder and one of the founders of the Greek Kennel Club decided and gathered some small domestic lapdogs from different locations in Greece and studied them. Meanwhile lots of people measured small dogs in lots of other locations. The name Kokoni is still used in lots of villages in Greece describing the "small house dog" or the "daughters dog", so to say the first litters showed remarkable "true to a type" breeding to the first and second generations and at last the National Kennel Club of Greece recognised the Breeds standard and now we are working towards the Interational recognition of the Kokoni.

Of course there is a huge effort to gather as more specimens from all the country as possible (not very easy due to the greek dog culture), register them, health check them and breed them. BUT we are still in the beggining. Did you know the FCI nowadays asks for more than 1000 dogs of third generation to give international recognition while some years ago they recognised breeds out of just 5 dogs??? Good for them of course, healhy breeds come from wide gene pools, but it's a long way for us, most people don't really care to register his dog or to health check it and mate it properly. My breeding is part of Mr. Makaritis work and I am always under his advice, and i am still in generation A of my breeding line.

The breed is a "spaniel" type character breed. Easy going, mellow, low aggresion and very high bite thershold, gentle and sweet with their friends and noisy, but never attacking with "strangers". Very good alarm systems and very easy to train.

For the psysical appearance of the whole population, there are still some differences in hair length, tail shape, and exact general porpotions, BUT the hair is silky but not very thin, short generally, but longer at the tail, the neck and the back side of legs. The tail is (desirably) touching the back or reaching for it and the shape is longer than high. Moderately short legs (desirably half of the height is from withers to bottom of chest, and the other half is "air" undreneath the chest. Excuse my english), not easy for me to describe. :) but i can send photos that will give you an idea.

Their health is spectacular! They did and (still) will, if necesarry, survive in a city with no veterinarian and no nothing! Veterinarian for modern kokoni owners is a place only for the annual vaccines and the Leismania free test. Their good character AND their good health is the main thing for all greek breeders to rescue.

Legger ved noen bilder jeg fikk av hundene hans :)

post-5699-0-92198900-1388606847_thumb.jp
post-5699-0-97234500-1388606844_thumb.jp
post-5699-0-57162400-1388607182_thumb.jp
post-5699-0-21995200-1388607181_thumb.jp
post-5699-0-74303000-1388607179_thumb.jp

post-5699-0-97234500-1388606844_thumb.jp

post-5699-0-92198900-1388606847_thumb.jp

post-5699-0-74303000-1388607179_thumb.jp

post-5699-0-21995200-1388607181_thumb.jp

post-5699-0-57162400-1388607182_thumb.jp

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...
På 1/1/2014 at 9:56 PM, Anki skrev:

Valper fra ett av kullene hans: http://www.youtube.com/watch?v=JOf9whoDJ7w.

Hei! Dette er jo mange år siden, men ble det noen gang kokoni på deg? Jeg driver å undersøker mulighetene for å finne oppdretter og få kjøpt kokoni hjem til Norge, og da snublet jeg over innleggene dine ? Hva skjedde videre? Mvh Gry 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...