Gå til innhold
Hundesonen.no

Skulle aldri lært valpis å gi den %#/¤! labben!


Alvira
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Det har jeg lært en hund, og aldri igjen. Ingen får lov til å lære mine hunder gi labb. Gi labb er en naturlig tiggeadferd, så når man forsterken den og gir godbit for det, så kan det ta litt vel av hos mange hunder. Ikke alle selvfølgelig, men sannsynligheten for å få en hund som tigger med labben er ganske stor. Og det er sinnsykt irriterende, selv om det ts opplever nå med at han gir labb ved andre kommandoer går kjapt over med rett trening :)

Det er vel ikke akkurat en positiv ting med en svær terapihund som skraper på folk med en diger labb heller :lol: Hva med å vente med dette til han blir voksen og så lære han å f.eks. sitte bamse og vinke med labbene? Da blir det mer et triks enn tiggelabb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg lært en hund, og aldri igjen. Ingen får lov til å lære mine hunder gi labb. Gi labb er en naturlig tiggeadferd, så når man forsterken den og gir godbit for det, så kan det ta litt vel av hos mange hunder. Ikke alle selvfølgelig, men sannsynligheten for å få en hund som tigger med labben er ganske stor. Og det er sinnsykt irriterende, selv om det ts opplever nå med at han gir labb ved andre kommandoer går kjapt over med rett trening :)

Det er vel ikke akkurat en positiv ting med en svær terapihund som skraper på folk med en diger labb heller :lol: Hva med å vente med dette til han blir voksen og så lære han å f.eks. sitte bamse og vinke med labbene? Da blir det mer et triks enn tiggelabb :)

Helt enig i det at det er ukult med svær hund som skraper på folk :) Jepp, det som er tanken, har latt de triksene ligge for nå :)

Hva legger du i rett trening, hva ville du gjort for å få det bort? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min brukte det også på absolutt alt etter at jeg lærte gi labb. Nå har det roet seg litt, og den er grei å bruke når han f.eks får "tulltak".

Av og til blir det fryktelig søtt da, f.eks når man spiser lunsj og dyret har veeeeeeldig lyst på:

post-10329-0-25828400-1384466007_thumb.j

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venus gir labb, både høyre og venstre. Noe av det aller første jeg lærte henne. Aldri vært plagsomt. Lærte henne give me ten også. Cujo kan ikke gi labb, han kan i grunnen ikke så mye, men det går på latskap, ikke at jeg bekymrer meg for at det skal bli plagsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triks, hm. Fint å kunne det, altså, men hva med å lære hunden slalom mellom beina, åttetall, hoppe opp på en liten krakk og bli stående, rygge, krype, sitte bamse, tja det var fem "triks" som samtidig har en viss treningsverdi. Lukke skuffer, åpne skuffer og hente gjenstander er også litt matnyttige triks. Gi labb er ikke noe triks. Bare irriterende :)

Edit: Nei, nei. Herregud han er jo en baby. Ta han med ut i verden og la ham takle katten til naboen, søplebilen som skramler forbi, sitte, gå pent, innkalling og den ekle søplesekken som blåser forbi og innkalling og innkalling og innkalling :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør valpen tryggere på andre triks. Veldig normalt at hunder har en "default"atferd som de utfører om de blir bedt om noe og det enten er vanskelig eller de rett og slett er usikre på hva som kreves av dem. Tren masse masse på andre ting, og la labb være labb en periode. :=) Riesendyret mitt hadde "dekk" som defaultatferd, basenjien har sitt. Lukisene har "stå rett opp og ned og se dum ut" - de er sabla gode på det da. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Nei, nei. Herregud han er jo en baby. Ta han med ut i verden og la ham takle katten til naboen, søplebilen som skramler forbi, sitte, gå pent, innkalling og den ekle søplesekken som blåser forbi og innkalling og innkalling og innkalling :)

Hva får deg til å tro at ts ikke gjør dette med valpen allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min brukte det også på absolutt alt etter at jeg lærte gi labb. Nå har det roet seg litt, og den er grei å bruke når han f.eks får "tulltak".

Av og til blir det fryktelig søtt da, f.eks når man spiser lunsj og dyret har veeeeeeldig lyst på:

attachicon.gifimage.jpg

Ha ha for et bilde, dagens latter :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Nei, takk skal du ha. Pappa har jo en fast rutine på det hele når han skal kose med Angus (spesielt det året vi bodde der): Kom hit, sitt, labb og begge labbene! Gjett hva Angus gjør om han vil ha oppmerksomhet? Gjerne med en ekstra labb i ansiktet om du er heldig!

Aldri igjen, sier jeg bare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triks, hm. Fint å kunne det, altså, men hva med å lære hunden slalom mellom beina, åttetall, hoppe opp på en liten krakk og bli stående, rygge, krype, sitte bamse, tja det var fem "triks" som samtidig har en viss treningsverdi. Lukke skuffer, åpne skuffer og hente gjenstander er også litt matnyttige triks. Gi labb er ikke noe triks. Bare irriterende :)

Edit: Nei, nei. Herregud han er jo en baby. Ta han med ut i verden og la ham takle katten til naboen, søplebilen som skramler forbi, sitte, gå pent, innkalling og den ekle søplesekken som blåser forbi og innkalling og innkalling og innkalling :)

Miljøtrening er selvfølgelig hovedfokuset mitt, han er med overalt og vi møter nye situasjoner omtrent hver dag :) Gå pent og innkalling trener vi hver eneste dag .

Jeg lærte ham ikke å gi labb som et selvstendig triks, men som et ledd i andre triks. Grunnen til at jeg driver med triksinnlæring er at gutten elsker å jobbe og lære, han storkoser seg når vi trener på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet gi labb og alle "enkle" triks til hunden er godt på vei til å bli utdannet terapihund. Det tar 5 minutter å lære, kanskje 15 om hunden er tunglært.

Ville bare ignorert alle forsøk på labb, og startet nyinnlæring på alt annet.

Ja, det som er planen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør valpen tryggere på andre triks. Veldig normalt at hunder har en "default"atferd som de utfører om de blir bedt om noe og det enten er vanskelig eller de rett og slett er usikre på hva som kreves av dem. Tren masse masse på andre ting, og la labb være labb en periode. :=) Riesendyret mitt hadde "dekk" som defaultatferd, basenjien har sitt. Lukisene har "stå rett opp og ned og se dum ut" - de er sabla gode på det da. :aww:

Haha! Ja, det sier du noe, er nok defaultatferden hans gitt. Får hjernevaske ham på de andre kommandoene jeg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ico har vi bevisst ikke lært å gi labb. Likevel kommer ofte den labben fram når han vil noe. Ser ikke ut som han vet hva han driver med, mer som et iboende behov for å gjøre noe med den labben. Så jeg vil tro det ligger mer latent for noen enn andre, og jeg mistenker at det kunne lett blitt en slik grusom tiggeadferd hos han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener ligg ville jeg hvertfall ikke dobbelkommandert. Da blir det fort til at du må dobbelt- og trippelkommandere for at han i det hele tatt skal forstå kommandoen. (I hans hode er det da "ligg..ligg..ligg" som betyr å legge seg, ikke ordet "ligg".)

Jeg ville kommandert 1 gang, ventet ut, og eventuelt hjulpet ham litt ved å senke hånden hvis det er veeeldig vanskelig. Når han legger seg, si "ligg" og belønne. :ahappy:

Det er fryktelig irriterende når de tilbyr alle andre atferder enn den man vil ha..! Det som definitivt har funket aller best for meg har vært å vente ut til de gjør det riktige, litt type shaping. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener ligg ville jeg hvertfall ikke dobbelkommandert. Da blir det fort til at du må dobbelt- og trippelkommandere for at han i det hele tatt skal forstå kommandoen. (I hans hode er det da "ligg..ligg..ligg" som betyr å legge seg, ikke ordet "ligg".)

Jeg ville kommandert 1 gang, ventet ut, og eventuelt hjulpet ham litt ved å senke hånden hvis det er veeeldig vanskelig. Når han legger seg, si "ligg" og belønne. :ahappy:

Det er fryktelig irriterende når de tilbyr alle andre atferder enn den man vil ha..! Det som definitivt har funket aller best for meg har vært å vente ut til de gjør det riktige, litt type shaping. :ahappy:

Off ja, jeg vet! Derfor jeg prøver alt jeg kan å unngå dobbelkommando, men så er jeg ikke alltid like flink. *skjerpe seg* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ønsker at hunden skal kunne gi labb, men at den ikke skal tilby denne adferden "hele tiden", kan det være greit å få stimuluskontroll på "Gi labb" :)

http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=242

"Definisjon på stimuluskontroll

Vi har full stimuluskontroll på en adferd, hvis:

Hunden gjør X hver gang du sier X (legger seg hver gang du sier "ligg")

Hunden gjør ikke Y om du sier X (setter seg ikke om du sier "ligg")

Hunden gjør ikke X om du sier Y (legger seg ikke om du sier "sitt")

Hunden gjør ikke X så lenge du ikke sier X (legger seg ikke så lenge du ikke har sagt "ligg")

Eller mer forenklet: "Hunden gjør X når jeg sier X og ikke ellers!" (Det vil si at hunden legger seg når jeg sier "ligg" og ikke ellers.)

Avhengig av hva man skal bruke adferden til er det forskjellige behov for viktigheten av de ulike stegene av stimuluskontroll. Om vi lærer hunden å gi labb, så gjør det sjelden noe om den ubedt strekker fram labben ved kjøkkenbordet, men vi vil ikke at konkurransehunden vår legger seg uten at vi har sagt "ligg" på konkurranse!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...