Gå til innhold
Hundesonen.no

Doping i hundesport


Mirai
 Share

Recommended Posts

Selvfølgelig kan man starte konkurranse etter endt behandling og "karantenetid" :)

Men det jeg reagerer veldig på er når det er så mange av dere som tydelig mener at det er greit å konkurrere med dyr som går på medisiner som er på dopinglisten.

Og hvis en hund er satt på en medisin av dyrelegen så er det fordi hunden ikke er frisk. og da skal den ikke konkurrere når den går på medisinene. Hvis den må gå på disse medisinene hele livet så skal ikke den hunden konkurrere, fordi den da uavhengig grunn går på preparater som står oppført som doping.

Doping er doping uansett grunn til at det brukes. En gang i tiden var faktisk kaffe og cola på dopinglisten :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

innen hundekjøring er det strenge dopingregler, og det blir tatt dopingprøver.

Du vet du er i hundeverden når det først er galt det ikke er et regelverk, så er det galt hvordan det lages, så er det galt hvordan det til slutt blir og det er galt at det også må følges av medlemsk

Skal ikke banne på det, men jeg vil tro det er stedet hvor du finner mest smertestillende Folk er vel lure å holder munn om det.

Problemet har vært at det ikke fins en dopingliste på hund, så det har vært umulig å vite både hva som er regnet som doping og hvor lang karantenetiden er. :)

Eller hvilken dopingmidler som er akseptabel og kan søkes om fritak ved fortsatt bruk.

Og det er egentlig ikke så mange som har kunnskap om legemiddler og effekten av det sånn helt uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste dopingen jeg har vært borti, har vært meg selv... :aww:. Med digert prolaps i ryggen og en gange som minnet om en 110-åring med pukkelrygg, så var det noen som stappet i meg noe smertestillende sånn at jeg kunne komme meg i ringen. Jeg skal innrømme at jeg husket svært lite av seansen, men jeg tror bikkja gjorde det bra *ler*.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo dette noe som NKK må gjøre noe med. I tillegg så er man pliktet til å sette seg inn i doping reglemanget hvis man skal konkurrere. Men når ikke det finnes noe hos NKK så er det vanskelig. Syntes det er forresten litt drøyt at det ikke er noe, og at dette er noe som er såpass viktig at NKK må gjøre noe med det.

Merker litt at jeg tenker annerledes enn mange andre når det kommer til doping. Er vokst opp med toppidrettforeldre og flere i nær familie jobber for Antidoping Norge. Så det blir vel til at jeg har endel annet innputt en mannen i gata :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man starte konkurranse etter endt behandling og "karantenetid" :)

Men det jeg reagerer veldig på er når det er så mange av dere som tydelig mener at det er greit å konkurrere med dyr som går på medisiner som er på dopinglisten.

Og hvis en hund er satt på en medisin av dyrelegen så er det fordi hunden ikke er frisk. og da skal den ikke konkurrere når den går på medisinene. Hvis den må gå på disse medisinene hele livet så skal ikke den hunden konkurrere, fordi den da uavhengig grunn går på preparater som står oppført som doping.

Doping er doping uansett grunn til at det brukes. En gang i tiden var faktisk kaffe og cola på dopinglisten :icon_confused:

Jeg forstår og er enig med deg,samtidig så tenker jeg at hundesport som samlebegrep burde inn under idrettsforbundet. Da UTEN utstillings delen selvsagt,den får NKK klare selv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man starte konkurranse etter endt behandling og "karantenetid" :)

Men det jeg reagerer veldig på er når det er så mange av dere som tydelig mener at det er greit å konkurrere med dyr som går på medisiner som er på dopinglisten.

Og hvis en hund er satt på en medisin av dyrelegen så er det fordi hunden ikke er frisk. og da skal den ikke konkurrere når den går på medisinene. Hvis den må gå på disse medisinene hele livet så skal ikke den hunden konkurrere, fordi den da uavhengig grunn går på preparater som står oppført som doping.

Doping er doping uansett grunn til at det brukes. En gang i tiden var faktisk kaffe og cola på dopinglisten :icon_confused:

Hvem er det som mener det er greit å starte med hunder som går på medisiner? Og du snakket om konkurransetrening, ikke bare konkurranse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dopingregler er velkjent for oss som konkurrerer innen hundekjøring. http://www.sleddog.no/omforbundet/Sider/Antidoping.aspx

Dette er nokså strengt. Så strengt at da en av mine (tidligere, den lever ikke lenger) hunder ble satt på øyesalve resten av livet (med ciclosporin) var den fra da av ute som konkurransehund (bortsett fra på små klubbmesterskap som ikke er terminfestet. den påvirkes ikke akkurat positivt av øyesalven...ei heller negativt). I noen tilfeller tror jeg at strenge dopingregler virker NEGATIVT inn på dyrevelferden, i det en da kanskje velger preparater som har kortere karenstid i stedet for det beste på markedet (fordi det har lang karanstid). Eller ennå værre- dropper den øyesalva (eller hva det måtte være), for å kunne konkurrere med hunden.

Hundekjørere anbefales å skrive ut listen og levere veterinæren om hunden behandles, og også ha oversikt over alt av medisiner hunden har fått i seg det siste året.

Så noen nevnte levaxin og stoffskifteproblemer. Det er nå åpnet for at trekkhunder som går på levaxin kan starte i løp, så fremt de har med seg dokumentasjon (fra blodprøver) om at deres hormonnivå er innenfor normalen når de er behandlet.

HÅPER NKK skuler mot NHF sine regler når de skal utarbeide dopingregler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skulle bare kopiert store deler av dopingreglementet til Travsporten og utelatt det som ikke er relevant for hundesporten for det er mye av det samme, Noen preparater har selvfølgelig andre navn,,,

Jeg legger den ved, Jeg holder meg stort sett til denne når det gjelder hund. Om ikke annet er opplyst selvfølgelig. Kall meg gjerne sær men greit å være på den sikre siden :D

http://www.travsport.no/PageFiles/150085/Forbuds_og_Karenstidliste%202011%20pdf.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Dette er kjempebra! Jeg skal ta mot til meg og være si akkurat hva jeg mener neste gang jeg vet om noe. Det er så lett å se forbi "bare" litt smertestillende f. eks for veldig mange..

:thumbs:

Forbudet gjelder uavhengig av om hunden har fått tilført stoffet/stoffene i den hensikt å bedre prestasjon, eller som behandling for en medisinsk tilstand. Med behandling forstås også reseptfrie legemidler og andre substanser tilført i den hensikt å forbedre prestasjon eller skjule/lindre sykdom eller skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at dette kommer. For det finnes nok av de hundeeierne som bryter det. Håper det kommer tester også.

Men jeg må sette meg ned og søke dispansasjon på Noomi nå. Så for alle bare krysse fingre for at hun får det, ellers blir karriera hennes MEGET kort...

Edit: Endret et ord, for det er jo seffe hundeeierne som bryter dette. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Regelverket gjelder for både offisielle og uoffisielle arrangementer - så det gjelder altså for absolutt alt.

Dette kan ikke stemme, nkk kan ikke legge føringer for arrangement de ikke er delaktige i.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette kan ikke stemme, nkk kan ikke legge føringer for arrangement de ikke er delaktige i.

2. FORMÅL

Formålet med dette reglementet er å hindre at hunder som har fått visse typer behandling

fremføres til start/bedømmelse på offisielle og uoffisielle utstillinger, prøver og andre

konkurranser arrangert av NKK og NKKs medlemsklubber eller -forbund.

Så jo - så lenge arrangementet er i regi av en samarbeidende klubb så gjelder regelverket. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan ikke stemme, nkk kan ikke legge føringer for arrangement de ikke er delaktige i.

Burde det ikke være et større problem at folk doper bikkjene sine enn at NKK legger føringer for arrangement de ikke er delaktig i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei Jeg har en hund som er 2 år og Og jeg har følgende utfordringer med min hund.  - hun er ca. 2 - 3 kg for mye  - hun kan ha tendens til å klø  - hun spiser bæsj ute når vi går tur. Akkurat som hun går å leter  - hun er for tiden veldig opptatt av å stjele og søke etter mat - hun virker for tiden veldig stresset Nå bruker vi pure natural fra Musti. Jeg valgte en med kun lam for å se om det hjalp på kløen. Det synes jeg det har gjort. Men hun har blitt ekstrem til å spise bæsj ute når vi går tur, og ellers veldig stresset og matgal. Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med foret? Er det noen som kan anbefale et for dere tror kan passe min hund, og om dere tror dette kan ha en sammenheng?  Det er en engelsk springer spaniel.     
    • Joda, men synes det var en rar kommentar, ingen andre fikk det.. Fått dårlige nyheter om gamla, første gang jeg har gammel hund- og det er vondt når de får aldersplager.
    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...