Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store, lille spørsmålstråden om LP


Tabris
 Share

Recommended Posts

Lite rally oppi her :-) og jeg ekke så fan av rally. Lp er liksom min greie... :-/ vi har 1 rallystevne i Møre og Romsdal i år, 4 i trheim. Null miljø. Men hovedsaklig fordi jeg ikke liker rally så godt da ;-) (jada, jeg er litt vanskelig!). Men jeg synes det er kjipt med såpass store endringer at det kommer til å forandre hele sporten.

Min venninne i Ålesund har da vært på ganske mange rallystevner dette året? Nå sist i dag :).

Men det trenger jo ikke å være nazi i ringen bare fordi det skal være litt ordnet forhold?

Jeg har aldri fått følelsen av at jeg holder på med noen nazi-sport eller at vi ikke har det gøy.. til tross for at jeg ikke lar hundene hoppe på meg..

Men i IPO-sporten er det jo særdeles få raser som konkurrerer også. Det er ikke lagt opp til at det er et mangfold av raser som skal delta, det VAR det en gang i LP, men nye regler fremmer ikke akkurat dette.

Det er vel en grunn til at tidligere landslagsutøvere stiller store spørsmål ved utviklingen av sporten også :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 304
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ting jeg stusser på "Føreren skal ha hunden på venstre side under og mellom øvelsene. Dersom det er en fysisk grunn eller et handikap til stede, kan føreren ha hunden på høyre side under og mellom

Maria Brandel - håller lydnadssporten på att ta död på sig själv?

Fra LP Norges FB-side: SHK har hatt møte. Klasse 1, 2 og 3 innføres fra 01.01.17 og elite (FCI klasse 3) fra 01.01.16

Posted Images

Hunden skal alltid ha vært under kontroll mellom øvelsene, hvis ikke så har man både risikert utvisning eller trekk på helheltskarakteren. Det har aldri vært lov å belønne eller rose hundene under øvelsen, og det er noen år siden vi fikk regler om at vi skulle være moderate med rosen etter øvelsene i ringen. Så store forandringer er det vel ikke?

Under kontroll er greit, men jeg trenger ikke føre hunden ved min venstre side for å ha kontroll. At det ikke er lov å rose under øvelsen er greit men på de nye reglene virker det som at man såvidt får lov til å rose hunden etter øvelsene også. Det er DET jeg er mest uenig i... Jeg har aldri fått beskjed om å minske rosen til min hund :-) Jeg roooser, han hopper 2-3 ganger der jeg klapper han på siden i luften. Så er vi klar for neste øvelse...

Så jo... Jeg frykter det blir veldig store forandringer :-/ og jeg er ikke den eneste.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne i Ålesund har da vært på ganske mange rallystevner dette året? Nå sist i dag :).

Men i IPO-sporten er det jo særdeles få raser som konkurrerer også. Det er ikke lagt opp til at det er et mangfold av raser som skal delta, det VAR det en gang i LP, men nye regler fremmer ikke akkurat dette.

Det er vel en grunn til at tidligere landslagsutøvere stiller store spørsmål ved utviklingen av sporten også :)

Sjekket rallylisten, fant bare ett stevne i Ålesund. Og 4 i trheim. :-)

Ja... Det er mange som stiller spørsmål ved de nye reglene... Det er svært lite mangfold av raser innen ipo, det var mange raser på lp tidligere. Det er desverre mindre raser å se nå, og mindre vil det bli med de nye reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under kontroll er greit, men jeg trenger ikke føre hunden ved min venstre side for å ha kontroll. At det ikke er lov å rose under øvelsen er greit men på de nye reglene virker det som at man såvidt får lov til å rose hunden etter øvelsene også. Det er DET jeg er mest uenig i... Jeg har aldri fått beskjed om å minske rosen til min hund :-) Jeg roooser, han hopper 2-3 ganger der jeg klapper han på siden i luften. Så er vi klar for neste øvelse...

Så jo... Jeg frykter det blir veldig store forandringer :-/ og jeg er ikke den eneste.

Dette står i reglene som gjelder pr i dag:

* Fører har ikke lov til å berøre hunden eller gi andre former for ros under øvelsene. Dette vil medføre underkjent øvelse. Forsiktig ros (forsiktig klapping, ”bra” etc.) etter avsluttet øvelsene er tillatt. Overdreven ros, oppmuntring, leking etc. kan medføre gult/rødt kort.

Side 35, under "Generelt om utførelse og bedømmelse av øvelsene".

Det står også:

* Ved forflytning mellom øvelsene skal hunden være under kontroll og sammen med føreren.

Side 13, under "Generelt i ringen, eller under bedømmelse"

Det er med andre ord omtrent like strengt i dag, så vidt jeg kan se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står i reglene som gjelder pr i dag:

* Fører har ikke lov til å berøre hunden eller gi andre former for ros under øvelsene. Dette vil medføre underkjent øvelse. Forsiktig ros (forsiktig klapping, bra etc.) etter avsluttet øvelsene er tillatt. Overdreven ros, oppmuntring, leking etc. kan medføre gult/rødt kort.

Side 35, under "Generelt om utførelse og bedømmelse av øvelsene".

Det står også:

* Ved forflytning mellom øvelsene skal hunden være under kontroll og sammen med føreren.

Side 13, under "Generelt i ringen, eller under bedømmelse"

Det er med andre ord omtrent like strengt i dag, så vidt jeg kan se..

Får håpe dommerne ikke endrer seg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en hund som trenger mye oppmuntring for å gå LP kjenner jeg at jeg fullstendig har mistet motivasjonen. Det er helt greit at de er strenge i elite og klasse 3, men klasse 1 er en rekrutteringsklasse, og med mindre man ønsker at alle med litt utradisjonelle raser (les: ikke BC) skal gå over til andre grener (les: rally-LP), så tror jeg man bør revurdere.

Det er jo bare å se hvilket oppsving rally-LP har fått! Og se på at de garvede, flinke LP-utøverne er bekymret for sporten og rekrutteringen.

Lydighet skal være gøy, og lydighet er ikke RIK! RIK er beregnet på bruksraser, LP var vel i utgangspunktet en sport for alle.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket rallylisten, fant bare ett stevne i Ålesund. Og 4 i trheim. :-)

Ja... Det er mange som stiller spørsmål ved de nye reglene... Det er svært lite mangfold av raser innen ipo, det var mange raser på lp tidligere. Det er desverre mindre raser å se nå, og mindre vil det bli med de nye reglene.

Det har vært flere enn 4 rallystevner i år altså. mellom 10-14 mener jeg. Bare sånn OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest regelverket litt nøyere så er Keo offisielt pensjonert fra LP, mulig vi stiller en gang det passer seg i forbindelse med noe annet, men vi blir ikke å trene aktivt. Så får man heller satse med nestemann, tenker heg!

Andre land som har opperert med de intetnasjonale LP-reglene(?) tidligere, har de også hatt fire klasser? Vil det være spesielt for Norge med de nye reglene at Rekrutt-klassen er obligatorisk?

Hva tenker folk generelt om fellesøvelsene? Hvordan ble det med storoppstandelsen om hunder som forstyrrer fellesøvelser kan risikere å gå start-stopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på rekrutt at øvelsene er vanskeligere enn dagens kl 1

Men er øvelsene egentlig vanskeligere eller tenker folk sånn bare fordi det pr i dag er klasse 2 øvelser? ;) Hvorfor er ruta vanskeligere enn noen av dagens klasse 1 øvelser for eksempel?

Og det er jo ikke snakk om å måtte lære inn helt nye program, ref kommentarer tidligere i tråden. Øvelsene er tross alt stort sett de samme, med et par nye, noen endringer på nåværende øvelser og det faktum at noen av dem nå er å finne i andre klasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens elitekl. har det alltid vært strengt mht belønnig og berøring av hund. I de øvrige klassene har det vært lov å være mer løssluppen , i hvert fall inntil nå. Har kikket på de nye reglene og tror at Rallysporten kan se fremm til mange nye deltagere. Så får vi se når det blir mer strengt og humørløst der også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe dommerne ikke endrer seg da!

Sannsynligvis så vil de vel ikke det :)

Med en hund som trenger mye oppmuntring for å gå LP kjenner jeg at jeg fullstendig har mistet motivasjonen. Det er helt greit at de er strenge i elite og klasse 3, men klasse 1 er en rekrutteringsklasse, og med mindre man ønsker at alle med litt utradisjonelle raser (les: ikke BC) skal gå over til andre grener (les: rally-LP), så tror jeg man bør revurdere.

Det er jo bare å se hvilket oppsving rally-LP har fått! Og se på at de garvede, flinke LP-utøverne er bekymret for sporten og rekrutteringen.

Lydighet skal være gøy, og lydighet er ikke RIK! RIK er beregnet på bruksraser, LP var vel i utgangspunktet en sport for alle.

Men du har schäfer? Det finnes vel ingen rase som er så tradisjonell som schäfer?

--

Jeg er litt usikker på hvorfor det nye LP-programmet er så mye verre enn det vi allerede har jeg, men jeg har bare sett på rekrutt og kl.1-øvelsene. Jeg har to ferske hunder jeg vurderer å starte med. Jeg blir konkurransesugen av å lese tråder som dette jeg, dessverre så er ikke konkurransesugen det samme som treningssugen :lol: Men jeg har pudler, og som sagt, jeg kan ikke helt se at det er noe i LP-programmet som de ikke kan lære? Enlighten me, please?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis så vil de vel ikke det :) 

 

Men du har schäfer? Det finnes vel ingen rase som er så tradisjonell som schäfer? 

 

--

Jeg er litt usikker på hvorfor det nye LP-programmet er så mye verre enn det vi allerede har jeg, men jeg har bare sett på rekrutt og kl.1-øvelsene. Jeg har to ferske hunder jeg vurderer å starte med. Jeg blir konkurransesugen av å lese tråder som dette jeg, dessverre så er ikke konkurransesugen det samme som treningssugen :lol: Men jeg har pudler, og som sagt, jeg kan ikke helt se at det er noe i LP-programmet som de ikke kan lære? Enlighten me, please? 

Det er sikkert fordi det er en del som ikke får opprykk, i alle fall ikke fra kl 2, så når det nye programmet kommer med kl 2-øvelser i klasse 1 eller rekrutt, så må du jo forstå at de aldri får opprykket :P:teehe:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis så vil de vel ikke det :)

Men du har schäfer? Det finnes vel ingen rase som er så tradisjonell som schäfer?

--

Jeg er litt usikker på hvorfor det nye LP-programmet er så mye verre enn det vi allerede har jeg, men jeg har bare sett på rekrutt og kl.1-øvelsene. Jeg har to ferske hunder jeg vurderer å starte med. Jeg blir konkurransesugen av å lese tråder som dette jeg, dessverre så er ikke konkurransesugen det samme som treningssugen :lol: Men jeg har pudler, og som sagt, jeg kan ikke helt se at det er noe i LP-programmet som de ikke kan lære? Enlighten me, please?

Nå har da ikke min hunderase så mye med utviklingen av lydighetssporten i Norge? Det er da knapt schäfere i LP-ringen fra før av... Programmene belønner ekstrem fart, ekstrem intensitet og man skal helst ikke belønne - ergo sitter man igjen med BC og et par individer fra ulike raser som har dette inne og som arbeider en hel dag for en femtiøring. Det er ikke så mange hunder (med visse unntak) av andre raser enn BC som holder oppe intensiteten gjennom et helt LP-program, og jeg vil tro at det er en grunn til at de aller fleste som satser lydighet kjøper BC, for det er den letteste veien mot målet.

Jeg skrev at MIN HUND trenger mye oppmuntring, og med et regelverk som forbyr det, så er det lite sannsynlig at jeg kommer til å bruke så mye tid og krefter på lydighet, da kan jeg like så godt trene rally-LP hvor jeg faktisk får lov til å gi litt tilbakemelding til hunden underveis.

Selve LP-programmet er jeg ikke så bekymret for, det skal man vel alltids klare å lære bikkja, men når en hund som trenger å få hoppe og sprette litt mellom øvelsene (sammen med fører, selvsagt), plutselig skal klare seg med "litt forsiktig ros", og hvis den ikke gjør det så er det ut, så er det ut.

Og det mener jeg at er svært negativt for rekrutteringen til lydighetssporten. De garvede kommer selvsagt til å konkurrere videre, men hvor skal vi rekruttere fra? Tidligere dro man inn "flinkiser" fra hundekurs, lærte dem hvordan de kunne bruke sosial belønning og motiverte dem til å starte lydighetskonkurranser, men nå blir plutselig steget fra et kurs til en LP-konkurranse veldig mye større. Ikke skal man gjøre det, ikke skal man gjøre det og hvis man gjør det så er det rett ut.

Jeg synes forøvrig det er unødvendig med ruta i rekrutt, da det forutsetter at man må kjøpe en "pakke" til 400 kroner for å få trent på øvelsen, noe som heller ikke er så spesielt "nybegynnervennlig". Jeg ville heller tenkt i helt motsatt retning - kjør en rekruttklasse med enklere og færre øvelser enn i klasse 1 (typ bronsemerket), la folk belønne med seg selv mellom øvelsene, og legg opp til en positiv opplevelse inne i ringen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert fordi det er en del som ikke får opprykk, i alle fall ikke fra kl 2, så når det nye programmet kommer med kl 2-øvelser i klasse 1 eller rekrutt, så må du jo forstå at de aldri får opprykket :P:teehe:

Men det er jo bare ruta som er lagt til i kl.1 nå, og at det er dekk under marsj i stedet for dekk fra holdt, så jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dette skal være så vanskelig :icon_confused:

Nå har da ikke min hunderase så mye med utviklingen av lydighetssporten i Norge? Det er da knapt schäfere i LP-ringen fra før av... Programmene belønner ekstrem fart, ekstrem intensitet og man skal helst ikke belønne - ergo sitter man igjen med BC og et par individer fra ulike raser som har dette inne og som arbeider en hel dag for en femtiøring. Det er ikke så mange hunder (med visse unntak) av andre raser enn BC som holder oppe intensiteten gjennom et helt LP-program, og jeg vil tro at det er en grunn til at de aller fleste som satser lydighet kjøper BC, for det er den letteste veien mot målet.

Nei, men hvis du spør folk hva en brukshund er, så vil 99 av 100 (forhåpentligvis) svare schäfer, fordi schäfer har alltid vært brukshunden alle veit om og kan navnet på. Da burde vel schäferen være en av disse ekstreme rasene som burde ha forutsetninger for å gjøre det bra i en LP-konkurranse. Det du skreiv var:

og med mindre man ønsker at alle med litt utradisjonelle raser (les: ikke BC) skal gå over til andre grener (les: rally-LP), så tror jeg man bør revurdere.

Og jeg poengterer at schäfer strengt tatt er en tradisjonell rase, kanskje den mest tradisjonelle av dem alle.

Jeg skrev at MIN HUND trenger mye oppmuntring, og med et regelverk som forbyr det, så er det lite sannsynlig at jeg kommer til å bruke så mye tid og krefter på lydighet, da kan jeg like så godt trene rally-LP hvor jeg faktisk får lov til å gi litt tilbakemelding til hunden underveis.

Selve LP-programmet er jeg ikke så bekymret for, det skal man vel alltids klare å lære bikkja, men når en hund som trenger å få hoppe og sprette litt mellom øvelsene (sammen med fører, selvsagt), plutselig skal klare seg med "litt forsiktig ros", og hvis den ikke gjør det så er det ut, så er det ut.

Og det mener jeg at er svært negativt for rekrutteringen til lydighetssporten. De garvede kommer selvsagt til å konkurrere videre, men hvor skal vi rekruttere fra? Tidligere dro man inn "flinkiser" fra hundekurs, lærte dem hvordan de kunne bruke sosial belønning og motiverte dem til å starte lydighetskonkurranser, men nå blir plutselig steget fra et kurs til en LP-konkurranse veldig mye større. Ikke skal man gjøre det, ikke skal man gjøre det og hvis man gjør det så er det rett ut.

Jeg gjentar hva jeg siterte fra dagens LP-regler jeg:

* Fører har ikke lov til å berøre hunden eller gi andre former for ros under øvelsene. Dette vil medføre underkjent øvelse. Forsiktig ros (forsiktig klapping, ”bra” etc.) etter avsluttet øvelsene er tillatt. Overdreven ros, oppmuntring, leking etc. kan medføre gult/rødt kort.

Det har altså ikke vært lov med noe mer enn forsiktig ros og klapping siden sist vi reviderte LP-reglene, og det var i 2011. Så vidt jeg husker så hadde vi samme diskusjonen da som nå.

At du har et individ som kanskje ikke er godt egnet for LP, betyr ikke at det er reglene som er problemet, ikke sant? Problemet er at du har et individ som ikke er spesielt godt egnet til LP. Jeg har også en hund som ikke egner seg til LP, men det har ikke noe med reglene å gjøre, det har noe med bikkja å gjøre.

Jeg synes forøvrig det er unødvendig med ruta i rekrutt, da det forutsetter at man må kjøpe en "pakke" til 400 kroner for å få trent på øvelsen, noe som heller ikke er så spesielt "nybegynnervennlig". Jeg ville heller tenkt i helt motsatt retning - kjør en rekruttklasse med enklere og færre øvelser enn i klasse 1 (typ bronsemerket), la folk belønne med seg selv mellom øvelsene, og legg opp til en positiv opplevelse inne i ringen.

Hæ? Er det ikke flust av skilt og drit du må ha for å gå Rally-LP da? Hvordan kan mengden utstyr for å kunne trene en sport være et argument? Særlig ruta? Det er mye dyrere å kjøpe et LP-hinder.. Og du må jo ha en hel bane med hinder og shit for å trene AG, liksom.

Jeg har forøvrig trent ruta i mange år nå, helt uten å ha så mye annet enn koner å trene det med, og det har merkelig nok gått helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har meldt på klasse 3 i tre konkurranser nå, så håper jeg vi får opprykket til elite i år. Ruta er en skikkelig hat-øvelse og for noen mnd siden la vi den helt til side og lærte inn target. Så får vi se nå, da..

Men, er det lov å ha hunden løs inn i ringen i klasse tre? Evt i sele (men med halsbånd på også?). Monti må gå i sele etter operasjon. Jeg vet at vi kan prøve å ha stålkontroll og feste han i halsbåndet men han blir veldig satt ut dersom han skulle få rykk eller press på halsen. Så dwt vil vi helst inngå. Hca tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har meldt på klasse 3 i tre konkurranser nå, så håper jeg vi får opprykket til elite i år. Ruta er en skikkelig hat-øvelse og for noen mnd siden la vi den helt til side og lærte inn target. Så får vi se nå, da..

Men, er det lov å ha hunden løs inn i ringen i klasse tre? Evt i sele (men med halsbånd på også?). Monti må gå i sele etter operasjon. Jeg vet at vi kan prøve å ha stålkontroll og feste han i halsbåndet men han blir veldig satt ut dersom han skulle få rykk eller press på halsen. Så dwt vil vi helst inngå. Hca tror dere?

Sele er ikke lov etter regelverket. Men snakk med dommer/sekretariat på stedet og forklar hvorfor, så ordner det seg sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har meldt på klasse 3 i tre konkurranser nå, så håper jeg vi får opprykket til elite i år. Ruta er en skikkelig hat-øvelse og for noen mnd siden la vi den helt til side og lærte inn target. Så får vi se nå, da..

Men, er det lov å ha hunden løs inn i ringen i klasse tre? Evt i sele (men med halsbånd på også?). Monti må gå i sele etter operasjon. Jeg vet at vi kan prøve å ha stålkontroll og feste han i halsbåndet men han blir veldig satt ut dersom han skulle få rykk eller press på halsen. Så dwt vil vi helst inngå. Hca tror dere?

Tenker du på inngangen på banen? Det er lov. :)

Vil tro det er bedre enn å bruke sele, bare ha han løs hele tiden. :)

***

Jeg lærer Skessa å gå hele programmet uten noe særlig ros imellom ved å kjede / utholdenhetstrene så at det ikke er lov er ikke noe problem for meg, men jeg skjønner at det kan være det for andre. Og jeg syntes det er synd at når utøvere / publikum har etterlyst mindre strikte regler og mer "glede", så er det synd at det er det motsatte som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ro nå litt ned folkens. Det eneste som er endring ifht oppførsel mellom øvelsene fra nåværende til nye programmet er at hunden skal føres på venstre side mellom øvelsene. Jeg syns det er bånde synd og unødvendig. Mange hunder har godt av å få løst opp litt mellom øvelsene. Å argumentere for at det er sånn i RIK er litt tullete. Det er en grunn til at jeg ikke liker RIK. Håper dette ikke gjør sporten mer millitær. Men bortsett fra det, så har det ikke vært noe mer lovlig å rose, leke, herje med hundene sine under nåværende program enn det nye. Jeg har fått tilsnakk for både rosing og at jeg har løpt ut av ringen istedenfor å gå under nåværende program i de to høyeste klassene. Dommerene har ofte sett litt gjennom fingrene med belønning/overdreven ros i ringen i de laveste klassene, men det betyr ikke at det egentlig har vært lov i følge reglementet. Jeg venter med å se hvordan dommerene praktiserer regelendringene med å male fanden på veggen jeg. Men jeg er også litt skeptisk til at mer innstramninger er rette veien å gå for sporten. Det er ikke sikkert det blir så ille som alle vil ha det til. Rally er ihvertfall ikke noe alternativ for meg. Der er det så fryktelig kjedelige øvelser.

De nye øvelsene, programmet og inndelingene i klasser tror jeg blir helt greit. Eneste er innkalling fra fellesdekk i elite. Der gruer jeg meg litt for alle som ikke har kontroll på jaktidiotene sine :(

Forøvrig tror jeg veldig mange andre raser enn BC kunne gjort det veldig bra i lp, om de som er flinke til å trene hund hadde villet gått for dem :P Det er da bare tull og unnskyldninger at ingen andre raser enn BC kan gjøre det bra i lp? Det er ikke lenge siden jeg ramsa opp alle rasene jeg kjenner eller vet om hunder i elite av. Det var ikke få, og ikke bare tradisjonelle bruksraser ;) At BC oftest har de egenskapene man ønsker, betyr ikke at man ikke kan bruke andre raser om man vil og legger inn like mye og god trening som de som gjør det bra med BC. De færreste kommer lenger enn til opprykk til kl 3 uansett rase. Og det er helt greit det, det viktigste er at man har det moro med hunden sin, men jeg blir litt oppgitt over denne sytinga og unnskyldninga. De færreste med BC kommer så velidg langt heller. Det er bare det at de flinke som virkelig satser ofte går for den rasen. Alle raser har ikke samme egenskaper nei, men mange andre er også fult brukbare (eller hadde i det minste vært det om oppdretterene hadde vektlagt noe mer enn å være pen, rolig og snill i avlen).

Vi har meldt på klasse 3 i tre konkurranser nå, så håper jeg vi får opprykket til elite i år. Ruta er en skikkelig hat-øvelse og for noen mnd siden la vi den helt til side og lærte inn target. Så får vi se nå, da..


Men, er det lov å ha hunden løs inn i ringen i klasse tre? Evt i sele (men med halsbånd på også?). Monti må gå i sele etter operasjon. Jeg vet at vi kan prøve å ha stålkontroll og feste han i halsbåndet men han blir veldig satt ut dersom han skulle få rykk eller press på halsen. Så dwt vil vi helst inngå. Hca tror dere?

Det er jo bare inn-/utmarsjen til fellesøvelsene og inn i ringen etterpå du har på bånd uansett. Så om du forklarer dommer hvorfor, så får du helt sikkert lov til å ha hunden løs. Eller så kan du jo bare ha på ett løst halsbånd og ha hunden i fot? Da vi jo knapt halsbåndet være nær halsen. Tror ingen dommere bryr seg om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg lurer fordi jeg husker noen jeg kjente gikk i klasse 1 og fikk tilsnakk fordi de tok av båndet for tidlig før fellesøvelsene. Men det er kanskje mer tillatt å føre de inn uten bånd i høyere klasser.

Spør og forklar før det er din tur til å gå inn, så gjør du aldri noe galt :) Elite må du jo gå inn med løs hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...