Gå til innhold
Hundesonen.no

Diredoberen søker nytt hjem


Recommended Posts

Phjui, tung avgjørelse, men nå er den tatt. Eddard trenger et nytt hjem.

Brun dobermann hannhund, født april 2012, etter Mezzrow’s Cashmir og Black ballerina Cinderella (Mali). Oppdretter Marita Holm, Tromsø.

Eddard er en fantastisk ung herremann, en herlig hund som gir jernet og som alltid er klar for en jobb. Han er håndplukket som min satsingshund, og er trent målrettet for en aktiv konkurransetilværelse. Han er grunntrent etter klikkerprinsipper, men jeg har satt stimuluskontroll på adferdene relativt tidlig, for å få ham konkurranseklar, og vi startet LP1 da han var 13 mnd, med godt resultat! Eddard har ellers vært introdusert for spor (primært IPO-spor), rundering, feltsøk mv, og har så vidt påbegynt bittutvikling/lek med figurant. Han gjennomførte nettopp en veldig fin MH, med 1 på skudd (såklart!) og 5 på jakt! Han er sosial, nysgjerrig og åpen. Stødig i hodet, selvsikker. Veldig lett å engasjere, men koker ikke over. Han er en rasjonell hund, og en super arbeidskamerat! Svært førbar til doberhanne å være, han kalles inn fra jakt på gårdens katter, jobber fint gjennom forstyrrelser, er fokusert på arbeidsoppgavene og liker rett og slett å jobbe. Og å løpe! Vi lever et aktivt liv, jogger mye, kjører på ski om vinteren, sykler… Dette er en hund som er laget for aktivitet! Pen er han også, så i tillegg til alt det andre går det fint an å løpe venstresvinger med ham, om man vil det.

Dobermann er ikke en rase som passer for hvem som helst. Eddard er en reell dobermann, som fortjener – og krever – en dedikert eier, som har tid og anledning til å bruke tid på ham, og å la ham være en helt sentral del av livet sitt. Til gjengjeld gir han deg alt! Når jeg har tatt beslutningen om å finne et nytt hjem til ham er det utelukkende fordi jeg ikke lenger vil ha anledning til å være en god nok eier for ham. Og jeg kjenner det litt sånn at jeg neppe kommer til å ha noen annen hund, noensinne. Why settle for less? Men Eddard fortjener mer enn det jeg kan gi ham, når livet mitt blir fullt av begivenheter som ikke er forenelige med hans interesser. Så da må det bli sånn.

Det står litt om ham, og det ligger noen videoer og litt sånn på bloggen min: www.rodhetteogulven.wordpress.com

Interessert, eller vet av noen som er interessert? Send meg en PM : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig rart å lese om, men avgjørelsen er utvilsomt vel gjennomtenkt. :hug:

Ja, det tviler jeg ikke på, og det er beundringsverdig at du (TS) klarer å sette Eddard først når du ser at hverdagen nå endres. :flowers::console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å annonsere han i forskjellige bruksgren-grupper på facebook, for de grenene du mener han vil passe i. Alltid noen som er intr i en god brukshund..

Mitt tips er å legge ved videoer for å vise hva hunden er god for osv., Mange som påstår at hunden sin er et ypperlig bruksmateriale uten at det faktisk er et faktum (uten at jeg sier at det gjelder deg altså ;) ).. Tipper du vil få flere interesserte da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...