Gå til innhold
Hundesonen.no

27 friske hunder går mot avliving


LilleZara
 Share

Recommended Posts

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har de som ivret så voldsomt for omplassering, tatt i betraktning at disse hundene ikke er egnet for omplassering ? Etter hva jeg har lest, er de ikke sosialisert med mennesker, de har aldri vært inne

Vel, JEG syns det er bra at dette hundeholdet legges ned, for det har vært helt texas der i noen år. Joda, anlegget som ble bygd i vinter/vår er flott, men det er bygd på parvojord... Tre kull gikk iv

Først; SÅ skrekkelig ille som det du beskriver her var det ikke. Noen av dem var lite sosialiserte ja, de fleste har aldri vært innendørs, det er riktig. Livredd fremmede, har det vel aldri vært snakk

Vel, JEG syns det er bra at dette hundeholdet legges ned, for det har vært helt texas der i noen år. Joda, anlegget som ble bygd i vinter/vår er flott, men det er bygd på parvojord... Tre kull gikk ivei der ifjor og fire året før. Tisper går fritt med hannhunder året rundt, og alle kull er velkomne, men man vet aldri hvem faren er. Selv ikke etter en desperat omplasseringsrunde (er bare tre av 11 som fortsatt lever) og tvangsavlivede hunder slutta Janos å la tispene gå fritt, fortsatt kommer det kull etter kull på gården.

Mulig hundene som er der nå er friske og sunne, men de egner seg ikke som vanlige familiehunder da de ikke finnes sosialisert, miljøtrent eller har den minste hverdagslydighet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 hunder var utrolig mye, spesielt med tanke på at de begge begynte som det de kaller "uerfarne" (altså, vet ikke om de ikke har vært borti hundehold før eller bare ikke har hatt egen hund selv i voksen alder?). Å ha 53 hunder er en stor økonomisk belastning og det krever jo at man har en viss kontroll i heimen.. Hva skal man med så mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid trist når friske dyr avlives, men sånn kan det gå da når man har for mye, ikke klarer og ta vare på, produserer mer enn man får solgt etc. Synd, men i noen tilfeller eneste og rett avgjørelse. At disse får fortsette med hundehold derimot, det synes jeg er feil og mye verre enn at noen må avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen var meget ensidig vinklet, der fremstilles jo mattilsynet som noen triggerhappy galninger som kverker bikkjer helt uten grunn fordi de ikke har annet å gjøre (satt på spissen)
Regnet med at det var en ganske god grunn som lå bak, så fint med litt bakgrunnsinfo, tulip. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Elisabethk

Det var virkelig trist! Men det blir jo fort en del hunder å ta vare på. Jeg tror neppe at alle hundene kan få like mye oppmerksomhet og nødvendig stell... Men det er jo sånn reglene er, men det å avlive er like trist hver gang, som sagt! Stakkars uskyldige hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun peker på at dyr også føler frykt og redsel for å dø. Hundene ønsker å leve, mener hun.

– Alle levende vesener kjemper en dødskamp for å slippe å dø. Jeg tror ikke frykten for å måtte bøte med livet er mindre hos en hund enn hos ett menneske. Dette må man ta på alvor. Dyrene vil leve, mens Mattilsynet dreper over en lav sko, fastholder Frivik.

Så hunder går rundt med konstant dødsangst? :huh:

Ellers er det en veldig ensidig artikkel. Jeg tror ikke de får noe som helst problem med å ompassere disse hundene, folk elsker å redde hunder som skal bli "drept", om det blir en suksess er en annen ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de får noe som helst problem med å ompassere disse hundene, folk elsker å redde hunder som skal bli "drept", om det blir en suksess er en annen ting...

Jo, de har problemer med å få omplassert, det er prøvd flere runder de siste to åra, men hjelp fra begge Dyrebeskyttelsens avdelinger i Finnmark samt Tromsøs avdeling. Men når hundene kun er vant til to mennesker, er utrente, tildels utmagret og ved spekulativ helse er det ingen som vil ha de. Folk vet også at det er parvo på gården, hvem vil ta imot uvaksinerte dyr da? Hundekjørerne vil heller ikke ha, da hundene er umeriterte og med ukjent stamme, iom at tispene går fritt med alle hannene.

Forferdelig trist sak :( Syns mattilsynet gjør en god jobb selv om utfallet er grusomt! Det er desverre ikke et uvanlig med mange tjuvparringer på endel kennler..

Er ikke tjuvparringer, Janos mener at tispene skal få valper om de lar seg parre. De får føde inne om han oppdager at de er drektige i tide ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de har problemer med å få omplassert, det er prøvd flere runder de siste to åra, men hjelp fra begge Dyrebeskyttelsens avdelinger i Finnmark samt Tromsøs avdeling. Men når hundene kun er vant til to mennesker, er utrente, tildels utmagret og ved spekulativ helse er det ingen som vil ha de. Folk vet også at det er parvo på gården, hvem vil ta imot uvaksinerte dyr da? Hundekjørerne vil heller ikke ha, da hundene er umeriterte og med ukjent stamme, iom at tispene går fritt med alle hannene.

Saken her har gått meg litt forbi merker jeg, mye jeg ikke vet. Takk for mer info. Skjønner godt at hundene er vanskelig å omplassere, selv om jeg trodde at en del bare ser forbi slike ting og tenker at de skal redde. Ante ikke at de hadde prøvd før.

Lurer på om de får mer suksess med omplassering nå når det er skrevet en slik artikkel om det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte som så selv da jeg leste artikkelen tidligere i dag, at det var en grunn i utgangspunktet til at Mattilsynet hadde vært på dem, og at det ikke var alt som kom frem her.

Veldig greit med et innblikk, tulip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de har problemer med å få omplassert, det er prøvd flere runder de siste to åra, men hjelp fra begge Dyrebeskyttelsens avdelinger i Finnmark samt Tromsøs avdeling. Men når hundene kun er vant til to mennesker, er utrente, tildels utmagret og ved spekulativ helse er det ingen som vil ha de. Folk vet også at det er parvo på gården, hvem vil ta imot uvaksinerte dyr da? Hundekjørerne vil heller ikke ha, da hundene er umeriterte og med ukjent stamme, iom at tispene går fritt med alle hannene.

Er ikke tjuvparringer, Janos mener at tispene skal få valper om de lar seg parre. De får føde inne om han oppdager at de er drektige i tide ...

Herregud.. Såpass ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2013/10/17/nyheter/hundehold/innenriks/mattilsynet/29809600/

Andersen i Mattilsynet sier at forsøkene på forbedringer ikke er gode nok, og at det fortsatt er såpass store mangler at det ikke er forsvarlig at paret fortsetter hundeholdet.

- Vi ser det er gjort forsøk på forbedring, men ikke nok til å holde det innen regelverket. Dette har med aktivisering, behandling av skade og sykdom, og med klipping av klør. Det har de ikke har lykkes med, og erfaringa vi har opparbeida oss tilsier at de ikke kommer til å få dette under kontroll, sier Andersen til Dagbladet.

Mange hunder Gaup og samboeren driver med turist- og konkurransekjøring, og forteller at de hadde såpass mange hunder fordi de ikke kunne bruke de samme hundene til flere turer om dagen.

- Men hvordan kan hundene deres ha blitt så dårlige under deres oppsyn at Mattilsynet mener de bør avlives?

- Det kan skyldes pelsskifte, fôrskifte, værskifte og mange andre faktorer, men ingen av hundene var noen gang i en tilstand som gjorde at avliving eller avvikling av hundeholdet var nødvendig, hevder Gaup.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud jeg er så lei av hjernedøde dyreaktivister som ikke ser noe annet enn at noe skal avlives og som ikke evner og se at det noen ganger er det beste og at det noen ganger ikke finnes andre muligheter uansett hvor mye man ønsker det, selv om det, og som skylder på mattilsynet heller enn de som er ansvarlige for og putte hundene i denne situasjonen i utgangspunktet... Det er lov og tenke litt større enn til enden av nesa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel også slik at Mattilsynet må følge regelverket. Det sier såvidt jeg skjønner at om ikke fyren her samtykker til omplassering, må dyrene avlives etter at fristen for avvikling har gått ut. Dette er ikke regler MT selv har laget, men det er de som får tyn for å følge dem.

Uavhengig av om det vil være "etisk" riktig eller ikke å avlive hundene, og uavhengig av hva man ellers mener om Mattilsynets innsats innenfor dyrevern - i denne saken synes jeg de får ufortjent mye pes.

Tapatalk / iDiskusjon ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen tidligere linket til:

"Da Mattilsynet undersøkte forholdene Gaups hundegård i fjor valgte Gaup å gjemme bort av ti av hundene sine i et annet hus han eier.

- De ble holdt uten mat og vann med en sterk lukt av ammoniakk i bygningen. Det er også mye avføring og urin, og vi kunne ikke se noen tegn til lufting eller aktivisering av hundene. Dette er en kjempealvorlig sak, og et alvorlig brudd på regelverket, sier Andersen."

Tror nok ikke mattilsynet velger å avvikle denne kennelen fordi de kjeder seg og har lyst liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Mattilsynet hentet 26 hunder

Hundeholdet til Janos og Brita Berit Gaup skal etter flere runder i retten avvikles.

Ifølge Altaposten.no skal Mattilsynet i 07.30 tiden troppet opp i hundegården i Maze for å iverksette vedtaket om avvikling. Til å bistå hadde de med seg flere politikjøretøyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...