Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som promper


buddy13
 Share

Recommended Posts

Husker valpen min prompet en god del da han fikk oppbløtt tørrfôr som liten. Varierer så mellom tørt og vått, men han får mest tørt, med VogH til. Men nå promper han endel igjen.. Gjør de det i perioder? Han har fått litt mer oppbløtt fôr nå i det siste, kan det være årsaken?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keiron promper ikke når han får bløtfôr, som jeg har litt ekstra vann på. Oppbløtt tørrfôr har han bare fått en gang en morgen jeg var veldig trøtt og før jeg fikk sukk for meg hadde jeg helt tørrfôret opp i vannskåla til han og katta :icon_redface::lol: Fant ut at jeg burde sove en time til. Men merket ikke at han prompet mer av det. Keiron får RC Medium Junior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen her promper også titt og ofte, men er ikke dårlig i magen. Skikkelig kjekt når vi er på skolen på veiledning (et liiite rom) og det plutselig kommer en skikkelig "silent killer" som sprer seg sakte men sikkert i hele rommet... :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du samme foret? Det kan være foret, men kanskje også at du bløter opp, viss magen ikke er vant til det så kanskje det skaper reaksjoner? Vil anta at det er litt forskjell på fordøyelse av oppbløtt for og tørt, evt kanskje i en overgang mellom vom og hundemat og tørrfor, at han kanskje sliter med og tilpasse seg forandringen. Eller det kan rett og slett være et tørrfor som ikke passer han så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte hund nr to, byttet jeg fôr fra oppdretters type til en helt annen type jeg bestemte selv (Orijen). De første tre til fire ukene på det nye fôret prompet valpen en hel del. Han var fast i magen, ikke noe problemer der, men det var altså en del luft i overgangsperioden. Men når "systemet" hans hadde vennet seg til det, forsvant all prompingen og ble helt borte. Første hunden min prompet bare en veldig kort periode, en ukes tid, så var det over. Men det KAN altså ta litt tid for noen å venne seg til ny meny.

Kan hende din valp også er inne i en sånn overgangsperiode, hvis du har byttet fôrtype til noe annet enn det oppdretter ga? Tror ikke oppbløtingen skal ha noe å si, for det er bare vann og alt eltes jo sammen til en røre i magen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her har fått RC mini junior veldig lenge nå, nærmere 4 mnd + valpefôret / laksefôret til VogH, så det kan ikke være fôrbytte som er årsaken, meget mulig det er det faktum at han har fått hyppige bløte måltider i det siste, han er vant til å få det i blant bare. Herrefred som han gasser...

Bør jeg sjekke han hos veterinær dersom det ikke roer seg? Han har ikke vondt ser det ut til, spiser godt og er superblid som alltid. Ferdig med tannfellinga er han også. Pr i dag får han to måltider tørrfôr, der halve middagen er VogH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludvig promper hele tiden.. Fantastisk når han ofte ligger med rompa rett oppi ansiktet mitt ( :x ) men elsker han for det då :heart:

Vi bruker Eukanuba small breed da fryserplassen her er elendig (og igjen deles på 3 stk), men blir nok fullfôring på vom og hundemat når vi flytter eller får større fryser :rofl: Gutten elsker tyggebein - jo større jo bedre - så tenna skal nok holdes i sjakk på den måten :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her har fått RC mini junior veldig lenge nå, nærmere 4 mnd + valpefôret / laksefôret til VogH, så det kan ikke være fôrbytte som er årsaken, meget mulig det er det faktum at han har fått hyppige bløte måltider i det siste, han er vant til å få det i blant bare. Herrefred som han gasser...

Bør jeg sjekke han hos veterinær dersom det ikke roer seg? Han har ikke vondt ser det ut til, spiser godt og er superblid som alltid. Ferdig med tannfellinga er han også. Pr i dag får han to måltider tørrfôr, der halve middagen er VogH.

Men du varierer mellom disse? Eller gir du alt sammen i samme måltid? Om du varierer mellom de, så er det fortsatt forbytte. Vom og hundemat krever noe helt annet av magen enn tørrfor feks så slikt kan føre til gass/urolig mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper promper som regel mer enn voksne, da mage og tarm fortsatt vokser ;) Det gjør at de fordøyer mat periodevis dårligere, fordi tarmen allerede er "opptatt med sitt". Men, å ha VOH og tørrfôr i samme måltid fører også ofte til promp, da det er vidt forskjellig behandling og fordøying av det. Om du vil gi begge deler, gi de i hvert sitt måltid, da vil garantert prompinga bli litt bedre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir dem sammen ja, han får ett rent tørrfôrmåltid om dagen, og ett måltid med litt tørrfôr (ofte oppbløtt) og resten VogH. Fikk anbefalt denne "fordelingen" av veterinæren vår, men dersom han promper mindre av "rene" måltider med VogH, så vil jeg jammen prøve å gi han f.eks. ren "VogH-frokost", og tørrfôr til kvelds f.eks., for å se om det blir bedre. Kan av ulike årsaker ikke fullfôre med vom pga. liten fryser og at vi er veldig ofte på farten, men skal prøve det tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han kun to måltider dagen? Da bør det være et system i prompinga, er det verst på dagen eller på kvelden? Det sier hvilket måltid han sliter mest med, dvs det som var 12-18 timer før prompinga ;)

Vi har akkurat gått over til to måltider (han er 6 mnd). Han fikk fire i starten, deretter tre, men han spiste aldri det måltider midt på dagen (da mener jeg ALDRI), så nå får han to, og han spiser opp begge. Han promper mest etter det måltidet som er blandet, så da skal jeg prøve å gi han et rent tørrfôrmåltid og et rent VogH.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Noen som har tips til prompefritt for? :P Det er helt forferdelig om dagen, snart må bikkja flytte ut på terrassen! Gir RC 4800 tror jeg. Fikk den gratis, men det funker ikke så bra! Hun er mye løs i magen også, selv om vi bare gir henne tørrfôr. Ikke mulighet til råforing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Noen som har tips til prompefritt for? :P Det er helt forferdelig om dagen, snart må bikkja flytte ut på terrassen! Gir RC 4800 tror jeg. Fikk den gratis, men det funker ikke så bra! Hun er mye løs i magen også, selv om vi bare gir henne tørrfôr. Ikke mulighet til råforing.

Helt vanlig RC

Det er jo ikke rart at hunden din promper - den blir jo fora med krutt. Ekstremt høyenergifor som svært få hunder har behov for med mindre de løper maraton hver dag.

Jeg har fora med helt vanlig RC i 15 år eller noe, og aldri hatt hunder som har vært på prompern....... med mindre det er andre ting som har gitt gass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OFF topic, men: jeg leste: "vi som fiser" og tenkte: "det var da også en tråd..." og trodde det gjaldt mennesker :lol:

ON topic: My (aussie tispe på 6år) fiser om hun får tørrfor. Eller sånne store billige hundepølser fra dagligvaren... Pedigree går bra. Er nok noen ingredienser de får luft i magen av. Tørrfor er det mye luft i og tar tid å fordøye, og det kommer jo veldig mye avføring... Og fising.

Forer med 70-90% V&H og ellers tørrfor eller andre ting, og da slipper jeg fising :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine promper lite på vom & hundemat, taste of the wild tørrfôr og vanlig rc (den med Jack russell på pakken). Prøve orijen en stund, men da var det fjertebonanza hjemme, så vi droppet det fôret :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Bølla

Dersom man har bikkjer som er hjerneskadet ift mat (som oss) så svelges det ofte mye luft i hvert måltid. Det meste av promping forsvant da vi gikk over til en slow-eat-bolle med hindringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til prompefritt for? :P Det er helt forferdelig om dagen, snart må bikkja flytte ut på terrassen! Gir RC 4800 tror jeg. Fikk den gratis, men det funker ikke så bra! Hun er mye løs i magen også, selv om vi bare gir henne tørrfôr. Ikke mulighet til råforing.

Harly fikk RC junior tidligere (i tillegg til v&h), men da var han rett og slett ikke til å ha i hus :x

Byttet til Pro plan med laks og da endret det seg totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...