Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du hunden inne!? Ikke-seriøs hundeeier.


PrimaDonna
 Share

Recommended Posts

Jeg har stadig problem med at hunden sover inne. Schäfere skal bo ute om natten. De er ute, alltid. Det har med at folk er ute også, men har du ikke eiendom, får du ikke kjøpt bruksschäfer! Schäferen er en brukshund, ikke ett kosedyr.

Sist jeg ble spurt i pekefingertone, var fast dyrlege-ja hun sover ute nå? Ja svarte jeg og løy. (Hun er syk!)

Selvfølgelig er hun inne med oss. Sover i buret sitt på soverommet, eller ved siden av sengen, hvor hun vil. Bruksschäfere skal stå i bur, ute i garasje. Ellers skjønner de ikke når de er på jobb. Slik har vi det her, Canariøyene. Når Columbos seilte forbi, hadde aldri sett så mange hunder før. Det krydde! Derav navnet canariøyene.

Hundenes øy, rett oversatt fra spansk betydning.

Faste spørsmål fra oppdrettere.

- Ja, du har eiendom, hvordan bor du?

- Du har skur for skygge, oppbygd, så det er tørt når det regner?

Jeg ser at brukshund som står i bur, i garasje, er friske, lykkelige, de trenes mye, slippes løs flere ganger dagen. Løper for å få ut energi, trenes, inn i buret halvtime-time, spiser, inn i buret igjen. De står i hvert sitt bur, festet oppå hverandre. Hunden skal ha ro.

I Sverige er det forbudt med bur med dør. Jammen er det forskjeller hva seriøst og sunt, hundehold er. Vi brukte bur til Donna. Skulle bare mangle. Så mye, trøbbel en sparer seg. Valper finner på mye rart. 7mnd gikk hun løs i huset alene.

Oppdretter vi kjøpte Donna av, er eneste jeg har treft på, som ble nysgjerrig, når jeg fortalte hvordan vi gjør det i Norge. Du hadde neppe fått kjøpt hund, hvis den skulle bo ute. Det har med været å gjøre.

At hunden likevel skjønner når den jobber, er vanskelig. Og Husk! Schäferen er ikke kosehund!

Neida. Joda. Når jeg fortalte at jeg tok Donna i bur, oppi sengen, og der sov hun godt, med ett par fingre inni buret. Dét, hadde oppdretter sans for. Veldig bra for en valp! Som er vant å sove med søsken.

Pt skjer jeg setter henne i buret av og til, og stenger det. Hun får for lite fysisk aktivitet pt, grunn sykdom, finner ikke roen, legger seg ikke ned. I buret sovner hun. Strekk ut.

Ellers går hun dit, åpner døren, og lukker den. Stakkars Donna, når hun ikke lenger kom seg inn i buret sitt. For lite. Vi lo, utrolig hva den kroppen fikk til. Var diger men jammen kom hun seg inn, i en krøllbylt. Hele buret fylt av valp. Vi kjøpte et større for moro, som likevel var trangt, vi har et gedigent også. Fælt så hun tuller inn i det lille. Ruller seg inni, i en krøll, og der ligger hun! Hvis folk her, hadde visst hva vi driver med, for moro. Inne! I huset! Fy!

:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes dette var et litt rart utsagn egentlig. Ja jeg hører og vet at mange har sine brukshunder ute og grunnen som jeg hører er at hundene da blir bedre brukshunder for de går ikke å trør oppi eier hele tiden. De skal visst være glad for å være med eieren sin og de er mer på og "tent" når de først endelig får være med eier. Men at dette er en forutsettning for at du får kjøpe hund har jeg aldri hørt. Nå har jeg ei treningsvennine med bruksschäfer som alltid har hatt hundene sine inne og har det fortsatt. Det var først nå i sommer at hun bygget garde ute for å ha de i noen timer av og til men de bor fortsatt inne og sover på soverommet. Hun har hund fra en av sveriges beste oppdrettere av bruksshàfer, har hatt hund fra flere her i Norge som avler bra brukshunder og har selv gjørt det veldig bra innen IPO. Så at det skal være så vanskelig å kjøpe for at enn ikke vil at hunden skal bo ute kan jeg ikke forstå :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arielle, du så at det sto at de bor på Canariøyene? Sikkert litt annen type hundehold der ja.

Litt morsomt å høre om hvordan det er der! Jammrn rart hvor forskjellig hundehold kan være fra en side av verden til en annen.. Har selvsagt med klima å gjøre også, men likevel. Høh! :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes dette var et litt rart utsagn egentlig. Ja jeg hører og vet at mange har sine brukshunder ute og grunnen som jeg hører er at hundene da blir bedre brukshunder for de går ikke å trør oppi eier hele tiden. De skal visst være glad for å være med eieren sin og de er mer på og "tent" når de først endelig får være med eier. Men at dette er en forutsettning for at du får kjøpe hund har jeg aldri hørt. Nå har jeg ei treningsvennine med bruksschäfer som alltid har hatt hundene sine inne og har det fortsatt. Det var først nå i sommer at hun bygget garde ute for å ha de i noen timer av og til men de bor fortsatt inne og sover på soverommet. Hun har hund fra en av sveriges beste oppdrettere av bruksshàfer, har hatt hund fra flere her i Norge som avler bra brukshunder og har selv gjørt det veldig bra innen IPO. Så at det skal være så vanskelig å kjøpe for at enn ikke vil at hunden skal bo ute kan jeg ikke forstå :icon_confused:

Jeg fikk kjøpe Donna, tross jeg var ærlig. Når de hadde bestemt seg. Det hadde med kontakt videre, vær ærlig. Selv om jeg var sååååå redd for å ikke få henne da. De lyttet virkelig. Hunden inne eller ute, er reellt. Ryktene går. Hun har hunden inne. Spør jeg om tips og råd, mange tvilstilfeller dukker opp, er dette et problem, eller ikke? Hun er valp? Hun hopper på ungene og meg, og en av vennene til den yngste.

Remjer som katt, muiajajajajaja, rister, og uler som en ulv. Baken nesten nedi betongen eller INNE. Så! Braker det løs. Gledes overfall. Det tror jeg har med alder å gjøre, hun har god kontroll over instinkt på ting som kastes. Sitter som en stein, til beskjed.

Uansett hva jeg spør om - ja slik går det når du har hunden inne. Den er altfor knyttet til deg.

Ja, hunden blir glad for å se eier, når de er mye for seg selv. Og eier betyr gøy! Absolutt ett poeng.

Dessverre har vi bare en nå, Donna. Mistet to hunder, først eldste schäferen, skikkelig strek i regningen, supergod med valper, unike evner å roe ting ned, leading by walking around. Aldri fight mellom hunder når Eloy var der.

Han skulle hjelpe meg å oppdra Donna.

Vi skal kjøpe ny hann, men vakler voksen eller valp. Intuisjon sier voksen opptil 2,5 år er beste valg. Hun er litt av en type den Donna. Trenger en stødig hanne. Skal hun "oppdra" en valp? Uf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arielle, du så at det sto at de bor på Canariøyene? Sikkert litt annen type hundehold der ja.

Litt morsomt å høre om hvordan det er der! Jammrn rart hvor forskjellig hundehold kan være fra en side av verden til en annen.. Har selvsagt med klima å gjøre også, men likevel. Høh! :P

Nei så ikke den :icon_redface: alt for tidlig på morgenen tydeligvis når jeg skrev den... men ja at det er sååå ekstremt der nede er jo helt utrolig. :|

Jeg fikk kjøpe Donna, tross jeg var ærlig. Når de hadde bestemt seg. Det hadde med kontakt videre, vær ærlig. Selv om jeg var sååååå redd for å ikke få henne da. De lyttet virkelig. Hunden inne eller ute, er reellt. Ryktene går. Hun har hunden inne. Spør jeg om tips og råd, mange tvilstilfeller dukker opp, er dette et problem, eller ikke? Hun er valp? Hun hopper på ungene og meg, og en av vennene til den yngste.

Remjer som katt, muiajajajajaja, rister, og uler som en ulv. Baken nesten nedi betongen eller INNE. Så! Braker det løs. Gledes overfall. Det tror jeg har med alder å gjøre, hun har god kontroll over instinkt på ting som kastes. Sitter som en stein, til beskjed.

Uansett hva jeg spør om - ja slik går det når du har hunden inne. Den er altfor knyttet til deg.

Ja, hunden blir glad for å se eier, når de er mye for seg selv. Og eier betyr gøy! Absolutt ett poeng.

Dessverre har vi bare en nå, Donna. Mistet to hunder, først eldste schäferen, skikkelig strek i regningen, supergod med valper, unike evner å roe ting ned, leading by walking around. Aldri fight mellom hunder når Eloy var der.

Han skulle hjelpe meg å oppdra Donna.

Vi skal kjøpe ny hann, men vakler voksen eller valp. Intuisjon sier voksen opptil 2,5 år er beste valg. Hun er litt av en type den Donna. Trenger en stødig hanne. Skal hun "oppdra" en valp? Uf.

Helt utrolig at det er så strengt å at de har et sånn syn på hundehold. En ting er hva de gjør selv men hvorfor MÅ alle kjøperne ha hundene sine ute liksom? :icon_confused: Håper i hvert fall de du kjøpte av nå forstår at det faktisk er mulig å ha hund inne som et familiemedlem selv om de ikke har det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra Gran Canaria på mandag etter å ha vært bryllup til min far. Restauranten hvor de holdt festen, langt oppi fjellene i innlandet, hadde de fire schäfere som stod ute like bortenfor, tydelig tilknyttet lokalet. Hundejenta som jeg er, spurte jeg om de var 'hilsbare', etter litt utspørring om jeg var hundevandt, "Ja, selvfølgelig skal du få hilse! Bare husk på at de er store dyr som er veldig glad i mennesker", etterfulgt av litt retningslinjer om hvordan jeg skulle gå fram, bare sånn i tilfelle jeg ikke var så hundevandt som jeg utgav.

Hjelpes for noen herlige og snille dyr, og like herlig eier! Han kunne fortelle at det slett ikke var uvanlig å ha hundene ute hele året, gjerne de som trente aktivt med dem er svært nøye med nettopp det. Han skjønte ikke helt hvorfor det var fy-fy å ha dem inne iblant, hans oppholdt seg inne med air condition og familie til daglig, bortsett fra utvalgte dager hvor det var svalt og mulig å ha dem ute på jobb. De var ofte på fjelltur og trente flere ganger i uken i hall, familien hadde gått inn for et hundehold hvor klimaet ikke skulle sette en stopper, men heller ikke være til plage for hundene. For det er jo slett ikke til å se bort fra at den varmen og mørke, godt pelset hunder kan bli et problem.

Har alltid vært litt var for hvordan hundehold i varmere strøk egentlig er, men etter det besøket er der iallefall håp om at flere har det bedre enn antatt! :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hører jeg ofte omvendt jeg. "Har du hundene ute hele dagen? Er det godt for så sosiale dyr da?". Jepp, mine bor ute de, men det har mye sosial omgang med meg på dagtid, og får komme inn på sofaen med oss på kvelden en time eller to :)

I polarhundmiljøet er det derimot litt som du skriver. Hundene må bo ute for at de skal jobbe godt. De er jo bruksdyr må vite!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hører jeg ofte omvendt jeg. "Har du hundene ute hele dagen? Er det godt for så sosiale dyr da?". Jepp, mine bor ute de, men det har mye sosial omgang med meg på dagtid, og får komme inn på sofaen med oss på kvelden en time eller to :)

I polarhundmiljøet er det derimot litt som du skriver. Hundene må bo ute for at de skal jobbe godt. De er jo bruksdyr må vite!

Jeg har mine AH inne, gjettom jeg har fått høre det... Samma det, mitt hundehold mine regler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei så ikke den :icon_redface: alt for tidlig på morgenen tydeligvis når jeg skrev den... men ja at det er sååå ekstremt der nede er jo helt utrolig. :|

Helt utrolig at det er så strengt å at de har et sånn syn på hundehold. En ting er hva de gjør selv men hvorfor MÅ alle kjøperne ha hundene sine ute liksom? :icon_confused: Håper i hvert fall de du kjøpte av nå forstår at det faktisk er mulig å ha hund inne som et familiemedlem selv om de ikke har det :)

Det blir veldig spesielt for oss å høre om sånne tilstander fordi det er motsatt her, men jeg synes ikke det er så rart at det er "strengt." Vi er jo like strenge, bare omvendt. En oppdretter i Norge ville normalt sett aldri vurdert å selge valp til noen som ikke kom til å la hunden bli en del av familien utenom trening/arbeidstid, og en dyrlege ville selvfølgelig være interessert i at hunden hadde det bra (ut i fra hundekulturen i landet).

MenDonna, hvordan er det med andre raser? Selskapsraser, de som ikke "brukes" på samme måte? De bor inne?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine AH inne, gjettom jeg har fått høre det... Samma det, mitt hundehold mine regler.

Det tviler jeg ikke på! Jeg fikk litt kommentarer da jeg hadde en malamute inne og. Jeg ønsker ikke at en hund bor alene ute, så da blir det sånn :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskapsraser bor inne, småhunder. Folk flest bor i leiligheter og balkong med døren på gløtt. Fra balkongen følger de med på livet, bjeffer når vi tusler forbi.

Jeg reagerte på hundeholdet da vi kom. I dag, jammen om jeg vet. Enkelte historier fra Norge, kunne aldri skjedd her. Folk ringer politiet, hunden blir tatt. Folk har ingenting de skulle ha sagt, vil ikke ha bøter. I bunn og grunn er det likt, majoriteten hunder har et godt liv.

Hundene akklimatiserer seg. :) Akkurat som folk. Og ikke ute i sola, så fint med overskyede dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har aldri helt forstått konseptet med at jeg skal være inne og kose meg i sofaen og hunden skal stå ute alene i bånd/garde. Det er for meg temmelig surrealistisk.

Det kommer jo litt an på bruksområdet til bikkja. Jeg ville heller ikke kjøpt en japansk spisshund som vakthund som skulle stå ute. :lol: (Personlig ville jeg aldri kjøpt en hund primært til vokt av eiendom i det hele tatt, men det er litt på siden av saken). Sjøl har jeg to frøkner som mer eller mindre er ute fra jeg kommer fra jobb til vi tar kvelden. Jeg er litt ute i hagen med dem fordi jeg jo liker å leke med dem, men stort sett driver jeg med ting inne mens de holder på med sine prosjekter der ute. Aiko ligger gjerne foran døra og titter på livet, og kommer med et ulykkelig klunk om hun vil inn, mens Imouto aldri vil inn, eller ber i alle fall sjelden/aldri om det. De bindes ikke fast, og hun der Imouto er så gøyal at hun må følges litt med på, men ellers lever de der ute og koser seg med det. Jeg har en puff og en liten tresofa stående der, og de ligger gjerne på disse og titter. Jeg tar dem inn idet vi skal på tur, og de avslutter alltid turene (nesten uansett hvor seint, iogm at de er tilnærma lydløse i leken sin, bortsett fra Aikos tøffingbrumling) med å få løpe og herje litt i hagen før de kommer inn og vi koser oss litt sammen før vi legger oss.

561398_10153288974695301_284880896_n.jpg

1274330_10153297219775301_1297089756_o.j

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandy: Nå har du to og de har selskap i hverandre. Jeg tenkte mer på de som har en stakkars hund som står ute alene i garde/bånd store deler av dagen.

Jeg for min del ville hatt hundene inne med meg uansett (evt. hatt døren åpen så de kunne velge selv), fordi for meg er hundehold like så mye selskap i hverdagen som tur. Andre må jo selvsagt gjør som de vil, men for meg - helt personlig - så blir det stusselig at jeg skal være inne og hunden ute. Jeg ser for meg ikke helt poenget med å ha hund hvis jeg bare ser den en time om dagen, da det sosiale er vel så viktig for meg som turene eller treningene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandy: Nå har du to og de har selskap i hverandre. Jeg tenkte mer på de som har en stakkars hund som står ute alene i garde/bånd store deler av dagen.

Jeg for min del ville hatt hundene inne med meg uansett (evt. hatt døren åpen så de kunne velge selv), fordi for meg er hundehold like så mye selskap i hverdagen som tur. Andre må jo selvsagt gjør som de vil, men for meg - helt personlig - så blir det stusselig at jeg skal være inne og hunden ute. Jeg ser for meg ikke helt poenget med å ha hund hvis jeg bare ser den en time om dagen, da det sosiale er vel så viktig for meg som turene eller treningene. :)

Men det er ofte sånn at Aiko er inne med meg mens Imouto er ute. Ikke fordi Aiko er noe mer glad i meg, dessverre, men fordi hun liker å sove og ha det varmt. :lol: Sånn er det med selvstendige raser. Jeg er også der at jeg liker å ha selskap av dem (selvsagt! :D), men de får jo mer ut av å være ute enn å ligge inne på sofaen og glo mens jeg uansett driver med noe annet enn å klappe på dem. Så da tilpasser jeg meg. Men idet de legger seg ned som på bildene over, så pleier jeg alltid å ta dem inn (med mindre jeg vasker e.l.). De kan heller være inne, tilgjengelige for meg, enn ute da. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ico er ute alene store deler av dagen. På terrassen. Den er på ca 40kvm, hvor en tredjedel har overbygget tak. Det er en sofa der + diverse annet han kan oppholde seg i dersom han føler for det. Så han kan ha det både varmt, tørt og lunt om han vil. Eller mer utsatt. Stort sett ligger han enten i skyggen helt i andre enden av terrassen, eller så ligger han rett utenfor terrassedøra under taket. Om ikke han styrer rundt med sitt. Han har mange leker, tyggeting osv som han bruker tid på. Hvorfor så mye ute? Fordi det er for varmt for han inne, og han klarer ikke å roe seg like godt som ute. Han går stort sett bort til døra og ber om å få komme ut etter en liten tur inne. Han er inne noen timer i løpet av dagen, og om vi er bortreist er han også inne, jeg tør ikke å la han være ute når ingen er hjemme. Men mesteparten av dagen + natta så er han alene på terrassen. Beste hadde vært å ha en kompis til han der ute, men det har vi ikke kapasitet til slik ting er nå. Og da blir det slik. Men det er faktisk han selv som ønsker det. Om han er inne på natta, ligger han bare og peser, og bytter soveplass ørten ganger i løpet av natta. Ute roer han seg mye bedre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine huskyer stod ute i hundegård når jeg var på jobb, og var inne i huset med meg når jeg var hjemme. Og inne om natten. Da sov de alle spredt rundt på stua.
Fuglehundene har vært inne i huset hele døgnet (utenom tur/trening såklart :ahappy: ), og det samme med colliene.
Jeg prøvde å la samojeden stå ute på dagtid, men det nekta han (ble bjeffemonster)…han ville ligge inne, men pressa inntil utgangsdøra - der han både hadde kalde fliser under seg og fikk litt kaldt trekk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hundehold på Kanariøyene er noe helt annet enn i Norge. Har selv besøkt mange med hund der, fordi rasen min er derfra. Og alle har sine hunder ute hele tiden (dette er store vakthunder da). Også har de som regel en liten "maskotthund" som får lov til å være inne.

På Lanzarote besøkte jeg en som hadde geiter oppe i fjellene, et stykke vekk fra der han bodde. Og hundene hans bodde også der, for å holde uvedkommende unna. Så han hadde ikke hundene hjemme engang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, hundehold på Kanariøyene er noe helt annet enn i Norge. Har selv besøkt mange med hund der, fordi rasen min er derfra. Og alle har sine hunder ute hele tiden (dette er store vakthunder da). Også har de som regel en liten "maskotthund" som får lov til å være inne.

På Lanzarote besøkte jeg en som hadde geiter oppe i fjellene, et stykke vekk fra der han bodde. Og hundene hans bodde også der, for å holde uvedkommende unna. Så han hadde ikke hundene hjemme engang.

Ja, det er annerledes der, og det kan ikke sammenlignes med det hundeholdet vi er vant til her.

Så jeg skjønner at folk reagerer når det liksom er vanlig å holde hunder utendørs der, for vi er jo ikke vant til det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hundehold på Kanariøyene er noe helt annet enn i Norge. Har selv besøkt mange med hund der, fordi rasen min er derfra. Og alle har sine hunder ute hele tiden (dette er store vakthunder da). Også har de som regel en liten "maskotthund" som får lov til å være inne.

På Lanzarote besøkte jeg en som hadde geiter oppe i fjellene, et stykke vekk fra der han bodde. Og hundene hans bodde også der, for å holde uvedkommende unna. Så han hadde ikke hundene hjemme engang.

:D Kjenner dette veldig godt igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...