Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye tilbyr du din hund sammenliknet med andre som har samme rase?


Maria
 Share

Recommended Posts

Her varierer det ekstremt mye på grunn av en ujevn turnus - men alt i alt tror jeg vi er sånn passe gjennomsnittlige både mtp. mental trening og fysisk aktivitet.

Hadde jeg derimot skissert min egen hverdag i en raseforslagstråd er det slettes ikke sikkert at jeg hadde blitt anbefalt en toller her på forumet, for det virker som mange teller minutter med trening hver dag, fremfor helheten (mitt inntrykk).. Men hunden min er heldigvis lett å lese, og lett å "snu" fra småstresset/understimulert til rolig og fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå aner jeg ikke hva den gjennomsnittlige bruksschäfer får, og jeg har aldri tenkt over det. Ikke måler jeg hundeholdet mitt i minutter og kilometer heller. Noen bruksschäfere får garantert mer enn

Vel, etter å ha sett hvor lite mine faktisk er fornøyd med gjennom det siste året, så vet jeg ikke helt om jeg kjøper at det holder å se på hundene. Mine har, siden desember, stort sett fått tre små t

Tanken med tråden er også litt det å reflektere over ens eget aktivitetsnivå med hunden i forhold til det som "forventes" når man har en viss rase. Ofte i rasevalgtråder og liknende kommer jo antall t

Alt fra mye mindre enn gjennomsnittet til mye mer enn gjennomsnittet. Slik funker det hjemme hos oss :P

Sånn er det her og, turnuslivets gleder :P

"Normalen" hos oss er vel at det ikke er en normal :P Turene er alt fra 2 til 8-10 km, + sykling/svømming/kløving/ski, alt etter årstid. Strukturert trening i form av agility, lp, spor eller ringtrening er alt fra 2-3 til 5-6 ganger i uken.

Og blir det lite tur en dag så blir det stort sett litt hodetrim i tillegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå får nok Tetris lite, men han får nok akkurat passe for seg selv. Jeg har en rolig valp om kvelden som tyder på at det verken er over- eller understimulering inni bildet.

En tur for ham er også noe annet enn en vant og voksen hund, han opplever jo og lærer hele tiden.

Her varierer også dagen fra kun hagelufting til skikkelig tur og trening i hva jeg vil kalle god balanse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsa ligger noe over hva vi ble forespeilet av aktivitetsnivå for rasen - ruslings i nabolaget og en og annen skogstur, liksom. Hun får 1-2 t skogstur (løs/flexi) i hverdagene, 2-4 t skogstur i helgene, trener litt lydighet hist og pist. Har inntrykk av at gjennomsnitts-berneren lunter mer enn de går på tur, min har som favoritthobby å løpe om kapp med mynder :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen med eurasier jeg, så jeg aner ikke hva som er vanlig :P Eurasiere er jo selskapshunder, men er også fine turkompiser i all slags vær, til kløving osv, og har inntrykk av at eurasiereiere er fordelt mellom folk som "bare" vil ha familiehund og folk som er litt mer aktive med fjellturer osv. Tipper vi varierer mellom ca midt på og over midten på den aktive siden, etter vær og motivasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet sannelig ikke hvor vi ligger i snittet, har en BC og en SH. Mest sannsynlig under snittet noen dager og over snittet andre dager. De er bare 11 mndr gamle, så de er jo også for unge til å gjøre alt vi har lyst til foreløpig.

Men vi har i hvert fall konkludert med at selv om vi bor idyllisk til midt på landet, så finnes det ingen vanlige stier/traktorveier e.l. å gå tur på akkurat her vi bor. Vi må kjøre bil for å komme til litt normalt ok turområder, det er heller ingen fortau langs veiene her og gatelysene fungerer stort sett kun på sommeren når man ikke trenger de. Så de vanlige hverdagsturene er faktisk en temmelig pyton affære med stor sjanse for å bli påkjørt og vi går derfor ikke så lange turer som vi selv ønsker. Tar det "igjen" med annen aktivitet, og har ofte deilige turer i helgene, men misliker likevel situasjonen sterkt. Jeg er veldig glad i turer og ønsker å kunne kose meg skikkelig med det også på hverdagene.

Så forhåpentligvis kan vi selge huset til våren og kjøpe hus et annet sted. Har kun ett kriterie; det skal være minimum en stykk normal tursti i nærheten som man ikke trenger bil for å komme til, alt annet er helt uvesentlig :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke. Mine malamuter får greit med mosjon. Daglig prøver jeg å få til 2-3 timer med aktivitet for hundene i form av sykling, kjettingtrekk, kløvng, løpe løs og gå i bånd. Jeg veit at malamutefolk gjerne er aktive mennesker, så jeg tror nok ikke mine får mer enn gjennomsnittet. Tipper vi ligger ca. på snittet. Noen dager er vi på lange og tyngre turer hele dagen, gjerne flere dager i strekk, og noen dager blir det en time i bånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå tror jeg vi ligger på gjennomsnittet, sikkert litt over i perioder. Er ikke akkurat inne i rasemiljøet, men har inntrykk av at det i alle fall er en del som er flinke og går mye turer med rottene sine :) Går stort sett 1,5-2 timer tur på hverdager og leker en del for å holde interessen oppe. I helger nå er langturen på stort sett 3-4 timer.
I fjor mens jeg studerte var vi nok litt mer aktive enn mange med DP. Da gikk vi rundt 2 timer hver dag, og var på lp og ag trening rundt 4 ganger i uka i tillegg :) Nå er vi ikke inne i noe miljø enda, men trener litt LP og triks ellers. Rotta er fornøyd med det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling, men har ikke inntrykket av at mannen i gata med en liten hund av type selskapshund generelt er veldig aktive i hverdagen, kanskje heller at de fleste med disse går korte rusleturer og lengre turer nå og da/i helgen.

Men det gjelder såkalt ikke alle. :-)

Selv går vi 1-2 timer hver dag, som oftest blir det halvannen, og lenger nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er gjennomsnitt?? Og om det finnes, hva er standard-avviket til det?

Mine hunder er oftest slitne om kvelden, og rolige. Jeg har alrdi hatt hunder som har vist tegn til uro eller under/over/feil-stimulering innendørs. Valpene sovner ofte i 23-tiden etter en siste lille raptus. Men de er da stort sett ganske rolige til valper å være….
Så jeg regner med at hundene mine får det de trenger av det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist uke gikk vi 42,7 km. Denne uken skal vi over 45. Det er ikke turene jeg har dårlig samvittighet for. Det er det at jeg ikke trener. Hvorfor trener jeg ikke hund, lenger. Vi går og fjoller og tar noen triks og sånt, men noe skikkelig hodebry får ingen av dem. Ser liksom ikke noe poeng i å gå og gå bare for å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er gjennomsnitt?? Og om det finnes, hva er standard-avviket til det?

Mine hunder er oftest slitne om kvelden, og rolige. Jeg har alrdi hatt hunder som har vist tegn til uro eller under/over/feil-stimulering innendørs. Valpene sovner ofte i 23-tiden etter en siste lille raptus. Men de er da stort sett ganske rolige til valper å være….

Så jeg regner med at hundene mine får det de trenger av det meste.

Blir vel hva man tenker seg til. Men jeg tenker også som deg, at man ser fort på hunden at den er fornøyd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist uke gikk vi 42,7 km. Denne uken skal vi over 45. Det er ikke turene jeg har dårlig samvittighet for. Det er det at jeg ikke trener. Hvorfor trener jeg ikke hund, lenger. Vi går og fjoller og tar noen triks og sånt, men noe skikkelig hodebry får ingen av dem. Ser liksom ikke noe poeng i å gå og gå bare for å gå.

Mens jeg begynner å bli litt motsatt. Før var jeg veldig opptatt av å trene Chess mentalt. Nå synes jeg hundene mine virker superhappy. De er spreke, rolige inne osv. Jeg er veldig fornøyd med begge to per i dag. Men trener jeg dem så de får brukt hodet sitt sånn spesifikt? Nei, ikke egentlig. Jeg har blitt så lei av å trene lydighet osv., og har blitt mye mer giret på å gå turer for å gå tur liksom. Det er garantert store individuelle forskjeller mellom folk det der. Vi forventer noe av oss selv som hundeeiere, men hva vi forventer er så ulikt. :) Også tilpasser hundene seg gjerne veldig greit. Fascinerende, egentlig.

Jeg kommer kanskje til å få igjen gløden ift. trening etterhvert, men akkurat nå er jeg skikkelig i turmodus :P Jeg tror en ung portis hadde krevd mer av meg med tanke på mentaltrening enn det "gamla" gjør nå, da. Det skal sies. Da er det ikke sikkert jeg hadde hatt noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går langt nok til å trives, vi trener nok til at vi har det gøy, men mest av allt så er vi sammen så mye som vi klarer å få til, jeg og min kjære border Collie. Å sammenligne med hvor mye andre får, bryr vi oss ikke om.

Jeg ser på hunden om han har det bra, og jeg kjenner på meg selv at jeg har det bra, det er min resept på at vi har det akkurat passe nok, og ett godt hundeliv som jeg stortrives med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen perioder får de mye (typ noen mil tur/ski/sykkel + et par timer LP-trening eller par timer gjeting daglig), andre ganger veldig lite (2x10 min tur, ellers bare litt kos og tusle rundt i hagen).

Etter sommeren har det blitt lite på hundene mine, særlig fordi Amira er skadet og det er henne jeg elsker å trene (og hun som liker å trene). Kanskje 3 dager i uka blir det kanskje 1x10 min tur + 1x6km løpetur/sykkeltur, 2 dager kun 2-3 x 10 min tur og 3 dager 2-3 ganger i uka med noen mil tur eller mange timer LP-trening eller gjeting i tillegg til småturene. Altså ikke særlig mye. Men en del dager i året trener jeg hundene fra 9 om morran til 10 om kvelden, så jeg må ha hunder som KAN trenes mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går langt nok til å trives, vi trener nok til at vi har det gøy, men mest av allt så er vi sammen så mye som vi klarer å få til, jeg og min kjære border Collie. Å sammenligne med hvor mye andre får, bryr vi oss ikke om.

Jeg ser på hunden om han har det bra, og jeg kjenner på meg selv at jeg har det bra, det er min resept på at vi har det akkurat passe nok, og ett godt hundeliv som jeg stortrives med :-)

Men, altså. Må bare få presisere igjen. Min intensjon her er ikke at man skal rakke ned på andre som ikke gjør som en selv eller at man skal sammenlikne seg med andre for å få dårlig samvittighet. Men det som er interessant, synes jeg, er at det ofte er ganske konkret hvordan det forespeiles at man må kunne aktivisere ulike raser for å kunne eie dem. Selv er jeg mindre aktiv med portisen min enn jeg anbefaler andre å være. Med papillonen er jeg motsatt, hun får mer enn det jeg ville sagt til en som funderte på rasen at de måtte ha. Det var mer det som var intensjonen min med tråden. :) Sikkert dårlig forklart i startinnlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg begynner å bli litt motsatt. Før var jeg veldig opptatt av å trene Chess mentalt. Nå synes jeg hundene mine virker superhappy. De er spreke, rolige inne osv. Jeg er veldig fornøyd med begge to per i dag. Men trener jeg dem så de får brukt hodet sitt sånn spesifikt? Nei, ikke egentlig. Jeg har blitt så lei av å trene lydighet osv., og har blitt mye mer giret på å gå turer for å gå tur liksom. Det er garantert store individuelle forskjeller mellom folk det der. Vi forventer noe av oss selv som hundeeiere, men hva vi forventer er så ulikt. :) Også tilpasser hundene seg gjerne veldig greit. Fascinerende, egentlig.

Jeg kommer kanskje til å få igjen gløden ift. trening etterhvert, men akkurat nå er jeg skikkelig i turmodus :P Jeg tror en ung portis hadde krevd mer av meg med tanke på mentaltrening enn det "gamla" gjør nå, da. Det skal sies. Da er det ikke sikkert jeg hadde hatt noe valg.

Mine er også fornøyde. De er fornøyde med mindre mosjon, også. Men de var litt feite. Jeg er også litt feit. Derfor går vi. Eller de springer løse halve turen, og går Romsåsrunden resten. Jeg liker ikke å gå fram og tilbake. Det bør være en runde :D Men jeg syns vi burde trene. På noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er også fornøyde. De er fornøyde med mindre mosjon, også. Men de var litt feite. Jeg er også litt feit. Derfor går vi. Eller de springer løse halve turen, og går Romsåsrunden resten. Jeg liker ikke å gå fram og tilbake. Det bør være en runde :D Men jeg syns vi burde trene. På noe.

Skjønner hva du mener.. :P Jeg synes vi BØR trene på noe jeg også, sånn egentlig. Men jeg har ikke ork/lyst. Er nok litt ego der, for jeg må prioritere meg selv og trim av meg selv, og da er det enklest å slå to fluer i en smekk - trene meg og hunder sammen. Trening av meg og deretter trening av hund tar mye tid!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Chicka blandingshund (50% Flat, 25% BC og 25% Husky), så det er ikke så lett å sammenligne med hva andre gjør, siden de av samme blanding er så forskjellige.

Da Chicka var yngre så var vi VELDIG aktive, vi gikk mye turer, både morgen og ettermiddag, vi var mye i stallen, hvor hun gikk løs og gjorde akkurat som hun ville i flere timer, vi kom ofte opp i 3mil på en dag, mange ganger mer.

Nå som hun er 11,5år så ser jeg litt ann hvordan hun er i kroppen sin (hun har en litt stiv hofte og et forkalket kne), men vi kommer alltid opp i fra ca. 8km og oppover på hverdager og mer i helgene.

Da hun var yngre så hadde vi ganske høyt tempo på turene våre, vi gikk ikke å sullet avgårde, hun bestemte selv tempoet og det var høyt.

Nå som hun har blitt eldre så får hun fortsatt regulere tempoet, og intensiteten varierer fra dag til dag, men som oftest så vil jeg kalle det et "mellom" tempo, de siste dagene har hun faktisk gått i et ganske godt tempo, deilig, for da får jeg også trent litt :lol:

Hun er en hund som elsker å være ute på tur og jeg merker godt på hun om hun ikke har fått nok en dag, hun er stille og rolig, men hun er mer våken (sover mye når hun får nok) og kikker mye på meg fra en av sengene sine.

Når jeg er syk så skjønner hun det, og kan gå mange dager uten den vanlige aktiviteten, da ligger hun stille og sover, flink bisk :hug:

Vi har aldri syklet eller gått på ski som aktivitet, har liksom alltid likt å gå på beina, jeg, men det er også litt fordi Chicka har hatt hoften sin med middels HD og forkalkning som jeg har vært forsiktig med, og det viser å betale seg nå, hun er sprek til å være "oppi årene" :)

På hennes eldre dager har vi begynt å trene litt freestyle og det liker hun kjempe godt, vi har en liten dans som vi har satt sammen, og det er jeg veldig stolt over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor være så opptatt av hva en hund MÅ ha for å trives ut fra en gitt teori for din rase, hvorfor ikke bare se på om hunden ser ut til å ha det bra. Hvis jeg skulle sedd på hva en BC trenger i teorien av fysisk og mental trening, som i følge menge her på sonen er sånn ca "100 timer" i uka, så skulle jeg aldri ha hadd en slik hund.

Men siden jeg elsker å trene hund når helsa tillater det, jeg liker å konkurrere og jeg liker å ha en hund som er førerorientert så ble det en BC.

Jeg har fra dag en "trent" min BC til å tåle å ha ei "syk" mor (og det har jeg gjort på mine friske dager), jeg gir alt det fysiske jeg klarer å gi han, og jeg gir han all den mentale treningen jeg klarer å gi han.

Men jeg gir han ikke alt jeg burde ha gitt han i følge alle teorier, men jeg nekter å ha dårlig samvittighet, for jeg ser at jeg har en hund som trives i hverdagen, og at jeg har en velfungerende hund som jeg kan ha med meg overalt.

Så hvorfor sammenligne seg med hva som er "riktig", men man bør heller se på hvordan dyret har det, for grunnen til at vi mennesker kan ha hund i vår urbane verden, er fordi de er enormt tilpassningsdyktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor være så opptatt av hva en hund MÅ ha for å trives ut fra en gitt teori for din rase, hvorfor ikke bare se på om hunden ser ut til å ha det bra. Hvis jeg skulle sedd på hva en BC trenger i teorien av fysisk og mental trening, som i følge menge her på sonen er sånn ca "100 timer" i uka, så skulle jeg aldri ha hadd en slik hund.

Men siden jeg elsker å trene hund når helsa tillater det, jeg liker å konkurrere og jeg liker å ha en hund som er førerorientert så ble det en BC.

Jeg har fra dag en "trent" min BC til å tåle å ha ei "syk" mor (og det har jeg gjort på mine friske dager), jeg gir alt det fysiske jeg klarer å gi han, og jeg gir han all den mentale treningen jeg klarer å gi han.

Men jeg gir han ikke alt jeg burde ha gitt han i følge alle teorier, men jeg nekter å ha dårlig samvittighet, for jeg ser at jeg har en hund som trives i hverdagen, og at jeg har en velfungerende hund som jeg kan ha med meg overalt.

Så hvorfor sammenligne seg med hva som er "riktig", men man bør heller se på hvordan dyret har det, for grunnen til at vi mennesker kan ha hund i vår urbane verden, er fordi de er enormt tilpassningsdyktig.

Men, hallo. Nå leser du forbi det jeg prøver å formidle her. Jeg er jo enig med deg. Det er derfor jeg synes dette temaet er litt interessant. Det er jo, som du selv sier, en kjent sak at det ofte menes mye om hvor mye en hund faktisk trenger i henhold til den rasen den er, f.eks. i rasevalgtråder. Men virkeligheten gjenspeiler kanskje ikke alltid disse anbefalingene. Mange hunder får både mer og mindre enn disse såkalte anbefalingene. Derfor synes jeg det er interessant å høre litt rundt hva folk selv tenker om den aktiviseringen de gir hundene sine og om det er nok, for mye, for lite etc. Spesielt sett i sammenheng med den rasen de har og det som gjerne er gjengs oppfatning av den spesifikke rasens aktivitetsbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mine får mer eller mindre enn hva som anbefales for rasen har jeg igrunn ikke tenkt på.. Men vil nok tru at både blandisen og springer tulla får mer enn gjennomsnittlig med mosjon, men siden jeg verken teller km eller antallet timer vi er på tur så er det vanskelig å sammenlikne. Mine går også alltid løse siden vi bor på går,de er med på alt av aktivitet og har skog og turområder rett utafor døra. Så her er vi på tur og koser oss,bikkjene er alltid fornøyde når kvelden kommer.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, etter å ha sett hvor lite mine faktisk er fornøyd med gjennom det siste året, så vet jeg ikke helt om jeg kjøper at det holder å se på hundene. Mine har, siden desember, stort sett fått tre små turer . ti - 15minutters turer til dagen, med løsløping minst en gang hver dag. De var strålende fornøyde de, jeg hadde stort sett rolige og greie hunder som ikke maste. Ene salukien bærer preg av det fysisk med at han har blitt overvektig (kombinert med kastraksjonschip) og man ser han har tapt seg i muskelmasse, men den andre salukien og basenjien er i fint hold og har fint med muskler. Tilogmed riesendyret var "fornøyd" med den mengden.

Hunder er ufattelig tilpassningsdyktige og leser eierne veldig godt. Mine visste godt at å mase om noe som helst når jeg var grønn i trynet og ikke kunne reise meg uten å løpe på do, ikke var spesielt fruktbart - så da gjorde de ikke det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er ufattelig tilpassningsdyktige og leser eierne veldig godt. Mine visste godt at å mase om noe som helst når jeg var grønn i trynet og ikke kunne reise meg uten å løpe på do, ikke var spesielt fruktbart - så da gjorde de ikke det.

Signerer denne :) Mine er akkurat de samme å ha i hus om det er normale perioder med trim (5-15 km kjøring/sykling flere ganger i uka + jakt når det er den årstiden) Som de er i perioder hvor aktiviteten har begrenset seg til tissing på plenen, og enkelte småturer med jentungen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...