Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen vil ikke ut!


Alvira
 Share

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Jeg har en Bullmastiff gutt på 10 uker som er helt herlig. Han er trygg, snill og bedagelig anlagt. Kanskje litt for bedagelig anlagt, for han vil ikke ut! I hvertfall ikke når det regner, da tisser han og løper rett inn igjen :P Hver gang vi skal ut døren, så er det ikke snakk om å komme, han går i buret eller setter seg bak stuebordet. Som oftest bærer jeg han ut, da vi må ned noen trapper og han er litt for liten til det, men jeg ønsker at han skal gå ut døren og bort til trappen selv. Har prøvd å lokke og lure, men han er rasen tro og sta som et esel. Når vi kommer ut er det som oftest greit (med mindre det høljer ned) - vi er for det meste bare å leker i hagen eller kjører bil på besøk til noen, noe han elsker.

Er det noen av dere som har noen gode tips og triks? Eller er dette noe han muligens vokser av seg? Har rett og slett aldri vært borti en hund som ikke vil ut før...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på snart 11 uker er bare delvis fan av å gå ut. Vi har tak utenfor ytterdøra (bor i leilighetskompleks), og å gå utenfor der når det regner er uaktuelt... :P Vi hadde første skikkelige regndagen i går, og jeg må ha sett ut som et svært fælt menneske når jeg tvang med meg valpen på en "tur" på ca. 100 meter for at han skulle komme seg på do... Ofte må valpen lokkes, lures, dras litt i og overtales til å gå vekk fra gårdsplassen og ut på veien, men etter et par hundre meter går det seg til og han går fremover. På hjemveien har han sykt mye motor. Tydelig at hjem er favorittstedet hans å gå til.

Vi har gått til anskaffelse av klær til han, som jeg håper skal gjøre "utendørs" til et kulere konsept enn før. Ullgenser til de kalde dagene samt regndekken. Nå har jo jeg en rase som fryser lett, jeg vet ikke hvordan bullmastiffen er der.

Jeg har vel egentlig ingen råd, da jeg er delvis i samme situasjon som deg. Jeg trenger at valpen kan bli med her og der (på jobb f.eks., da må vi ta kollektiv), og jeg gidder ikke gå rundt å bære på han hele tiden, så da blir det til at jeg må lokke og "dra" han med meg de første 5-10 minuttene vi er ute.

Det jeg har merket er at det er ekstra kult å være ute når han får være løs. Vi har en eng rett ved siden av leiligheten vår hvor hunder kan gå løse, og her har vi vært en del. Da har han the time of his life og trekker ikke hjem i det hele tatt selv om han kan se bygget vårt fra engen. Dersom vi er i nye miljøer må jeg også alltid gi han litt ekstra tid, naturlig nok – da er det mye å se på og jeg kan ikke kreve at han skal gå ut av f.eks. bilen og følge etter meg med liv og lyst med en gang, han må få tid til å kikke og snuse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke bekymret meg eller stresset noe over dette. Det vil garantert gå over etterhvert som han blir eldre. :)

Lat som ingenting, og fortsett å bær han ut. Om det regner, så kan han få den belønningen at han får gå inn når han har gjort fra seg.

Om du har veldig lyst til at skal gå til døren selv, så kan du prøve å leke med noe gøy foran døren når dere skal gå, evt ha noe supergodt i hendene, sette deg ved utgangsdøren, og bare vente på at han skal komme. Når han kommer, belønn/lek, på med kobbel, hekt kobbel i døren, og så kler du på deg kjapt. Da får han ikke sjans til å gjemme seg først.

Whippetvalpen vår løp bort til nærmeste dør lenge hun, eller løp etter folk hun trodde var på vei inn. Samma for henne hvor det var eller hvem folkene var. Inn skulle hun. Nå elsker hun å være ute :)

Etter at valpen er over "baby fasen", så pleier jeg bare å dra mine med meg forsiktig, dersom de har satt seg ned. Som oftest går jeg med valpene løs, og da har jeg bare gått og så kommer de etter til slutt. Om de er slitne bærer jeg dem. Det siste trikset fungerte ikke på whippeten dersom vi var i nærområdet, da gikk hun bare hjem, evt prøvde å gå inn til noen andre. Så her må man bare se an valpen sin :P

Det er uansett noe som kommer tll å gå over etterhvert. :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar begge to :)

Stresser ikke med det, men han veier 13 kg og blir potetsekk i armene mine, *tung å bære*! Bullmastiffen er vel kjent for å ikke like regn, begge foreldrene hans snur i døren når det regner :) Han er for det meste løs ute, og vi leker og koser oss. Som oftest går det greit når vi først har kommet oss ut :) Vi går ikke så mye på tur enda, mye fordi rasen ikke skal ha mye tur før de nærmer seg året :) Vi går til Bybanen, det går greit, litt streiking innimellom.

Skal fortsette å leke i gangen og gi godbiter når han kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hvorfor skal ikke rasen ha mye tur? Etter mitt hode så bør vel alle hunder få gjevnt med mosjon så dem akn bygge muskler for å kunen forebygge slitasje på ledd og de peneste hundene er faktisk dem som har best kondisjon er best muskelsatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke rasen ha mye tur? Etter mitt hode så bør vel alle hunder få gjevnt med mosjon så dem akn bygge muskler for å kunen forebygge slitasje på ledd og de peneste hundene er faktisk dem som har best kondisjon er best muskelsatt

Rett og slett for å ikke overbelaste ledd og sener i vokseperioden. De skal selvfølgelig ha mosjon, men man skal ikke overdrive ved å dra på lange turer, fjellturer osv før hunden er utvokst, som er ved 2 års alder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hmmm det er stor forskjell i de forskejllige miljøene. Men jeg vil si jevnt med mosjon turer ja bra. Jeg har selv en vorsteh og vi har gått mye turer og gjør det enda Da vi begynte med langturer så var han tre mnder og storkoste seg. Det som er viktig i oppveksten er det gjevne Altså ikke turer i uka også fem tuimer i helgen blir feil. Alle turene jeg har hatt med mine valper har da vært i dems tempo den første tiden etter hvert så blir det i mitt tempo dem går for fort. Så klart bør en legge inn en vile dag også. Men fortsatt hvorfor? D>et er jo muskler som støtter leddene og gjør det så leddene blir mer stabile og mindre slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke bekymret meg eller stresset noe over dette. Det vil garantert gå over etterhvert som han blir eldre. :)

Lat som ingenting, og fortsett å bær han ut. Om det regner, så kan han få den belønningen at han får gå inn når han har gjort fra seg.

Om du har veldig lyst til at skal gå til døren selv, så kan du prøve å leke med noe gøy foran døren når dere skal gå, evt ha noe supergodt i hendene, sette deg ved utgangsdøren, og bare vente på at han skal komme. Når han kommer, belønn/lek, på med kobbel, hekt kobbel i døren, og så kler du på deg kjapt. Da får han ikke sjans til å gjemme seg først.

Whippetvalpen vår løp bort til nærmeste dør lenge hun, eller løp etter folk hun trodde var på vei inn. Samma for henne hvor det var eller hvem folkene var. Inn skulle hun. Nå elsker hun å være ute :)

Etter at valpen er over "baby fasen", så pleier jeg bare å dra mine med meg forsiktig, dersom de har satt seg ned. Som oftest går jeg med valpene løs, og da har jeg bare gått og så kommer de etter til slutt. Om de er slitne bærer jeg dem. Det siste trikset fungerte ikke på whippeten dersom vi var i nærområdet, da gikk hun bare hjem, evt prøvde å gå inn til noen andre. Så her må man bare se an valpen sin :P

Det er uansett noe som kommer tll å gå over etterhvert. :ahappy:

Når regner du "baby-fasen" går over? Når gikk den over på deres whippetvalp? Har en valp type whips selv, som begynner å bli litt mindre baby, men jeg er fremdeles litt usikker på hva jeg kan kreve når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når regner du "baby-fasen" går over? Når gikk den over på deres whippetvalp? Har en valp type whips selv, som begynner å bli litt mindre baby, men jeg er fremdeles litt usikker på hva jeg kan kreve når.

Hm, det er litt vanskelig å si, for er jo noe som går automatisk på en måte. Men etter rundt 2-3 uker har jeg vanligvis bare "dratt" dem med meg om de streiker på tur. Er jo ikke noe fasit på dette, så her må man bare gjøre litt som man føler.

Men om du merker selv at hun begynner å bli litt mindre baby, så kan du helt sikkert kreve litt mer av henne.

Da vi fikk whippeten var det sprengkulde og -20 de første 3-4 ukene. Da forventet jeg ingenting av henne, vi var ikke ute lenge av gangen, og vi bar henne mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det er litt vanskelig å si, for er jo noe som går automatisk på en måte. Men etter rundt 2-3 uker har jeg vanligvis bare "dratt" dem med meg om de streiker på tur. Er jo ikke noe fasit på dette, så her må man bare gjøre litt som man føler.

Men om du merker selv at hun begynner å bli litt mindre baby, så kan du helt sikkert kreve litt mer av henne.

Da vi fikk whippeten var det sprengkulde og -20 de første 3-4 ukene. Da forventet jeg ingenting av henne, vi var ikke ute lenge av gangen, og vi bar henne mye.

Da høres det ut som om jeg er på rett spor. Har hatt han i tre uker nå og krever stadig litt mer. Enten det er å gå bedre i bånd eller å utforske et nytt miljø.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm det er stor forskjell i de forskejllige miljøene. Men jeg vil si jevnt med mosjon turer ja bra. Jeg har selv en vorsteh og vi har gått mye turer og gjør det enda Da vi begynte med langturer så var han tre mnder og storkoste seg. Det som er viktig i oppveksten er det gjevne Altså ikke turer i uka også fem tuimer i helgen blir feil. Alle turene jeg har hatt med mine valper har da vært i dems tempo den første tiden etter hvert så blir det i mitt tempo dem går for fort. Så klart bør en legge inn en vile dag også. Men fortsatt hvorfor? D>et er jo muskler som støtter leddene og gjør det så leddene blir mer stabile og mindre slitasje.

Ja, jeg vet at det er forskjeller i de ulike miljøene, og blandt ulike raser. Selv om vorsteren er en relativt stor hunderase, er den markant mindre og med en helt annen beinstamme enn Bullmastiffen. Bullmastiffen er en hurtigvoksende rase, og det er anbefalt av rasekjennere å være forsiktig det første året. Det er ikke det samme som at rasen ikke skal ha mosjon og ikke bygge muskler, men det skal gjøres med forsiktighet. På denne måten sikrer man at sener og beinstamme utvikler seg i takt med økende vekt og muskler :) Og muskler kan bygges gjennom lek og søk, ikke nødvendigvis gjennom lange turer og hard mosjonering. Jeg velger å gjøre det på denne måten, og vil ikke ta en sjans med min lille gullklump! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfe omega på tunge raser er å holde de SLANKE i voksefasen og bygge gode muskler ved tur i terrenget fra ung alder også :-) Ser alt for mange mastiffvalper o.l som er rett og slett feite, og det er ikke bra fir voksende ledd på store tunge raser.

Fjelltur hadde jeg ikke dratt på før hunden ble litt eldre, men 1-2 time i terrenget uten å gå mange mil er bare sunt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar på et godt dekken og bare går ut. Drar valpen med, eller bærer den ut et stykke og så setter den ned og går videre. Hun vet nå at når vi skal ut, så må vi ut, selv om det er dårlig vær. Det er sånn hunden blir nordlænning her hos oss :P Kan jo ikke sitte inne i månedsvis! :P Snart vil valpen sette pris på å være ute og gjøre noe. DIn er fortsatt så liten at det å bare være litt i nærområdet er nok. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to siste. Synes det har blitt litt hysteri når det gjelder aktivitet og hvalper, at de liksom ikke tåler å gå på tur. Hva gjør de om de vokser opp med søsken? Løper og herjer flere økter daglig, mye mer mosjon enn rusletur med eier! Jeg tror mange adferdsproblemer og ødelsgte sko/møbler skyldes stress pga kjedsomhet og for lite aktivitet!

Jeg har hatt hund i over 40 år, flere raser: fra 50 til 2 kg. De har vært med på tur fra de kom i hus, og tatt på armen/i sekk om de ble slitne. Og ingen av dem har noensinne hatt leddplager selv om de har blitt 12 år gamle.

Ellers er det stor forskjell på raser: nå har jeg en lite babypom som elsker å være ute, går rett ut i det våte uten forbehold. Men så er hun en liten pelsdott da!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten valp på ti uker skal da ikke mosjoneres? De skal leke, sove, spise og utforske verden. Ingen av mine har fått vært med på langturer før de nærmet seg året. Før det har ikke tur vært i fokus som en måte å slite ut valpene på. De har fått aktivisert seg på andre måter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfe omega på tunge raser er å holde de SLANKE i voksefasen og bygge gode muskler ved tur i terrenget fra ung alder også :-) Ser alt for mange mastiffvalper o.l som er rett og slett feite, og det er ikke bra fir voksende ledd på store tunge raser.

Fjelltur hadde jeg ikke dratt på før hunden ble litt eldre, men 1-2 time i terrenget uten å gå mange mil er bare sunt :)

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers :-) Mine valper blir alltid tatt med ut i regnet... Jeg vil ikke ha en voksen hund som nekter ut i regnvær, så når det pøsregner ute så må mine valper ut. Da går vi gjerne opp i skogen så de får en positiv opplevelse i regn, de glemmer fort regnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har hatt med meg mine valper på 1-2 timers turer fra de har vært 8 uker jeg, ikke to timer hver dag - men i alle fall en times tur hver dag. Selvsagt i valpens tempo og vil den stoppe så gjør vi det og blir den sliten så tar vi en pause. Men de har alltid fått mosjon. Tur i skogen har de fått også, variert terreng og en masse utfordringer for liten valp uten at den har blitt overbelastet.

Frallen - som av mange beskrives som en ypperlig rase for folk som ikke gidder å gå tur - var med på lange turer fra dag en i heimen, rett nok så ble hun båret i perioder - men hun ville for det meste gå selv. Frallen er ikke så ulik en mastiff i bygning og selv om de er mindre så bærer de prosentvis ikke noe mindre vekt på skjelettet til en større mastiff - ergo så er belastningen den samme. Hun har tålt det godt, og hun elsker å gå lange turer - hun liker ikke regn, men hos meg har det aldri vært noe valg - ut skal vi samme søren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også stor forskjell på å GÅ tur som man gjør med en voksen, veltrent hund, der man går LANGT og effektivt, og å gå en time tusletur i skogen med en valp som skal tygge litt pinne her og snuse på en flekk der og få raptus mellom trærne det, man kommer ikke nødvendigvis mer enn en femtedel av distansen, litt ettersom hvor mye man selv pusher på at det skal gå FREMOVER.

Jeg tror alle valper har godt av å være mye ute. Men man må såklart se an valpen, og dagsformen. Går man i 15-20 minutter og valpen er sliten, okei, da tar man en pause også går man hjem igjen. Dagen etter kan man kanskje gå en times rusletur. Å være ute, i aktivitet og utforske er ikke farlig for noen hunder, selv om man såklart ikke akkurat tar med en 11 ukers valp på topp-turer hver dag. :ahappy:

Edit: men at de får bevege seg, i ulendt terreng(jeg har ingen tro på at det er sunt å gå masse på asfalt), mener jeg er viktig for å styrke sener og muskulatur, det som skal stabilisere og støtte opp om leddene ettersom hunden begynner å bli tyngre. Myk, fin skogbunn er ingen belastning for ledd. Da er det verre å hoppe og sprette inne på et hardt, glatt gulv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...