Gå til innhold
Hundesonen.no

Proplans valpefor til store raser


Alvira
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!

Er det noen av dere som har erfaring med Proplans valpefor til store raser? Jeg har en vakker liten Bullmastiffkar med navn Arthur :) Nå forer jeg Large Breed Athletic (lam og ris) med en proteinprosent på 32 %. Hva tenker dere, er det for høyt proteininnhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke stor rase, men jeg syns PP laks er det beste valpeföret jeg har gitt valper og kull av de jeg har prøvd :)

Laks 32/20

Large breed Athletic: 32/17

Large breed Robust: 29/15

Små variasjoner egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke stor rase, men jeg syns PP laks er det beste valpeföret jeg har gitt valper og kull av de jeg har prøvd :)

Laks 32/20

Large breed Athletic: 32/17

Large breed Robust: 29/15

Små variasjoner egentlig :)

Tusen takk!

Nei det var ikke store variasjonen mellom dem nei:) Men tenker på om energinivået i PP er for høyt, slik at han vokser fortere enn det som er bra for ledd og sener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gammel overtro at høyt proteinnivå er farlig for hunder, det er nettopp protein de trenger for å bygge en splitter ny kropp mens de vokser! Til gigantene og de tyngste rasene er det kalsium og fosforforholdet som er viktigst, det bør ligge på 1.2-4: 1 dvs litt mer kalsium enn fosfor. Fôret skal aldri inneholde mindre enn 0.7% kalsium, da det blir for lite.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke stor rase, men jeg syns PP laks er det beste valpeföret jeg har gitt valper og kull av de jeg har prøvd :)

Laks 32/20

Large breed Athletic: 32/17

Large breed Robust: 29/15

Små variasjoner egentlig :)

Signerer!

Prøvde athletic, ikke på nær så fornøyd som med sensible (laks) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gammel overtro at høyt proteinnivå er farlig for hunder, det er nettopp protein de trenger for å bygge en splitter ny kropp mens de vokser! Til gigantene og de tyngste rasene er det kalsium og fosforforholdet som er viktigst, det bør ligge på 1.2-4: 1 dvs litt mer kalsium enn fosfor. Fôret skal aldri inneholde mindre enn 0.7% kalsium, da det blir for lite.

Ja, det var det jeg også tenkte. Men så fikk jeg høre at for høyt proteinnivå (over 26 %) ikke var bra, så da begynte jeg å tenke og fundere vettu :) Da er kalsium- og fosfornivåene perfekte :) Tusen takk for godt svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg også tenkte. Men så fikk jeg høre at for høyt proteinnivå (over 26 %) ikke var bra, så da begynte jeg å tenke og fundere vettu :) Da er kalsium- og fosfornivåene perfekte :) Tusen takk for godt svar! :)

Gamle myter er harde å bli kvitt, selv om det er over 40 år sia de første gang forska på proteiner og fant ut at det finnes ikke noe som heter for mye protein... Det er liksom ikke helt splitter ny info som bare de innvidde har fått lese :rolleyes:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Protein er bra, fett er ikke bra. Valpefor til store raser har mer protein og mindre fett enn vanlig valpefor (reduserer i energi i stedet for byggesteiner).

Hvorfor er det galt med fett? (vi snakker selvfølgelig ikke om overvektige hunder her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det galt med fett? (vi snakker selvfølgelig ikke om overvektige hunder her)

Fett må det jo være i maten, men den er redusert i forhold til vanlig valpefor fordi man ønsker å kontrollere veksten. Så i stedet for å begrense proteininntaket så begrenser man heller kaloriinntaket og da er det "fett"-kategorien som er den beste å ta fra. Vanlig valpefor har vel opptil 25% fett, mens valpefor for store hunder ikke har mer enn 10-12%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett må det jo være i maten, men den er redusert i forhold til vanlig valpefor fordi man ønsker å kontrollere veksten. Så i stedet for å begrense proteininntaket så begrenser man heller kaloriinntaket og da er det "fett"-kategorien som er den beste å ta fra. Vanlig valpefor har vel opptil 25% fett, mens valpefor for store hunder ikke har mer enn 10-12%

Nå har jeg vært innom 3 av de største förprodusentene og tittet på valpe gigant förene og ingen av de förene har så lite fett i seg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Dette er jo akkurat samme argumentet som tidligere, bare at nå er det plutselig fett som er farlig fordi da vokser de for fort, istedenfor proteiner som var syndern tidligere... Og har det noe å si å redusere fettmengden i valpefor når så godt som alle valper av disse rasene holdes ganske feite mens de vokser opp?

Og er det farlig at de vokser så fort som genene deres tillater? Om de ikke skal det, så må jo energimengden i foret/mengden reduseres så mye at underernæring reduserer veksten. Litt mindre fett, men like stor total mengde energi har da ingen betydning for veksthastigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo akkurat samme argumentet som tidligere, bare at nå er det plutselig fett som er farlig fordi da vokser de for fort, istedenfor proteiner som var syndern tidligere... Og har det noe å si å redusere fettmengden i valpefor når så godt som alle valper av disse rasene holdes ganske feite mens de vokser opp?

Og er det farlig at de vokser så fort som genene deres tillater? Om de ikke skal det, så må jo energimengden i foret/mengden reduseres så mye at underernæring reduserer veksten. Litt mindre fett, men like stor total mengde energi har da ingen betydning for veksthastigheten.

Jepp, det er samme ulla om igjen, bare med en annen synder... :rolleyes: For som du sier, de fleste valper holdes for fete, og det er DET som er skadelig for ledd i vekst. Og nei, de trenger slett ikke underernæres for å redusere veksthastigheten, så lenge de holdes slanke (to synlige ribben) får de all næringa de trenger, de når sitt fulle potensiale selv om det tar litt lengre tid OG man unngår vekstbelastning på ledda (som oftest feilstilling i håndledd, kne og albuer).

Se på de som bruker VOH feks, omregnet til tørrstoff slik at man kan sammenligne med tørrfôr, er det vel rundt 35% protein og 28% fett? Det er slett ikke rapportert om mer benskader på disse enn de som får tørrt, de aller fleste er derimot meget fornøyd med veksten på valpene sine. De holdes også ofte slankere enn de som blir tørrfôret, mulig fordi de ikke får karboflesket som misforståes med "masse" og muskler?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre... det er da ikke snakk om å underernære valpen. Jeg snakker om fór fra de største forprodusentene som er testet både opp og ned og i alle vinkler. Det er VIKTIG at valper av store-/gigantraser ikke vokser for fort for å unngå vekstproblemer. Om dere synes alle valper er for feite så får de jo alt for mye å spise og det er da knapt foret sitt skyld, men eierne som ikke vet å begrense seg.

Vi har en lærer som er ganske pro råfor (ikke så mange dyrleger som er det), men til og med hun sier hun gjør alt hun kan for å overtale eiere med valper av store raser til å spise pellets første året fordi de har ganske spesifikke needs. Hunder er ikke laget for å vokse så fort eller bli så store som det vi avler dem til å være, så da får vi væsjågo gjøre vårt beste for å gi de den beste starten å unngå skjelett-/vokseproblemer.

Men gjør som dere vil, om dere vil ha bikkje til å vokse fortest mulig så please do.. blir jo mer penger til dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en lærer som er ganske pro råfor (ikke så mange dyrleger som er det), men til og med hun sier hun gjør alt hun kan for å overtale eiere med valper av store raser til å spise pellets første året fordi de har ganske spesifikke needs. Hunder er ikke laget for å vokse så fort eller bli så store som det vi avler dem til å være, så da får vi væsjågo gjøre vårt beste for å gi de den beste starten å unngå skjelett-/vokseproblemer.

Da kan hun ikke ha lest samme forskningaforskninga på giganter som meg, for det er helt tydelig at de IKKE har spesifikke needs utenom kalsium/fosforbalansen. Alle konklusjonene er at de må ha et minimum av proteiner (akkurat som andre raser) og kalsium (de har behov for mer en feks minier, men skal selvsagt ikke påpøses kalsium som dessverre fortsatt er gjengs hos mange med giganter) og de må ikke overfôres. Om de har andre spesifikke needs vil jeg gjerne se kilder på det :)

Ang størrelse, så har mange av myndene og mastiffene blitt avlet NED i størrelse de siste 200 åra, det er først de siste ca 30 åra at endel avler de opp igjen. Og når de klarte å bli så svære den gang da, så ligger det jo genetisk i de og de er laget for å være så store. Selv underernærte BYB grander blir 90 cm høye, fordi forfedrene er selektert for høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, matten er jo enkel her kalorier inn=hold på valpen. For mye = tjukk valp og for lite = tynn valp. Om foret har mye eller lite fett skal valpen fortsatt ha x antall kalorier pr dag så det eneste man resulterer i med og ta vekk fett er og måtte gi mer mengde mat eller få kaloriene fra annet sted(karbohydrater), dvs at hadde man foret på et for med 30% fett istedet for 15 så hadde man bare gitt litt mindre, man forer jo uansett ut i fra hold og så lenge valpen ikke blir overforet vil den heller ikke ha masse overskuddsenergi og vokse ekstra på (om det nå var en mulighet) og motsatt, gir man et for med feks 15% fett, men gir for mye så vil man jo fortsatt få feit valp, med for mye energi innabors... Jeg skjønner ikke problemstillingen, om den finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men altså, matten er jo enkel her kalorier inn=hold på valpen. For mye = tjukk valp og for lite = tynn valp. Om foret har mye eller lite fett skal valpen fortsatt ha x antall kalorier pr dag så det eneste man resulterer i med og ta vekk fett er og måtte gi mer mengde mat eller få kaloriene fra annet sted(karbohydrater), dvs at hadde man foret på et for med 30% fett istedet for 15 så hadde man bare gitt litt mindre, man forer jo uansett ut i fra hold og så lenge valpen ikke blir overforet vil den heller ikke ha masse overskuddsenergi og vokse ekstra på (om det nå var en mulighet) og motsatt, gir man et for med feks 15% fett, men gir for mye så vil man jo fortsatt få feit valp, med for mye energi innabors... Jeg skjønner ikke problemstillingen, om den finnes.

Og da vil jo ikke høy fettprosent i seg selv gjøre at de vokser fortere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...