Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan man stå over fellesdekk/andre øvelser?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Kan du få opprykk uten fellesdekk?!

Du får opprykk bare du har nok poeng. Men får du 0 på fellesdekk må jo resten være tilsvarende mye bedre for å komme over poenggrensa da, så det er lite realistisk.

Edit: i bruks er det mye mer realistisk fordi det er flere poeng totalt sett.

Men er det noe nytt dette med at man ikke kan stå over en øvelse? Hører mange snakker om det nå, men jeg har gjort det mange ganger jeg uten noe annet enn 0 i den øvelsen og at dommern sa han ikke kunne gi meg 10 i helhet fordi jeg hadde nulla en øvelse.

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo da om man kan få 9,5 i helhet om man 0er på en øvelse. Og det blir vel litt utfordrende å få 10 i alt. :P

Det hadde vært interessant og melde på klasse 1 og hoppe over fellesdekk, siden jeg ser for meg det er den øvelsen vi vil måtte jobbe lengst med for å få til. Sånn for å få konkurranseerfaring. Men litt ubehagelig hvis man satser på det, og kommer ut for en dommer som ikke vil godta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo da om man kan få 9,5 i helhet om man 0er på en øvelse. Og det blir vel litt utfordrende å få 10 i alt. :P

Det hadde vært interessant og melde på klasse 1 og hoppe over fellesdekk, siden jeg ser for meg det er den øvelsen vi vil måtte jobbe lengst med for å få til. Sånn for å få konkurranseerfaring. Men litt ubehagelig hvis man satser på det, og kommer ut for en dommer som ikke vil godta det.

ja, hunden til en her inne fikk opprykk til lp3 med 0 i fellesdekk og da 9,5 i helhet pga nullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke Labbis og Ikke opprykk til lp3 uten fellesdekken da?

jepp,det gjorde hun.

Det skal ikke gis høyere karakter enn 8 om man har 0 i en øvelse, så det er en teoretisk mulighet, men ikke noe jeg ville satset på. Forøvrig går fellesdekk igjen i hele programmet, så jeg er litt enig med Patricia at det er greit om hunden faktisk kan ligge når man starter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke gis høyere karakter enn 8 om man har 0 i en øvelse, så det er en teoretisk mulighet, men ikke noe jeg ville satset på. Forøvrig går fellesdekk igjen i hele programmet, så jeg er litt enig med Patricia at det er greit om hunden faktisk kan ligge når man starter.
Jeg har aldri vært uenig med deg har jeg det?

Jeg påpeker at det er mulig å få opprykk.

Men jeg er uenig i at man burde holde seg borte fra ringen om hunden f. Ex ikke kan ruta 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det skal ikke gis høyere karakter enn 8 om man har 0 i en øvelse, så det er en teoretisk mulighet, men ikke noe jeg ville satset på. Forøvrig går fellesdekk igjen i hele programmet, så jeg er litt enig med Patricia at det er greit om hunden faktisk kan ligge når man starter.

Jeg fikk 9 i helhet (det ene poenget i trekk pga 0 når jeg sto over fellesdekken). Så i praksis varierer dette tydligvis ganske mye fra dommer til dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått 9.5 i helhet med en 0. Og dommeren kommenterte da at man ikke skulle gi 10 når en hund får 0, men ingenting tilsa at han ikke kunne gi 9.5. Det var riktig nok noen år siden, siden det var debutstevnet til Nirm. Men etter en skumming i regelverket, fant jeg ingenting om hva høyeste karakter var i helhet ved en 0 i en øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden er usikker i en eller flere øvelser, trener jeg til hunden er blitt sikker...

Ser ikke problemet med å starte med en hund som man vet at mangler forståelse i en eller flere øvelser. Det har jo å gjøre med motivasjonen man har for å starte og hva slags hund man har. Jeg startet på et dobbeltstevne i bruks for en måneds tid siden med en hund som jeg visste at overhodet ikke var klar i lydighetsøvelsene (han gikk to fine spor da :D ), og som jeg på ingen måte så for meg å få godkjent eller opprykk med (vi dro med oss en haug nuller og stod over fellesdekk begge dager + et par andre øvelser). Jeg vurderer også å starte på et LP-stevne senere i høst selv om jeg vet at det også da vil være en eller flere øvelser han ikke har nok forståelse for.

Hvorfor? Fordi JEG trenger konkurransetrening, trening i å kjenne på nerver og finne ut hvordan både jeg og hunden min reagerer på nervene mine, trening i å jobbe med meg selv og hunden min så vi kan ha det gøy gjennom et helt program selv om det ikke nødvendigvis går bra (at øvelser går skeis kan jo skje også oppover i klassene når hunden egentlig er en trygg konkurransehund, og for min del tror jeg det kan være greit å ha vært borti det i konkurransesituasjoner tidligere så jeg klarer å gjøre noe annet enn å grave meg ned fordi det kom en null eller to ;) ). Jeg betaler like mye for å konkurrere som de andre gjør, selv om jeg vet at det ikke blir opprykk. Så jeg ser ikke helt hvem det skulle gå utover at jeg vil teste og trene meg selv i en konkurransesituasjon. Det eneste er jo selvfølgelig at jeg kaster bort en drøss med penger. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er totalt uenig i at man skal holde seg unna hvis man ikke kan alle øvelser "perfekt". Jeg begynte å starte i kl. 2 lydighet før ruta var ferdig innlært. Av den enkle grunn at det var konkurransetrening vi trengte å få, øvelsen ruta fikk komme etter hvert. Nå skal det sies at jeg aldri har stått over ruta av den grunn, og som regel har vi da fått den til også (om enn etter noen kommandoer). Min hund kan f.eks stå under marsj og dekk under marsj tilisynelatende perfekt i trening. Hun gjør aldri feil og utfører øvelsen smertefritt. Nå har det likevel skjedd to ganger i år at hun plutselig stoppet før hun skulle under ståen, og ikke dekket under dekken. Burde jeg da holdt meg unna?

Jeg har forøvrig opplevd at folk står over fellesdekk ved flere anledninger, samt andre øvelser. Hvis det er snakk om en hund som potensielt kan ødelegge for andre under fellesdekken, så synes jeg det er mye bedre at vedkommende står over enn å ødelegge for andre. Jeg har heller aldri opplevd en dommer som har nektet noen å stå over.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg fikk 9 i helhet (det ene poenget i trekk pga 0 når jeg sto over fellesdekken). Så i praksis varierer dette tydligvis ganske mye fra dommer til dommer.

Det var det gamle regelverket som sa at man ikke kunne få høyere karakter enn 8 med 0 i øvelse. Nye regelverket er det ikke spesifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...