Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppkast ved for sjelden fôring


Wanderlust
 Share

Recommended Posts

Vet det er veldig vanlig med hunder som kaster opp om det går for lenge mellom hvert måltid, og Chilli er sånn. Før fikk hun kun ett måltid, men prøver å være flink å gi noe på morgenen også, men hender at det ikke alltid er nok og at hun skulle hatt ennå et lite måltid. Men er det noe som er galt ettersom hun gjør dette, noe en kan gjøre noe med? Eller må jeg bare prøve å finne en balanse med antall måltider for å unngå oppkast? Det kommer kun gult slim.

Hun sier ifra i god tid at hun vil ut for å kaste opp, og etter å stått og gulpet og kastet opp en 3-4 ganger, så er hun helt fin og virker fornøyd (om jeg kan si det sånn).

"Noe" må man jo få når bikkja ellers aldri har dårlig mage, eller oppkast av noe annet enn gult slim :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er jo enkel, gi skikkelig måltid morgen og kveld. Det er ikke bra å kaste opp på jevnlig basis, hverken for mage, spiserør eller tenner.

Hunder er forskjellige, og Chilli sier jo tydelig ifra om at hun MÅ ha minst to måltider dagen.

Ja, det er jo forståelig, og hun får som regel to måltider (men det bør kanskje inneholde litt mer volum ettersom de to "små" måltidene ikke alltid holder?).

Men hva kan jeg tilsette tørrfòret (har ingen mulighet til å fôre med rått slik vi bor nå) som gir litt mer mengde uten å gi så mye mer energi. Hun legger lett på seg. Moste grønnsaker som AnetteH nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo forståelig, og hun får som regel to måltider (men det bør kanskje inneholde litt mer volum ettersom de to "små" måltidene ikke alltid holder?).

Men hva kan jeg tilsette tørrfòret (har ingen mulighet til å fôre med rått slik vi bor nå) som gir litt mer mengde uten å gi så mye mer energi. Hun legger lett på seg. Moste grønnsaker som AnetteH nevner?

Så hun kaster opp, selv om hun får to måltider dagen, der det er halve dagsporsjonen i hver? Jeg villle da gitt kveldsmåltidet så seint som mulig, om det er så at det er om morgenen hun kaster opp. Om det er på ettermiddagen hun kaster opp, gir du frokosten senere.

Før grønnsaker ville jeg bløtt opp fôret, slik får du mer volum og tyngde i magen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo forståelig, og hun får som regel to måltider (men det bør kanskje inneholde litt mer volum ettersom de to "små" måltidene ikke alltid holder?).

Men hva kan jeg tilsette tørrfòret (har ingen mulighet til å fôre med rått slik vi bor nå) som gir litt mer mengde uten å gi så mye mer energi. Hun legger lett på seg. Moste grønnsaker som AnetteH nevner?

Hvis du er ute etter fyllstoff så hun føler seg mettere, så vil moste grønnsaker fungere fint. :) Jeg gir sjelden frokost, men gir mat på ettermiddag og sen kveld. Det fungerer bra for å holde noe i magen på mine iaff.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hun kaster opp, selv om hun får to måltider dagen, der det er halve dagsporsjonen i hver? Jeg villle da gitt kveldsmåltidet så seint som mulig, om det er så at det er om morgenen hun kaster opp. Om det er på ettermiddagen hun kaster opp, gir du frokosten senere.

Før grønnsaker ville jeg bløtt opp fôret, slik får du mer volum og tyngde i magen.

Hun kan kaste opp tidlig på kvelden (6-tiden kanskje) selv om hun får mat morgen og kveld. Det er ikke veldig ofte, men hadde det vært fint om hun slapp det også. Så jeg kan prøve å drøye frokosten med et par timer, og gi den oppbløta. Så får jeg se. Hun har som regel fått mat kl 8. og 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan kaste opp tidlig på kvelden (6-tiden kanskje) selv om hun får mat morgen og kveld. Det er ikke veldig ofte, men hadde det vært fint om hun slapp det også. Så jeg kan prøve å drøye frokosten med et par timer, og gi den oppbløta. Så får jeg se. Hun har som regel fått mat kl 8. og 20.

Høres ut som en god plan :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke gi mere, bare oftere, eller prøve andre tidspunkt, enten gi frokost litt senere eller kvelds litt tidligere, evt gi et lite mellommåltid, trenger jo ikke være stort for at det skal hjelpe på magen. Det gjorde jeg på mi som var slik, hun kastet som regel opp på morgenen så før vi la oss fikk hun et lite måltid bare for og gjøre magen fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatten min er også sånn at hun kaster opp om det går for lang tid mellom mat.

Derfor får hun mat tre ganger om dagen.

Om kvelden får hun mindre enn hun får til de andre måltidene, da er det bare noe som fyller opp sånn at vi slipper oppkast i løpet av natten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med jeg er turnusarbeider så er avstandene mellom måltidene ujevne her i huset :P

Men det jeg gjør er å gi en stor hundekjeks e.l. midt på dagen/når jeg drar på jobb. Det holder "kvalmen" unna her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det ganske enkelt i grunn, gir mat når jeg står opp og før jeg legger meg. Noen dager, midt på dagen vanker det mulige middagsrester(Ris f.eks) eller godbiter vist vi trener litt el eventuelt kan det hende han får en oksemuskel/bein å kose seg med.
Holder stort sett spyingen vekke, i noen tilfeller har han spydd uansett, men sjeldent jeg er hjemme/våken når det skjer så litt vanskelig å estimere når og hva jeg burde gjort annerledes den dagen.
Forer på V&H Sprint for øyeblikket, skal dog bytte til noe fiskefritt etterhvert som lageret går tomt (Blir nok en salig blanding av alle V&H sortene utenom sprint, valpeforet og nr 25), men fungerte også helt greit når han gikk på tørrfor. Litt mer spying når han gikk på Orijen Fish, men har en mistanke om at han ikke tåler fisk så bra så det kan være grunnen der, ev lite volum av maten. (Orijen trekker ikke til seg mye vann etter min erfaring, må isåfall ligge i bløt i mange timer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...