Gå til innhold
Hundesonen.no

Når får man ta en fellesdekk på nytt i klasse 1?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Hva må egentlig til for å få ta en fellesdekk på nytt i klasse 1? På de to siste konkurransene jeg har sett på så har dette skjedd:

Konkurranse 1: Den ene hunden blir skremt av noe, beiner ut av fellesdekken på skrå foran de andre og bjeffer helt villt. De andre blir skremt og springer avgårde som en flokk, bjeffende og styrete hele gjengen.

Konkurranse 2: En Hund reiser seg og går bort til min venninnes hund. Snuser masse på den og er veldig "på". Eiern er kjempetreg med å hente hunden sin og til slutt reiser min venninne sin hund seg. Altså,

Altså, jeg aner ikke selv, men er det rimelig å kreve at de skal kunne takle alt sånt?

I hvilke situasjoner får man ta på nytt? Og om man havner i en sånn situasjon, vil det jo da lønne seg å heller la hunden reise seg og mislykkes i fellesdekken for å få ta på nytt kontra å dobbelkommandere så den blir liggende?

Skjønner at det ikke er noen fasit, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i teorien få ta den på nytt om det er noe som ødelegger for din hund slik som f.eks en annen hund ;-) Jeg har observert flere ganger hund A har gått bort til hund B og ødelagt den hundens dekk pga, jokking, snusing og slikking bak, lek, knuffing o.l... Da har hund B fått tatt fellesdekk på nytt om den brøt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal vell tåle at andre løper så der får man ikke på nytt med mindre det er ekstreme greier, om andrw hunder kommer bortpå og ødelegger direkte så får man ofte ta på nytt. Noe forskjell fra dommer til dommer og litt på situasjon kanskje (type hvor mye skal til før hunden reiser seg? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at om hunden blir fysisk forstyrret, så skal den få ny fellesdekk. Jeg har opplevd dette to ganger, og begge tilfellene kom en annen hund bort til min. I det andre tilfellet ble hun jagd rundt, og en tredje hund reiste seg pga dette og fikk tilbud om ny fellesdekk. Hunden som reiste seg og jagde min fikk ikke ny fellesdekk.

Det er nok en grunnregel, men noen ser nok litt mellom fingrene. MEN hunden i konkurranse nr 1 (som du beskriver) mener jeg ikke har noen rett til ny fellesdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en annen hund kommer bort til Bonnie bakfra blir vi sikkert utvist på livstid, sinnataggen...

Det er jo forskjell på LP1 og LP Elite for å si det sånn, men ville sagt man skulle fått ny hvis en annen hund forstyrrer din intensivt og fysisk. Bjeffing og løping er derimot ting jeg føler de burde takle, selv i klasse 1. Ikke sagt at min egen hadde klart det, tvert imot :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på dommer. Noen synes jeg er raskere til å gi ny fellesøvelse enn andre. Men min erfaring er at forstyrrelser inne i ringen gir oftere ny dekk enn utenfor.

I Sverige fikk vi ny dekk da en hund laget så mye kaos at samtlige untatt Vida reiste seg opp og stakk. Kaoshunden fikk ikke være med på neste. Neste runde forsvant flere hunder igjen, men siden de ikke lagde noe mer kaos enn bare å løpe til eier, ble det ikke ny dekk. Slosskamp på fellessitt har også gitt ny øvelse...

Det er forøvrig marerittet med de lave klassene. Å starte der sammen med folk som legger ned hunder som overhode aldri skulle vært på en fellesdekk...

En av mine hunder ble angrepet under en øvelse for en del år siden. Resultatet var at jeg fikk trekk fordi at hunden trakk seg vekk fra hundene, og ikke fullførte øvelsen helt som den skulle. :rolleyes: Nei, selfølgelig skal hunden bare lystre min kommando, og drite i at to møkkabikkjer prøver å spise den opp. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. :)

Du skal få ny fellesdekk (om du ber om det) dersom hunden blir forstyrret ved at en annen hun går bort til din hund. At hunder reiser seg, løper til eier, ut av ringen eller bjeffer får de neppe nytt forsøl for.

Så dvs at man må selv be om det? Etter at fellesdekken er ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. :)

Så dvs at man må selv be om det? Etter at fellesdekken er ødelagt?

Jeg måtte ikke be om det de to gangene det skjedde meg.

Dommeren går jo igjennom poengene på slutten av fellesdekken, og når dommer kom til personene som ikke fikk fullført, så sa h*n om vedkommende fikk 0 eller ny fellesdekk.

Andre gangen takket jeg nei til tilbudet. Var ikke noe vits å presse hun igjennom det etter episoden.

Men noen dommere opplyser kanskje ikke om dette, og man må be om de (er man usikker, så er det jo bare å spørre om man får ny fellesdekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde ikke under fellesdekk, men dekk under marsj. Min kursinstruktør som fortalte det: Hun hadde bedt hunden dekke og gått fra. Alt gikk som det skulle. Mens men hun er på avstand fra hunden som ligger i dekk, så åpner alle sluser seg i himmelen og det kommer en voldsom haglskur.

Hunden setter seg opp pga dette, og ekvipasjen fikk ikke forsøke på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde ikke under fellesdekk, men dekk under marsj. Min kursinstruktør som fortalte det: Hun hadde bedt hunden dekke og gått fra. Alt gikk som det skulle. Mens men hun er på avstand fra hunden som ligger i dekk, så åpner alle sluser seg i himmelen og det kommer en voldsom haglskur. 

 

Hunden setter seg opp pga dette, og ekvipasjen fikk ikke forsøke på ny. 

Du mener den skal få en ny sjanse pga været?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde ikke under fellesdekk, men dekk under marsj. Min kursinstruktør som fortalte det: Hun hadde bedt hunden dekke og gått fra. Alt gikk som det skulle. Mens men hun er på avstand fra hunden som ligger i dekk, så åpner alle sluser seg i himmelen og det kommer en voldsom haglskur.

Hunden setter seg opp pga dette, og ekvipasjen fikk ikke forsøke på ny.

Det er jo helt riktig det, tåler ikke hunden en regnskur så må det trenes mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke en regnskur, men en voldsom haglskur. Det hagler jo såpass sjelden at det er noe det er vanskelig å trene på, i motsetning til regn.

Har egentlig ikke gjort meg opp en voldsom mening om det ene eller det andre, men hvis man får gjør øvelsen på ny under enkelte typer "ytre omstendigheter og påvirkninger", så kan vel det også gjelde unormale værforhold? Tenker da selvsagt ikke på vanlig regn og vind, som man lett kan trene hunden til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fått en stå under marsj rett ved siden av den eneste planteveksten på hele grusplassen. Den var jo selvfølgelig kjempekul å snuse på og ødela endel.

Det jeg skulle ha gjort er jo å sjekke ut ruten jeg skal gå, og så be om å bli plassert slik at jeg slipper den buskeveksten. Kanskje litt vanskeligere å forutse en haglskur men jeg vil isåfall kalle det maks uflaks. Det skjer vel neppe igjen med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...