Gå til innhold
Hundesonen.no

Appetitt


Red Merle
 Share

Recommended Posts

Det er veldig lett å måle hvor mye vann hunden får i seg i løpet av et døgn. Det er bare å kikke i vannskåla.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg plutselig skal være overhysterisk fordi jeg er i overkant interessert i hva hunden min får i seg og prøver å gi han det som er best for han. Det samme gjør vel du? og jeg har ikke kommet med ekle kommentarer til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Typisk kommentar med ein gong det er snakk om FK-for. Tåpeleg samanlikning.

Laffen et Appetitt, og har stort sett gjort det sidan han var liten. Oppdrettarane brukte òg Appetitt på sine hundar, og vann utstillingar i hytt og pine. Laffen funkar akkurat like fint anten han går

Pøh, tatt bussen med 15kg jeg

Det er veldig lett å måle hvor mye vann hunden får i seg i løpet av et døgn. Det er bare å kikke i vannskåla.

Vannbehovet til en hund varierer fra individ til individ. Med mindre hunden din er dehydrert får den neppe i seg for lite vann, selv om du gir tørrfor. Og det skal faktisk være noe fysiologisk galt for at en hund som blir tilbudt vann skal drikke så lite at det er farlig.

Katter er en helt annen sak. De er oppringelig ørkendyr, og sliter ofte med å få i seg nok vann, som du sier. Derfor er det anbefalt å gi katter våtfor ett par ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkjer drikker når de er tørste. Drikker den ikke, så er den ikke tørst heller. Bikkja mi drikker ikke noe mer nå, enn da vi fora på rått. Så den sliter jeg litt med å kjøpe... Kanskje hunden din ikke har så høyt væske behov?

Faktisk er jeg mer bekymret om hunden drikker mye, enn lite. Høyt vanninntak kan være sympomer på nyreproblemer, og jeg har sett på såpass nært hold hva det gjør med hunden, at det vil jeg iallefall ikke ha på hunden. Hund som drikker store mengder vann er for meg bad news.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen dere skal "kjøpe" det, jeg prøver ikke selge inn noe liksom. Det er en ting jeg mener er bekymringsverdig når det kommer til foring av hund og katt og la ved en link om noen vil lære mer om emnet.

Jeg forer min hund på den måten jeg mener er mest naturlig, som jeg velger å tro ikke er dehydrerte kuler kjørt gjennom en ekstruder på ekstremt høy varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa ingenting om at kva då er fordi det er FK? Eg forstår ikkje. Uansett kom du med den same flåsete kommentaren som stadig kjem når det er snakk om Fk-for. I denne tråden er det meir spesifikt snakk om Appetittfor (derav trådnamnet). Dette er altså eit premiumfor på lik linje med Royal og andre "sonengodkjende" for. Eg må difor berre gå ut frå at du, som mange andre, sausar saman Labb og Appetitt når du no skriv om desse "mange typane" tørrfor som ikkje er bra for hunden. Samanlikninga som Ulla tok opp på side 1 med Pro Plan og Friskies var god.

Eg får svare for Laffen:

- Han har kraftig og god pels

- Han er i perfekt hald med fri tilgang til for (altså verken for tjukk eller tynn)

- Han er fast og fin i fisken (om vi byttar ut ordet "fisk" med eit anna, litt brunare ord)

- Han et maten utan noko dilldall

- Han er generelt ein sunn, frisk og glad hund

Kva får deg til å tru at hunden din ikkje drikk i nærleiken av nok når han får tørrfor? Om han har tilgang til friskt og reint vatn, og ikkje drikk, då HAR han drukke nok. Det er jo openbart.

---

Jammen bra eg ikkje nemnte noko om overhysteri...

Ja, ein kan vere sikker på at dei velkjende tørrformerka inneheld den næringa som er nødvendig for ein hund.

Må no vere lov å meine at dei fleste tørrfor ikkje er det beste for hunden..Eit for med mest korn, noko oppmalt mjøl av kyllingkadaver, diverse kjemiske tilsetjingsstoff og en dusj med fett og smak er langt frå det eg vil gi mine hundar iallefall. Har mange eksempel på hundar som blir kvitt kløe, dårlig pels, betennelsar i kroppen, øyrebetennelse,tannstein, "våteksem" osv av å gå over på rått for/utan kveite, ris, mais osv. Dette er ikkje kun slike som går på labb (som tydeligvis er dårligast uflg sonen), men hundar som har prøvd masse spesialfor av velkjende merker. Og JA, om hunden ser ut til å fungere fint på tørrforet NO, kan det godt hende den utviklar betennelsar og allergiar i kroppen etter kvart. Eg påstår IKKJE at det er sikkert det skjer.

Dette er no mi meining iallefall, og det var vel den trådstartar ville ha;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg konkluderer nok en gang med at bikkja mi antakelig skulle vært både syk og svak og dårlig bak - og aldri hatt super muskulatur, flott pels, flott kondisjon, fine tenner, friske ører og øyne og sterke poter. Han går jo på tørrfôr må vite :aww:.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen dere skal "kjøpe" det, jeg prøver ikke selge inn noe liksom. Det er en ting jeg mener er bekymringsverdig når det kommer til foring av hund og katt og la ved en link om noen vil lære mer om emnet.

Jeg forer min hund på den måten jeg mener er mest naturlig, som jeg velger å tro ikke er dehydrerte kuler kjørt gjennom en ekstruder på ekstremt høy varme.

Du er på et diskusjonsforum, du får nesten tåle at noen sier i mot, når du presenterer ting som vi ikke føler stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja?

Det må vel alle. Nå skjønner jeg ikke hva du vil frem til.

Du må gjerne være uenig og si imot for min del, meningen med mitt første innlegg i denne tråden var for opplysningens del. Med link til kilder, som såvidt jeg kan se det bare er jeg som har fremlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ein kan vere sikker på at dei velkjende tørrformerka inneheld den næringa som er nødvendig for ein hund.

Må no vere lov å meine at dei fleste tørrfor ikkje er det beste for hunden..Eit for med mest korn, noko oppmalt mjøl av kyllingkadaver, diverse kjemiske tilsetjingsstoff og en dusj med fett og smak er langt frå det eg vil gi mine hundar iallefall. Har mange eksempel på hundar som blir kvitt kløe, dårlig pels, betennelsar i kroppen, øyrebetennelse,tannstein, "våteksem" osv av å gå over på rått for/utan kveite, ris, mais osv. Dette er ikkje kun slike som går på labb (som tydeligvis er dårligast uflg sonen), men hundar som har prøvd masse spesialfor av velkjende merker. Og JA, om hunden ser ut til å fungere fint på tørrforet NO, kan det godt hende den utviklar betennelsar og allergiar i kroppen etter kvart. Eg påstår IKKJE at det er sikkert det skjer.

Dette er no mi meining iallefall, og det var vel den trådstartar ville ha;)

Jeg ba ikke om noens mening. Jeg ba om noens erfaring med Appetitt. Har du ikke prøvd fòret selv, så har du vel heller ingen erfaring med det?

Jaja, bla bla bla bla, råforing er best osv osv osv. Ikke for min hund, sorry, men hun fikk både tannsten, dårlig ånde, diarè og sårt spiserør som følge av hyppig oppkast. Så uansett hvor bra dere synes råfòring er, så kommer jeg ikke til å fòre min hund på det 100% what so ever. Dessuten spurte jeg ikke om ' råforing er bedre enn tørrfòr', jeg spurte, har noen her erfaring med tørrfòret Appetitt?

Var det tydelig nok ? :sleep:

Dagens utblåsning

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg konkluderer nok en gang med at bikkja mi antakelig skulle vært både syk og svak og dårlig bak - og aldri hatt super muskulatur, flott pels, flott kondisjon, fine tenner, friske ører og øyne og sterke poter. Han går jo på tørrfôr må vite :aww:.

Jeg også, Chicka burde i hvert fall IKKE vært en veldig sprek hund på 11,5år med supre tenner og god helse.

Tok den store blodprøven nå i august på hun og den hadde INGEN anmerkninger i det hele tatt, og den stakkars hunden spiser tørrfôr.

Både dyrlegen og kiropraktoren hennes sier at hun ser veldig godt ut til å være en gammel dame, noen tror ikke på meg når jeg sier alderen hennes når de spør meg, da blir jeg stolt :cool::thumbs:

Når det nevnes katter som ikke får i seg nok vann så kan man lett regulere det ved å tilsette en del vann i våtfôret, eller blande litt våtfôr i drikke vannet, vannet ser grisete ut, men kattene pleier å drikke mer.

Jeg pleide å gjøre dette på sommeren da det var varmest, ellers så var jeg ikke så nøye med vanninntaket hans, for jeg så han drakk en del inne og drakk sikkert regnvann ute, eller fra vannskålen han hadde ute på trappen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn liten sidenote ang katt..
De drikker gjærne mer om vannskålen står på en annen plass enn maten. (Noe instinkt basert, med at vann som er i nærheten av maten kan være dårlig pga forråtnelse av matkilden eller noe).
Min erfaring er i hvert fall det at kattene heller drikker av hundeskåla som står på gulvet enn deres egen vannskål som står mer i høyden sammen med maten deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre katter foretrekker akvariet som vannkilde :lol:

Tilbake til litt mer topicrelatert - hva er egentlig hovedtingene man skal se på om hunden fungerer på foret eller ikke?

Pels

Avføring - mengde - konsistens

Aktivitet/form

Muskelbygging

Hold

Ånde?

Tannstein? Har tannstein egentlig noe med kvaliteten på foret å gjøre? Har tre som går på samme her, to har colgateglis, en har tannstein.

Luftutslip

Noe mer?

Jeg har en som sliter med å drikke nok, vi løser det med å pøse på med vann i maten hans, så lenge han er sulten nok så fungerer det. Har også poser med rehydration support vi tar med om vi skal reise noen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
På 12. september 2013 at 2:54 PM, Nemi skrev:

Vi har akkurat hatt ernæring på skolen og hun som underviste ernæring på hund (ikke Åshild Krogstad), mente at Appettitt var et helt greit for, og at problemet til felleskjøpet lå i hvordan de oppbevarte det. Det inneholder en del fiskefett, som ved feil oppbevaring harskner. Forøvrig mente hun dette var problemet både med Labb og Appetitt.

oppbevaring av hundefór er vel stort sett lik for alle typer tørrfór. nemlig inne i butikken. Læreren din mente at det var "helt greit" fór............ Og sammenlignet hun da Appetitt med utenlandsk fór som har blitt transportert 4-5 mnd over halve jordkloden og har en holdbarhet på flere år ?

Ellers er det vel veldig inviduelt  hvilket fór som fungerer- har faktisk truffet en sauebonde med to aktive premiert           gjeterhunder på 10.og 12 år og begge hadde kun levd på Pedigree fra Coop !?

Men tilbake til TS sitt spørsmål, Har brukt Appetitt i 5 år på begge hundene og ser ingen grunn til å bytte, hver 6.sekk gratis , og fortsatt under 500 Kr. sekken- det ferskeste tørrforet på markedet, desidert det mest miljøvennlige fóret (kortreist) og kun Norske råvarer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, comit skrev:

oppbevaring av hundefór er vel stort sett lik for alle typer tørrfór. nemlig inne i butikken. Læreren din mente at det var "helt greit" fór............ Og sammenlignet hun da Appetitt med utenlandsk fór som har blitt transportert 4-5 mnd over halve jordkloden og har en holdbarhet på flere år ?

Ellers er det vel veldig inviduelt  hvilket fór som fungerer- har faktisk truffet en sauebonde med to aktive premiert           gjeterhunder på 10.og 12 år og begge hadde kun levd på Pedigree fra Coop !?

Men tilbake til TS sitt spørsmål, Har brukt Appetitt i 5 år på begge hundene og ser ingen grunn til å bytte, hver 6.sekk gratis , og fortsatt under 500 Kr. sekken- det ferskeste tørrforet på markedet, desidert det mest miljøvennlige fóret (kortreist) og kun Norske råvarer.

 

Hva synes du om Appetitt kontra Labb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Red Merle skrev:

Hva synes du om Appetitt kontra Labb?

Appetitt er et såkalt premium fòr, og er videre utviklet fra Labb, og synes prisforskjellen er så liten at jeg går for appetitt. Og Appititt har flere varianter bl.a  helt kornfritt fór de som mener at hunden ikke har så godt av gluten.

etter så mage år nøler jeg ikke med å anbefale FK sin hundemat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, comit skrev:

Appetitt er et såkalt premium fòr, og er videre utviklet fra Labb, og synes prisforskjellen er så liten at jeg går for appetitt. Og Appititt har flere varianter bl.a  helt kornfritt fór de som mener at hunden ikke har så godt av gluten.

etter så mage år nøler jeg ikke med å anbefale FK sin hundemat

Har en kamerat som forer på Labb, og er veldig fornøyd. Hundene er fine i pelsen, og driter ikke noe mer enn mine som spiser vom/royal canin. Jeg har aldri prøvd FK fòret på hundene jeg har nå, men min tiligere hund tålte ikke Labb. Det var lenge før Appetitt kom på markedet da. Kanskje verdt å prøve da, siden jeg synes de driter like mye uansett hva de eter :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Red Merle skrev:

Har en kamerat som forer på Labb, og er veldig fornøyd. Hundene er fine i pelsen, og driter ikke noe mer enn mine som spiser vom/royal canin. Jeg har aldri prøvd FK fòret på hundene jeg har nå, men min tiligere hund tålte ikke Labb. Det var lenge før Appetitt kom på markedet da. Kanskje verdt å prøve da, siden jeg synes de driter like mye uansett hva de eter :P

Jeg har hørt at det er kommet mye mer korn i Royal canin sitt for i det siste, så det er visst ikke et så spesielt bra for lengre i forhold til sine konkurrenter i dyrebutikken. Ihvertfall om man mener for mye korn i foret er dårlig.

Blondie spiser Appetitt her i huset. Eneste foret (av de vi har prøvd) som hennes ømfintlige mage tåler. Har aldri hatt noen problemer med foret, og Blondie er fin og frisk utenom en prolaps. Litt tannstein har hun, men det er vanlig hos alle små hunder, så det skyldes neppe foret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, comit skrev:

Men tilbake til TS sitt spørsmål, Har brukt Appetitt i 5 år på begge hundene og ser ingen grunn til å bytte, hver 6.sekk gratis , og fortsatt under 500 Kr. sekken- det ferskeste tørrforet på markedet, desidert det mest miljøvennlige fóret (kortreist) og kun Norske råvarer.

 

Og DET synes jeg også er et godt argument for å bruke fóret. Jeg synes igrunnen det er litt merkelig når folk som er så for kortreist mat, spesielt sauebønder pøser på med fôr som er blitt fraktet rundt halve kloden. Hundefór liksom.  

Hva er det med råvarene i Rc eller Pro Plan som er så mye bedre enn norske råvarer? :) 

 

Nå forer jeg ikke med apetitt selv, men Norwegian Polar, etter mye overtaling av samboeren til å fore med noe annet enn et amerikansk superpremium-nugget-for som bikkjene driter mer enn en elefant av :ahappy:

Edit: Man må jo selvsagt fore på det man synes hunden fungerer best på. Jeg er kanskje bare litt lei av at det er kun utenlandske fôr som er aktuelle for mange, som om vi ikke har andre alternativer her i Norge. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker appetitt på hytta og på ferie, har prøvd TOTW og Orijen, men Tuva blir så dårlig i magen av det når vi ikke förer fast på det (vi bruker egentlig v&h) så jeg er veldig fornøyd med Appetitt ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pudde har gått på appetitt og han dreit 5-6x per dag, og når tarmen var tom satte han seg ned for å prøve å bæsje ut analkjertlene sine ytterligere 5 ganger, sleit veldig med analkjertlene og dro rumpa bortover bakken, fis fra *******, & ånden luktet direkte bæsj. Han var hobbyanorektiker. Pelsen var fin da. [emoji14]

Han har gule tenner med litt tannstein og han er ikke 1 år en gang, men det tror jeg er mest genetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender vi kjøper en sekk appetitt for å blande i v&h. Funker fint det, noen knotter tørrfôr pr hund i maten gir uansett ikke noe utslag fra eller til. På annet enn lukten. For det har vært en merkbar forskjell på når vi blander med appetitt kontra skyttens (og sikkert andre fôrtyper) Det lukter skikkelig dritt av bikkjene :P Hadde sikkert ikke merket det på en hund eller to, men med ni stk inne, så merkes unormal lukt godt..Hvorfor aner jeg ikke. Det har vært høyenergigreia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes liksom hundene mine driter et par ganger om dagen uansett jeg, selv når de spiser kun vom. Jatzy spesialt, hun er ei sånn ei som driter lite men ofte, kanskje 4 ganger om dagen på de mest aktive dagene, uansett hva hun eter. Yoshi driter gjerne en gang om dagen, kanskje to, om vi er veldig aktive, uansett hva han eter. Så det med å se på mengen bajs, har jeg gått litt bort i fra, iallefall på de to snålingene jeg har nå. Da ser jeg mer på pelskvaliteten, røyting og lukt/ånde. (kun vom får de stinkepust av!!)

Tenker jo at fordelen med appetitt, labb og andre Norske, er at de er Norske. Kortreist, og følger Norske regler. Det synes jo jeg er greit, Vom og NP er jo Norsk, og de fleste er fornøyde med det. Forskjellen er jo at det er rått, dampkokt, og tørrfòret er tørt.

Må tenke litt til... @Pringlen, du nevner Skyttens, hva er dette for et fòr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Red Merle skrev:

Jeg synes liksom hundene mine driter et par ganger om dagen uansett jeg, selv når de spiser kun vom. Jatzy spesialt, hun er ei sånn ei som driter lite men ofte, kanskje 4 ganger om dagen på de mest aktive dagene, uansett hva hun eter. Yoshi driter gjerne en gang om dagen, kanskje to, om vi er veldig aktive, uansett hva han eter. Så det med å se på mengen bajs, har jeg gått litt bort i fra, iallefall på de to snålingene jeg har nå. Da ser jeg mer på pelskvaliteten, røyting og lukt/ånde. (kun vom får de stinkepust av!!)

Tenker jo at fordelen med appetitt, labb og andre Norske, er at de er Norske. Kortreist, og følger Norske regler. Det synes jo jeg er greit, Vom og NP er jo Norsk, og de fleste er fornøyde med det. Forskjellen er jo at det er rått, dampkokt, og tørrfòret er tørt.

Må tenke litt til... @Pringlen, du nevner Skyttens, hva er dette for et fòr?

Skyttens er det tørrfôret de selger hos v&h. Danske greier. Helt ok og spe på i kjøttmaten, om det er noe mer vet jeg ikke :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...