Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden for oss som jogger/løper


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Newbispørsmål: Hva er laveste temp dere jogger/løper i? Og hvordan få med seg drikkeflaske og mobil ol. på løpetur når man ikke har lommer på klæra av noe særlig størrelse?

Det finnes endel belter en får kjøpt, drikkebelte etc. Evt mobil i lomma eller i en slik holder på armen, og vannflaske i hånda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 188
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg melder meg offisielt inn i tråden! Sto opp 05.40 og dro på mitt livs tredje løpetur. Lagde spilleliste i går kveld og la fram klær. Hadde på pulsmåler (vi leker ikke!) og bare løp. Så himmelen lys

Jogget to dager på rad - lang tur i går med innlagt gåing (for meg er 13 km veldig langt når det kommer til jogging altså ), og ca 8 km joggetur i kveld, også med innlagt litt gåstrekker, men langt m

Jogget 5 km runden min i kveld og har siden sist uke forbedret tiden min med 2 min og kuttet ut alle 3 gåpausene og enda kjentes det lettere enn sist

Posted Images

Det finnes endel belter en får kjøpt, drikkebelte etc. Evt mobil i lomma eller i en slik holder på armen, og vannflaske i hånda :)

oh jeg har faktisk en sånn drikkeflaske som er belte. Den hadde jeg glemt. :D Takk! den får jeg sikkert plass til mobilen i også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh jeg har faktisk en sånn drikkeflaske som er belte. Den hadde jeg glemt. :D Takk! den får jeg sikkert plass til mobilen i også.

Hvis du vil ha noe til kun mobilen på kortere turer når du ikke trenger ha med drikkeflaske så elsker jeg disse (eller, jeg har kun den "mini") http://www.lopeskjort.no/categories/fitletic det dingler ikke eller noe, helt avhengig av den når jeg ikke har jakke på, eller kun har vind/vann tett løpejakke. Både til gå og joggeturer når jeg måå ha mobilen for å høre musikk :)

Ja, og laveste tempo er det eneste tempoet mitt :P Det er ca gå-tempo :P Jeg er i rævdårlig form..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newbispørsmål: Hva er laveste temp dere jogger/løper i? Og hvordan få med seg drikkeflaske og mobil ol. på løpetur når man ikke har lommer på klæra av noe særlig størrelse?

Drit i drikkeflaske om du ikke skal være ute med enn maks en time. Det er overdrevet hvor mye vann du må drikke. Drikk godt med vann hele dagen, hver dag. Litt ekstra, gjerne med en liten godbit, når du kommer inn fra løpetur.

Mobil. Jeg lar gjerne den ligge også, men har shorts/tights med plass til mobil. Lomme bak gjerne, men litt ekkelt å bruke egentlig.

Test: Finn tempoet du klarer å holde jevnt i 40 minutter. Det er mest sannsynlig omtrent din terskel for aerob utholdenhet. Løper du i en fart under din terskel, vil du kunne løpe lenge og lange turer. Løper du over terskel, får du masse gode effekter av det, men løpeturen blir nødvendigvis kortere, evt. deler du den inn i intervaller. Terskelen vil heve seg over tid, og du vil kunne løpe både fortere og lengre uten at det føles mer anstrengende etter hvert som formen blir bedre.

Jeg løper 10 km på 1 time i "kosetempo". Det kan jeg fint holde i 4-5 timer hvis terrenget er relativt greit.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å jogge . Jeg trodde jeg skulle dø lol siden jeg og min kondisen er ikke noe særlig venner :P. Jeg sitter jo en del i vogna når jeg kjøre hundene så eh vel jeg hadde kommet meg over veien noe som ikke er langt :P . Jeg kan se huset da jeg møtte på ei som spurte om jeg hadde løpt 1 mil fordi så trøtt var jeg lol. Åja da har løpt helt fra der sa jeg å pekte på huset :P

Så det tar sin tid før jeg kan løpe noe langt, kanskje prøve å gå fortere på turene først ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske langt unna å løpe 40 min sammenhengende i noe som helst tempo :lol: Men starter forsiktig så tar det vel et par mnd før man i følge planen min skal klare 5k i strekk, det er vel en halvtimes tid om man løper i 10km/t. Jeg får ikke fulgt planen min da, barn, sykdom, jobb, skole, mann ol. saboterer litt for tre dager i uka med løping, men den som gir seg er en dritt.

Hvor langt utover høsten/vintern og hvor mange minusgrader løper dere i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper en times tid hver gang og gjør det ca annen hver dag. Løper hele veien med ca 1 min stopp halvveis. Har ikke magebelte til å ha drikkeflaske i nå så da løper jeg uten. Har kun nøkkel med meg i en supertynn jakke rundt livet. Ingen mobil eller annet.Løper helt ned til noen minus og ikke så mye snø.Skal teste ut dette litt mer i år, hvor mange minus det blir før jeg gir meg. Men så lenge jeg ikke fryser og hundene og jeg har det bra så kommer jeg til å bare løpe på. Mamma går på ski i -15 uten problemer, så lungene tåler det nok. Det er dog litt overkill for meg må jeg innrømme :P

Løper i varmen om sommeren også.Men på de varmeste dagene tar jeg det på morningen eller kvelden.

Elsker å løpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i drikkeflaske om du ikke skal være ute med enn maks en time. Det er overdrevet hvor mye vann du må drikke. Drikk godt med vann hele dagen, hver dag. Litt ekstra, gjerne med en liten godbit, når du kommer inn fra løpetur.

Mobil. Jeg lar gjerne den ligge også, men har shorts/tights med plass til mobil. Lomme bak gjerne, men litt ekkelt å bruke egentlig.

Test: Finn tempoet du klarer å holde jevnt i 40 minutter. Det er mest sannsynlig omtrent din terskel for aerob utholdenhet. Løper du i en fart under din terskel, vil du kunne løpe lenge og lange turer. Løper du over terskel, får du masse gode effekter av det, men løpeturen blir nødvendigvis kortere, evt. deler du den inn i intervaller. Terskelen vil heve seg over tid, og du vil kunne løpe både fortere og lengre uten at det føles mer anstrengende etter hvert som formen blir bedre.

Jeg løper 10 km på 1 time i "kosetempo". Det kan jeg fint holde i 4-5 timer hvis terrenget er relativt greit.

Jeg er ganske langt unna å løpe 40 min sammenhengende i noe som helst tempo :lol: Men starter forsiktig så tar det vel et par mnd før man i følge planen min skal klare 5k i strekk, det er vel en halvtimes tid om man løper i 10km/t. Jeg får ikke fulgt planen min da, barn, sykdom, jobb, skole, mann ol. saboterer litt for tre dager i uka med løping, men den som gir seg er en dritt.

Hvor langt utover høsten/vintern og hvor mange minusgrader løper dere i?

Bare sånn for at du ikke skal bli skuffa om du ikke klarer å ha 10 km/t som kosetempo, så har jeg en forholdsvis grei kondis og løper en del, men mitt kosetempo (type, du klarer nesten å løpe hur langt som helst) er 7-8 km/t, avhengig av underlag og terreng. 10 km/t er helt greit for en liten time, men i 4-5 timer? Tror ikke det altså! Så @Marjan er sprek og ikke noe særlig å sammenligne seg med for oss vanlig dødelige :teehe:Eller så er jeg evt i mye dårligere form enn jeg tror :icon_redface:

Jeg løper så lenge det ikke er snø, for da går jeg på ski. Men jeg trener nesten uansett temperatur. Man blir litt herda av å bo på Svalbard, for der har man ikke så mye valg, men blir det mindre enn 15-20 kalde, så tar jeg ikke de hardeste intervalløktene. Moren min klarer ikke å gå på ski når det tipper ned mot 20, fordi hun rett og slett ikke klarer å holde fingre og tær varme, så det er jo litt personavhengig også. Du får nesten prøve deg litt fram når kulda kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for at du ikke skal bli skuffa om du ikke klarer å ha 10 km/t som kosetempo, så har jeg en forholdsvis grei kondis og løper en del, men mitt kosetempo (type, du klarer nesten å løpe hur langt som helst) er 7-8 km/t, avhengig av underlag og terreng. 10 km/t er helt greit for en liten time, men i 4-5 timer? Tror ikke det altså! Så @Marjan er sprek og ikke noe særlig å sammenligne seg med for oss vanlig dødelige :teehe:Eller så er jeg evt i mye dårligere form enn jeg tror :icon_redface:

Jeg løper så lenge det ikke er snø, for da går jeg på ski. Men jeg trener nesten uansett temperatur. Man blir litt herda av å bo på Svalbard, for der har man ikke så mye valg, men blir det mindre enn 15-20 kalde, så tar jeg ikke de hardeste intervalløktene. Moren min klarer ikke å gå på ski når det tipper ned mot 20, fordi hun rett og slett ikke klarer å holde fingre og tær varme, så det er jo litt personavhengig også. Du får nesten prøve deg litt fram når kulda kommer :)

:lol: Det var egentlig litt godt å høre. :lol:

Jeg klarer ikke gå på ski om det er kaldere enn 15 - da sliter jeg med pusten, men jeg antar det går mer på kondis enn på temperatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Det var egentlig litt godt å høre. :lol:

Jeg klarer ikke gå på ski om det er kaldere enn 15 - da sliter jeg med pusten, men jeg antar det går mer på kondis enn på temperatur?

Tja, jeg er ingen lege altså, men hvis du ikke sliter med pusten ellers kan det være kulda og ikke kondisen. Men jeg merker jo at det er mindre behagelig å puste når det blir så kaldt jeg også, naturlig nok, for det er jo kald luft som skal inn i lungene. Også tror jeg kanskje det er en fordel å ha litt bedre kondis. Du kan jo se om du merker noen endring nå når du skal trene deg opp? Hvis det ordentlig ubehagelig, så ville jeg vært forsiktig med det. Man kan dra på seg kuldeastma selv om man "bare trener litt". Evt ta en tynn buff foran nese og munn. Det hjelper en del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er ingen lege altså, men hvis du ikke sliter med pusten ellers kan det være kulda og ikke kondisen. Men jeg merker jo at det er mindre behagelig å puste når det blir så kaldt jeg også, naturlig nok, for det er jo kald luft som skal inn i lungene. Også tror jeg kanskje det er en fordel å ha litt bedre kondis. Du kan jo se om du merker noen endring nå når du skal trene deg opp? Hvis det ordentlig ubehagelig, så ville jeg vært forsiktig med det. Man kan dra på seg kuldeastma selv om man "bare trener litt". Evt ta en tynn buff foran nese og munn. Det hjelper en del :)

Aha! Jeg har/har hatt anstrengelsesastma ++ før, men er vel nærmere ti år siden jeg trengte medisiner mot det. Kanskje det er noe der som henger igjen der ja, det har jeg egentlig ikke tenkt over. Men da er det vel bare å trene seg opp sakte og ta det rolig og høre på hva kroppen sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Jeg har/har hatt anstrengelsesastma ++ før, men er vel nærmere ti år siden jeg trengte medisiner mot det. Kanskje det er noe der som henger igjen der ja, det har jeg egentlig ikke tenkt over. Men da er det vel bare å trene seg opp sakte og ta det rolig og høre på hva kroppen sier?

Jeg har en lavgradig anstrengelses-astma i bunn som jeg i det daglige merker lite av. Men om jeg trener ute i kulde som bikker minus 10, så kjenner jeg det. Løsningen tidligere har blitt en dose ventoline før løpetur, ev seretide i perioder jeg kjenner at jeg er mer "irritert" enn vanlig.

(vet ikke hvordan det blir med løping i kulde fremover med den "nesa" jeg nå er utstyrt med - den har økt risiko for frostskader, så mulig jeg må ty til jonas-maske og legge inn noe ekstra oppvarming over nesa.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lavgradig anstrengelses-astma i bunn som jeg i det daglige merker lite av. Men om jeg trener ute i kulde som bikker minus 10, så kjenner jeg det. Løsningen tidligere har blitt en dose ventoline før løpetur, ev seretide i perioder jeg kjenner at jeg er mer "irritert" enn vanlig.

(vet ikke hvordan det blir med løping i kulde fremover med den "nesa" jeg nå er utstyrt med - den har økt risiko for frostskader, så mulig jeg må ty til jonas-maske og legge inn noe ekstra oppvarming over nesa.)

Aha! Da får jeg vurdere hvor plagsomt det blir etterhvert og se om jeg skal ta det opp med legen. Men jeg måå jo ikke løpe i mange minsugrader, går fint å gå tur bare jeg ikke tar i for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for at du ikke skal bli skuffa om du ikke klarer å ha 10 km/t som kosetempo, så har jeg en forholdsvis grei kondis og løper en del, men mitt kosetempo (type, du klarer nesten å løpe hur langt som helst) er 7-8 km/t, avhengig av underlag og terreng. 10 km/t er helt greit for en liten time, men i 4-5 timer? Tror ikke det altså! Så @Marjan er sprek og ikke noe særlig å sammenligne seg med for oss vanlig dødelige :teehe:Eller så er jeg evt i mye dårligere form enn jeg tror :icon_redface:

Nei, insinuerte ikke at dette burde være det samme for andre. "Kosetempo" er helt individuelt og avhengig av form og forutsetninger.

Men finner man tempoet man klarer å holde i 40-60 minutter uten at tempoet daler underveis, så har man funnet et fint tempo å løpe lengre turer i. Dette vil naturligvis være vanskeligere å finne for en nybegynner enn for en mer erfaren løper.

Det er uansett vanskelig å gi et tall på det. Det er helt individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, insinuerte ikke at dette burde være det samme for andre. "Kosetempo" er helt individuelt og avhengig av form og forutsetninger.

Men finner man tempoet man klarer å holde i 40-60 minutter uten at tempoet daler underveis, så har man funnet et fint tempo å løpe lengre turer i. Dette vil naturligvis være vanskeligere å finne for en nybegynner enn for en mer erfaren løper.

Det er uansett vanskelig å gi et tall på det. Det er helt individuelt.

Mente ikke at du gjorde det altså! Jeg bare kjenner meg igjen fra jeg var i samme situasjon som @raksha og ville begynne å løpe mer systematisk. Det virka som om "alle" løp 10/12/15 km/t når de løp, mens jeg pusla meg fram i 5/6 km/t i begynnelsen på langkjøringsøktene mine. Jeg følte meg jo helt håpløst lite sprek :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad i å trene. Nå har jeg ikke lenger råd til Elixiamedlemskap, og tenkte at da får jeg jo begynne å jogge igjen. Var ute i dag, og det går fint, men jeg kjenner den kuldeastmaen min, altså :( Og det blir jo ikke akkurat varmere ut over høsten. Men jeg har bestemt meg for å prøve. Jeg må bare være flink til å ta medisinene mine, for jeg vil virkelig ikke miste alt jeg har trent for det siste året.

Forresten, har noen erfaring med å trene "barfot"? Jeg ønsker meg plutselig veldig disse jeg, da det høres ut som noe jeg kunne trivdes med! Men vet veldig lite om det, noen som vet mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad i å trene. Nå har jeg ikke lenger råd til Elixiamedlemskap, og tenkte at da får jeg jo begynne å jogge igjen. Var ute i dag, og det går fint, men jeg kjenner den kuldeastmaen min, altså :( Og det blir jo ikke akkurat varmere ut over høsten. Men jeg har bestemt meg for å prøve. Jeg må bare være flink til å ta medisinene mine, for jeg vil virkelig ikke miste alt jeg har trent for det siste året.

Forresten, har noen erfaring med å trene "barfot"? Jeg ønsker meg plutselig veldig disse jeg, da det høres ut som noe jeg kunne trivdes med! Men vet veldig lite om det, noen som vet mer?

kuldemaske bør du ønske deg til jul. Den er god i forhold til astma http://stott.naaf.no/naaf/Nettbutikk/Jonas_varmemasker du bør ha en bøff i rein ull over fordi kondensen setter seg i maske/det som er over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad i å trene. Nå har jeg ikke lenger råd til Elixiamedlemskap, og tenkte at da får jeg jo begynne å jogge igjen. Var ute i dag, og det går fint, men jeg kjenner den kuldeastmaen min, altså :( Og det blir jo ikke akkurat varmere ut over høsten. Men jeg har bestemt meg for å prøve. Jeg må bare være flink til å ta medisinene mine, for jeg vil virkelig ikke miste alt jeg har trent for det siste året.

 

Forresten, har noen erfaring med å trene "barfot"? Jeg ønsker meg plutselig veldig disse jeg, da det høres ut som noe jeg kunne trivdes med! Men vet veldig lite om det, noen som vet mer?

NTNU har eget treningssenter for studenter ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg offisielt inn i tråden! Sto opp 05.40 og dro på mitt livs tredje løpetur. Lagde spilleliste i går kveld og la fram klær. Hadde på pulsmåler (vi leker ikke!) og bare løp. Så himmelen lysne over båtmastene langs stranda. Gjorde yoga i 20 min etterpå for å strekke ut.

Jeg er i gang. *Fistbump*

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad i å trene. Nå har jeg ikke lenger råd til Elixiamedlemskap, og tenkte at da får jeg jo begynne å jogge igjen. Var ute i dag, og det går fint, men jeg kjenner den kuldeastmaen min, altså :( Og det blir jo ikke akkurat varmere ut over høsten. Men jeg har bestemt meg for å prøve. Jeg må bare være flink til å ta medisinene mine, for jeg vil virkelig ikke miste alt jeg har trent for det siste året.

Forresten, har noen erfaring med å trene "barfot"? Jeg ønsker meg plutselig veldig disse jeg, da det høres ut som noe jeg kunne trivdes med! Men vet veldig lite om det, noen som vet mer?

Meld deg inn i SiT? Det er ikke like fancy som Elixia, men veldig kjekt. Mange timer, stort sett godt utstyrt styrkerom (dog KØ om du må trene på tidspunkt alle andre trener på, praktisk å være fleksibel) og muligheter for klatring, svømming etc, og mange idrettslag. Ellers ligger 3T litt under i pris i forhold til Elixia tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, har noen erfaring med å trene "barfot"? Jeg ønsker meg plutselig veldig disse jeg, da det høres ut som noe jeg kunne trivdes med! Men vet veldig lite om det, noen som vet mer?

Jeg skifter mellom sko som minner om Vivobarefoot og mer vanlige løpesko. "Barfotløping", eller naturlig løping, er først og fremst teknikk, måten du løper på, og ikke skotøyet. Men sko med lav vekt, lav dropp, og god kontakt med underlaget vil være bedre enn det motsatte. God løpeteknikk er viktig! (Akkurat som god svømmeteknikk, skiteknikk, osv. er det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så deilig å løpe i dag. Skikkelig fint høstvær med orange, sterk sol som var så lav at det ble litt vel skarpt lys i vannet man løp forbi.Sterke farger i skogen og nesten ikke folk på grusveiene. Helt perfekt løpetemperatur også. Får nyte det å kunne løpe i lyset etter jobb så lenge en kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...