Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløende utslett/blemmer ved plutselig fôrbytte


idastef
 Share

Recommended Posts

I sommer gikk jeg plutselig tom for Specific-fôret hunden (kastrert australsk terrier, 8,5 år) vanligvis bruker, og det var langt til nærmeste utsalgssted (hjemme på sommerferie). Mamma hadde litt fôr igjen fra den forrige hunden, som var allergiker, Hills Z/D, så jeg ga dette til min hund i håp om at å bytte til et allergenfritt fôr ikke kunne gjøre så stor skade. Det resulterte i en magesjau, men det gikk raskt over. Etter noen uker merket jeg derimot at han fikk et utslett på magen - akkurat slik den forrige hunden (australsk terrier) så ut da han utviklet fôrallergi (da var vi unge og dumme og ga han fôr fra matbutikken - Frolic så Beni-et-eller-annet = utslett --> Hills for life).

Utslettet er som følger: magen, undersiden, begynner med en tørr flekk som flasser og KLØR, som utvikler seg til en slags stor (1 cm?), flat og ujevn kvise med betent innhold. Når blemmen sprekker tar det noen dager med kløe og flass, før det dukker opp en ny blemme et annet sted. Ikke ømt, men det kan svi/klø. På den første hunden skjedde det pigmentforandringer der en blemme hadde vært - store mørkebrune flekker på den rosa magen.

På den første hunden brukte de laaaang tid på å finne ut hva det var - testet for alle mulige midd og parasitter, ga B-vit-sprøyte, skjønte ingenting. Vi endte opp med å gi han en hestekur med antihistaminer og permanent og strengt forbytte til Hills Z/D (det hører med at han også ble særdeles dårlig i magen av all mat utenfor hans vanlige kosthold) samt å vaske jevnlig (1-2 ganger i mnd) med antiseptisk shampoo og balsam. Vi hadde utslettet og delvis magen under kontroll hans siste 4-5 år.

Nå har dette holdt på siden begynnelsen av juli, og ikke så intensivt på denne hunden som på den første, men nå skal vi altså til dyrlegen. Det plager han ikke sånn fryktelig mye, mest hvis han allerede er stresset fra før. Han sover tungt hele natten feks.

Er det noen som har lignende erfaringer? Hva ble løsningen for din hund? Har din hund hatt lignende utslett som har kommet av noe annet? Lar du hunden din klø, eller hjelper du han? Jeg er redd kløe fører til mer utslett, men vil jo ikke la han gå på veggen heller.

Takk for svar! :)

PS: Ja - vi skal til dyrlegen og sjekke det. PPS: Nei, jeg skal aldri ALDRI skifte fôr brått igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et halvt års tid, ca. Men fôret har vært pakket godt sammen! Luktet på det og inspiserte det nøye, så fint ut. Grunnen til at jeg tror det er allergi er at det samme skjedde med den forrige hunden, på nesten samme vis. Hvordan ser midd ut? Altså symptomer, er jo klar over at man ikke *ser* midden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et halvt års tid, ca. Men fôret har vært pakket godt sammen! Luktet på det og inspiserte det nøye, så fint ut. Grunnen til at jeg tror det er allergi er at det samme skjedde med den forrige hunden, på nesten samme vis. Hvordan ser midd ut? Altså symptomer, er jo klar over at man ikke *ser* midden :)

Midd som hunden spiser og reagerer på, ikke som den får i pelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 10 months later...

Oppdatering: dyrlegen mente det var en vanlig stafylokokk-betennelse og ga antibiotika i 10 dager. Jeg var uenig, og vi har ikke sett noen bedring etter 1 uke, snarere omvendt. Tilbake til dyrlegen på mandag!

Hei hvordan gikk det med din hund etter nytt besøk hos dyrlegen?? Våres valp på 5 mnd virker som å ha akkurat samme symptomene. Små væskende blemmer som blir til sår og skorper, virker som å spre seg nokså fort. Fikk også antibiotika mot infeksjon, salve mot kløe og øredråper for ørebetennelse som ble påvist... Men etter 10 dager synest jeg bare det er blitt værre.. Utslett/blemmer altså.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hvordan gikk det med din hund etter nytt besøk hos dyrlegen?? Våres valp på 5 mnd virker som å ha akkurat samme symptomene. Små væskende blemmer som blir til sår og skorper, virker som å spre seg nokså fort. Fikk også antibiotika mot infeksjon, salve mot kløe og øredråper for ørebetennelse som ble påvist... Men etter 10 dager synest jeg bare det er blitt værre.. Utslett/blemmer altså.. :(

Hei!

Isac fikk bytte til RC Hypoallergenic og gikk på streng diett et par-tre mnd. Så begynte jeg sakte å introdusere annen mat, og da han ikke reagerte på noe lenger, anså jeg det som OK. Han fikk aldri noe utslett igjen.

I ettertid tror jeg faktisk at utslettet var en reaksjon på store mengder Dentastix og annet Pedigree Pal-snacks fra butikken. I den samme perioden som han fikk det gamle Hills-foret fikk han også en del sånt "søppel", fordi vi kjørte mye bil og han var endel alene på nye steder. Hunden hadde en ganske komplisert psyke, og vi jobbet mye med stressmestring osv. Det kan ha vært utslagsgivende for den første hunden med dette utslettet også, men det er lenge siden, så jeg husker ikke detaljene rundt den situasjonen.

Mine tips:

- Vær kritisk til fôr - gi allergifor i en periode, uten noe ekstra (ikke smakebiter, ikke smuler - ingen ting) til hunden er symptomfri.

- Vask jevnlig med antiseptisk sjampo når huden er infisert

- Når utbruddene er over, gå over til høykvalitetsfor uten nasty tilsetningsstoffer - feks Vom og Hundemat eller Orijen. Vi hadde veldig god erfaring med Orijen

- Ikke gi "søppelsnacks" fra matbutikken til hunden, det er mye drit i "dyrefôr" som de kan reagere på

- Velg naturlige og sunne matvarer for hunden, rent og ubehandlet kjøtt

Oppdater gjerne senere!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres akkurat ut som det bikja mi har akkurat nå!

Hun har i de siste 2 ukene hatt mørke utslett/stikk på magen. De er tørr og flasser når jeg "klør" på dem. Også dukker det opp av og til ei helt rosa, som minner veldig om en kvise - som man kan se inneholder puss. Disse blir også mørk og tørr etterhvert. Det virker som om det aldri blir borte, det bare formerer ser, tørker ut, og starter på nytt igjen.

Var hos vet i går, og hun mente det kunne være allergi siden jeg for 2-3 uker siden startet å gi henne et nytt for som vi aldri har brukt før. Men jeg fikk i tillegg en slags antibiotika salve til å smøre på. Stikkene/merkene er på den fine rosa magen hennes + et bake på hasen. Det på hasen har hun tydelig klødd på, for hårene er borte - og det er nyss førr at det blir et sår. Så dette må jeg følge nøye med, slik at hun ikke får klø/gnage på det. Men stikkene/merkene under magen ser ikke ut til å plage henne...

Det ser veldig rart ut, for merkene/stikkene er skikkelig mørke og tørre, så de vises veldig godt..

Bikja har spist mange forskjellige fortyper iløpet av sitt 15 måneder gamle liv, blant annet royal canin, hills Sience Plan, Købers osv. Men denne gangen kjøpte vi en annen type hills for, Hills nature's best...

Skal sjekke ut etterhvert om salven ikke fungerer, om det er foret hun reagerer på..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...