Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakt med/informasjon fra oppdretter


Copi
 Share

Recommended Posts

Vi står på valpeliste, og iflg oppdretter var disse valpene ventet i uke 34, altså forrige uke. Hvor mye informasjon kan vi forvente framover? Jeg har ikke hørt noe enda, sendte på en sms i går, men vil jo ikke mase heller. Dette er første gang vi skal ha hund, så alt er veldig nytt.

Hvordan kan vi forvente at prosessen blir framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fikk vår sto vi også på valpeliste, vi viste ikke 100% sikkert at vi ville få valp fra det kullet. Heldigvis fikk vi tlf. dagen etter om at vi fikk valp, men de hadde ikke bestemt seg for hvem andre fra listen som skulle få, det tok vel en uke fra de var født til alle som skulle få hadde fått beskjed om at de fikk.

Vi fikk ukentelige oppdateringer fra vi fikk vite at vi skulle få valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kontakter valpekjøpere når ting har roet seg i valpekassa. Men det er jo ingen fasit på dette.

Jeg syntes ikke å spørre etter en uke er å mase, men det kan f.eks tenkes at noen valper var litt små/har spist dårlig etc. og at oppdretter derfor vil vente med å ta kontakt til h*n ser hvor mange valper h*n kan selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forventet relativt rask avklaring på OM dere får kjøpe eller ikke, men oppdateringer utover det kan nok dessverre variere stort. Når vi ventet på valp fikk vi tilbud om å kjøpe fra kullet samme dagen de ble født (altså, de ble født tidlig formiddag, vi ble ringt i 19-20-tida på kvelden ellernoe). Men oppdateringer utover det var mer sporadisk i vårt tilfelle, da oppdretter selv var gravid og fødte sitt barn mens valpene fortsatt var hos henne (de var 7 uker). Dog bodde vi i gangavstand til oppdretter, så vi fikk besøkt de noen ganger og gjorde sånn sett våre egne oppdateringer. Ellers fikk vi et par mailer og utvekslet noen meldinger. Etterhvert ble vi også venner på facebook, og da ble jo oppdateringene hyppige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min valp så fikk jeg vite det den dagen valpene ble født at de var født, og at jeg skulle få endelig svar om noen dager, når man visste hvordan ting hadde gått. Men selv om din valp var ventet i forrige uke, så kan det vel hende de fortsatt ikke er født og det er derfor du ikke har hørt noe...? Jeg vet ikke hvor vanlig det er at tipsene går noen dager over tida altså, men vi er jo fortsatt bare på tirsdag :)

Men jeg synes ikke det er å mase å sende en melding nå for å høre hvordan det går, og da synes jeg vel det er normalt at oppdretter svarer om ikke sånn altfor mange dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar!

Vi er jo ikke 100% garantert valp fra dette kullet, selv om det hørtes veldig positivt ut i starten. Jeg venter til over helga tenker jeg, før jeg eventuelt ringer eller sender ei ny mld. Som noen skrev, det hadde jo vært greit å vite det hvis vi IKKE får valp nå, sånn at vi kan lete andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed med en gang alle mann var født, for da visste oppdretter at det var født nok hanner. Siden dette syntes jeg at det har vært god oppdatering (FB er ganske genialt sånn sett). Og jeg har vært og besøkt dem to ganger, en gang ved 4 uker og en gang ved 5 uker, håper å få til et besøk til om ikke lenge.

Dette er jo fordeler ved å ha oppdretter i nærheten.

Nå er jeg også typen som ikke liker å mase, jeg regner med at det er ganske mange å oppdatere når man har et kull på 10. Dermed er besøkene geniale for min del, da får jeg pratet og hørt og sett.

EDIT: la til litt

Endret av Siri Eveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed dagen etter de ble født, men jeg hadde førstevalget siden jeg hadde satt meg opp et år i forveien. Kontakten var bilder og oppdateringer hver uke frem til henting. Og vi har fortsatt jevnlig kontakt. Syns ikke det er å mase om du sender en mld etter ei uke at de ble født

Huskyen min visste jeg jo ikke om før dagen jeg henta henne :lol: Så naturlig nok null oppdatering fra oppdretter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig å vente 1 uke med å kontakte valpekjøpere etter fødsel (de første 2 ukene kan jo være kritiske for valp og mor).

Siden dere ikke er helt 100% sikker på valp.. står dere sikkert ikke øverst på listen..noe som gjør at oppdretter kanskje også

må ha svar fra andre valpekjøpere først

Ved kjøp av min siste valp (4 mnd nå) sendte jeg mail til oppdretter når det var noe jeg lurte på.

Prøvde å slå meg til ro med at oppdretter svarte på mailene når hun hadde tid..

Jeg synes godt at du kan forsøke å ringe til oppdretter nå om du er nysgjerrig på om valpene er født

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Min" oppdretter sender alltid ut mail til alle som står på venteliste innen et døgn etter fødsel. Der forteller hun hva som er født, farger, kjønn, antall osv. Og hun forklarer at de som får valp får beskjed etter en ukes tid, da første uka er kritisk ift om valpene lever og spiser godt, eksempelvis. Så etter ca en uke får de som får valp vite det. De som ønsker begge kjønn får tilbud om det som eventuelt er ledig. Ikke før de er 7 uker velges hvilken valp til hvilket hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Litt forskjellig som er vanlig, ser jeg. Nå skal vi bare kul'en og vente litt, så håper jeg oppdretter sier i fra uansett hvordan det blir. Vi er veldig klar for valp nå, og kjenner litt på denne rastløsheten som følger av å ikke vite noe. Men, vi får være kule, senke skuldrene og håper på det beste! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Får noen år siden, når jeg skulle kjøpe valp, skrev jeg mail til en oppdretter om at jeg var interessert i valp. Fikk positivt svar om at jeg kunne stå på valpliste. Dette var før tispen i det hele tatt var parret. Så hørte jeg aldri noe mer før jeg fikk en mail om at valpen min kunne hentes om to dager (dette var da flere måneder etter mailing). Da hadde jeg alt kjøpt valp ett annet sted og oppdretter ble dødsur. Jeg var 18 år, og vet ikke helt om deler av skylden ligger hos meg, men samtidig ville jeg aldri kjøpt valp hos en oppdretter som informerte valpekjøpere så lite. Ville jo gjerne møtt mor og valpene før jeg takket endelig ja. Så heretter kommer jeg til å velge oppdrettere som informerer underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får noen år siden, når jeg skulle kjøpe valp, skrev jeg mail til en oppdretter om at jeg var interessert i valp. Fikk positivt svar om at jeg kunne stå på valpliste. Dette var før tispen i det hele tatt var parret. Så hørte jeg aldri noe mer før jeg fikk en mail om at valpen min kunne hentes om to dager (dette var da flere måneder etter mailing). Da hadde jeg alt kjøpt valp ett annet sted og oppdretter ble dødsur. Jeg var 18 år, og vet ikke helt om deler av skylden ligger hos meg, men samtidig ville jeg aldri kjøpt valp hos en oppdretter som informerte valpekjøpere så lite. Ville jo gjerne møtt mor og valpene før jeg takket endelig ja. Så heretter kommer jeg til å velge oppdrettere som informerer underveis.

Wow, den var ny, og du hadde absolutt ingenting av skylden der. Høres ut som at hun egentlig hadde funnet hjem til alle, men så trakk ene valpekjøperen seg i siste liten. Jeg kan ikke tro at hun gjorde sånn med alle, spesielt siden de fleste faktisk må ta seg fri/reise/legge ting til rette i forhold til valpekjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg syntes det er fint når oppdrettere holder alle på listen oppdatert om hva som skjer, men jeg har også forståelse for at noen ikke bringer det glade budskap til kjøperen mens valpen fremdeles er våt på ryggen, for å si det sånn. Jeg har opplevd både som kjøper og oppdretter at en valp som var tiltenkt noen døde i løpet av de første dagene. Hadde en kjøper som stod på liste i fjor - da ble det ingen valper - hun ventet til i år - og den valpen hun skulle få, døde dagen etter at den var født i en ulykke. Hun var knust nok som det var etter å ha ventet i over ett år, så jeg er veldig glad for at jeg ikke ga henne beskjed om at valpen hennes var født. DET hadde blitt nedtur for den stakkars dama.

Det handler vel også litt om en balanse mellom å holde kjøpere oppdatert og å sørge for at man gjør riktige livsvalg på vegne av valpene. :) Som oppdretter ønsker man jo alltid å beholde noe selv (være seg hjemme eller hos forvert) og man må jo vurdere egnetheten til valpene fortløpende. Jeg vurderte to valper (av tre) i kullet jeg hadde i sommer. Forklarte min fantastiske forvert at jeg behøvde tid til å vurdere om jeg kom til å sette ut noe på for. Hun fikk vel ikke vite før uke fem AT hun fikk og hvem hun fikk. Jeg tror alle ble fornøyde til slutt, da, men jeg misunner henne ikke den ventetiden! :icon_redface: Da jeg kjøpte moren til valpene fikk jeg ikke vite før siste uke hvilken jeg skulle få. Jeg fikk vite etter en ukes tid AT jeg skulle få kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...