Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Utleie av leilighet! (lov med dyr eller ikke)


Rocket
 Share

Recommended Posts

Hei!
Sitter nå i den situasjon at jeg skal leie ut en leilighet. Så er spørsmålet. Skal vi tillate dyr eller ikke?
Som hundeeier også ser jeg jo begge sider av saken.


Hvor mye sliter en gjennomsnittlig hund egentlig på interiøret. Møblemanget er allerede brukt av hund. (Min egen) så det er vi ikke redd for, mer gulv og slike ting vi tenker på.


Ikke minst må vi sjekke opp om det er lov med dyr i komplekset. Er jo leilighet og selveier, men er jo div fellesutgifter og slikt.

Om noen vil se bilder og evaluere utifra det kan det sees her: (Salgsannonse fra før min mor kjøpte den)
http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=41095585

Møblemanget er ikke det samme. Møblene kan sees her:
http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=42397146

(Sofa og bord fra stue, senger og div bokhyller som er flyttet over)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det spørs vel helt på hunden/eier det. Valpis kan løpe på ubehandla furugulv uten å sette et merke, pga høye (rasetypisk) og korte (jeg er klippenazi) klør. Hun vokste opp på antikk teakgulv, og det kunne ikke sees at mine to hunder hadde bodd der, mens det var tydelige merker etter huseiers egen hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi lander på å ikke tillate dyr i utgangspunktet og så få vi helder se.

-christine- sin ide var god!

Første tips om dere velger ha hund (eller uansett egentlig). Ta en befaring sammen med utleier ved overtagelse. Ta bilder sammen med de av evt skader som har vært og hvor ting er fint og hvor det gjerne "normalt" kommer skader fra hund. Så har du dokuemntasjon på tilstand før de evt flyttet inn og de var tilstede med mulighet til å påpeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det er vanskelig å finne steder å bo med hund, når selv hundeeiere ikke ønsker oss velkommen...

Som oftest er det greit å leie ut til hund. Selvfølgelig finnes det unntak, men man kan ende med en uten hund som er så renslig av seg, at det er umulig å finne gulvet til slutt. Eller trasher hele stedet. Det er jo bare å føre i kontrakten at skader utover hva som er normal slitasje skal dekkes av hundeeier. Spoler de opp gulvet og trappa, ja da får de dekke det rett og slett...

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det jo skade på gulv så er det jo en av grunnene til man har depositum, slik at man kan få det fikset uten egne utgifter. Det er jo ingen garanti i et hundefritt hjem heller. Unger kan slite på, møbler uten tilstrekkelig beskyttelse under etc, ungdommer som fester, søler, mister ting når de drar stunt i fylla. Mye som kan skje. Jeg har inntrykk av at hundeeiere flest er veldig fine leieboere, nettopp pga at det er vanskelig og finne noe og leie så de setter pris på det de får og er opptatt av og gi et positivt inntrykk slik at de som leier ut til hundefolk fortsetter med det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det er vanskelig å finne steder å bo med hund, når selv hundeeiere ikke ønsker oss velkommen...

Som oftest er det greit å leie ut til hund. Selvfølgelig finnes det unntak, men man kan ende med en uten hund som er så renslig av seg, at det er umulig å finne gulvet til slutt. Eller trasher hele stedet. Det er jo bare å føre i kontrakten at skader utover hva som er normal slitasje skal dekkes av hundeeier. Spoler de opp gulvet og trappa, ja da får de dekke det rett og slett...

Blir det jo skade på gulv så er det jo en av grunnene til man har depositum, slik at man kan få det fikset uten egne utgifter. Det er jo ingen garanti i et hundefritt hjem heller. Unger kan slite på, møbler uten tilstrekkelig beskyttelse under etc, ungdommer som fester, søler, mister ting når de drar stunt i fylla. Mye som kan skje. Jeg har inntrykk av at hundeeiere flest er veldig fine leieboere, nettopp pga at det er vanskelig og finne noe og leie så de setter pris på det de får og er opptatt av og gi et positivt inntrykk slik at de som leier ut til hundefolk fortsetter med det.

Det er akkurat det jeg tenker på, det dere begge nevner her. Jeg har selv en hund som skraper på dører og ser hvor lett ting man ikke tenker på kan bli ødelagt. Samtidig vil jeg gjerne i grunn leie ut til hundefolk jeg altså, for jeg vet hvor vanskelig det kan være å finne leilighet når man har dyr.

Første gang jeg eier noe som helst og jeg eier ikke alene. Dette er arv jeg og min søster nylig har tatt over, hun vil ikke leie ut til folk med dyr. (Noe min far også støtter, var med stor skepsis jeg fikk lov å ta med hunden inn i huset hans etter det ble ombygd pga nytt gulv osv)

Som nevnt er jeg overhode ikke redd for møblemanget, det er slitt fra før av pga dyr, min eneste bekymring er dører og gulv og slikt. (og det kan jo dekkes som nevnt ved å ha et høyere depositum) Jeg er mer sånn at jeg vil se det ann på eventuell leietager, eventuelle dyr de måtte ha og slikt. Helder en eldre rolig person med hund enn 2 festende studenter liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dobbeltpost

Første tips om dere velger ha hund (eller uansett egentlig). Ta en befaring sammen med utleier ved overtagelse. Ta bilder sammen med de av evt skader som har vært og hvor ting er fint og hvor det gjerne "normalt" kommer skader fra hund. Så har du dokuemntasjon på tilstand før de evt flyttet inn og de var tilstede med mulighet til å påpeke.

Det tro jeg vi gjør i utgangspunktet pga litt dårlig håndtverk fra tidligere eier sin del. Sånn at vi har alt dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se an leiefolkene rett og slett. Hunddeiere er ikke dårligere leietakere enn folk flest, og dersom du leter litt blandt aktive hundefolk, så finner du alltid noen som kjenner noen. Be om referanser og treff hundene. I tillegg så er det jo bare å skrive god kontrakt.

Da jeg hadde annonse ute sist, så var det noen som kontaktet meg som heller ville ha en stille eier med to schäferhunder, enn de som hadde festet og bråket en hel masse. De var til og med villig til å gå ned ganske mye i pris (men lå over hva jeg kunne betale uansett), bare for å få noen som ikke festet. Nå merkes det omtrent ikke at jeg bor med mine hunder noen steder, da jeg flytta til Mortensrud tok det eksempel to uker før de oppdaga at hundene bodde der også. Og det er mange hundeeiere som er sånn. Vi henger på sonen eller er på trening, i stede for å feste og bråke. :P

Eller han som fikk en mor med barn som leietaker. Skulle tru det var litt "bankers" når det kom til enkel leietaker. Men det endte med utkastelse, plombering av dør, politi og barnevern. Dama hørtes ikke overhode, men da han måtte låse seg inn for å reparere noe, så var HELE leiligheten dekket av et tykt lag med søppel og matrester...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se an leiefolkene rett og slett. Hunddeiere er ikke dårligere leietakere enn folk flest, og dersom du leter litt blandt aktive hundefolk, så finner du alltid noen som kjenner noen. Be om referanser og treff hundene. I tillegg så er det jo bare å skrive god kontrakt.

Da jeg hadde annonse ute sist, så var det noen som kontaktet meg som heller ville ha en stille eier med to schäferhunder, enn de som hadde festet og bråket en hel masse. De var til og med villig til å gå ned ganske mye i pris (men lå over hva jeg kunne betale uansett), bare for å få noen som ikke festet. Nå merkes det omtrent ikke at jeg bor med mine hunder noen steder, da jeg flytta til Mortensrud tok det eksempel to uker før de oppdaga at hundene bodde der også. Og det er mange hundeeiere som er sånn. Vi henger på sonen eller er på trening, i stede for å feste og bråke. :P

Eller han som fikk en mor med barn som leietaker. Skulle tru det var litt "bankers" når det kom til enkel leietaker. Men det endte med utkastelse, plombering av dør, politi og barnevern. Dama hørtes ikke overhode, men da han måtte låse seg inn for å reparere noe, så var HELE leiligheten dekket av et tykt lag med søppel og matrester...

Vi er faktisk i kontakt med noen med hund nå, det var derfor jeg skrev her. Har sakt vi vil møte dem og også vært åpne i form av høyere depositum pga hund og fare for ekstra slitasje.

Dette er 2 voksne damer (mor og datter), så det virker lovende sånn sett. :)

Uff... Stakkars barn som måtte bo i no slikt da :/ Og ikke minst fælt for utleier å måtte rydde opp i det der etterpå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er faktisk i kontakt med noen med hund nå, det var derfor jeg skrev her. Har sakt vi vil møte dem og også vært åpne i form av høyere depositum pga hund og fare for ekstra slitasje.

Dette er 2 voksne damer (mor og datter), så det virker lovende sånn sett. :)

Uff... Stakkars barn som måtte bo i no slikt da :/ Og ikke minst fælt for utleier å måtte rydde opp i det der etterpå.

Det høres bra ut. :)

Det var en grunn til barnevern ble koplet inn ja. Heldigvis. Ingen barn skal ha behov for å vokse opp i en søppeldynge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige plassen jeg bodde hadde jeg 2 hunder og når huset ble solgt så spurte megler om vi hadde nettopp lagt nytt gulv for gulvet så helt nytt ut. Det var null slitasje etter hundene overhode, og det samme kan sies om plassen jeg bodde før der også. Og plassen før der igjen. :lol:
Så bare fordi vi eier hund betyr ikke at leiligheten kommer til å se horribel ut når vi flytter ut, men du kan jo selvsagt være uheldig.
Det er leiligheten jeg bor i nå et eksempel på, huseier måtte renovere HELE leiligheten før vi flytta inn her fordi forrige leieboer hadde latt hundene ødelegge alt, og da mener jeg ALT. Det så visst ganske forferdelig ut her.

Edit. Sånn jeg forstod det så var det huseier som måtte dekke all renovasjon av leiligheten selv. :hmm:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt problemet. Ødelegger hunden parketten e.l er det jo leierens ansvar å erstatte dette uansett.

Ikke så enkelt, da man må regne med noe slitasje. Men man kan jo ha en egen avtale på dette med leietaker.

Vi leide ut huset til folk med hund, men det var to chihuahuaer og en boston terrier valp, og det gikk helt fint (eierene ødela mer enn hundene...). Jeg ville nok vurdert å tillate hund, men vært nøye på eierene og hundene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi ser det litt ann, har flere interreserte. Så det blir nok de vi føler oss tryggest på uavhengig av om de har dyr eller ikke. :)

Lurt! Det er jo det som er det viktige egentlig. Rasert bolig kan du i verste fall ende opp med uansett om det er hund eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt! Det er jo det som er det viktige egentlig. Rasert bolig kan du i verste fall ende opp med uansett om det er hund eller ikke :)

Ja er akkurat det.. La ut annonse idag og vi har allerede 3stk som kommer på visning samt 1"par" som viste interesse, men som vi ikke har hørt noe mer fra.(De med hund)

Edit: Så vi har litt å velge mellom allerede :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt slitasje på gulv må man jo regne med. Går det ikke an å ta litt høyere månedesleie pga større slitasje? Å betale noen hundre ekstra i måneden pga hundeklør som sliter på gulv (uansett hvor forsiktig man er), synes jeg er en god deal for begge parter. Jeg synes det er dumt å skulle holde igjen depositum fordi hunden har gått i trappa liksom... For den typen slitasje VET man jo at kommer. Da er det like greit å ta det med i den faste leieprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt slitasje på gulv må man jo regne med. Går det ikke an å ta litt høyere månedesleie pga større slitasje? Å betale noen hundre ekstra i måneden pga hundeklør som sliter på gulv (uansett hvor forsiktig man er), synes jeg er en god deal for begge parter. Jeg synes det er dumt å skulle holde igjen depositum fordi hunden har gått i trappa liksom... For den typen slitasje VET man jo at kommer. Da er det like greit å ta det med i den faste leieprisen.

Det er sant nok. Tror vi må diskutere litt mer rundt dette i grunn..

Planen pr nå er egen konto til leie, hvor det blir trukket utgifter ift gjeld som vi også får nå når vi overtar arven samt fellesutgifter på leiligheten og eventuell forsikring. Resten skal hovedsaklig spares til å utbedre litt her og der på leiligheten mellom leieboere/når leieboer er på ferie eller om det blir nødvendig. Dog med mulighet for meg og min søster å ta ut penger om vi trenger det til noe personlig.

Egen konto til depositum blir det også.

Så sånn sett er det fult mulig å gjøre det slik du nevner også.

Vi vil nok ikke holde tilbake hele depositumet med mindre det er nødvendig. f.eks om vi får en leieboer med hund slik som noen tidligere i tråden nevnte som hadde slitt ned det nye gulvet på 3år bare. Dette er dog noe vi skal spesifisere i kontrakten slik at det ikke blir noe problem for oss eller leieboere. Noe slitasje er normalt, ekstrem slitasje = ekstra utgifter for oss = depositumet blir hos oss(eller deler av det, alt ettersom hva slags type slitasje det er).

Har en relativt nær bekjent som har leid ut mye, bla til vår familie i mangen mangen år, skal forhøre oss litt med han som kan sånt ang slike ting tenker jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...