Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som halter, hva kan det komme utav og hvor har hun vondt?


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Du, nå må du prøve å ikke jazze deg opp fullstendig her. Hvor fælt har du det nå og hvor ille har du egentlig lyst til å ha det? Du vil tjene masse på å faktisk ta til deg innspillene fra SAMTLIGE i tråden her om at dette ikke er din feil om det er HD, AD eller OCD. Uansett OCD eller ikke er det heller ikke gitt at Nuka blir avlsmateriale som voksen, så ikke fokuser på tapte muligheter du ikke veit om du har mista enda. Inntil du får svar fra spesialist er det ingenting du kan gjøre annet enn å kose deg med valpen og fortsette livet som før. Vill googling og Internettdiagnostisering er vel heller ikke veldig positivt for din mentale helbred akkurat nå. :P

Sant så sant, det gjør det bare verre og verre ved å google.. Frem til det motsatte er bevist så må jeg vel bare fokusere på at alt er bra - sett bort i fra haltingen :) Kjenne selv nå at det her begynne å gå over styr, all tenkinga og grublinga. Akkurat i dette øyeblikk er fokuset mitt på å få roet ned den hyperaktive valpen her.. ! Aldri sett henne så her vilter før :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei igjen! Idag har jeg ringt dyrlegen for å høre om de har fått svar fra spesialisten. Det hadde de, dyrlegen jeg pratet med trudde en annen dyrlege allerede hadde kontaktet meg angående svarene.

Du, nå må du prøve å ikke jazze deg opp fullstendig her. Hvor fælt har du det nå og hvor ille har du egentlig lyst til å ha det? Du vil tjene masse på å faktisk ta til deg innspillene fra SAMTLIGE i t

Genetisk disponerte valper kan utvikle sykdommen, ikke genetisk friske. Ja, og veterinær Henrik Hedberg skriver f.eks. angående fôring "Överfodring med energi under uppväxten kan utlösa HD. En hu

Posted Images

Vil bare presisere at valpen jeg måtte avlive, kunne klart seg greit om jeg hadde operert ham... Kanskje.
Problemet mitt var at jeg fikk ham som omplassering i ung alder, og dermed hadde han ikke forsikring...

Dette var en hund som ikke ville taklet noe bra å bli holdt i ro, og når jeg da i tillegg hadde måttet betale 18000 ++ ut av egen lomme, så hadde jeg rett og slett ikke noe annet valg.

At han fikk påvist OCD i både skulder og albue-ledd, gjorde heller ikke saken bedre for vår del.

Som oftest er det veldig gode prognoser i OCD i skulder, ikke fullt så gode (heller dårlige...) i albue/hase-ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har op to BC valper pga ocd, det er ikke vanskelig å holde en hund i ro om den får stimulere hjernen. Men jeg er enig med Sandra, ikke jazz deg opp, få valpen undersøkt og ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det valpen på profilbildet som er halt? Vet du om dyrlegene så etter short ulna på bildene? (lukkede vekstsoner/endring i albueledd) Det er slett ikke uvanlig, men ikke alle veterinærer vet hva de skal se etter... Grunnen til at jeg nevner det, er at valpen på bildet har en ganske krum underarm.... (S.U er arvelig, og mulig å operere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er valpen på profilbildet ja. Er vel kanskje vanskelig å se noe ut i fra det lille bildet der, men kanskje du er inne på noe.. Hvor ser du krum underarm? Har aldri hørt om short ulna, men de nevnte at de såg på vekstsonene, og pekte på "sprekker" som de sa var normalt for valp i vekst..
Men regner med spesialisten ser det på bildene isåfall :/ Men ta en titt på tråden jeg har om henne under "min hund". Tråden heter Nuka - tollerjenta mi. Der har du flere bilder du kan se på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er skulder, så er det en bedre prognose enn for albuer, sa min veterinær.

Vi har nettopp vært gjennom operasjon av albue, min valp hadde sterk grad AD på den ene albuen. Nå er han erklært frisk, med fine albuer, og kan ha et "vanlig" hundeliv. Så for oss var det absolutt verdt det!

Se det som positivt at hun begynte å halte nå. Hadde hun vært over 1 år, er ikke prognosen så god når det gjelder operasjon.

Det var litt krevende å ha en aktiv valp/unghund på 9 mnd som skulle være i ro i mange uker, men det gikk bra. En må bare bruke fantasien når det gjelder mental trening, dvs slik trening som hunden kan gjøre når den må ligge i ro.

Og som andre sier, det er IKKE din feil at dette skjer. Den turen har absolutt ingen betydning, dette ville vist seg uansett!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i Bardu. Jeg bor ikke så langt unna, og da bruker vi kanskje samme veterinær, eller KAN bruke.

Har du vært hos Lars, på Finnsnes dyreklinikk?

Har du vært der hos han, så er du i trygge hender. Om ikke, må du komme deg dit snarest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke vært der.. Jeg tenker at min veterinær har videresendt røntgenbildene til en spesialist, og jeg avventer derfor på de svarene :) Dersom jeg mistenker at svarene er ukorrekte, så vil jeg nok ta turen til finnsnes :) Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok tatt en tur til Lars uansett jeg da. Som jeg kjenner til veterinærene i området, er det ingen som har spesielt erfaring og kunnskap når det gjelder ledd og operasjoner. Mulig de sender til spesialister, men jeg ville ikke følt meg for sikker på det. Lars er 1 av 2 i Troms som har god kunnskap og erfaring når det gjelder operasjoner.

Vet at flere valper som kunne vært operert er blitt avlivet pga det samme som feilte min. Sender deg pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok tatt en tur til Lars uansett jeg da. Som jeg kjenner til veterinærene i området, er det ingen som har spesielt erfaring og kunnskap når det gjelder ledd og operasjoner. Mulig de sender til spesialister, men jeg ville ikke følt meg for sikker på det. Lars er 1 av 2 i Troms som har god kunnskap og erfaring når det gjelder operasjoner.

Vet at flere valper som kunne vært operert er blitt avlivet pga det samme som feilte min. Sender deg pm :)

Hvis en veterinær sier de sender bildene til en spesialist så sender de jo bildene til en spesialist.

Røntgenbildene av mine 2 hunder ble tatt hos vanlig veterinær uten erfaring med det som var galt med mine, men de sendte bildene til en spesialist, fikk diagnosene sine og den ene ble operert hos nevnte spesialist og friskemeldt den dag i dag.

Så i mitt hode blir det bare unødvendig ekstra kostnader og ta ny sjekk med nye røntgenbilder hos "din" spesialist før SandraNH har fått svar fra spesialisten som ser på bildene.

Veterinær trenger ikke sende bildene til spesialist i Troms, det er fordelen med å sende bildene, de kan sendes til hele Norge. :ahappy: Kan jo til og med være at veterinæren har sendt bildene til han du gikk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen!

Idag har jeg ringt dyrlegen for å høre om de har fått svar fra spesialisten. Det hadde de, dyrlegen jeg pratet med trudde en annen dyrlege allerede hadde kontaktet meg angående svarene. Jeg fikk i allefall vite at spesialistens svar var at han ikke kunne finne noen unormale funn pr idag med tanke på at bildene var fra en valp på 4 mnd, men dersom valpen enda hadde symptomer, så kunne det dreie seg om AD. Men som sagt så viste ikke bildene noe unormalt der og da. Jeg spurte vet om spesialisten hadde sagt noe om OCD (siden jeg har internettdiagnosert henne med det :P ), men spesialisten har ikke nevnt noe om det. Dersom valpen enda har symptomer, så ville han anbefale å ta nye bilder når valpen er 5 - 5 og en halv måned gammel.

Nuka sluttet å halte ca en god uke etter veterinærbesøket, og har ikke haltet noe frem til nå. Jeg syns kanskje jeg såg en liten halting en morgen for noen dager siden, men jeg er ganske sikker på at dette var noe jeg innbilte meg. For jeg såg ingen halting før eller etter akkurat de sekundene som jeg trudde hun haltet.

Så alt i alt, jeg stoler på at det ikke er noe - også får jeg ta nye bilder når hun nærmer seg året - evt hvis hun begynner å halte igjen. :) Jeg er bare glad at de ikke fant tydelige skader/feil :) Så kanskje det faktisk bare var en strekk etter den langturen vår :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...