Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som kaster opp


Lady
 Share

Recommended Posts

Og en bekymret en.

Lille fine Beaglevalpen min har kastet opp hver dag siden den kom til oss på søndag. Siste gangen var i natt. Da kom det bare slim. De andre gangene har jeg ikke vært tilstede men det var i hvert fall en gang ved siden av matskålen mens han åt.

Han får 2X 100 gram med valpefor som jeg fikk med fra oppdretter.

Han sover mye når han og jeg er alene men spretter og er supersosial med ungene når de kommer hjem.

Han spiser lite synes jeg... Kanskje 50gram pr måltid. Enda jeg snike oppi en liten teskje med leverpostei.

Jeg har kjøpt Zoolac, men jeg vil gjerne bli beroliget av dere her. Jeg trenger at dere sier at dette er firdui han spiser ting uten avi ser det (fordi han går med nesen i bakken) og at dette vil gi seg.

Hilsen engstelig hønemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Første tanken min var har han fått mark kur? Neste tanke, det blir ikke lett du har kjøpt Beagle og dem bruker nesa for så å gå over til synet når dem jakter. Altså alt som luker er spennende og kanskje mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i verstefall: Oppkast kan være et symptom på fremmedlegeme, så... jeg forstår bekymringen når valpen samtidig er en av de som spiser på ting slik du skriver. Siden den har kastet opp siden dere fikk den, kan det også være at den har spist på noe hos oppdretteren. Det kan også være lite mat, sammen med ubalanse i tarmkanalen, virus og så videre.

Har du pratet med oppdretteren?

Følg godt med på valpen, og hvis det fortsetter hadde jeg ville valgt en dyrlegetime på mandagen. Valper skal ikke spy hver eneste dag, selv ikke når de er småspiste. Da er det første bud å få valpen undersøkt av veterinær for å i det minste utelukke at det kan være sykdom.

Håper det går fort over :) God bedring til den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Joda.

Jeg ser den. Men det går da vel an å ha en BEagle som ikke spyr hver dag, håper jeg.

Det med Beagle er interessen for fremmed ting ute. Noe som kan være der selv om valpen er mett eller sulten og veldig vanskelig å trene bort. Men om det er rett mengde mat kan jeg hvertfall ikke si noe om. Men bruker selv å fore tre ganger i døgnet når dem er såpass gamle. Mengden mat tar jeg fra hold. Altså at valpen ikke blir for tynn eller tykk. Kjenn på valpen. HAr stort sett måtte bruke mer valpefor enn det som har stått angitt på forsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

100 gram av valpefor eller et voksen for eller et høyenergifor? Hvis du ser ca de to første ribbeina når han står rett så er han helslank og gjør ikke noe om han som valp legger på seg bittelitt. Valpen skal heller ikke være for tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser kanskje bare 100 gram totalt på en dag. Jeg synes det er lite. Ribbena stikker ut på siden.

Mulig jeg mistolker deg og ser for meg valpen som mer tynn enn den er... men

Det kan tyde på at valpen har vært undervektig da du hentet den også, eller? Eller har den rast ned så kraftig i vekt siden søndag?

Drikker den greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke veldig interessert i vann heller synes jeg. Selv om jeg buyyter ut vannet flere ganger daglig.

Det er valpefor han spiser-

Oppdretter SA for så vidt at han ikke var veldig glad i for. Hun håndmatet han med karbonade(!) npr vi hentet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke veldig interessert i vann heller synes jeg. Selv om jeg buyyter ut vannet flere ganger daglig.

Det er valpefor han spiser-

Er valpen glad, livlig og leken så er det neppe noe som er så veldig akutt, akkurat. Mål opp og noter hvor mye vann den drikker, (Mål før og etter hver gang du skrifter i vannskålen), da får du kontroll på vanninntaket. Du kan også teste hjemme med et lett trykk på tannkjøtt og/eller løfte hudfold om hvordan væskebalansen i valpen kan være som en grov indikasjon. Ved å trykke på tannkjøttet så ser du området blir lyst. Når du slipper så skal det raskt bli vanlig farge på vevet igjen. En hudfold skal løftes opp på en stående valp/hund, når du da slipper hudfolden du løfter opp, så skal denne raskt skli tilbake til vanlig form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter SA for så vidt at han ikke var veldig glad i for. Hun håndmatet han med karbonade(!) npr vi hentet den.

Hvilket merke mat bruker oppdretter? Det kan jo være noe så enkelt som at den virkelig ikke liker maten. Du kan jo prøve på en forsiktig/gradvis matbytte.

Jeg anbefaler deg å se på: http://www.vomoghundemat.no/ De har eget råfòr for valper også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Måtte sjekke og tippe litt. Hvis du gir han tørrfor så skulle han ha spist ca 150 -250 gram tørrfor om dagen etter anbefalinger. Border Collien til sønnenklarte seg godt med halvparten av anbefalt dosering. Men her virker det som valpen er for tynn og for rolig. Jeg ville funnet ut av hvorfor den er småspist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket merke mat bruker oppdretter? Det kan jo være noe så enkelt som at den virkelig ikke liker maten. Du kan jo prøve på en forsiktig matbytte.

Jeg anbefaler deg å se på: http://www.vomoghundemat.no/ De har eget råfòr for valper også :)

Jeg husker ikke hva det heter i farten. Men de har kjøpt det på felleskjøpet og hjadde brukt det til alle valpene og også til mamman i dieperioden.

Måtte sjekke og tippe litt. Hvis du gir han tørrfor så skulle han ha spist ca 150 -250 gram tørrfor om dagen etter anbefalinger. Border Collien til sønnenklarte seg godt med halvparten av anbefalt dosering. Men her virker det som valpen er for tynn og for rolig. Jeg ville funnet ut av hvorfor den er småspist.

Enig. Iff jeg blir skikkelig bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hmm det må jo være noe når oppdretter håndmater valpen med karbonade. Hmm har ikke kjempe kjennskap til Beagle men jakthunder generelt skal ha god matlyst fordi dem må hente seg inn fort for å kunne være klar til neste dags jakting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster han opp mens han spiser/ drikker/rett etterpå? Det kan jo hende han har en utposning på spiserøret?

Kun en gang har han kastet opp mens han spiser.

Hmm det må jo være noe når oppdretter håndmater valpen med karbonade. Hmm har ikke kjempe kjennskap til Beagle men jakthunder generelt skal ha god matlyst fordi dem må hente seg inn fort for å kunne være klar til neste dags jakting

Jeg spurte hvorfor hun ga han slikt. og da sda hun at det kun var nå som vi var der.

Nå må jeg gråte en skvett. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...