Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av valp fra Sverige


Gro
 Share

Recommended Posts

Endelig er valpen min født, og om 7 uker flyr jeg til Sverige for å hente det lille nøstet. Prøver derfor å få oversikt over alt av papirer og andre ting som må være i orden, men vet ikke om jeg har fått med meg alt. Men jeg er vel ikke den første som importerer valp fra Sverige, så kanskje noen her inne har noen gode tips?

Huskelista mi så langt er:

- valpen må være chippa

- den må ha et EU-pass/veterinærattest (hva er forskjellen på dette?)

- oppdrettererklæring

- ormekur mot E. multilocularis minst 24 t før avreise

Når jeg lander på Gardermoen, skal jeg da gå på rødt og fortolle valpen i tollen på selve flyplassen, eller må jeg oppsøke et annet tollkontor? Har funnet et tollkontor som heter Gardermoen tollkontor hvor det står at de fortoller dyr, men dette ligger ikke i selve terminalbygget og har åpent kun på dagen, så da må jeg jo time det med flyet...

Og for å registrere valpen i NKK sender jeg inn stamtavle og kjøpekontrakt? Den vil være registrert i SKK fra før.

Har jeg skjønt det riktig da? Jeg må ikke melde Mattilsynet siden det er fra Sverige?

Og er det noe mer som kan være viktig å huske på ang. importen?

Jeg er både litt :wub: og :jump: om dagen, samtidig som jeg føler meg litt :frantics: for det er så mye å huske på...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne veilederen er veldig grei i forhold til import av dyr :)

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/

Grattis med valp forresten :D

Tusen takk :D

Da tror jeg jeg har det meste klart for meg, da er det egentlig bare dette med tollen som gjenstår.... Ingen som vet om det holder å gå på rødt i tollen inne på selve flyplassen?

Jeg har alltid tenkt at det holder, men så ble jeg litt i tvil når jeg leste dette: http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196427&epslanguage=no

Som da tydeligvis er et annet tollkontor enn det på selve flyplassen, og her står det at det er disse som tar seg av fortolling av varer... Og det står ikke at tollkontoret inne på selve flyplassen gjør.... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på rødt i tollen på flyplassen. Det gjorde jeg da jeg hentet valpen min i Slovakia, og betalte momsen der etter at tolleren hadde sjekket at chip stemte med pass og at alle vaksiner osv var i orden.

For å være 100% sikker, kan du ringe og spørre om du skal bestille grenseveterinær som skal sjekke, men jeg tror at når du har hentet valpen selv og det er innen EU/EØS, så gjøres det slik som jeg fikk gjøre det i fjor.

(Da jeg fikk den andre hunden fra USA, som reiste cargo, ble han sendt til grenseveterinærens kontor, de sjekket at alt var i orden, så hentet de meg på flyplassen, tok meg til grensevet kontoret, hentet valpen og kjørte meg til tollkontoret, før de kjørte meg opp igjen. Kjempeservice!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på rødt i tollen på flyplassen. Det gjorde jeg da jeg hentet valpen min i Slovakia, og betalte momsen der etter at tolleren hadde sjekket at chip stemte med pass og at alle vaksiner osv var i orden.

For å være 100% sikker, kan du ringe og spørre om du skal bestille grenseveterinær som skal sjekke, men jeg tror at når du har hentet valpen selv og det er innen EU/EØS, så gjøres det slik som jeg fikk gjøre det i fjor.

(Da jeg fikk den andre hunden fra USA, som reiste cargo, ble han sendt til grenseveterinærens kontor, de sjekket at alt var i orden, så hentet de meg på flyplassen, tok meg til grensevet kontoret, hentet valpen og kjørte meg til tollkontoret, før de kjørte meg opp igjen. Kjempeservice!)

Takk!

Det skal vel ikke være nødvendig med grenseveterinær når man kommer fra Sverige tror jeg, men jeg ringer og sjekker. Så satser vi på at det går bra i tollen på flyplassen. Det lille nurket klarer vel å skru på sjarmen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det du ramser opp i startinnlegget, er ikke det saker oppdretter ordner for deg?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Joda, stort sett alt er jo ting oppdretter ordner med alle valpene, uansett om de skal til Sverige eller Norge.

Oppdretter har solgt valper til Norge tidligere, så jeg har vært i kontakt med tidligere valpekjøper også, men hverken hun eller oppdretter husker alt i detalj, da det begynner å bli noen år siden. Så da syns jeg det er greit å være sikker på at alt er husket på, for det er jo jeg som står der i tollen og evt. får problemer hvis det skulle være noe. Og det vil jeg jo ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, stort sett alt er jo ting oppdretter ordner med alle valpene, uansett om de skal til Sverige eller Norge.

Oppdretter har solgt valper til Norge tidligere, så jeg har vært i kontakt med tidligere valpekjøper også, men hverken hun eller oppdretter husker alt i detalj, da det begynner å bli noen år siden. Så da syns jeg det er greit å være sikker på at alt er husket på, for det er jo jeg som står der i tollen og evt. får problemer hvis det skulle være noe. Og det vil jeg jo ikke :)

Det er sant:) Det er smart å følge ned og ikke ta for gitt at andre gjør det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei

Jeg også skal importere valp fra Sverige nå i midten av november. Lurer på hvordan det gikk med deg å hva du trengte ha med? :)

Det gikk veldig, veldig fint! Mio sjarmerte hele veien, så alle vi møtte var veldig positive :)

Av papirer hadde jeg:

  • EU-pass hvor chip nr og ormekur mot E.multilocularis var notert
  • Oppdrettererklæring (finnes på Matillsynet sine sider)
  • Stamtavle
  • Kjøpeavtale
  • "Valpbesiktningsintyg" fra veterinær (dette tror jeg ikke var nødvendig for innføringen sin del)

På flyplassen sjekket de ingenting, hverken av papirer eller størrelse på bag, jeg fikk til og med ha med et ekstra kolli som håndbagasje, for dama i skranken holdt på å dø på seg når hu så valpen. Da vi endelig landa på Gardermoen (etter å ha både tisset og bæsjet midt på gulvet på Arlanda :icon_redface: ), gikk vi på rødt i tollen. Der sjekket de chipen, passet og beregnet momsen utifra beløpet som stod i kjøpeavtalen. Da regnet de om det prisen som var oppgitt i SEK til NOK, også betalte jeg 25 % av det. Gikk veldig fint :ahappy:

Nå er vi vel hjemme, så nå gjenstår det bare å omregistere fra SKK til NKK. Jeg får ikke forsikra han for mer enn 6000 i livsforsikring hos Agria før han er omregistrert til NKK.

Lykke til med valpen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi vel hjemme, så nå gjenstår det bare å omregistere fra SKK til NKK. Jeg får ikke forsikra han for mer enn 6000 i livsforsikring hos Agria før han er omregistrert til NKK.

Lykke til med valpen din!

Det var rart? Jeg har forsikret min valp for full kjøpssum i livsforsikring og hun er ikke omregistrert enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart? Jeg har forsikret min valp for full kjøpssum i livsforsikring og hun er ikke omregistrert enda.

Hmmm... Ja, det var jo litt rart. Først prøvde jeg å bestille forsikring over nett, og da fikk jeg ikke forsikret for mer enn 6000. Deretter ringte jeg dem og jeg forklarte situasjonen, så i papirene mine står det at han er forsikret for 15. Men i tillegg, med liten skrift selvfølgelig, at dette ikke gjelder før han faktisk er omregistrert.

Ja, ja, jeg skal omregistrere han uansett jeg, men hadde han vært fullforsikret med en gang, så hadde jeg sluppet å stresse med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte lese igjennom mine papirer, men kunne ikke se noe om det. På hvilken del stod det skrevet hos deg?

Det står på side 2 av det som heter forsikringsbrev, der hvor fakturaen er. Øverst på den siden er det en blå boks som har avtaleinformasjon som overskrift. Der står det "erstatningsbeløpet på livsforsikringen vil være 6 000,- kr fram til vi får hundens registreringsnummer".

Så utifra telefonsamtalen jeg hadde med dem, så forstod jeg det slik at det var da NKK-reg.nr. For reg.nr fra SKK står i papirene allerede... Eller? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Gleder meg kjempe mye!! :D men trengte du å ringe til tollkontoret å innformere at du hadde med deg valp?

Nei, jeg landa på Gardermoen som har åpen toll døgnet rundt, så jeg varslet ikke noe som helst. Tror ikke du trenger å varsle når du kommer fra Sverige, men det er ditt ansvar å passere tollen når de har åpent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg landa på Gardermoen som har åpen toll døgnet rundt, så jeg varslet ikke noe som helst. Tror ikke du trenger å varsle når du kommer fra Sverige, men det er ditt ansvar å passere tollen når de har åpent :)

Oki regner med det er sånn på Flesland også... Men den Oppdretter erklæringen måtte du sende den inn til mattilsynet eller må du bare ha den med deg gjennom tollen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...