Gå til innhold
Hundesonen.no

Rutevegring i konk-sammenheng


Grim
 Share

Recommended Posts

Vi sitter litt fast her nå, så jeg kryper til korset.

iphonefilming alene er ikke så lett, men her ser dere en snutt fra trening

(Jeg sendte han fra mellom 10 og 15m)

Og her er en video fra et treningsstevne (hopp til 1.40 )

Og sånn har det vært nå i flere mndr. Supert på trening, men ikke under konkurranse. Får han ikke inn. Vi har trent i mange miljøer, inkludert hektiske hundesamlinger. Variert belønning osv. Jeg har såklart litt sommerfugler i magen når vi går, men er på ingen måte nervøs - jeg har ingen ambisjoner eller noe å bevise. Ergo greier jeg ikke se at det er jeg som påvirker han. Men andre øyne ser kanskje noe annet?

Har ser skikkelig ukomfortabel ut. Vil virkelig ikke, selv om han VET hva oppgaven er. Noen tanker eller tips?

Og nei, jeg har ikke for vane å kalle han ***** idiot.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Går du noen gang så mange øvelser før ruta uten belønning på trening? Hvordan reagerer han da?

Blir du nervøs? Og reagerer han på det? I ruta sender du han ganske langt ut fra deg. Da mister de all støtten de har fra førern i de fleste andre øvelsene også, og hvis de da er litt usikre, enten på øvelsene, manglende belønning, situasjonen med publikum osv eller nervøs fører.

Edit: jeg ser ikke en hund som egentlig vet hva den skal i den siste filmen. Jeg ser en veldig usikker hund som ikke forstår hva som forventes av han. Jeg så i den første filmen at du har lært han å løpe gjennom ruta? Eller stoppa han bare for langt bak? Er du sikker på at han vet punktet han skal til? Jeg syns jeg ser veldig mange hunder som lærer å løpe gjennom ruta som begynner å stoppe og "spørre" førern om det er her eller her eller her da? De vet ikke hva som forventes av dem, for de vet ikke hvor langt de skal løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor representativt videoklippet fra treningen er, men jeg merket meg at du roser ham FØR han er i ruta hver gang. Du bekrefter for ham at han er på riktig vei - men i konkurranse får han jo ingen slik bekreftelse - dermed blir han usikker og stopper. Kanskje kan det være noe av problemet? Trener du noen gang UTEN å rose ham? Det er jo en viktig del av innlæringen før konkurranse.

Endret av Siri
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dere kjører konkurransesetting på trening litt, med dommer, ringbånd, telt etc, da får du trent på settingen samt at du kan korrigere eller belønne alt ettersom hva du tror trengs. Når du først er på konkurranse og han gjør feil så tror jeg ikke jeg ville gjort som du gjør på videoen over, om han synes dette er skikkelig fælt så hjelper det neppe at du presser han inn med 20 kommandoer. Da ville jeg heller brutt etter 1. Og gitt "feil"signal.

Så spm nr 2, er det ruta i seg selv han synes er ekkel eller er det at han springer er det det andrw for kort fordi han feks er litt berørt av deg/miljøet rundt konkurransen? Er det den første så må du jo finne en måte og gjøre den grandre (som virker mest sannsynlig for meg) så kan det hjelpe og overtrene avstand på fremmadsending, slik at han på trening kanskje løper 20 meter og forventer seg det, da burde han komme frem på stevne også, fordi nølingen kanskje da kommer litt senere iom at han har lengre forventninger.

Edit: Etter og ha lest Siri sin post også sett video nr 1 igjen så ser det ut på videoen som du gir belønningssignalet før han er kommet inn i ruta, da er det som hun sier ikke så rart om han stopper og ser på deg når den bekreftelsen ikke kommer. Du trenger ikke legge på stå, men jeg ville ikke belønnet før han er der du vil ha han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sier du noe jeg tenkte på i det jeg la ut klippet Siri. Fra min vinkel så det ut som jeg ropte når han var inni ruta (skulle kanskje hatt briller?), så det var ikke bevisst å rope før. Kanskje jeg har gjort det flere ganger uten å være klar over det. Roser ikke hver gang, men skal bli bevisst på å ikke gi tilbakemeldinger så hyppig! Takk!

Vi har trent ruta helt på slutten av økter også, når han er sliten, og vi har gått gjennom alle øvelsene i kl2 med bare den rosen man kan tillate seg under konk, etter endt øvelse. Ikke noe problem. Ikke alltid like bra tempo, men ingen nøling av det kaliberet. Om han skulle trenge en dk, holder det med en. Burde kanskje slutte å gi han en ny kjangse? Prøvde det en periode, men gjorde det kanskje feil, fordi da resignerte han og ville ikke prøve igjen. Blir ikke nervøs, og jeg opplever ikke at han demper eller reagerer på meg generelt. Jeg har også tenkt at det er usikkerhet i settingen, så jeg får bli flinkere til å trene mer i dem.

Edit: Jeg bryter han vanligvis Malamuten, men nettopp fordi dette var et treningsstevne ville jeg se hvordan han reagerte. Kommer såklart ikke til å gjøre det senere. Jeg tror ikke han er berørt av meg, ei heller av miljøet. Da burde det vist seg i andre øvelser? Vi har trent på lengre avstander også, men jeg varierer den jo. Kanskje jeg kun skal sende fra f.eks. 20 meter fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sier du noe jeg tenkte på i det jeg la ut klippet Siri. Fra min vinkel så det ut som jeg ropte når han var inni ruta (skulle kanskje hatt briller?), så det var ikke bevisst å rope før. Kanskje jeg har gjort det flere ganger uten å være klar over det. Roser ikke hver gang, men skal bli bevisst på å ikke gi tilbakemeldinger så hyppig! Takk!

Det er sånne småting som er himla fort gjort å bomme på... Jeg drev med apporttrening med min forrige briard, og rosa jo når hun plukka opp apporten - og fikk en hund som løp ut, plukka opp apporten - og ble stående og vente på rosen :lol:. Jeg forsøkte å vente henne ut da vi var på kurs en gang, men hun stod hun, leeeeenge, helt uten å røre på seg :lol:. Så mye for å være flink og rose, liksom *ler*.

Burde kanskje slutte å gi han en ny kjangse?

Jepp. I konkurranse får man ALDRI flere sjanser, så om første forsøk ikke fungerer, så avbryt og gjør noe annet (andre øvelser) før dere prøver igjen. Kanskje du kan tenke litt mer på hvordan du skal legge opp øvelsen slik at han lykkes på første forsøk? Det fungerte bra på min forrige hund som falt veldig lett sammen om hun skjønte at hun hadde gjort "feil".

Nå måtte jeg tenke hardt etter om vi har blitt kommandert i sammenheng med ruta. Da er det isåfall ikke nok ganger. *skrive opp på lista over ting jeg må ta tak i* Takk :D

Kommanderingstrening er en svært viktig del av konkurranseforberedelsene for mange. Det ER noe helt annet å bli kommandert enn å sulle rundt for seg selv og TRO at det man gjør blir bra :).

Forresten - har du også trent på at det står folk BAK ruta i retning dit du sender hunden? Mange hunder vegrer seg jo om det er noen bak på den måten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bak, men på veien bort dit. Neste gang! Vi har jo blitt kommandert ved andre øvelser, så jeg burde jo tenkt at det gjeller der og. :lol:

Da skal jeg begynne å avbryte og heller gjøre noe annet, istede for å avbryte og gi han en pause. Tusen takk for alle svar! Tar til meg alt og legger en plan! Vi kan den rett og slett ikke enda. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...