Gå til innhold
Hundesonen.no

Lage bokhylle selv? Leca/teglstein, eller ...


ida
 Share

Recommended Posts

Som dere kanskje har fått med dere, er jeg nyforelsket i leiligheten min. Vi flyttet inn 31 mai, men så tok livet noen vendinger og ferien kom rett etter, så først nå føler jeg at jeg har tid til å komme skikkelig i orden. Blandt annet bor bøkene mine fremdeles i kasser og det vil jeg jo ikke at de skal.

Jeg har sett på Billy (billig), Hemnes, Bestå, bokskap, reoler, hyller, massive, enkle, dyre, billige, brukte, nye og jeg finner ikke akkurat den jeg vil ha. Broren min fortalte at han husket at da vi var små, hadde pappa laget bokhylle selv av murstein og planker. Syns det hørtes så fint ut. Om jeg kjøper noen Lecaklosser (f.eks. 25x25x50) og noen plank (som jeg evt maler i Lady drivved, eller noe) og legger det lag på lag med 2 plank i bredden, blir det vel fint. Da kan jeg jo lage hylla akkurat så lang og høy som jeg trenger den, også. Det blir jo rimelig massivt og tungt, da. Hm.

Har noen noen lure idèer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjempefint ut! Men du må finne en måte å stabilisere hyllene skikkelig på.

Svogeren min har en sånn tv benk og det er veldig stilig. Han har malt lecablokkene svarte.

Teipe dem fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å lage en enkelt bokhylle langs (alle) veggen oppunder taket? Det er en meget pen ramme for ethvert rom syns jeg, og man sparer voldsomt med veggplass. I tillegg kan ikke unger/valper rive istykker mine fine fine bøker ;):P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har du vurdert å lage en enkelt bokhylle langs (alle) veggen oppunder taket? Det er en meget pen ramme for ethvert rom syns jeg, og man sparer voldsomt med veggplass. I tillegg kan ikke unger/valper rive istykker mine fine fine bøker ;):P

Det syntes jeg å er fint men hvordan skal jeg komme meg opp til bøkene? Rekker ikke opp dit når jeg står på gulvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utrolig mange fine stiger en kan kjøpe! :) Tenk sånn de har på gamle biblioteker feks.

Ja, jeg vil ha bøker oppunder taket og en sånn stige på skinne som jeg bare skyver rundt der jeg vil. Eller kanskje jeg kan stå på øverste trinn og trykke på en knapp som sender den til venstre og en annen som sender den til høyre :) Elektrisk stige, åååå så fint :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det finnes utrolig mange fine stiger en kan kjøpe! :) Tenk sånn de har på gamle biblioteker feks.

Å nå skulle jeg ønske at huset jeg leier var tre meter under taket :) Du kommer da altid med gode ideer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nå skulle jeg ønske at huset jeg leier var tre meter under taket :)

Haha, jeg leide en leilighet i en gammel bygård i Oslo i seks år, og der var det nok nærmere fire meter under taket. Hadde vært perfekt med sånt bibliotek, men de veggene var så porøse at det bare vare å glemme å gjøre noe spenstig... :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Haha, jeg leide en leilighet i en gammel bygård i Oslo i seks år, og der var det nok nærmere fire meter under taket. Hadde vært perfekt med sånt bibliotek, men de veggene var så porøse at det bare vare å glemme å gjøre noe spenstig... :P

Hørtes fint ut. Her er det ca 180 til 220 under taket hihi vindskjevt og sjarmerende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes fint ut. Her er det ca 180 til 220 under taket hihi vindskjevt og sjarmerende

Jeg har bodd på det også, forråsidesånn. :D Det jeg bruker som bokhylle per i dag er sånne skaberaklete IVAR-hyller fra IKEA (riktignok beisa, men likevel), og det ene stedet jeg leide måtte jeg sage av beina på hyllene fordi det var så lavt under taket! :lol:

Ida, jeg skjønner helt hva du er ute etter, og skal se om jeg finner et bilde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har brukt leca inne til diverse og det er noe hersens herk med alle kulene som løsner bare du ser på de. Døden for parkett.

For å stabilisere vil det stå godt av seg selv i en moderat høyde. Du kan feste det i veggen med vinkeljern?

Men lecablokkene ville jeg behandlet med noe, sprøytemalt de e.l. hør med forhandleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt leca inne til diverse og det er noe hersens herk med alle kulene som løsner bare du ser på de. Døden for parkett.

For å stabilisere vil det stå godt av seg selv i en moderat høyde. Du kan feste det i veggen med vinkeljern?

Men lecablokkene ville jeg behandlet med noe, sprøytemalt de e.l. hør med forhandleren.

Der ble det litt meget, kjenner jeg.

Smaker litt på den hylla under taket, men jeg trenger ingen gardintrapp, eller stige. Bare tulla. Har spisestuestol, jeg. Til å henge opp hylla, har jeg svigersønn og Bosh!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lecablokker er en dårlig idé, både pga tyngde, skrot, det estetiske og døden for parketten, ja.

Men om du bruker murstein og planker, alternativt kjøper ferdige plater fra feks IKEA, så kan det gjøre mye fnt, rustikt og lurt. Fant et bilde som viser noe av det jeg ser for meg:

http://howtodistressfurniture.net/wp-content/uploads/2013/02/Handmad-Brick-Bookcase-1.jpg?2d0325

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lecablokker er en dårlig idé, både pga tyngde, skrot, det estetiske og døden for parketten, ja.

Men om du bruker murstein og planker, alternativt kjøper ferdige plater fra feks IKEA, så kan det gjøre mye fnt, rustikt og lurt. Fant et bilde som viser noe av det jeg ser for meg:

http://howtodistressfurniture.net/wp-content/uploads/2013/02/Handmad-Brick-Bookcase-1.jpg?2d0325

Å ja, det var kjempefint :)

Nå vet jeg hvor den skal være!

Åååå, alt faller på plass :)

Tusen takk!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh det var fint CES! Mon tro om det kan passe hos meg å? Jeg hermer skikkelig etter Ida om dagen kjenner jeg... Hun har ikke brun konstrastvegg i stua da. Skinnsofa og slik bokhylle kjenner jeg at jeg vil herme etter! SEC og Ida du har jo vært hjemme hos meg, ka dokker tru?

Kuppe tråd bittelitt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh det var fint CES! Mon tro om det kan passe hos meg å? Jeg hermer skikkelig etter Ida om dagen kjenner jeg... Hun har ikke brun konstrastvegg i stua da. Skinnsofa og slik bokhylle kjenner jeg at jeg vil herme etter! SEC og Ida du har jo vært hjemme hos meg, ka dokker tru?

Kuppe tråd bittelitt :icon_redface:

Ja, det passer kjempebra! Særlig hvis du melder deg som murstein og hylle/plankekjører både hit og dit :D

Edit: Lurer på om det passer veldig godt å ha en dobbel hylle på 80x180cm bak den sofaen som har ryggen ut i rommet i stua mi, jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bokholderne? Er det murstein pakket inn i gavepapir? Isåfall var det jo genialt!

Det var kjempefint og enkelt, og så lett å justere høyden da gitt. Ønske meg hus med plass til en sånn bokhylle.

Og for beskyttelse av parketten så kan man vel feste noe under den nederste mursteinen. F.eks. sånn runde møblelknotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...