Gå til innhold
Hundesonen.no

"Penere kledd" på vinnerutstillinger?


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

Avledet av denne tråden så lurer jeg på hva slags kleskode som gjelder på vinnerutstillinger.

Bør man dresse seg mer opp siden det er gjevere titler å sloss om? Eller spiller det ingen rolle?

Og hva er pent - overdresset - too casual....?

Normalt stiller jeg i bukse og tynn genser og joggesko da jeg må kunne løpe.

Jeg skal som sikkert flere av dere til trippelen i Finland i desember og lurer på om jeg bør handle inn litt andre klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilte på dogs4all, litt penere kledd enn normalt. Syns i grunn det var totalt bortkasta, for det er ikke lett å løpe i skjørt :P. Så her blir det kanskje en fin jeans og ei fin skjorte eller dressjakke neste gang.

Jeg er av den oppfatningen av at det er bikkja som skal dømmes, og da skal ikke eieren være kledd på en sånn måte som tar oppmerksomheten bort i fra bikkja, enten man er veldig pent kledd, eller motsatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg følge med... På meg, som er helt ny på det med å stille, så har jeg inntrykk av ut i fra hva jeg leser her på sonen, at man stiller i akkurat det som passer en? Og hva man tar på seg er litt rasebetinget? Hahaha... Leste jo tråden du linket til:)

Selv er jeg nysgjerrig på hvordan man kler seg uavhengig av hva slags hund man har og hva slags hundemiljø man vanker i/er tilknyttet til.

Om jeg skulle tenkt ut et antrekk helt på egen hånd til min første visning i desember i Letohallen, så tror jeg at jeg hadde valgt en dressbukse (grå, siden jeg har svart hund), og hvit skjorte til. Eller så kunne jeg sett for meg en fresh turbukse type Norrønna med friske detaljer, en topp med korte eller lange ermer og en matchende vest til buksa. Eller en jakke av et slag...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med her jeg. Vi skal jo stille på samme trippelutstilling med omtrent samme type rase :)

Jeg tror jeg skal driste meg til å stille i skjørt for første gang på denne utstillingen, med mindre det vil se helt merkelig ut med mine pinneben :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeh...

Stiller i dress / drakt, eller skjørt og bluse om det er svinvarmt, uansett hvor stor utstillinga er.

Kan til nøds ha en jakke eller kåpe over om det er surt og regn og vi stiller ute.

Liker å kle meg pent, og har ikke så mange andre anledninger til å gjøre det... :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig liker å pynte meg litt til alle utstillinger, men jeg ser ofte innad mopsmiljøet at vi pynter oss mer til NV utstilling.

Hvordan jeg ser på det: Ta på deg noe du føler deg vel i og som du ikke skjemmes av om du blir tatt bilder av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, kanskje litt, men egentlig ikke. Stiller i drakt uansett. Men jeg kan kanskje dra til med den fineste drakten på en litt større utstilling. Så lenge man ser pen og ren ut, syns jeg man kan gå slik som man selv vil :) Det er jo klart mer stas over en større utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skiller mellom vær/føre og valp/voksen.

Er det ute med regn og kaldt så putter jeg på meg bukse/jakke/regnklær etter det, evt skjørt om det er pent vær.

Jeg har vært i gruppen i regnbukse og regnjakke. Man bli jo ikke dum selv om man liker kle seg pent :P Begge de bildene er tatt på to forsjellige int.utstillinger.

544596_10151891174865072_1575392367_n.jp

311066_10150821916310072_666615828_n.jpg

Med valp ofte bukse, pga de er hoppi-di-sprett og man mann må gjerne bøye og tøye mye mer enn de voksene trente hundene. Og jeg har ikke lyst på valp under skjørt jeg *ler*

295412_10152462205195072_1031255028_n.jp

Så svaret er nei, jeg skiller ikke mellom store og små utstillinger. Går i det jeg har lyst til å gå i den dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller - det jeg hadde på meg i Nesbyen i dag synes jeg blir for casual for Europavinneren i august, for eksempel.

I dag hadde jeg på meg lyserosa jeans, fordi det var meldt drittvær (altså lå skjørtet igjen hjemme) og det er en fin kontrastfarge for å framheve hunden uten at det skriker neon av meg.

Jeg stiller veldig ofte i skjørt, både fordi jeg har få bukser jeg synes er passende på alle måter, og fordi jeg liker å pynte meg såpass. Når en bruker mye av tiden ellers i turbukser og dassebukser, er det hyggelig å kunne shine seg selv opp, når en stiller en nystelt hund for en pent kledd dommer.

Selv om det er fire uker fram, har jeg allerede begynt å tenke på hva jeg skal ha på meg på de tre utstillingene i Sveits (Europavinner, internasjonal utstilling og rasespesial) - også fordi jeg vil forsøke å pakke økonomisk, så ikke Jeanette og jeg må leie tilhenger til garderoben vår :D

Jeg liker klær jeg kan bevege meg i uten å være redd for å spjære buksebaken eller avsløre cup-størrelsen, jeg skal kunne løpe og stå og bøye meg i de. De skal ikke skjule hunden (med mindre det er noe en vil skjule...), de skal ikke ta oppmerksomheten fra hunden, og de skal tåle både sikkel, pels, poteavtrykk, jordbærsyltetøy og grønske. Fikser ikke klærne en runde på 40-60 grader i vaskemaskina, blir det igjen i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... det er jo en bitteliten sjanse for at man skal inn i BIS veteran på noen av trippeldagene og da burde man vel kanskje stæsje seg litt eller...? Føler kanskje jeans og bluse da er litt for hverdagslig...?

Jeg hadde nok gjort det på den arenaen ja, om du bytter ut dongrien med en dressbukse feks så skal det nødvendigvis ikke sp mye mer til :) Lykke til på utstillingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... det er jo en bitteliten sjanse for at man skal inn i BIS veteran på noen av trippeldagene og da burde man vel kanskje stæsje seg litt eller...? Føler kanskje jeans og bluse da er litt for hverdagslig...?

Litt på siden, men på NKK Hamar i fjor høst så stilte jeg i olabukse og grønn fleecejakke. Det føltes litt vel casual når vi skulle i BIG gruppa .. Så jeg tror nok at jeg på neste NKK utstillinger velger noe litt finere, eller har en dressjakke

Dirk-4BIG.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men på NKK Hamar i fjor høst så stilte jeg i olabukse og grønn fleecejakke. Det føltes litt vel casual når vi skulle i BIG gruppa .. Så jeg tror nok at jeg på neste NKK utstillinger velger noe litt finere, eller har en dressjakke

Dirk-4BIG.jpg

Men den fargen på fleecejakka passet superfint til hunden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 9 years later...
På 8/4/2013 at 3:11 PM, Synnikken skrev:

Jeg personlig liker å pynte meg litt til alle utstillinger, men jeg ser ofte innad mopsmiljøet at vi pynter oss mer til NV utstilling.

 

Hvordan jeg ser på det: Ta på deg noe du føler deg vel i og som du ikke skjemmes av om du blir tatt bilder av ;)

Må kjoler ha en viss lengde på ermene? Regler for dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hundegod said:

Hei! Må man ha en viss lengde på ermer på kjoler eller kan de være kortermet?:)

Nei, du kan kle deg i det du vil! Jeg har sett alt fra de som ser ut som de kommer rett fra skogen med bruksbikkja si, schäferfolk med knallfarget t-skjorte og adidas treningsbukse til de som er stivpynta med dress og slips/drakt, kjoler og smykker etc. Både på NKK utstillinger og nasjonale utstillinger. 

I respekt for dommeren velger jeg personlig å kle meg i hele, rene klær, og hakket finere enn det jeg går i til hverdags. Om det betyr jeans og en pen topp eller kjole/skjørt og blazer etc varierer. 

EDIT; Eneste jeg kommer på som står i NKK sitt reglement er dette: "Det er ikke tillatt for utstiller under bedømmelse å bære klær o.l. med synlig kennelnavn."

Endret av Rocket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...