Gå til innhold
Hundesonen.no

Saarloos Wolf hund


ka9n4ever
 Share

Recommended Posts

Hei.

Kom over en annonse på finn.no hvor noen selger en Saarloos Wolf hund. Jeg har aldri hørt om rasen, men den ligner utrolig mye på en ulv, det ligger vell i navnet også.

Er det noen her inne som har en sånn, som kan beskrive hvordan en sånn type hund er?

Jeg skal ikke ha en sånn hund, jeg er bare veldig nysgjerrig på hvordan denne typen hund er :)

(er nok lagt feil, men jeg vet ikke hvilken rasekategori denne rasen er i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vakre disse ulvehundene, men hva er det som gjør dem såååå mye mer attraktiv enn en husky for eksempel? Nå tenker jeg generelt altså, men hvorfor er det egentlig slik at "alle" drømmer om en sånn? Allikevel er det få som vil skaffe seg en, fordi de er så "sære" og "spesielle". Neida, det er ingen border collie, men jeg hadde heller kjøpt meg saarloos enn chow for eksempel da. Hvis noen forstår hvor jeg vil hen?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vakre disse ulvehundene, men hva er det som gjør dem såååå mye mer attraktiv enn en husky for eksempel? Nå tenker jeg generelt altså, men hvorfor er det egentlig slik at "alle" drømmer om en sånn? Allikevel er det få som vil skaffe seg en, fordi de er så "sære" og "spesielle". Neida, det er ingen border collie, men jeg hadde heller kjøpt meg saarloos enn chow for eksempel da. Hvis noen forstår hvor jeg vil hen?

Jeg er litt der selv jeg. Jeg har kjempelyst på en Sarloos, men det passer ikke inn i livet mitt som det er nå. Ser for meg at de krever litt mer aktivisering enn japanerne mine, altså akkurat samme grunnen til at jeg ikke har en husky :P Folk (i alle fall jeg) synes det er en skikkelig eksotisk rase og det er en stor grunn til at det er en av drømmerasene mine.. om jeg noensinne klarer å få noe annet enn en japaner vil jo vise seg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer vel an på bruksområde og hva man liker og ønsker.

Selv er jeg storfornøyd med min hund, og selv om noe av det skyldes jobben som er gjort med hunden, så har jeg nok hatt en god dose flaks også. Det er ikke bare bare å få en Saarloos til å bli velfungerende.

Ta gjerne en titt på tråden min om du er nysgjerrig på rasen.

http://hundesonen.no/forum/topic/60582-saarloos-wolfdog-crying-wolf-orion-of-ulveblikk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om annonsen her er 'fishy' så er hunden faktisk fra Wolfsirius i Finland. Oppdretter har prøvd å kontakte selger uten hell. De har kontrakt på at hunden skal returneres til henne dersom han ikke kan håndtere, eller av annen grunn beholde den selv. Utrolig leit at folk prøver å tjene penger på å omplassere en hund - uansett rase.

ka94ever;

Her er en link til den Svenske Saarloos/Tjekkoslovakiske ulvehundklubben 'å eie en saarloos' http://www.ssck.se/att-aga-en-saarloos/

Her er link til NKK sin rasestandard: http://web2.nkk.no/fci-rasestandard-gruppe-1/saarlos-wolfhond/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

@AG79 Lurer på om du har hørt om oppdretter som heter L'Eden des Shokou og om de har et rykte på seg positivt/negativt i Saarloos-verdenen? Jeg kom over de pga. akitaene deres og syntes saarloosene så fine ut (ut ifra det lille jeg vet om de), og tenkte at om jeg ikke blir frarådet de så legges de i bunken til senere valpekjøp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

De er vakre disse ulvehundene, men hva er det som gjør dem såååå mye mer attraktiv enn en husky for eksempel? Nå tenker jeg generelt altså, men hvorfor er det egentlig slik at "alle" drømmer om en sånn? Allikevel er det få som vil skaffe seg en, fordi de er så "sære" og "spesielle". Neida, det er ingen border collie, men jeg hadde heller kjøpt meg saarloos enn chow for eksempel da. Hvis noen forstår hvor jeg vil hen?

Jeg tror at for de som har hatt "nærkontakt" med de to ulvehunderasene er det vanskelig å tenke seg noen annen rase. En schäferhund er helt klart en bedre hund når det gjelder bevoktning, en border collie er langt bedre på gjeting, en alaska husky eller en siberian husky er langt bedre trekkhunder osv, så det er ikke på det planet fascinasjonen for ulvehundrasene ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med det å leve med en rase som er forholdsvis "uhildet" av menneskelig innblanding hva gjelder atferd og eksteriør. Selvsagt er alle hunderaser avla fram, men det bringer deg litt nærmere naturen å leve med en hund som bare er sånn den er, uten å leve for deg eller se ut som en veskemopp. Jeg har ikke noen fetisj for merkelige og "vanskelige" raser, så jeg beundrer sarlooser på avstand, men så lever jeg tross alt med et 10 kg tungt, dårlig domestisert knertmonster som gir meg mer enn nok ulveatferd og nærhet fra før. :D

Men vakre og spesielle, det er de, disse ulvehundene. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AG79 Lurer på om du har hørt om oppdretter som heter L'Eden des Shokou og om de har et rykte på seg positivt/negativt i Saarloos-verdenen? Jeg kom over de pga. akitaene deres og syntes saarloosene så fine ut (ut ifra det lille jeg vet om de), og tenkte at om jeg ikke blir frarådet de så legges de i bunken til senere valpekjøp :P

@MaritaS Nei.. jeg har ikke hørt om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...