Gå til innhold
Hundesonen.no

amerikansk bulldog


marcoograya
 Share

Recommended Posts

App hilser til tanta Hera :wave:

Ambulls er aktive hunder, men som tidligere eier av Redneckhund kan jeg si at de ligger nok på den nedre delen av aktivitetsskalaen. Lizzy er nok en av de mer aktive hundene derifra.

Ja, Lizzy skulle være den av de to tispene vi vurderte med klart mest "trøkk" i. Men hun er på ingen måte for mye hund, og er ganske mye slappere enn blandingsbikkja vi hadde før. Lizzy krever iallefall ikke mer enn Shibaen vi har, men hun har aldri vært i nærheten av å være utslitt mens vi har hatt henne. Det nærmeste var da vi var på hytta forrige uke og på vei ut i dyp snø så stoppa Liz opp og kjefta og sa at dette var noe forbanna dritt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Lizzy skulle være den av de to tispene vi vurderte med klart mest "trøkk" i. Men hun er på ingen måte for mye hund, og er ganske mye slappere enn blandingsbikkja vi hadde før. Lizzy krever iallefall ikke mer enn Shibaen vi har, men hun har aldri vært i nærheten av å være utslitt mens vi har hatt henne. Det nærmeste var da vi var på hytta forrige uke og på vei ut i dyp snø så stoppa Liz opp og kjefta og sa at dette var noe forbanna dritt. :P

Hæ!!?! Ikke dyp snø, mine digger dyp snø. Som bulldogs så går det i 'jo mer krefter vi må bruke jo mer digg!!'

Men til en annen sak, så må dere komme på årets rasespesial (mest sannsynelig i helgen 13.06-15.06 på Morokulien), vi/klubben feirer 10 år i år og det hadde vært så koselig å treffe dere og Lizzy :yes:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på hvor mye hund de er, ikke bare mellom typene, men også innad de samme linjene. Jeg har hatt en veldig enkel og grei bulldog som bare var litt småkjip med andre hunder, til et jaktmonster med mye innabords som tidvis var ganske slitsom og mye ansvar.

Dette er langt ifra en homogen rare som er lett å si om generelt om, hverken med tanke på mentalitet eller eksteriør. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ!?! Ikke dyp snø, mine digger dyp snø. Som bulldogs så går det i 'jo mer krefter vi må bruke jo mer digg!'

Men til en annen sak, så må dere komme på årets rasespesial (mest sannsynelig i helgen 13.06-15.06 på Morokulien), vi/klubben feirer 10 år i år og det hadde vært så koselig å treffe dere og Lizzy :yes:

Jeg må få legge til at grunnen til at hun syntes det var grunn til å kjefte var at jeg hadde dratt hun med opp på topptur i 2,5 meters løssnø helgen før. Jeg ser at hun er laget for andre typer turer enn Shibaen. Men sånn var det jo med boxerblandingen og. De klarer ikke gå oppå snøen når den er helt løs og det er bratt oppover.

En av hovedgrunnene til at hun er mindre krevende enn forrige hund er nok fordi hun har lite negativt stress og generelt sett veldig trygg. Det gjør hverdagen mye enklere. :-)

Vi skal prøve å få vært med på klubbtreff, det hadde vært artig. :-)

Lizzy er forresten blanding av hybrid og standard om jeg ikke husker helt feil.

Sent from my C6603 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få legge til at grunnen til at hun syntes det var grunn til å kjefte var at jeg hadde dratt hun med opp på topptur i 2,5 meters løssnø helgen før. Jeg ser at hun er laget for andre typer turer enn Shibaen. Men sånn var det jo med boxerblandingen og. De klarer ikke gå oppå snøen når den er helt løs og det er bratt oppover.

En av hovedgrunnene til at hun er mindre krevende enn forrige hund er nok fordi hun har lite negativt stress og generelt sett veldig trygg. Det gjør hverdagen mye enklere. :-)

Vi skal prøve å få vært med på klubbtreff, det hadde vært artig. :-)

Lizzy er forresten blanding av hybrid og standard om jeg ikke husker helt feil.

Sent from my C6603 using Tapatalk

Hybrid betyr blanding Kine :)..

Standard x Classic = Hybrid

Standard x Hybrid = Hybrid

Classic x Hybrid = Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybrid betyr blanding Kine :)..

Standard x Classic = Hybrid

Standard x Hybrid = Hybrid

Classic x Hybrid = Hybrid

Ja, jeg er klar over hva ordet betyr. :) Det jeg mente var at faren til Lizzy er standard og moren er hybrid.

Hvem bestemmer hvor grensa går på de ulike linjene? De er jo ikke delt inni ulike raser. Hvis du f. eks. har en ambull med bestemor som er hybrid og resten er standard, blir det ikke en standard da?

De Ambullene jeg har vært borti har vært svært dårlig sammensatt mentalt. Jeg håper det ikke er symptomatisk for rasen, men at jeg har møtt individer med uheldig bagasje.

Ja, jeg har også hørt om mye dårlig mentalitet fra alle hold (både oppdrettere og eiere). Tror det er litt sånn enten/eller pga. alle driftene og vilje. Vi har jo vært heldige å fått verdens tryggeste frøken, men hvis jeg ikke kunne tatt hun over som voksen, så tror jeg ikke jeg ville valgt denne rasen.

Jeg har hatt hund jeg har måttet tilpasse mye for tidligere, og det gidder jeg ikke igjen.

Edit:

For å bygge videre på det Mari sa om at det ikke er en homogen rase:

Der jeg kommer fra er det en oppdretter som avler bully, de felles hundevennene jeg har med denne oppdretteren nekter å tro at Lizzy er av samme rase. Jeg har vært igjennom det maaaange ganger at Lizzy er renrasa ambull, men det er så stor forskjell på hundene både mentalt og fysisk at de nekter å tro det.

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over hva ordet betyr. :) Det jeg mente var at faren til Lizzy er standard og moren er hybrid.

Hvem bestemmer hvor grensa går på de ulike linjene? De er jo ikke delt inni ulike raser. Hvis du f. eks. har en ambull med bestemor som er hybrid og resten er standard, blir det ikke en standard da?

Nei du det aner jeg ikke :P

Men om det er standard eller classic har bare med linjer å gjøre ikke utseende.. så vil tru att når man først har en hybrid ett sted så er linja brutt.. men jeg er overhodet ikke sikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Ambullene jeg har vært borti har vært svært dårlig sammensatt mentalt. Jeg håper det ikke er symptomatisk for rasen, men at jeg har møtt individer med uheldig bagasje.

Kan være enig med deg at det er mye rart der ute. Men jeg er sikker på/håper at vi er på vei i en mer positiv retning. Raseklubben har bestemt fler og kanskje strengere avlskriterier, f.eks kjent mentalbeskrivning og mer helsetesting. Og enkelte oppegående oppdrettere har tatt ansvar og ønsker å følge klubbens retningslinjer for avl, men som i alle raser er det noen rånte egg i kurven. Slik som en viss valpefabrikk i Danmark. Men all-in-all så synes jeg vi er på rett vei, det jobbes iaf aktivt med dette. Så jeg håper at du bare har vært uheldig med de individer du har møtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av den dårlige mentaliteten på rasen kan spores direkte tilbake til raseforbudene i Danmark, som gav oppdrettere muligheten til å produsere uten tanke på hverken mentalitet eller helse siden de slapp å leve med konsekvensene. Alt som ble født i Danmark måtte eksporteres ut av landet, og det kom hånd i hånd med en økende popularitet for rasen i Norge. Oppdrettere benyttet også muligheten til å produsere så lenge de kunne, og det var en valpeboom av rang der en stund. Det er lett å se hvordan det kan hende.

For jeg er helt enig med deg @Gråtass , det er mye dårlig mentalitet.

Det sagt, det er ikke bare hos de danske hundene det er brister i mentaliteten.

Jeg er også enig med deg, LØJ i at raseklubben alltid har hatt et stort fokus på mentalitet. Dette var et av hovedfokusene når raseklubben ble etablert. Men, dessverre er det ikke nok med gode intensjoner alene, og jeg synes personlig at når det kommer til mentalitet er hvor man ser at rasens manglende FCI-anerkjennelse er et hinder. (Ellers er ikke dette et stort problem annet enn rundt farlig rase-problematikken.)

Nå er det en stund siden jeg var aktiv i rasemiljøet, og jeg skal ikke snakke med en alfor trygg stemme, men det er synd at rasen ikke kan følge de standariserte tester som blir arrangert på lik linje med FCI rasene. Det er et minus at det er oppdrettere selv som dømmer mentaltester og at de ikke bruker de standariserte testene som NKK gjør. For såvidt jeg har forstått så er ikke det ABKN kaller en MH det samme som NKKs MH. Litt villedende det der.

Ikke misforstå, arbeidet som gjøres er veldig bra, og jeg er glad klubben ble etablert på disse prinsippene og med et slikt fokus (jeg var tross alt med å utarbeide det selv. :P ), jeg bare tenker at det fortsatt er en vei å gå, og at det er trist at det har kommet så mye utenlandsfra som raseklubben ikke har kunnet ha noe kontroll over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, MH testen vi får utført er ikke offisiell, men det er jo egentlig ikke vår feil ikke sant..? Hadde rasen vært velkommen på offisielle tester så hadde vi jo selvfølgelig møtt der. Men de vi har som tester er godt utdannet og ja en er oppdretter men igjen dette et lite miljø, så vi er glad for at vi har noe som gidder i det heletatt. Samtidig skal det sies at ikke alle blir testet på denne måten noen reiser også til Østlie og får testet der, så det er ikke bare gutteklubben kjekk og grei som konspirerer sammen om fake MH tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var uheldig å fikk en ambull som var veldig svak mentalt. En hund som aldri hadde en dårlig opplevelse med verken dyr eller mennesker, men allikevel utviklet seg til å bli en fryktelig uforutsigbar hund. Vi fant aldri ut hva som trigget han. I starten var det øyekontakt han ikke taklet, men etterhvert var det helt uprovosert. Han bet aldri men det mot slutten ikke langt unna. Den dagen han så på meg og knurret grovt ned i magen, noen timer etter at han hadde glefset etter ett barn. Da tok jeg valget. Han ble litt over 2 år gammel. Jeg har tenkt igjennom så utrolig mange ganger hva jeg kunne gjort annerledes, men har heldigvis innsett at kombinasjonen mellom uheldig (dårlig?) avl med følgene dårlig helse og mentalitet ikke var noe jeg kunne gjort stort med.. Han bodde nærmest hos dyrlegen fra han var 12 uker og var det verste tilfelle av hudproblemer min dyrlege har sett.

Nei nå skal jeg slutte å forklare meg. Dere skal heller få se bilde av verdens vakreste ambull! :wub:

1621830_10152231822425395_1010927271_n.j

Skal sies at to søstre også er døde, en avlivd pga agressivitet (den oppdretter beholdt selv) og en døde av nyresvikt på bakgrunn av kortisonbruk (at hun bare hadde en nyre hjalp nok ikke til ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...