Gå til innhold
Hundesonen.no

Seniorfôr, hva og hvorfor?


PerH
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har en border terrier på snart ni år som spiser tørrfôr fra Eukanuba (1-10 kg), http://www.eukanuba.co.uk/dog-food/eukanuba-dog-adult-chicken-small-breed, og lurer på om jeg burde skifte over til senior-mat. Hvordan endrer dere fôringsrutiner etter hvert som hunden eldes?

Hunden er aktiv, frisk og rask, men har canine epileptoid cramping syndrome. Han er ikke plaget av anfall, men jeg lurer på om han likevel kan trives bedre på f.eks lam og ris-fôr (http://www.eukanuba.co.uk/dog-food/eukanuba-dog-mature-senior-lamb-rice-all-breeds), da dette kan være bedre for hunder med CECS (se http://www.borderterrier-cecs.com/cecs_diet.htm). Uansett har han litt mye gass i magen, så det er vel gjerne et tegn på at dietten ikke fungerer optimalt lenger.

Så da spør jeg, har dere forslag til fôr som kan fungere bedre for bordern min uten at det ruinerer en student? Tilgjengelighet og det at det ikke tar for mye tid å tilberede er også viktig. Hva trenger en eldre hund mer eller mindre av så lenge den er aktiv? Takk for all hjelp :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Viktigste for eldre hunder er at maten er lett opptakelig uten for mye fyllestoff (kornprodukter og vegetabiler er kun fyllestoffer), samt at de ikke skal ha for mye kalsium i fôret.

Ville også anbefalt VogH, da gjerne byttet på f.eks nr. 25 og den reve stofevom-varianten, da sistnevnte inneholder mindre kalsium siden den er uten bein. (Selv bruker jeg den siste til min på 10,5 år og bare sper på med ca. 10% bein og annet kjøtt/fisk/litt organ ved siden av som jeg finner billig, sett bort fra Vogh'en).

Vom og hundemat har billigere kilospris enn dyrebutikk-/veterinærtørrfôr om du kjøper i stort kvanta hvertfall (5-kilospølser og opp), og du slipper gassdannelse som er vanlig når en gir tørt. ;-) Jeg sparer på det med å kjøpe 1-kilos også iforhold til f.eks RC, da jeg har liten hund.

Pølsene er delt opp lett som bare det, gjelder bare å halvtine de først, så bruke en stor kniv så sklir det enkelt gjennom. Tiner du og deler opp en del på en gang, og bare slenger i poser for dagen i fryseren tar ikke det lang tid overhodet. Kan serveres dypfryst rett fra fryseren, evt. tines over natten i kjøleskapet eller en halvtime-time på benken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet over til lam i fôret da Chicka var ca 8år og det fungerer veldig bra

Hvis du bytter til V&H så husk at mange eldre hunder legger veldig fort på seg av det, så jeg ville kanskje valgt den varianten som er tilsatt ris, det er vel "light" varianten dems.

Man kan jo også gi den mindre posjoner av de vanlige, men ofte så syntes jeg det blir så sørgerlig lite oppi matkoppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet over til lam i fôret da Chicka var ca 8år og det fungerer veldig bra

Hvis du bytter til V&H så husk at mange eldre hunder legger veldig fort på seg av det, så jeg ville kanskje valgt den varianten som er tilsatt ris, det er vel "light" varianten dems.

Man kan jo også gi den mindre posjoner av de vanlige, men ofte så syntes jeg det blir så sørgerlig lite oppi matkoppen...

Evt. sprint. Mindre fett, mer proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men sist jeg hadde Sprint så stod det 22% fett, vet ikke om det er trykkfeil..derfor jeg ikke anbefalte den tilfelle det er 22% i den ;)

Nja, det er 15% fett i sprint, om jeg ikke tar feil. Det er mer enn det er i den med ris, som helt klart er det magreste av Vom og hundemat sine produkter. Men jeg syns det er litt lite proteiner i den med ris, noe jeg ville vært litt obs på. Eldre mennesker har et større behov for proteiner enn yngre mennesker, det ville ikke overrasket meg om det samme gjelder hunder.

Hvis problemet til trådstarter ikke er overvekt, men gass og dårlig mage, ville jeg ikke spedd på ris, men holdt meg til mest mulig animalske produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også det var 15% fett, men plutselig stod det 22% på de pølsene jeg hadde, kanskje trykk feil.

Jeg nevnte overvekt fordi det ofte er et aldersrelatert problem, om man ikke har det problemet, så kan det fort komme på disse gamlingene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...