Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål etter veterinærbesøk.


Recommended Posts

Har vært på veterinærbesøk med valpen min (chinese crested PP) på nå 14 uker til helgen.

Vi skulle ha vaksine, og jeg ville han skulle se om analkjertlene trengte å tømmes siden han har irritert seg litt baki der den siste uken.

I etterkant av dette besøket har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan svare for meg...

Er det vanlig/ikke vanlig å veie valpen før vaksinasjon (dette er første gangen vi er hos denne vetten)?

Hvor farlig er det dersom en vaksine blir satt feil? Tenker da på hvis sprøyten skir ut/forandrer stilling, mens vaksinen blir gitt.

Hvor smertefullt er det vanligvis å få tømt analkjertlene (spesielt på liten hund, har størrelsen veldig mye å si)?

Nå er jeg klar over at det nok er veldig individuelt fra hund til hund, men jeg håper likevel noen kan svare meg litt generelt her, for jeg er litt bekymret. :hmm:

(Kan gi en mer utfyllende forklaring etterhvert, men vil først bare spørre om dette på generell basis...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å veie både valper og voksne hunder før vaksiner blir satt ja.

Skal ikke være for sikker på dette med vaksinen, men på meg virker det som det er litt tilfeldig hvor den blir satt, ett sted i nakken liksom, så tviler på at det går an å sette den veldig feil..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på veterinærbesøk med valpen min (chinese crested PP) på nå 14 uker til helgen.

Vi skulle ha vaksine, og jeg ville han skulle se om analkjertlene trengte å tømmes siden han har irritert seg litt baki der den siste uken.

I etterkant av dette besøket har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan svare for meg...

Er det vanlig/ikke vanlig å veie valpen før vaksinasjon (dette er første gangen vi er hos denne vetten)?

Hvor farlig er det dersom en vaksine blir satt feil? Tenker da på hvis sprøyten skir ut/forandrer stilling, mens vaksinen blir gitt.

Hvor smertefullt er det vanligvis å få tømt analkjertlene (spesielt på liten hund, har størrelsen veldig mye å si)?

Nå er jeg klar over at det nok er veldig individuelt fra hund til hund, men jeg håper likevel noen kan svare meg litt generelt her, for jeg er litt bekymret. :hmm:

(Kan gi en mer utfyllende forklaring etterhvert, men vil først bare spørre om dette på generell basis...)

På klinikken jeg jobber så veier vi hundene før vaksine. Og jeg vil tro det er veldig liten sjanse for å sette vaksine feil, det er ikke sååå vanskelig å sette en vaksine. Man sjekker før man setter vaksinen at man har stukket riktig. :)

Til det siste, det er vel vanskelig å svare på, men jeg vil ikke tro det er verre enn at må det gjøres, så må det gjøres. Selv om det ikke er behagelig.

Men om du ikke føler deg komfortabel med veterinæren er det ikke verre enn at du bytter veterinær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på veterinærbesøk med valpen min (chinese crested PP) på nå 14 uker til helgen.

Vi skulle ha vaksine, og jeg ville han skulle se om analkjertlene trengte å tømmes siden han har irritert seg litt baki der den siste uken.

I etterkant av dette besøket har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan svare for meg...

Er det vanlig/ikke vanlig å veie valpen før vaksinasjon (dette er første gangen vi er hos denne vetten)?

Hvor farlig er det dersom en vaksine blir satt feil? Tenker da på hvis sprøyten skir ut/forandrer stilling, mens vaksinen blir gitt.

Hvor smertefullt er det vanligvis å få tømt analkjertlene (spesielt på liten hund, har størrelsen veldig mye å si)?

Nå er jeg klar over at det nok er veldig individuelt fra hund til hund, men jeg håper likevel noen kan svare meg litt generelt her, for jeg er litt bekymret. :hmm:

(Kan gi en mer utfyllende forklaring etterhvert, men vil først bare spørre om dette på generell basis...)

Jeg tror ikke min ble veid når han fikk vaksinen men tror han spurte meg om jeg viste ca hvor mye han veide.

Min hund har tømt analkjertlene flere ganger (liten hund) og han har vist tegn på at det er ubehagelig men ikke kjempevondt. Jeg tømmer de selv hjemme og da er det liten reaksjon i han. Men når analkjertlene ble tømt når han hadde betennelse i de, DA var det tydelig veldig veldig vondt og han hylte voldsomt stakkars liten.

De andre spørsmålene vet jeg desverre ikke svar på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da kan jeg gjerne senke skuldrene litt igjen mtp om vaksinen kunne settes feil...

For å ta det siste først. Ja, det var første og siste gangen jeg brukte denne vetten.

Valpen ble ikke veid, ei heller ble jeg spurt hvor mye han veier.

Når han skulle sette vaksinen, tok han tak i nakkeskinnet og stakk til. Greit nok, for all del. Men valpen skvatt, naturlig nok, og dette var ikke veterinæren obs på skulle skje, så det ble et rent kaos der til jeg fikk fanget inn igjen valpen på bordet, og holdt ham fast selv. Problemet var at mens valpen spant rundt på bordet, før jeg fikk tatt tak i ham, så holdt vetten han i nakken med en hånd og forsøkte gi ferdig vaksinen med den andre... noe som resulterte i at valpen fikk flere stikk uten at det kom noe vaksine inn... som selvfølgelig gjorde ham enda mer redd..

Når jeg fikk tak på ham og holdt ham mens jeg forsøkte å roe ham, satte vetten resten av vaksinen.

Så forsvant han fort ut, mens jeg ble stående igjen som et lite spørsmålstegn, før han stakk hodet inn døren, spurte om valpen var forsikret og forsvant ut igjen når jeg nikket.

Han kom igjen, og kommenterte ikke noe mer ang vaksinen annet enn at jeg nå måtte følge med ham noen timer, som jeg antar er vanlig.

Når han skulle tømme kjertlene, sa han at dette var veldig vanskelig på så små hunder. (han er da strengt tatt ikke sååå liten lengre, veide ham når han kom ut igjen, og er 4.2 kg. Men jo, liten er han vel likevel.).

Han tømte dem mens jeg holdt valpen, og det tok sin tid. Og det var tydelig vondt... for lille valpen min hylte i ett sett, og forsøkte fortvilet å snu seg for å ta hva enn som gjorde vondt bak der. Da snakker jeg hylte, altså... ikke sånn at det er litt vondt... Var såvidt jeg klarte holde ham, og det var ikke noe kjekt i det hele tatt.

Men greit, han fikk ut litt gørr, og lukten er jo karakteristisk nok, så kanskje han hadde betennelse i dem for det jeg vet...

Vetten sa dog ingenting om det, og eneste tegnene har vært at han har akt seg litt innimellom. Han har altså ikke hatt vondt når jeg har klemt eller kjent bak selv.

Hadde det ikke vært for at veterinæren var engelskspråklig, så hadde han fått passet påskrevet av behandlingen han ga valpen... men jeg ble så satt ut at jeg ikke klarte finne ordene på engelsk. Men han forstod at jeg ikke var det minste fornøyd av det lille jeg klarte kvekke ut av meg.

Forøvrig skulle han først ha 890 kr for dette, men da satte jeg foten ned... og når han sjekket litt nærmere, så hadde han tatt feil pris... og endret det til 650 istedet. Jeg var blitt fortalt 550, men orket ikke krangle, ville bare ha med meg valpen ut derfra og komme meg hjem...

Nå ligger han som et lite slakt med hodet på fanget mitt, og skvetter opp om jeg beveger meg det minste.

Way to go for et første besøk hos veterinæren for lille valpen :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig på mange klinikker å veie hunder rutinemessig ved vaksinasjon. Det har ikke noe med dosering i forhold til vaksinen å gjøre, så at det ikke ble gjort før vaksinen ble satt har ikke noe å si. Vaksinen settes under huden, og det spiller ingen rolle om nålen sklir ut av stilling etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok brukt litt tid på å finne en veterinær prioriterer valpens opplevelse av å gå til veterinær ett par hakk mer enn det du beskriver. Jeg hadde også brukt tid på tilvenning av håndtering, samt stikket innom veterinærkontoret av og til for å øve på mestringen der også :)

Lykke til videre med valpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelskspråklig veterinær som er villig til å prute på prisen... I Norge....? wtf?! Høres ut som noe på et gatehjørne på Gran Canaria....

Du følte ikke noen lamper lyse før dette? :P Altså, jeg prøver å ha litt humor her, men det høres jo så suspekt ut at jeg hadde løpt ut derfra lenge før. Hvordan var lokalene?

Forøvrig er det selvfølgelig vondt å få tømt analkjertlene om de er betente. Bikkja mi har hatt x antall tømminger og det må to voksne til for å holde henne + en tredje person til å tømme. Det er rop og skrik og squirming og greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, høres ut som en veterinær jeg ikke hadde oppsøkt igjen. Men ang. analkjertler så er det ubehagelig og ekkelt, det skal i teorien ikke være vondt så lenge det ikke er betent, men klart - må man inn for å tømme på en så liten hund så er det klart det er litt vondt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelskspråklig veterinær som er villig til å prute på prisen... I Norge....? wtf?! Høres ut som noe på et gatehjørne på Gran Canaria....

Du følte ikke noen lamper lyse før dette? :P Altså, jeg prøver å ha litt humor her, men det høres jo så suspekt ut at jeg hadde løpt ut derfra lenge før. Hvordan var lokalene?

Forøvrig er det selvfølgelig vondt å få tømt analkjertlene om de er betente. Bikkja mi har hatt x antall tømminger og det må to voksne til for å holde henne + en tredje person til å tømme. Det er rop og skrik og squirming og greier.

Nå betalte jeg ikke før etterpå, da :)

Og det var heller ikke pruting, men en feil fra hans side som jeg påpekte for ham.

Det var forøvrig bare veterinæren selv som var engelskspråklig, resten av de ansatte var ikke det.

Lokalene var fine og rene, de. Litt rot, men det så ut som om de holdt på med noe omplassering, så det var ikke noe jeg hang meg opp i, nei.

Og ang analkjertlene, så vet jeg ikke om de var betente. Ettersom valpen ikke har hatt noe andre symptomer enn at han akte litt innimellom, og det ikke var hovent eller vondt om jeg klemte, så tenker jeg jo at de ikke var det. Men jeg er ingen veterinær, så jeg kan jo ikke garantere. Var fordi jeg har sett valpen ake seg, at jeg ville vetten skulle se om det var nødvendig med tømming i det hele tatt.

Men jeg tenker vi går tilbake til veterinæren jeg har brukt før, jeg... Det er nesten en times kjøring hver vei... men der vet jeg at det er litt andre forhold på omtrent alle punkter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det selvfølgelig vondt å få tømt analkjertlene om de er betente. Bikkja mi har hatt x antall tømminger og det må to voksne til for å holde henne + en tredje person til å tømme. Det er rop og skrik og squirming og greier.

Jeg var også hos en veterinær som klemte betente analkjertler på bikkja. Jeg gikk senere til en annen veterinær i forbindelse med en annen sak for den veterinæren sin spesialistkompetanse. Den veterinæren merket hunden min vegret seg når han gikk bak den, og jeg fortalte at den var redd rumpa si etter analkjertelklemming. Den veterinæren ble flyvende forbanna over andre veterinærer som klemte betente analkjertler til hunder skrek av smerte. Jeg er hverken veterinær eller analkjertelekspert, men jeg syntes han hadde et poeng.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også hos en veterinær som klemte betente analkjertler på bikkja. Jeg gikk senere til en annen veterinær i forbindelse med en annen sak for den veterinæren sin spesialistkompetanse. Den veterinæren merket hunden min vegret seg når han gikk bak den, og jeg fortalte at den var redd rumpa si etter analkjertelklemming. Den veterinæren ble flyvende forbanna over andre veterinærer som klemte betente analkjertler til hunder skrek av smerte. Jeg er hverken veterinær eller analkjertelekspert, men jeg syntes han hadde et poeng.

Det er forskjell på å sadistisk klemme analkjertler til smerte, og å faktisk tømme dem. Betente analkjertler MÅ tømmes, og de gjør vondt. Man kan ikke akkurat bedøve bikkja baki raua hver gang. Hva mener veterinæren man skulle gjøre? La de forbli fylt med puss?

Bikkja mi hyler som en stukken gris når vi klipper klørne. Det betyr ikke at det er vondt, men at det er ubehagelig iforhold til hennes standarder for hva som er behagelig / ubehagelig. Vi klipper ikke til blods, så det er bare gnell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å sadistisk klemme analkjertler til smerte, og å faktisk tømme dem. Betente analkjertler MÅ tømmes, og de gjør vondt. Man kan ikke akkurat bedøve bikkja baki raua hver gang. Hva mener veterinæren man skulle gjøre? La de forbli fylt med puss?

Bikkja mi hyler som en stukken gris når vi klipper klørne. Det betyr ikke at det er vondt, men at det er ubehagelig iforhold til hennes standarder for hva som er behagelig / ubehagelig. Vi klipper ikke til blods, så det er bare gnell.

Du trenger ikke å forsvare noe ovenfor meg altså, og som sagt er jeg hverken veterinær eller analkjerteleksepert.

Hva den veterinæren gjorde med betente kjertler har nok en annen fremgangsmåte/tilnærming på problemet og behandling da tydeligvis :) Mer vet ikke jeg, for min hund har aldri hatt betente analkjertler igjen. Han er heldigvis en av de som med regulering av hardhet på avføringen gjennom fòringen får tømt de naturlig, og på den måten sluppet nye betennelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjedelig med kjipe opplevelser, spesiellt hos valper, men vaksinen har nok ikke noe og si at det ble litt trøbbel med og analkjertlene, det er ubehagelig også må du huske på at valper gjerne hyler like hjerteskjærende fordi de er redde/ikke vil være med på det her som for at det er vondt. Ubehagelig opplevelse er det nok uansett, men det er ikke sikkert vet gjorde noe feil selv om valpen hyla og må de tømmes så må de tømmes. Det sagt, er du missfornøyd med ting så går du en annen plass neste gang, men får nå kan du senke skuldrene og forsøke og ikke henge deg opp i det som har skjedd.. Som regel er det jo vi eiere som forsterker slike opplevelser og gjør til slik at hunden blir skeptisk senere, ikke opplevelsen i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det var en veldig lite kundevennlig behandling av deg at han ikke forklarte noe (men ikke vær redd for å spørre heller) og høres ut som han var brå med en usikker valp, men selve behandlingen høres da ikke ille eller unormal ut. Når det kommer til veiing, så blir mine alltid veid ved vaksine, men det varierer om de gjør det før eller etter vaksineringa. De fleste veterinærer løfter bare litt på nakkeskinnet og stikker ute noe mer om og men. Men noen valper er usikre, og da bør du som eier si i fra. Veterinærer er ikke alltid flinke på hundespråk, selv om de burde være det. Noen valper hyler av ingen ting også, så om du ikke lager en sak ut av det, så trenger ikke valpen å være traumatisert selv om den hyla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg det at det ikke kommer frem, men dette er ikke forste gang jeg har valp :-) Så jeg vet at han var for røff med valpen, det er ikke noe jeg sier fordi det var fælt å se på alene. Det er måter a gjøre ting pa, og måter man bare ikke gjør det på. Dette var sistnevnte.

Men jeg har ikke vært med på å tømme kjertlene på liten rase før, og var usikker pa dette med vaksinen, så det var godt å få fakta på det, så kan jeg slappe av iht dette. :-)

Resten får vi jobbe videre med hos min gamle veterinær.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene valpen her ble slapp og veldig øm rundt stikkområdet etter første vaksinen. Jeg ringte både veterinæren vi hadde vært hos og en til, og ingen av de hadde hørt om noe sånt før (han bråvåknet av smerte og hylte, unngikk all lek med søsteren etc). De antok han hadde riftet noe, for det er visst ikke noe farlig man kan treffe baki der.

Håper valpen ikke har fått skrekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

random quote

Du har allered fått mange gode svar ser jeg =) Vaksine er samme dose uansett vekt på hunden, så det må ikke gjøres, men de fleste veier uansett for å ha en oversikt ved senere besøk.

Når det gjelder analkjertler og tømming av disse så kan det være svært ubehagelig. Jeg opplever på klinikken jeg jobber at miniatyrhunder er mer vare og pysete når det gjelder rumpen sin, og har lettere for å lage litt lyd.

Det er forskjell på å sadistisk klemme analkjertler til smerte, og å faktisk tømme dem. Betente analkjertler MÅ tømmes, og de gjør vondt. Man kan ikke akkurat bedøve bikkja baki raua hver gang. Hva mener veterinæren man skulle gjøre? La de forbli fylt med puss?

Bikkja mi hyler som en stukken gris når vi klipper klørne. Det betyr ikke at det er vondt, men at det er ubehagelig iforhold til hennes standarder for hva som er behagelig / ubehagelig. Vi klipper ikke til blods, så det er bare gnell.

Betente kjertler absolutt ikke tømmes manuelt, det kommer helt an på hvor betente de er.

Er det betent som dette:

Anal_gland_abscess.jpg

er det vanlig å gi antibiotika til det verste har trukket seg tilbake før det tømmes. Tømmes de når de er veldig betente kan man risikere å deformere kjertlene, i tillegg til å gi hunden en unødvendig smertefull opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min veterinær knuser de sånne provit-godbiter utover hele undersøkningsbordet så valpen har noe å drive med når de stikker. Ingen av mine valper har lagt merke til at de har fått vaksinen engang fordi de er så opptatt med å spise alle godbitene. Jeg syntes dette er en veldig ålreit måte å gjøre det på! Til og med nå som de er voksne gjør de det på samme måte.

Jeg var hos en annen veterinær 1 gang, og etter den gangen har hunden vært livredd veterinæren. Hun var så fæl mot henne stakkars, og det har ødelagt. Så vi tar henne alltid med til veterinæren når en av de andre skal dit bare for å la veterinærene der gi henne godbiter. Det har hjulpet en del heldigvis, men det er så kjedelig når sånne ting skal ødelegge.

Her veies ingen av hundene før vaksinasjon, de bare spør sånn ca hvor mye de veier. Hun som er redd har blitt stukket 2-3 ganger med samme sprøyte fordi hun har sprellet så sprøyta har glidd ut. Det har ikke gjort noenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allered fått mange gode svar ser jeg =) Vaksine er samme dose uansett vekt på hunden, så det må ikke gjøres, men de fleste veier uansett for å ha en oversikt ved senere besøk.

Når det gjelder analkjertler og tømming av disse så kan det være svært ubehagelig. Jeg opplever på klinikken jeg jobber at miniatyrhunder er mer vare og pysete når det gjelder rumpen sin, og har lettere for å lage litt lyd.

Betente kjertler absolutt ikke tømmes manuelt, det kommer helt an på hvor betente de er.

Er det betent som dette:

Anal_gland_abscess.jpg

er det vanlig å gi antibiotika til det verste har trukket seg tilbake før det tømmes. Tømmes de når de er veldig betente kan man risikere å deformere kjertlene, i tillegg til å gi hunden en unødvendig smertefull opplevelse.

Det der er jo rene byllen, min har aldri hatt slikt. Kun gulgrønt puss i mindre mengder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren vi bruker strør også godbiter utover bordet, og valpen spiser mens sprøyten blir satt.
De spør om vekt.


Har jeg hatt valper som ikke står i ro (typ DP :P ) så har jeg pleid å bare ta dem på armen kjapt når sprøyten settes, slik at det ikke blir noe kjip opplevelse.
Gjør det samme med den DPen som er usikker hos vet.


Så lenge det ikke er betennelse skal det ikke være vondt å tømme dem. Jeg gjør det innimellom på den ene DPen. Klemmer litt rett under halen, kjenner hvor "kulene" er, og hunden reagerer ikke. Lukter ikke noe spesielt av det, så hun har ikke betennelse i dem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min aker også til tider på rumpa, men jeg tror ikke det er noe med analkjertlene :) Uansett, veterinæren min veide valpen etter vaksinen var satt. men hun gidde han en tyggekjeks å jobbe med mens hun satt vaksina og valpen enset ikke stikket i heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo rene byllen, min har aldri hatt slikt. Kun gulgrønt puss i mindre mengder :)

Jupp, en byll, likefullt en betent analkjertel. Min hund utvikler slike på under 2 timer, så innen jeg har sett at det kommer og får kommet meg til vet er det "for sent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også vant til at veterinæren avleder hunden (spesielt valper) med andre spennende ting, enten leke eller godis. Da skjer det fort, og stort sett uten noe styr slik som det ble her.

Jeg er også vant til at hunden alltid veies, derfor jeg har koblet dette til mengden vaksine som gis. Ble lettet da jeg leste her at det ikke er tilfelle :) Samme med at man ikke kan sette vaksinen feil. Han er øm i nakken nå, men siden han var "blodig" (ikke som i slakterblodig, men stukket til blods) i nakken, så er det gjerne ikke så rart.

Et lite spørsmål...
Hvor normalt er det at en valp på 14 uker må få tømt analkjertlene?

Ja, det lurer egentlig jeg også på... Jeg ba nemlig ikke om at de skulle tømmes, men at han måtte ta en titt baki der, for å se om det var behov. Fikk aldri noe svar eller beskjed om hva han mente, men åpenbart mente han at de måtte tømmes siden det ble gjort..

Nå er jo valpen av en liten rase, og jeg har vel egentlig ikke oppfattet ham som spesielt forsiktig eller lettskremt av seg før, men det er jo så klart mulig at han er mer vàr på ting som gjør litt vondt enn jeg trodde han var.

Nå skal det også være sagt, igjen, at eneste symptomene han har vist var litt aking på baken.... han var ikke hoven, ikke øm og det var ikke noe puss eller andre symptomer.... derfor jeg også ba vetten om å ta en titt, ikke nødvendigvis om å tømme dem...

Jeg trodde ikke det var nødvendig, så jeg hadde forventet å bli beroliget på det, for å være ærlig. Så ikke for meg tømming i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...