Gå til innhold
Hundesonen.no

Å skrape tenner selv =farlig?


Recommended Posts

Guest Yellow

Og det at veterinæren skraper opp under tannkjøttet for å få vekk alt sammen, noe som er ganske så umulig på en helt våken hund.

Ja, de gjør det jo veldig grundig når de først er i gang, men ingen veterinærer som kan tenner godtar å bare ta av litt i våken tilstand på en hund, av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, isåfall hadde det jo vært forskjellige regler fra hund til hund.

Og det siste, ja, tviler på at en hund sitter dønn rolig og nettopp derfor er det så lett å skrape emaljen.

Nå skader scaleren til veterinæren hundens tenner omtrent like mye/lite som en tannskrape. Den store forskjellen er poleringen etterpå.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at hunder er nødt til være bedøvd hos selv dykige veterinærer for å skrape tenner, og det er nettopp fordi at det er utrolig lett å skade emaljen på tennene.

Nei, aldri om jeg selv hadde gjort det med en skrape. En gang til veterinær da for å få gjort der skikkelig og forebygger i etterkant at det kom igjen hadde jeg helt klart anbefalt heller.

Risikoen er ikke verdt det.

Red: Ble noe tull i det første innlegget...

Jeg vet om ett par stk som har hunder som er såpass medgjørlige at sålenge eier er med inn kan vetrinær fjerne tannsten i våken tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg vet om ett par stk som har hunder som er såpass medgjørlige at sålenge eier er med inn kan vetrinær fjerne tannsten i våken tilstand.

Jaha, min veterinær gjør aldri noe slikt hvertfall, nettopp på grunn av faren for emaljeskade.

Heldigvis veldig lenge siden det var nødvendig å fjerne noe som helst hos min hund nå, da, for er jo kjipt å måtte legge i narkose på grunn av noe slikt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, min veterinær gjør aldri noe slikt hvertfall, nettopp på grunn av faren for emaljeskade.

Heldigvis veldig lenge siden det var nødvendig å fjerne noe som helst hos min hund nå, da, for er jo kjipt å måtte legge i narkose på grunn av noe slikt også.

Ja, så absolutt nødt til å legges i narkose er de ikke. Men det er anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om ett par stk som har hunder som er såpass medgjørlige at sålenge eier er med inn kan vetrinær fjerne tannsten i våken tilstand.

Er det mopser? Det kan jo hende risikoen ved å legge en flatfjesa hund i narkose spiller inn på hva veterinæren velger å gjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest atiram

min vetrinær anbealte meg å skrape selv. hun sa det var liten sjangs for å skade tennene, da hundens emalje er utrolig sterk. de gnager jo på harde bein og alt mulig annet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

min vetrinær anbealte meg å skrape selv. hun sa det var liten sjangs for å skade tennene, da hundens emalje er utrolig sterk. de gnager jo på harde bein og alt mulig annet:)

Nei, de skal heller ikke gnage på spesielt harde bein eller annet hardt (regelen er at hunden enkelt skal få i seg det spiselige som gnager på, og ikke bare bli liggende å skrape), da får de slitt emalje veldig fort og det er et problem utrolig mange, spesielt godt voksne, hunder har. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...