Gå til innhold
Hundesonen.no

Et Whippetkull blir til... :)


Alzenas
 Share

Recommended Posts

Hmm, nå ble jeg nysgjerrig og spendt! Kan jo være det hadde passet inn for meg det, da har litt tid til å bestemme meg hvor/hva jeg skal flytte til neste gang, kan ikke bestemme meg helt, sentralt og leilighet eller hus og mindre sentralt (er ikke lov med hund i einendommen jeg bor i nå).

Du får sette meg øverst på listen i parantes :D:ahappy:

Et lite spørsmål til deg som er Whippetspesialist, jeg hører litt motstridende meninger om Whippet kan gå løs uten å jakte(at man da slett ikke kommer igjennom til dem), noen sier det er helt umulig, andre sier det er ingen problem. Liker nemlig å sleppe hund på felt of strand, her i området jeg bor er det vell ikke så mye vildt som noen steder i Norge, men er litt interestert i dette tema. Er det store individuelle forskjeller eller er det linjene? Kan man si noe om det?

Hehe, jeg skal sette deg som nr 3/4 på lista i parantes :D

Tja, det er jo motstridende meninger om Whippet og om de kan være løse, men det er vel fordi vi har forskjellige hunder - og enkelte ikke har Whippet i det hele tatt. Noen kan/bør ikke være løse, mens andre kan det uten problem. Det er både inviduelle forskjeller, og det går på linjene. Jeg garanterer det aldri at det går problemfritt, men umulig er det neppe, for jeg har flere som ikke stikker av, eller som stenger ned om de ser noe og de aller fleste jeg kjenner til kan også være løse uten at de stikker av fordi de får øye på noe. Husker det ble stilt spørsmål om nettopp det i en Whippetgruppe på FB, og det var ikke noe tvil om at de aller, aller fleste kunne være løse (Sett at eierne ikke løy) og noen som ikke kunne være det.

Så er jo fortsatt en hel del som holder på med Lure Coursing, som fortsatt løper på fjellet og i skogen med løse bikkjer uten at jeg har spurt om hvordan det funker, men jeg ville jo håpe å tro at om det er problemer med det så holdes de i band, så enkelt. :)

Man må vel bare se ann hver enkelt hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 492
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Måtte bare dele dette bildet med dere, her er Amira på 16 mnd fra fjorårets kull, og lille Missy, Blonde Ambition (halvsøster) på 10 uker fra dette kullet

Tusen hjertelig takk Vi har nå 5 tisper og 2 hanner. Det er iallefall en igjen før vi kan si vi er ferdig. Men akkurat nå ligger Pearl å dier og vasker alle valpene å har all verdens med tid

Tusen takk alle sammen Jeg kan virkelig sitte å se på valpene hele dagen.. De er rett å slett nydelige

Posted Images

Hehe, jeg skal sette deg som nr 3/4 på lista i parantes :D

Tja, det er jo motstridende meninger om Whippet og om de kan være løse, men det er vel fordi vi har forskjellige hunder - og enkelte ikke har Whippet i det hele tatt. Noen kan/bør ikke være løse, mens andre kan det uten problem. Det er både inviduelle forskjeller, og det går på linjene. Jeg garanterer det aldri at det går problemfritt, men umulig er det neppe, for jeg har flere som ikke stikker av, eller som stenger ned om de ser noe og de aller fleste jeg kjenner til kan også være løse uten at de stikker av fordi de får øye på noe. Husker det ble stilt spørsmål om nettopp det i en Whippetgruppe på FB, og det var ikke noe tvil om at de aller, aller fleste kunne være løse (Sett at eierne ikke løy) og noen som ikke kunne være det.

Så er jo fortsatt en hel del som holder på med Lure Coursing, som fortsatt løper på fjellet og i skogen med løse bikkjer uten at jeg har spurt om hvordan det funker, men jeg ville jo håpe å tro at om det er problemer med det så holdes de i band, så enkelt. :)

Man må vel bare se ann hver enkelt hund. :)

Hmm, bare nummer 3-4 allerede?Ja, ja, får satse på det holder til en storsjarmør da;-)

Det du sier med at det er individuelle forskjeller har jeg også tenkt meg, men så har det vært et par som har vært helt klar på at man må være galmann viss man kan tro at man kan gå løs med en Whippet pp den måten jeg forestiller meg det, mens igjen andre sier selvfølgelig, regnet med at folk da var klar over at det er forskjeller så derfor har jeg vært litt i tvil defor var det veldig interessant det du sa med den undersøkelsen blandt eiere på Facebook, takk for info.

Er nok det første jeg voille trent inn helt fra valpen var miniputt ikevel, så regner med at det er mulig, det du sier med at viss det ikke funker så kan man bare ta hunden i bånd er jo selvfølgelig riktig, men da har jeg et annet hundehold enn jeg gjerne vil ha, er en nokså avgjørende faktor for meg det der;-)

Men som sagt, forestiller meg det uansett er litt lettere i området jeg beveger meg enn del andre områder i Norge da, selv om det selvfølgelig kan være nok av interessante ting her også, helt klart.

Ble litt nysgjerrig når du nevnte lure coursing. Er det vanskelig å sleppe enn Whippet på vanlige turer viss de driver lure coursing eller kan de skille mellom den sporten/treningen og når man er på tur?

Her i DK er det sjelden jeg ser Whippet, har inntrykk av at det er mer utbredt i Norge? Viss jeg ser på dba.dk (som tilvsarer finn.no i DK) er det også svært sjelden noen til salgs.

Det blir spennende å følge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen veldig spennende planer for Enya og en sålangt, hemmelig hannhund fra utlandet i slutten av 2014/2015 Bare å følge med!

Wah! Da har jo vi forhåpentligvis hus, og da kan vi jo få hund! :o

Så gøy at flash kanskje har fått seg et hjem! Hun er så nydeliiiiiiiiig!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, bare nummer 3-4 allerede?Ja, ja, får satse på det holder til en storsjarmør da;-)

Det du sier med at det er individuelle forskjeller har jeg også tenkt meg, men så har det vært et par som har vært helt klar på at man må være galmann viss man kan tro at man kan gå løs med en Whippet pp den måten jeg forestiller meg det, mens igjen andre sier selvfølgelig, regnet med at folk da var klar over at det er forskjeller så derfor har jeg vært litt i tvil defor var det veldig interessant det du sa med den undersøkelsen blandt eiere på Facebook, takk for info.

Er nok det første jeg voille trent inn helt fra valpen var miniputt ikevel, så regner med at det er mulig, det du sier med at viss det ikke funker så kan man bare ta hunden i bånd er jo selvfølgelig riktig, men da har jeg et annet hundehold enn jeg gjerne vil ha, er en nokså avgjørende faktor for meg det der;-)

Men som sagt, forestiller meg det uansett er litt lettere i området jeg beveger meg enn del andre områder i Norge da, selv om det selvfølgelig kan være nok av interessante ting her også, helt klart.

Ble litt nysgjerrig når du nevnte lure coursing. Er det vanskelig å sleppe enn Whippet på vanlige turer viss de driver lure coursing eller kan de skille mellom den sporten/treningen og når man er på tur?

Her i DK er det sjelden jeg ser Whippet, har inntrykk av at det er mer utbredt i Norge? Viss jeg ser på dba.dk (som tilvsarer finn.no i DK) er det også svært sjelden noen til salgs.

Det blir spennende å følge med :)

Hehe, du er ikke den eneste som har falt for Enya. Jeg har ganske mange etterhvert som spør om henne, noen vil kjøpe henne, andre vil ha valp etter henne.

Har merket meg med at det er delte meninger om det. Jeg velger å si det så enkelt som at de faktisk er forskjellige, for jeg ljuger ikke når jeg sier at ingen av mine stikker av, og de fleste jeg kjenner gjør heller ikke det. (Dog opplevd at blandinga har leda ann fremst, oppdaga at porten på jordet er åpent og løpt som en tulling med alle på slep) Prøvde å finne den tråden inne på FB som jeg nevnte, men Whippetutvalget Norge siden ble fjernet for en stund tilbake å opprettet på nytt igjen, og det var vel der spørsmålet ble stilt.

Jeg legger mye vekt på at hundene skal kunne være løse (Har en blanding på 7 år som overhodet ikke kan være løs uten å stikke av, så det var viktig for meg at vi prøvde å gjøre det vi kunne for å unngå det) men har man en hund med mye innstinkter så har man det. Også Flash holder seg i nærheten hele tiden, og er løs ute uten problem, men hun er også valpen enda. De andre jeg har er fra 8 mnd - nesten 6 år, og det har gått smertefritt fra dag en. Har hatt både søsteren, mora og bestemora til Pearl og Lykke på besøk her før, de er også løse her.

Nå holder ikke vi på med Lure Coursing, men jeg har flere på lista på FB som holder på med det og jeg ser daglig nye bilder hvor hundene deres er løse ute på tur, både i skogen og i byen - og det er ikke noe LC bare på gøy, dette er folk som lever for LC og reiser land og strand for å delta. Mye mulig det er en av/på knapp der og at de merker forskjellen. Men at det finnes Whippeter som føler de skal jage det de finner ute, og eventuelt stikker av vet jeg går ann, og det skjer. Men det går altså ann at det går andre veien, at de ikke gjør det også :) Har ikke mine løse i byen, men det er kun fordi de er overhappy med folk og vil hilse. Om folka er fremmede er ikke så nøye, man tar kosen der man finner den.

Ikke veldig stor kjennskap til Whippeten i Danmark, men ser at de jeg kjenner til i all hovedsak er fra Norge, Sverige, Finland og England. Kan ikke komme på en eneste person i farta som jeg veit holder til i Danmark :P

Wah! Da har jo vi forhåpentligvis hus, og da kan vi jo få hund! :o

Så gøy at flash kanskje har fått seg et hjem! Hun er så nydeliiiiiiiiig!

Hehe! Fortsatt endel som skal komme på plass, timing, løpetid, stådager og at det blir resultat av det hele. Men uten tvil spennende, halve gleden med oppdrett er bare planleggingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du er ikke den eneste som har falt for Enya. Jeg har ganske mange etterhvert som spør om henne, noen vil kjøpe henne, andre vil ha valp etter henne.

Har merket meg med at det er delte meninger om det. Jeg velger å si det så enkelt som at de faktisk er forskjellige, for jeg ljuger ikke når jeg sier at ingen av mine stikker av, og de fleste jeg kjenner gjør heller ikke det. (Dog opplevd at blandinga har leda ann fremst, oppdaga at porten på jordet er åpent og løpt som en tulling med alle på slep) Prøvde å finne den tråden inne på FB som jeg nevnte, men Whippetutvalget Norge siden ble fjernet for en stund tilbake å opprettet på nytt igjen, og det var vel der spørsmålet ble stilt.

Jeg legger mye vekt på at hundene skal kunne være løse (Har en blanding på 7 år som overhodet ikke kan være løs uten å stikke av, så det var viktig for meg at vi prøvde å gjøre det vi kunne for å unngå det) men har man en hund med mye innstinkter så har man det. Også Flash holder seg i nærheten hele tiden, og er løs ute uten problem, men hun er også valpen enda. De andre jeg har er fra 8 mnd - nesten 6 år, og det har gått smertefritt fra dag en. Har hatt både søsteren, mora og bestemora til Pearl og Lykke på besøk her før, de er også løse her.

Nå holder ikke vi på med Lure Coursing, men jeg har flere på lista på FB som holder på med det og jeg ser daglig nye bilder hvor hundene deres er løse ute på tur, både i skogen og i byen - og det er ikke noe LC bare på gøy, dette er folk som lever for LC og reiser land og strand for å delta. Mye mulig det er en av/på knapp der og at de merker forskjellen. Men at det finnes Whippeter som føler de skal jage det de finner ute, og eventuelt stikker av vet jeg går ann, og det skjer. Men det går altså ann at det går andre veien, at de ikke gjør det også :) Har ikke mine løse i byen, men det er kun fordi de er overhappy med folk og vil hilse. Om folka er fremmede er ikke så nøye, man tar kosen der man finner den.

Ikke veldig stor kjennskap til Whippeten i Danmark, men ser at de jeg kjenner til i all hovedsak er fra Norge, Sverige, Finland og England. Kan ikke komme på en eneste person i farta som jeg veit holder til i Danmark :P

Hehe! Fortsatt endel som skal komme på plass, timing, løpetid, stådager og at det blir resultat av det hele. Men uten tvil spennende, halve gleden med oppdrett er bare planleggingen :)

Det er veldig kjekt a høre dette fra en som har så mye erfaring med Whippet. Håper du ikke misforstod og trodde jeg var skeptisk til at det stemte, var mer at jeg søker bekreftelse på at det er mulig og jeg har syns det var litt merkelig når de par stemmene som jeg har hørt som har sagt at det er heeelt umulig og det kan du bare glemme etc, syns det var såpass stor forskjell. Men så er det jo noen som tror at det de selv opplever gjelder hele verden og kanskje det ikke er sånn alltid;-)

Som sagt er det noe som er viktig for meg, men som jeg også jobber med bevisst. Jeg vil ikke nødvendigvis gå løs over alt, men det er sepsielt når jeg går tur på strand i park eller skog jeg syns det er så deilig. Har ikke lyst å bare gå i bånd eller hele tiden passe på selv om jeg typisk fælger med hele tiden, men hvor mindre jeg på passe på hvor mer nyter jeg det. Men det er ikke slik at jeg liker at hunden skal rusle på siden av meg heller, elsker å se de løpe (og det er jo typisk Whippet), leke med andre, gjemme meg bak et tre eller dukke bak en søppelkasse og plystre, det syns jeg er artig da.

Jeg tror Whippet passer veldig godt til meg og mitt liv, men dessverre er det jo ikke så ofte jeg møter noen da. Men nå i mai var jeg på den internasjonale utstillengen her i DK (Roskildeutstillingen) og oppsøkte og snakte litt med miljøet. Kom bedre i kontakt med Grand Danois gjengen der av en merkelig grunn (edit: så veldig merkelig var det kasnkje ikke, først kom jeg i snakk med en jeg har møtt to ganger før som konkurrerer mye og som har veldig mye kunnskap og utrolig dyktig og hyggelig og deretter knuste en norsk mega happy blå GD ungtispe hjertet mitt med en helt utrolig personlighet og hyggelig eier, vanskelig å gå defra;-)), men fikk snakket med noen myndefolk også som var veldig hyggelige (hadde ikke Whippet, men visste mye om alle mynder, de var norske også, kjempehyggelig prat.

Det er veldig interessant, har aldri tenkt på Whippet før jeg kom inn her på sonen. Egentlig er det en hund som er for liten til at jeg hadde vært interessert i den, men den har truffet meg i hjertet. Jeg vet ikke 100%, det er rart med det når man har hatt en annen rase før, er glad i den og vet ikke om jeg kan velge noe annet før. Viss hjernen hadde valgt hadde det helt sikkert blitt Whippet pga det er en del fordeler, i hovedsak at det er mindre hjerteproblemer etc har jeg inntrykk av, lettere å holde og billigere etc og alle disse praktiske tingene, men det dreier seg ikke kun om det selvfølgelig. Derfor vet jeg ikke helt ennå. Har jo litt tid ennå, men har tenkt et år og ikke komt nærmere konklusjonen. Har inngrenset valget mer, er ikke mer enn 3-4 raser det står om, de 2 klart øverst akkurat nå er; Enya og GD;-)

Vel for se, men ikke glem meg ut nå da i dine kullplaner! Jeg vil jo vite litt viss det blir aktuelt selvfølgelig, da må du være forberedt på noen som graver og spør...

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har glemt litt av hele denne tråden i det siste, sorry!

Lille Flash har nå byttet navn til Bianca, og hun flytter til Nesodden på torsdag! :)

Skal bli merkelig å ikke ha valp lenger her hjemme. Ekstra rart å tenke på da jeg ikke ville beholde av dette kullet pågrunn av kjøpet av halvbroren Dani, og så har det gått over absolutt all forventning med spesielt de to. De har sovet sammen på natta, Dani har balla henne inn i puter og pledd, de har lekt sammen, de har spist sammen og de har koset seg sammen. Får "gammelt ektepar" tanker når jeg ser på dem noen ganger :D

Forhåpentligvis går overgangen greit for både to og firbeinte som har blitt vandt med å ha henne her hjemme. Hun har ihvertfall fått seg et supert hjem hos ei super jente :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Flash (Eller Bianca, som hun nå heter) sin reiste begynt. Hun er nå på tur til flyplassen (Hoppende glad for å kunne få kjøre bil igjen!) og er vel hjemme i 17 tiden.

Så for denne gang blir denne tråden stille, men forhåpentligvis er det ikke så fryktelig lenge til jeg får laget en til :twitch:

Lite knips av Bianca rett før hun dro :wub:

1506134_10151743450861968_1607434827_o.j

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige lille <3 Så deilig at hun fant seg et godt hjem! :)

Kjempeglad for det :D

Nå har hun landet på Gardemoen, typisk med forsinka fly! Satser på at hun syns turen gikk greit. Kjøreturen til Evenes hadde ihvertfall vært lydløs :D Dessverre ikke vært like hyggelig her hjemme med halvstressa pesende hunder som bare ville gå ut å lete. Litt vimsing, komme inn igjen, og det tar ganske nøyaktig 2 min før det er i gang igjen... Dakars stankelbeina :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

En liten oppdatering på alle valpene (i bilder) :)

Husker dere denne gjengen?

Busy Being Fabolous

1796981_736812993009909_117626292_o.jpg

Meesha "Be Quick Or Be Dead" er det kanskje noen som kjenner igjen da han eies av Ingvildoline her på sonen :)

1184759_10202795240272721_1486838327_n.j

"Bring It On", Kasper, sammen med halvsøsteren sin Enya som eies av oss :)

1557279_10151790632831968_570748699_o.jp

"Blonde Ambition"

1540468_664462600264084_2026110605_o.jpg

"Back In A Flash" koser seg sammen med vennen sin :)

1607133_10153716498330554_2020037714_n.j

"Born To Be Wild" syns ikke vannet er så værst!

1556444_10153674537660088_1775080161_o.j

Fant ikke noe nytt bilde, men her er "Bound For Glory" :)

945454_10152024286026093_1104139829_n.jp

Og sist men ikke minst, "Born To Run" ! :)

1497863_10151899727032532_680032055_o.jp

Kjenner valpelukta kommer snikende når jeg tenker på når jeg først laget denne tråden, og hvor gøy det var underveis :)

Vi venter nå valper seinere dette året, hannhunden er valgt, avtale er gjort med oppdretter, mangler bare løpetida og en flybillett til Polen! Så det blir kanskje ikke så lenge til det kommer ny "Whippets-in-the-making" tråd her inne :wub:

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig flott kull :) Har sett tre av disse valpene gjennom diverse sosiale medier mens de har vokst seg til. Lykke til med nye planer! ;)

Takk, så trivelig! Har hatt rimelig aktive valpekjøpere som både blogger og deler masse bilder og videoer. Veldig gøy! :)

Så fine de er blitt da :wub: Er så morsomt å se utviklinga fra valp til voksen, og disse er jo enda i utvikling, regner jeg med, kjenner ikke Whippet så godt nemlig :P

Veldig fin gjeng, jeg er superstolt :) De er ikke helt ferdig nei, men har en høvelig grei pekepinn på dem nå.

For tidlig å lage ny tråd på det kommende kullet i slutten av 2014 tro? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest denne tråden før nå jeg, men jeg har jo lest endel om Meesha!

Virket som en herlig gjeng alle sammen også så bra at alle sammen fikk fine hjem :)

Gleder meg til neste tråd!

Så koselig! :D

Vi har vært innom tanken på 2 kull i år. Et aller siste kull med Pearl, hannhunden også der er valgt. Og så det kullet som jeg nevnte over her, hvor den vordende mor er Enya. Datter av Pearl. Enya er hun på profilbildet mitt her :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...