Gå til innhold
Hundesonen.no

Akutt kløe


Recommended Posts

De siste tre, fire dagene har hunden min klødd, dvs slikket og småbitt frenetisk på potene. Han sover i min seng, og har vært slik at jeg har våknet av slikkingen. Har selvfølgelig sjekket potene nøye, klippet de helt kort, men kan ikke se noen ting. Har lurt på lus e.l., men han fikk ekspot for rundt to uker siden pga flått, og det ligner ikke på den gangen jeg vet at han hadde lus.

Det slo meg plutselig i går at han byttet for fra purina pro plan laks til pro plan lam for omlag en måned siden. Kan det gi utslag så lenge etter at han byttet? Vi har prøvd v&h tidligere, men han blir så sinnsykt hard i magen, kommer ut nesten som en støvsky i andre enden. Han har ikke fått tørrfor i dag, har gitt ham kyllingvinger og ørret jeg hadde i fryseren. Skal kjøpe pro plan laks i morgen, hvor lang tid må jeg regne med at det tar før han burde stoppe å klø hvis det er foret?

Er det noe jeg kan gjøre i kveld, slik at vi får sove begge to? Potesokker? Eller blir det for klamt? Vaske med eddik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han badet eller vasset i bekker, vannpytter eller annet?

Det har han vel muligens, prøver å tenke... Han badet i en liten myr/dam i skogen for noen dager siden, ja, noe han har gjort myyye i fjor men ikke tidligere i år pga exspoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du har årsaken til kløen din der. Cercaridermatitt som lever i vann/fukt osv er hissige om dagen virker det som. Jeg har to i hus her som klør selv for tiden. Den ene pleier å klø på denne tiden, men ikke så mye annet enn at det fint dempes med atopica. Nå gnager hun seg til blods på labber og buk. Den andre gnager labber og krafser seg på brystet, men ikke i samme skala.

Eneste som har hjulpet her er kortison. På den som klør minst, hjalp det da jeg badet henne med epi-soothe så fort jeg kom hjem etter at hun hadde badet i elva. Men det holder altså ikke på den yngste...

beklager at jeg ikke kan hjelpe deg noe utover dette. MEN, det virker som det er fler der ute som plages med intens kløe på hundene etter en tur i myra i år enn tidligere år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du har årsaken til kløen din der. Cercaridermatitt som lever i vann/fukt osv er hissige om dagen virker det som. Jeg har to i hus her som klør selv for tiden. Den ene pleier å klø på denne tiden, men ikke så mye annet enn at det fint dempes med atopica. Nå gnager hun seg til blods på labber og buk. Den andre gnager labber og krafser seg på brystet, men ikke i samme skala.

Eneste som har hjulpet her er kortison. På den som klør minst, hjalp det da jeg badet henne med epi-soothe så fort jeg kom hjem etter at hun hadde badet i elva. Men det holder altså ikke på den yngste...

beklager at jeg ikke kan hjelpe deg noe utover dette. MEN, det virker som det er fler der ute som plages med intens kløe på hundene etter en tur i myra i år enn tidligere år ;)

Akkurat! Det hjelper mye, faktisk, da vet jeg hva det kan komme av. Kortison må jeg eventuelt til dyrlegen for å få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kortison må du få hos veterinæren. Da kan de jo også se på hunden. Tipper du ikke får kortison uten kontroll uansett :)

Da vet jeg det til neste gang! Kløen forsvant like fort som den kom, så det var nok den cercadir-ett-eller-annet. Vi har passet på å gå utenom alt av vannpytter, bekker og dammer. Tusen takk for svar!!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...