Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund drepte sau


minstemann
 Share

Recommended Posts

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Hunder-drepte-lam-pa-Ullandhaug-3175656.html#.UY-vPcocNa8

Jeg var faktisk i Sørmarka igår, så jeg tror nesten jeg så de som har gjort det.. For det var nesten folketomt der, og jeg møtte bare ett par med hund, og like etter at vi hadde møtt dem, så hørte jeg et voldsomt leven, masse bjeffing og herjing. Jeg trodde først de hadde endt i bikkjeslagsmål, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt

Noen eier bare ikke skam i livet. Men fint av bonden å si at han ikke var ute etter å ta livet av hunden, synes jeg. Veit ærlig talt ikke om jeg hadde vært like real i en sånn situasjon. Ikke i affekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ja...det var nok derfor de løp også... jeg forsvarer dem ikke på noen måte, men de ville vel redde livet til bikkja kan jeg tenkte meg.

De færreste bønder hadde krevd hunden avlivet om de kom gjorde opp for seg og beklaget hendelsen. Men når man stikker fra stedet, oppgir falskt navn og viser liten evne og vilje til å rydde opp i de problemene de faktisk har skapt ved sin tankeløshet, uvitenhet eller bare ren skjær dumskap- det hadde jeg ikke tatt nådig opp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste bønder hadde krevd hunden avlivet om de kom gjorde opp for seg og beklaget hendelsen. Men når man stikker fra stedet, oppgir falskt navn og viser liten evne og vilje til å rydde opp i de problemene de faktisk har skapt ved sin tankeløshet, uvitenhet eller bare ren skjær dumskap- det hadde jeg ikke tatt nådig opp!!

Det forstår jeg veldig godt!

Det er vanvittig frekt og egoistisk gjort... Man burde absolutt gjøre opp for seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det forstår jeg veldig godt!

Det er vanvittig frekt og egoistisk gjort... Man burde absolutt gjøre opp for seg..

Man burde ikke bare gjøre opp for seg, man burde ligge paddeflat og ha relativt god unnskyldning for hva man har gjort. I tillegg skal man åpne lommeboka og betale erstatning, tort og svie. Man har et dødt lam og man har sannsynligvis skaket opp flokken, noe som er langt unna god dyrevelferd. Forhåpentligvis var de ferdig med lamming, så ingen kastet i tillegg.

De som er en smule kjent i området der vet at det er inngjerdet og at det går sau der, det har det gjort i alle de årene jeg har levd og jeg bor ikke engang i samme fylke. Hva som har fått folk til å slippe hunden sin inne på et inngjerdet beite er for meg så ubegripelig at jeg kan ikke sette ord på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at folk stikker av hvis det er fare for at hunden blir avlivet. De fleste hunder av relativt stor størrelse er i stand til å drepe et lam og kan gjøre det om eier ikke har kontroll. Det er eieres feil - hunden trenger ikke være gal. Jeg forsvarer ikke det som er gjort. En erstatning til bonden og en real bot et på sin plass, jeg skulle bare ønske det kunne vært lavere terskel for å avlive, slik at eiere faktisk tør å stå til rette for det som er gjort. Jeg synes det er merkelig at politiet vil henlegge en såpass alvorlig sak, der det er mulig å finne flere vitner og DNA.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg forstår at folk stikker av hvis det er fare for at hunden blir avlivet. De fleste hunder av relativt stor størrelse er i stand til å drepe et lam og kan gjøre det om eier ikke har kontroll. Det er eieres feil - hunden trenger ikke være gal. Jeg forsvarer ikke det som er gjort. En erstatning til bonden og en real bot et på sin plass, jeg skulle bare ønske det kunne vært lavere terskel for å avlive, slik at eiere faktisk tør å stå til rette for det som er gjort. Jeg synes det er merkelig at politiet vil henlegge en såpass alvorlig sak, der det er mulig å finne flere vitner og DNA.

Det gjør ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er nitrist. Det blir bare enda verre av å lese at hundeeierne som stikker av fra ansvaret på toppen av det hele.

Hvis de eierne har noen respekt for liv og for seg selv så får de stå for hendelsen, spesielt nå som sauebonden har vist et slikt storsinn i uttalelsene sine til avisen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på når folk/hundeeiere skal lære ....dette skjer jo hvert år - at hunden jager/dreper sau i sommerhalvåret når hundene skal være i bånd/under kontroll.

Kjenner at jeg blir oppgitt over at det gjentar seg

Og har man først driti på draget så er det minste man kan gjøre å ta ansvar. Man stikker ikke fra stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hundeeiere er redd for at hunden skal bli avlivet har jeg faktisk ingen fortåelse for når man bruker hue så lite at de slippes i område med sau,i båndtvangstida... Da legger man seg langflat og tar konsekvensene for det man har gjort. De fleste sauebønder,meg inklusive forlanger sjeldent hund avlivet hvis eier tar ansvar og gjør opp for seg,og ikke minst sørger for at bikkja er i bånd. Sauebønder er oppegående folk med vett mellom ørene de også og de fleste veit at uhell kan skje.. Men når man som hundeeier med viten og vilje slipper bikkjer løs under båndtvang i områder hvor man veit det er sau,og samtidig oppgir falsk navn og tlf nummer,samt forsøker å stikke av... Da får de ta konsekvensene av det og jeg har null sympati for de......

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

synes de fleste hendelsene jeg leser der sau blir drept av hund ender med at hundene blir avlivet. Antar hundeeier fikk panikk og stakk. Uten at jeg forsvarer det.

De fleste hendelser der hund dør, så blir hunden avlivet på stedet fordi den ikke lar seg oppta. Da kan man med loven i hånd skyte den. Men å kreve avliving to uker etter hendelsen er nok langt vanskeligere. De færreste sauebønder er hevngjerrige og kjipe folk som bare ønsker hunder vondt. Man får ikke tilbake dyra sine ved å avlive hunden som har forårsaket skade.

For ett par dager siden hadde jeg en ung vorsteh tispe løpende på utsiden av inngjerdingen min. Hadde jeg ikke sikret den med ekstra høye gjerder, hadde hun hoppet over. Hun var helt blokkert. Tre mann forsøkte i flere minutter å få tak i hunden. Jeg hadde hjertet i halsen, men heldigvis var dyra såpass langt inn på området at hunden ikke stresset de unødig. Om den hunden hadde kommet inn på området hadde hun nok ikke ment å drepe noen, men det hadde fort blitt konsekvensen, fordi hun var fullstendig blokkert i jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har hund som jakter sau - frallen (den andre er litt redd ulldottene stakkars) - heldig for meg at frallen ikke er bygd for høy fart over lang tid for da hadde hun vært ett mareritt - for hun hadde ratt kommet seg gjennom sauenettingen også om hun bestemte seg.

Nei, jeg skjønner ikke at hundeeiere løper fra ansvaret når hunden deres har drept en sau - og helt alvorlig - det ER båndtvang og har du ikke mer kontroll enn som så, ja - da må man bare la være å slippe hunden. Og velger man allikevel å slippe den så får man ta konsekvensen - om det betyr at hunden blir begjært avlivet - so be it. Velger man å slippe hunden i saueland uten at man har kontroll - så har man indirekte sagt at det er greit om bikkja blir forlangt avlivet, eller blir skutt på stedet. Det er EIERS ansvar og EIERS ansvar ALENE.

.....og helt alvorlig, det er MER synd på sauen enn på bikkja. Sauen har ikke bedt om å først bli skremt og så drept, alternativt hardt skadd. Nå har neppe bikkjene bedt om å få så kørka eiere heller - men jeg tar fullt og helt sauens parti her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det jo ikke alltid sånn at alle hunder som jager sau er et resultat av slappe hundeeiere. Noen gang skjer det uhell. jeg kjenner noen med en hund av selskapsrase (mellomstor), som sleit over båndet og løp etter sau, det gikk bra heldigvis, og bonden formante strengere sjekk av utstyr (helt ok!).

... men det er direkte frustrerende med alle hundeeiere som ikke overholder båndtvangen, og har en noe naiv tankegang: "min lille pia ville ALDRI funnet på å jage sau". "uops..."

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at folk stikker av hvis det er fare for at hunden blir avlivet. De fleste hunder av relativt stor størrelse er i stand til å drepe et lam og kan gjøre det om eier ikke har kontroll. Det er eieres feil - hunden trenger ikke være gal. Jeg forsvarer ikke det som er gjort. En erstatning til bonden og en real bot et på sin plass, jeg skulle bare ønske det kunne vært lavere terskel for å avlive, slik at eiere faktisk tør å stå til rette for det som er gjort. Jeg synes det er merkelig at politiet vil henlegge en såpass alvorlig sak, der det er mulig å finne flere vitner og DNA.

Du mener vel høyere terskel? Om det blir enda lavere terskel vil det jo neppe føre til at hundeeiere blir noe mindre redde for å miste bikkja om de mister kontrollen...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

nå er det jo ikke alltid sånn at alle hunder som jager sau er et resultat av slappe hundeeiere. Noen gang skjer det uhell. jeg kjenner noen med en hund av selskapsrase (mellomstor), som sleit over båndet og løp etter sau, det gikk bra heldigvis, og bonden formante strengere sjekk av utstyr (helt ok!).

Selvsagt kan uhell skje - men da legger man seg FLAT og tilbyr erstatning osv. - man tar ansvar - enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om min hund noen gang tar sau så hadde jeg oppsøkt bonden tvert og gjort opp for meg. Men jeg må jo innrømme at om bonden da krever min hund avlivet så synker sannsynligheten for at jeg gjør det ved en senere anledning, rett og slett. Jeg skal med glede gjøre opp for meg om uhellet er ute (det skal IKKE skje, men det kan jo skje med alle) så er jeg ikke villig til å avlive hunden min.

Dumt disse stakk fra stedet og gjorde som de gjorde :-( Virket som en fornuftig bonde som bare ville ha erstatning og ikke var ut etter å avlive bikkja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen automatikk i at en hund som jager sau blir begjæret avlivet, jeg veit om flere hunder som har jaktet sau jeg, som fortsatt lever. Noen av de er omplassert fordi eier ikke kunne ha hund som jaktet sau, og noen er fortsatt hos eieren sin. Jeg tror dog ikke at noen av de har drept sau, "bare" jaktet på de.

Jeg syns det er en selvfølge at man ikke stikker av når hunden din skader et annet dyr, enten det er en sau, katt eller annen hund. Rart at det i det hele tatt er noen som syns det er forståelig at eierne stikker av, men sau har tydeligvis ikke like høy egenverdi som hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...