Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedklipte pelshunder


Anilex
 Share

Recommended Posts

  • Svar 241
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heller sånn enn sånn (Bilder fra google)

Men plages alle disse hundene av å være nedklippet da? Må alle ha full utstillingspels for å ha et bra hundeliv? Eller er det raseentusiastene som plages egentlig?

Hm, er jeg den eneste som tenker, who frikkin cares? Det er deres hund, de får gjøre med den som de vil så lenge det ikke går utover hunden, og som mange påpeker er det bedre å ha kort pels enn vanste

Posted Images

Dette utgjør kanskje en tredjedel av oppdragene mine. Men hadde klart meg helt fint uten disse. Pleier å vise frem alt kammeutstyret som skal til for å holde pelsen på et akseptabelt nivå. I tillegg pleier jeg å vise frem den tovete fellen til skrekk og advarsel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en ting å utsette på den bloggen - hunder med skjegg har ikke nødvendigvis lettere for å få tannstein, og hunder med hår i øra har ikke nødvendigvis lettere for å få ørebetennelse.

Ja, det der hengte jeg meg opp i også - mine briarder har aldri hatt noe særlig til tannstein, chihuahua'ene derimot.... Det samme med ørebetennelse - jeg har svært sjelden behandlet mine briarder for ørebetennelse - mens chihuahua'ene - igjen... uten hår i øra til og med :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei, jeg la merke til bikkja som måtte barbere av hele pelsen i ett stykke jeg, men det er klart, feilaktige opplysninger om tannstein på skjeggehunder og tette ører er mer opprørende :aww:

Ja, det var sarkasme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei, jeg la merke til bikkja som måtte barbere av hele pelsen i ett stykke jeg, men det er klart, feilaktige opplysninger om tannstein på skjeggehunder og tette ører er mer opprørende :aww:

Ja, det var sarkasme :P

Tja... man kan jo lure på hva annet som ikke stemmer i artikkelen også, da vettu :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper å lure på hva mer som ikke stemmer i artikkelen jeg, jeg har sett hund og katter (som i flertall) som har måtte bli barbert som hunden på bildene, så jeg har rimelig god grunn til å tro at bildene er ekte, og ikke konstruerte.

Men siden vi allikevel er inne på det. Det er klart at puddelen, som har ører som må nappes (og der er det jo et qlue bare der) har tettere ører enn hva terven har, som har stående, forholdsvis hårløse ører. Doodler er puddelblandinger, så at de har tette øreganger er ikke helt urealistisk å tro.

Puddelen har også en tendens til å få tannstein. Siden doodlehunder er puddelblandinger, så er det ikke utenkelig at de kan ha arvet det fra sine puddelforeldre (eller, det er vel egentlig det, siden bastarder er så mye sunnere enn renrasede :P ). Storpuddelen har også enkelte linjer med problemer med tannemalje, hvilket naturlig nok gir dårligere tenner. Så selv om grunnen som oppgis er feil, så kan det være at doodleblandinger har lettere for å få tannsten enn andre hunder.

Men poenget med å legge ut linken til denne bloggen, var for å illustrere hva som kan skje når man har en pelsstellhund som ikke får pelsstell. Jeg trodde det var ganske åpenbart jeg, med tanke på hva tråden handler om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper å lure på hva mer som ikke stemmer i artikkelen jeg, jeg har sett hund og katter (som i flertall) som har måtte bli barbert som hunden på bildene, så jeg har rimelig god grunn til å tro at bildene er ekte, og ikke konstruerte.

Men siden vi allikevel er inne på det. Det er klart at puddelen, som har ører som må nappes (og der er det jo et qlue bare der) har tettere ører enn hva terven har, som har stående, forholdsvis hårløse ører. Doodler er puddelblandinger, så at de har tette øreganger er ikke helt urealistisk å tro.

Puddelen har også en tendens til å få tannstein. Siden doodlehunder er puddelblandinger, så er det ikke utenkelig at de kan ha arvet det fra sine puddelforeldre (eller, det er vel egentlig det, siden bastarder er så mye sunnere enn renrasede :P ). Storpuddelen har også enkelte linjer med problemer med tannemalje, hvilket naturlig nok gir dårligere tenner. Så selv om grunnen som oppgis er feil, så kan det være at doodleblandinger har lettere for å få tannsten enn andre hunder.

Men poenget med å legge ut linken til denne bloggen, var for å illustrere hva som kan skje når man har en pelsstellhund som ikke får pelsstell. Jeg trodde det var ganske åpenbart jeg, med tanke på hva tråden handler om :P

Du er ikke den eneste med erfaring, vøtt, 2ne :P. Og jeg skjønte også POENGET med linken - men det må da være lov til å påpeke åpenbare feil også liksom. Tenk om noen som leste linken kom til å leve i den villfarelse at bartehunder har masse tannstein? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle synes at utstilling er spennende,og da er det ikke praktisk for hverken hund eller eier å stresse med den lange pelsen. Det er jo ikke bare utseende som utgjør hvilken rase man går for.

Hmm... Man kan jo like rasens væremåte, men ikke pelsstellet. Og noen individer har vanskeligere pels å stelle enn andre av samme rase også, så kanskje er man innstilt på noe, men ikke alt? Jeg tror ikke en hund med den type pels lider om man klipper en del av lengden, så for min del må de bare gjøre det.

Personlig skulle jeg gjerne ha klippet ned Fasit, om jeg ikke hadde hatt noe interesse av å stille han, for den pelsen er rimelig vanskelig å holde egentlig, finnes spaniels med lettere pels enn han. Det betyr ikke at jeg ville ha kjøpt en annen rase, eller byttet han ut med et bedre pelset individ av den grunn..

Jeg ser ikke helt problemet? Er man ikke opptatt av utstilling, så er det vel ikke så viktig om hunden har "rett" frisyre?

Men plages alle disse hundene av å være nedklippet da? Må alle ha full utstillingspels for å ha et bra hundeliv? Eller er det raseentusiastene som plages egentlig?

Jeg syns det er fint at mange klippes ned jeg, fe klarer jo faktisk å se og begege seg ( snakker da om disse småhundene som nesten tråkker på pelsen sin og subber den i bakken. Hva er funksjonen til shitzu pels?

Hei, hei

Plukket ut noen svar her som jeg likte. Jeg har selv en Bedlington Terrier og klipper ikke min hund Bedlington frisyren, da jeg ikke syntes den er praktisk og liker heller ikke frisyren.... MEN kjøpte rasen pga jeg ELSKERr rasen og dens gemytt. Har ingen ting med at min hund ikke skulle egne seg til utstilling, har fått flere forespørsel om å stille henne ut, men jeg er ikke spesielt glad i utstilling..

Har også sett gamle bilder fra hvordan Bedlington så ut før i tiden og det ligner ikke på klippen de har nå, kan ikke se funksjonen ved å ha hanekam på hode som dekker synet for hunden... Iht. de gamle bildene, var Bedlington ganske så nedklipt, de var jo tross alt rotte fangere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt rykninger i øyekroken når jeg ser folk som skammer over doodlene fordi 'alle får så ****** ekkel pels' så kommer der senere i samme avsnitt at man aldri vet hva man får med en blanding. Og nei, jeg forsvarer ikke doodlene, oppdretterne eller eierne, men syntes enkelte uttalelser kunne vært spart ettersom de ikke stemmer. Eneste man møter hvis man prøver å forklare at ja, ikke alle doodlene faktisk er like og at de faktisk kan være fantastiske hunder, er 'Alle doodleeierne står sammen som en religiøs sekt'. Jeg er så lei å få smell for at jeg har en slik blanding, selv om gatene auler av andre type blandinger :lol::P
*gremmelse ferdig, beklager det* :whistle:

Jeg skamklipper Bonnie før sommeren slik at hun ikke skal dø av heteslag på lange fjellturer i sommersolen, og fordi pelsdotten elsker å bade i havet :P Ellers i året stelles hun slik som portugiseren og puddelen vår gjordes mtp. børsting, bading og stuss, samt kortklipp av labber og snute. Var fult klar over at hun var pelshund når vi overtok henne, men enkelte ganger må bare funksjonaliteten gå foran skjønnheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er VELDIG spesielt å henge seg opp i hva folk gjør og ikke gjør med pelsen på sine egne hunder så lenge hunden ikke lider av det. Det er godt mulig det kommer en storpuddel i hus her en gang, og det er veldig godt mulig at den kommer til å leve store deler av livet sitt i en ikke-godkjent kort frisyre. Jeg synes skrelte pudler er fine jeg, og om en oppdretter ikke vil selge til meg som vil gi hunden et godt og aktivt liv fordi jeg er ærlig om at jeg kommer til å skrelle den, så er det i mine øyne their loss av en god valpekjøper.

Og ja, jeg er klar over at pudler må bades og børstes uansett, og nei, jeg har ikke tenkt å vanskjøtte hunden fordi jeg ikke nødvendigvis holder den i godkjent klipp.

Også fint å vite at det er folk der ute som dømmer meg om de ser meg og fjotten på vei hjem fra tur og han har vært dårlig i magen og vært litt "uheldig" bak, eller ellers ikke ser nydusjet og fønet ut. Jeg har åpenbart feile prioteringer.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucy; Helt enig; det er meget spesielt å henge seg opp i hva folk gjør og ikke gjør med pelsen på egne hunder så lenge hunden ikke lider av det.

Jeg har vært forelsket i Malteser i flere år, helt siden jeg møtte nydelige lille Sussi. Dersom jeg noensinne kjøper en, vil den sannsynligvis ikke ha "korrekt" pels til enhver tid fordi det er fryktelig upraktisk i hverdagen. Jepp; selvsagt kan jeg kjøpe en annen liten hund med pels mer etter hverdagens behov, men det er jo ikke pelsen som definerer en hund. Jeg forelsket meg i personligheten til rasen, ikke hverken utseendet generelt eller pelsen. Hvorfor i all verden skulle jeg ikke kunne kjøpe meg nettopp en Malteser da?

Dersom 2 raser var 100% identiske, men den ene hadde mer praktisk hverdagspels enn den andre, hadde jeg selvsagt valgt den med mest praktisk pels.

Har forøvrig ingenting imot en medium dose pelsstell, men egner meg overhodet ikke med saks i hånden :lol:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er VELDIG spesielt å henge seg opp i hva folk gjør og ikke gjør med pelsen på sine egne hunder så lenge hunden ikke lider av det. Det er godt mulig det kommer en storpuddel i hus her en gang, og det er veldig godt mulig at den kommer til å leve store deler av livet sitt i en ikke-godkjent kort frisyre. Jeg synes skrelte pudler er fine jeg, og om en oppdretter ikke vil selge til meg som vil gi hunden et godt og aktivt liv fordi jeg er ærlig om at jeg kommer til å skrelle den, så er det i mine øyne their loss av en god valpekjøper.

Og ja, jeg er klar over at pudler må bades og børstes uansett, og nei, jeg har ikke tenkt å vanskjøtte hunden fordi jeg ikke nødvendigvis holder den i godkjent klipp.

Også fint å vite at det er folk der ute som dømmer meg om de ser meg og fjotten på vei hjem fra tur og han har vært dårlig i magen og vært litt "uheldig" bak, eller ellers ikke ser nydusjet og fønet ut. Jeg har åpenbart feile prioteringer.

Det har for min del aldri vært snakk om at de MÅ være i godkjent klipp - og jeg fatter ikke at jeg gidder å forklare det NOK en gang. Det er snakk om at de må GIDDE å ta pelsstellet. Å klippe ned en hund betyr - fortsatt ikke - at det ikke er pelsstell. Har man innstillingen at man ikke vil ha pelsstell, at det er bare å klippe de ned, så er man ikke klar over eller forberedt på hvor mye jobb det er med en pelsstellhund, selv om den er i kort pels.

Jeg kan snu på det. "Jeg syns det er fint å vite at folk dømmer meg som overfladisk, nedlatende og ufølsom fordi jeg ikke vil selge valper til folk som ikke vil ha pelsstellhund når vi har puddelkull til neste år".

Veit dere hvor ofte vi må børste pelsstellhunden nå når været er som det er? HVER GANG VI HAR VÆRT UTE. Fordi hun blir våt. Fordi at våt pels floker seg. Fordi at blader og alt mulig annet slags drit setter seg fast i pelsen. Så hvis man ikke vil ha pelsstell, så burde man ikke ønske seg en pelsstellhund.

- Og ja, hun er langhåret nå, men selv om hun hadde bare hatt 2 cm pels over hele kroppen, så ville hun blitt våt, hun ville samlet på blader og drit i pelsen, hun måtte ha blitt børsta hver dag. Og hvis du ikke er innstilt på hvor mye jobb det er, så kommer den jobben til å føles overveldende og demotiverende.

Med ikke-pelsstellhunden børster vi hver gang hun røyter og ellers når jeg gidder. Det er en ganske stor og markant forskjell på en pelsstellhund og en ikke-pelsstellhund, hvor mye jobb det er med pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man innstillingen at man ikke vil ha pelsstell, at det er bare å klippe de ned, så er man ikke klar over eller forberedt på hvor mye jobb det er med en pelsstellhund, selv om den er i kort pels.

Det er bare bra at du gjentar deg for pelshundene iallfall selv om jeg skjønner at du blir lei. Dette er grunnen til at jeg ikke endte med bedlington og jeg er neppe den eneste som har lest det du skriver. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har for min del aldri vært snakk om at de MÅ være i godkjent klipp - og jeg fatter ikke at jeg gidder å forklare det NOK en gang. Det er snakk om at de må GIDDE å ta pelsstellet. Å klippe ned en hund betyr - fortsatt ikke - at det ikke er pelsstell. Har man innstillingen at man ikke vil ha pelsstell, at det er bare å klippe de ned, så er man ikke klar over eller forberedt på hvor mye jobb det er med en pelsstellhund, selv om den er i kort pels.

Og jeg fatter ikke at du tror at hele innlegget mitt var stilet personlig til deg?

Jeg presiserer jo uansett i innlegget mitt at jeg er klar over at puddelpels må stelles selv om den er kortklipt, jeg tenkte det da var implied at jeg også har tenkt å gjøre dette pelsstellet, ikke bare notere meg at det trengs ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...