Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosial belønning


litchi
 Share

Recommended Posts

VI starter kl1 i lp neste uke, og har funnet ut at nå må jeg trene mer kjeding og sosialbelønning.

Så var det det med sosialbelønning, det virker på Litchi som om det ikke er nok, hun vil bare ha godbit. Lek er kult, men da må pipeballen være med, for den gjør hun alt for. Hun gidder ikke det andre tullet mitt. Jeg ser ikke for meg noe bra plassering, da jeg rett og slett ikke har trent nok nå i forveien, men jeg ønsker å ha det gøy i ringen og ta det som trening. Så får det gå som det går.

Hun elsker å gå rundt å snuse, men ønsker fullt fokus meste parten av tiden i ringen.. Så jeg må være morsommere enn denne snusinga. Har noen noe forslag på hvordan jeg kan gjøre den sosialebelønningen kjempe morro? Er det noen triks som hunden din synes er kjempemorsomt?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom man har en hund som ikke verdsetter sosial belønning (labradoren min er slik, hun er helt care), er det like greit å droppe det. Kanskje klappe med hendene, si "ja" med blid stemme og rygge et par skritt fra hunden for å "få opp" hunden litt når øvelsen er over, men ellers bare la hunden være på jobb. Gå fvf eller bruke en "være her"-kommando om man har det mellom øvelsene, eller legge hunden i dekk mens dommeren snakker. Det kommer jo selvfølgelig an på hva hunden er vant til og hvordan den er, men med mange hunder kan det være greiere å ha de under kommando og la de være på jobb hele tiden enn å gi dem frie tøyler. Det er lettere å bli distrahert, snuse og slikt hvis eier ikke krever fokus og kontakt også mellom øvelsene. Så har du heller favorittleken eller de beste godbitene i hele verden liggende like utenfor ringen så du kan kjøre maks belønning når hele programmet er over.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Issi liker det ikke. Så jeg fyller på med hvor er thorstein? Som er en gla kommando og nå er vi straks hjemme og kan se etter han.. :-P og vinke trikset. Da glemmer hun alt :-P Doffen kunne jeg bare si wii så hang han i armene mine :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt for sent å starte å tenke på å trene inn sosial belønning på hunden din en uke før stevnet. Så jeg ville lagt den tanken vekk nå, og heller fokusert på de andre belønningene hunden jobber for. Jobbe eksempel med kjeder og avstandsbelønning (om hunden din fungerer fint på det). En av mine gamle hunder hadde alltid favorittbamsen sin med på stevner, og den satt i sekken til vi var ferdig å gå. Da fikk hun den, og hun visste den lå der til hun var ferdig.

Så er det ikke alle hunder som liker sosial belønning. Men jeg trur man kan lære enkelte hunder å like det mer enn hva de i utgangspunktet gjør. Eva Bodfäldt snakket litt om det på et kurs jeg var hos henne, om å lære hundene å like fysisk kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Det er vel litt for sent å starte å tenke på å trene inn sosial belønning på hunden din en uke før stevnet. Så jeg ville lagt den tanken vekk nå, og heller fokusert på de andre belønningene hunden jobber for. Jobbe eksempel med kjeder og avstandsbelønning (om hunden din fungerer fint på det). En av mine gamle hunder hadde alltid favorittbamsen sin med på stevner, og den satt i sekken til vi var ferdig å gå. Da fikk hun den, og hun visste den lå der til hun var ferdig.

Så er det ikke alle hunder som liker sosial belønning. Men jeg trur man kan lære enkelte hunder å like det mer enn hva de i utgangspunktet gjør. Eva Bodfäldt snakket litt om det på et kurs jeg var hos henne, om å lære hundene å like fysisk kontakt.

Veldig enig. Men det går ikke alltid på om hunden liker fysisk kontakt eller ikke. Jeg har en hund som er veldig glad i fysisk kontakt. Både ute og inne. Men når vi trener, så jobber vi. Da har han ikke tid til sånt. Han jobber for lønna si (leken), og kan fint godta kos og klapp i ringen. Han har til og med etterhvert lært seg at det er en positiv greie som betyr at jeg er så fornøyd at du får leka di om du fortsetter sånn. Men ingenting jeg gjør i ringen fungerer som belønning for han. Men jeg tror faktisk det er et større problem for meg enn hunden at han må gå gjennom hele programmet før han får noe han oppfatter som belønning. For meg føles det veldig "ille" å ikke kunne småbelønne mellom øvelsene. Hunden jobber på til vi er ferdig. Tror vi eiere trenger like mye ros og bekreftelse fra hunden iblandt som motsatt :P

Men til TS. Ikke tenk på å lære han å like sosial belønning før dette stevnet. Det er noe du kan gjøre som et langtidsprosjekt. Lær han heller å jobbe lengre før belønning innimellom. Og så full fest når dere er ferdig i ringen eller har gått et par øvelser kjeda sammen på trening. Du trenger heller ikke kjede sammen hele programmet før konkurransen. Jeg går så godt som aldri mer enn 2-3 kanskje 4 øvelser etter hverandre på trening. Som oftest trener jeg bare deler av øvelser. Om de aldri vet når belønninga kommer, og er gira nok på å jobbe, har de ikke noe problem med å jobbe et helt program på stevne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :) Har vel egentlig tenkt at dette ble litt sent, så vi jobber med å kjede øvelsene frem mot stevnet. Hun fungerer kjempebra med avstandsbelønning, så det er vel en ide og få henne til å vite hva jeg har på utsiden av ringen før vi går inn. Tror hun faktisk kan jobbe veldig bra da. :D

Stemmer nok det med at jeg føler at jeg må belønne, og at Litchi egentlig bare vil jobbe frem til den KULE belønningen. Er bare redd hun mister motivasjonen, men det får gå som det går. Nervene er vel ganske naturlig å ha før første stevne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte hatt med en leverpostei boks ol, som jeg åpner og teaser henne med, så legger jeg den oppi stolen så hun veeeeeeeeet den er der,også går vi inn i ringen. da veeet hun at om hun jobber og jobber så FÅÅÅR hun den :P har gjort samme med leker og andre ting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan det blir for mye med sosial belønning også... Vita har alltid vært dempet og treg i ringen, men en av de største belønningene for henne er å få hoppe på meg, og at jeg klapper osv.. Dermed har hun blitt mer gira jo lenger uti konkurransen vi kommer.. sist gang vi startet derimot, så var hun gira fra start og da tok det hele mer som litt av :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger egentlig ikke så ha noen sosial belønning i ringen. Jeg har aldri klart å bygge opp noe slikt på et tidlig stadie, men det har kommet naturlig etter noen år med konkurranser. Hvis du trener litt kjeder så er hunden vant til å gå fra øvelse til øvelse og vil synes det er en trivlig ting å gjøre. Husk at hunden ikke trenger å være i hundre i konkurrasen - den trenger bare å ha det trivelig sammen med deg :) For meg fungerer det fint å bare si BRA! og rygge noen skritt bakover mens jeg klapper i hendene. Da føler hunden etter og svinger lett på halen, fornøyd og med kontakt. Instensiteten i øvelsene må man trene opp med belønning (lek/mat).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...