Gå til innhold
Hundesonen.no

Å tappe/ta vare på sæd fra hannhund


Recommended Posts

Hei.

Litt klønete tittel kanskje, men jeg har lyst til å tappe Amigo og ha i reserve sperm fra han. I tillfelle jeg skal prøve kjemisk kastrasjon.

Men hvordan og hvor gjøres dette, hva koster det, trenger jeg å ha med ei løpsk tispe, andre ting jeg bør vite, hvor lenge kan sæd oppbevares fryst

Jeg har aldri vært borti dette temaet og er helt grønn. Må ha det inn med teskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Da ringer du til Ragnar Thommassen på NVH og avtaler en time for tapping. Han pleier å ta flere samtidig som han skal inseminere en tispe, så som regel er det løpetispe tilgjengelig. Du står og holder hunden din, han gir bikkja en "handjob", sjekker kvaliteten at den er ok for frysing, så betaler du kontant 2000kr tror jeg det var, så skal man få regning fra NKK for sædbanken pr år(men jeg har ikke mottatt noe enda, selv om jeg har purret. Men sæden er der altså) og dett er det.

Edit: sæden kan brukes i mange år etter frysing, sist jeg var på NVH i februar var det noen som hadde inseminert med sæd fra 1987. Hvor mange strå du får er litt avhengig av kvaliteten. På min hund, så hadde han litt dårlig sædkvalitet, så en tapping rekker til to tisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tappet Hampus for noen år siden.

Foregikk som Gråtass neskriver.

Hampus ble tappet 2 ganger, med en liten stund mellom, og vi betalte 3500 kroner.

I tillegg betaler vi jo for lagringa, men husker ikke hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Vi tappet Hampus for noen år siden.

Foregikk som Gråtass neskriver.

Hampus ble tappet 2 ganger, med en liten stund mellom, og vi betalte 3500 kroner.

I tillegg betaler vi jo for lagringa, men husker ikke hvor mye.

Jeg husker heller ikke hva lagringa koster, men jeg mener at jeg regnet ut at om jeg hadde sæden i 10 år ville kostnadene inkl alt være omtrent prisen av en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...