Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye krever en belgisk fårehund?


Crow
 Share

Recommended Posts

Den Belgiske fårehunden (i hovedsak groenendael og tervuren) er en rase jeg virkelig har fallt for, og som jeg føler har alt det jeg ser i etter en hund (basert på rasebeskrivelse og andres erfaring med rasen). Så langt har jeg bare møtt noen få, men kommer naturligvis til å oppsøke flere før jeg evt. tar besluttningen om å skaffe en selv.

Da dette vil bli min første hund og jeg vil være sikker på at jeg kan gi hunden det den krever spørr jeg:
hva krever egentlig en belgisk fårehund i forhold til tur og mental trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer veldig an på individ. Mine langhårede har fått i mellom 1-2 timer tur daglig og mental trening ( bruks, spor, lp) et par ganger i uka. I perioder har de fungert som rene turhunder uten problemer. Jeg trente vel egentlig ikke fordi bikkja absolutt måtte, men fordi jeg syntes det var gøy selv.

I perioder med sykdom har de fått mindre tur, noe som slo ut i en noe overdrevet behov for å apportere alt fra feiebrett til skitne sokker hos han siste jeg hadde, men det er jo også en aktivitet.

Belgere er litt som 2åringer, de liker å "hjelpe til" , så når jeg tenker meg om fikk de stort sett brukt hodet daglig ved å leke 'service-hunder'. De blander seg inn uansett, så hvorfor ikke bare gi de en oppgave liksom. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgere er svært våkne hunder, de vil veldig gjerne være der det skjer og aller helst vil de ta del i den aktiviteten, om det så er å lage vaffelrøre på kjøkkenet eller å vanne plantene i stuen. Men våre tre (to groenendael, en tervueren) er ikke masete, selv på dager der de gjerne kun har fått en spasertur i nabolaget, de er bare nysgjerrige og interesserte i det du driver med. Har de derimot ikke fått noen tur i det hele tatt, må vi gjerne kjøre noen lydighetsøvelser i stuen eller la hundene herje fra seg på egen hånd i hagen for at de skal slappe av og være rolige innendørs, ellers fotfølger de deg huset rundt. De få gangene våre to unghunder har gått løs på inventar som tepper, stolben, sko og ja, til og med ølflasker som sto på gulvet, har vært på dager der vi ikke har hatt tid til å aktivisere dem før de har vært alene hjemme lenger enn normalt grunnet uforutsette hendelser.

En normal dag for meg om min Killi (tispen i heimen) er ofte slik:

* 20 min i langline ute på tunet (litt avhengig av vær og vind), der hun ofte også får servert frokosten.

* Jeg er på jobb fra 10-15, hun er enten alene hjemme eller sammen med samboeren som da bruker å ha hundene ute med seg mens han mekker bil.

* På ettermiddagen går vi tur i alt fra 30 minutter til to timer, som oftest med henne løs i skogen.

* Vi kjører en hverdags/konkurranselydighetsøkt hver dag, enten hjemme eller på fotballbanen nedenfor huset.

* Ellers blir det jo selvsagt en del leking med kullbroren (som altså er den andre gronnisen vår) i løpet av en dag.

Det skal sies at vi av og til holder søsknene adskilt til tider av dagen, siden de blir litt vel heftige under lek (og vi ikke har vært flinke nok med oppdragelsen på akkurat dette området... :P ) Men slik lek finner disse tid og energi til uavhengig av aktiviteter ellers. Hver for seg slår de seg til ro med det samme.

Jeg går også litt spor med min, et par ganger i uken. Og nå som våren kommer blir det agilitytrening på alle hundene minst tre dager i uken. De dagene vi trener agility, går vi ofte kun en 20 minutters kveldstur utenom. Med unntak av en 10 minutters runde som oppvarming før trening.

Nå er disse to groenendaelene våre mine første ordentlige bekjentskap med rasen, og de er 16 måneder gamle. Så mine erfaringer så langt er bygget på disse to, samt min samboers voksne tervueren som jeg har kjent i 1,5 år, og ellers det inntrykket jeg har fått av andre belgere/belgereiere gjennom et år i agilitymiljøet.

Jeg har tidligere hatt flat coated retriever, og overgangen var ikke særlig stor mtp. hvor mye hver enkelt hund krever mentalt og fysisk. Men som Loke over sier, er det nok svært individuelt og det er helt sikkert forskjeller i de ulike linjene også (bruks- kontra utstillingslinjer). Til mitt bruk føler jeg at jeg har fått en arbeidsvillig hund, fra utstillingslinjer, men jeg har måttet jobbe med lekelysten fra hun var valp. Kanskje disse såkalte "driftene" (jakt- og kamplyst f.eks.) er mer fremtredende hos de bruksavlede, men disse vil gjerne da kreve mer av deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Som det skrives her - det er jo en rase som gjerne "hjelper" til - litt sånn "hva gjør du, hva skal du, hva har du" måte å være på. Etter over tjue år med rasen har jeg endelig vennet meg til at man ikke kan gå på do alene, eller i alle fall garantert har en hund på utsiden av døren når man er ferdig. De fleste belgere fødes med en overbevisning om at det ER en hemmelig dør ut av doen og du kommer itl å rømme om de ikke passer på.

Mine har tålt dager med lite aktivitet uten å bli hverken masete eller kreative - men det er ikke dermed sagt at de ikke setter pris på aktivitet. De MÅ ikke ha det, men det er en rase som setter stor pris på å leve med litt høyere aktivitet i hverdagen enn en familiehund som går en runde rundt boligfeltet ett par ganger for dagen. De færreste trenger mer, men de blir veldig glade av å få mer.

Og akkurat det synes jeg kanskje det er litt viktig å merke seg, for selv om de kan virke lykkelige med en halvtimes tur om dagen - så blir de enda lykkeligere av to timer.

Min nåværende belger får i snitt 2 timer tur pr. dag - pluss at vi trener litt triks og ting og av og til litt lydighet. Det er ikke vanskelig å se på han at han setter langt større pris på å få jobbe med meg enn å gå tur - han kunne klart seg uten turene tror jeg bare for å få jobbe istedet. Så jeg må innrømme at jeg har litt dårlig samvittighet for at han ikke får tilbud om mer hjernetrim - vårt forsett er å øke den biten.

Belgeren er ikke en spesielt krevende rase - men den vil gjerne gjøre ting. Det eneste du egentlig trenger for å ha belger er en god posjon humoristisk sans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det skrives her - det er jo en rase som gjerne "hjelper" til - litt sånn "hva gjør du, hva skal du, hva har du" måte å være på. Etter over tjue år med rasen har jeg endelig vennet meg til at man ikke kan gå på do alene, eller i alle fall garantert har en hund på utsiden av døren når man er ferdig. De fleste belgere fødes med en overbevisning om at det ER en hemmelig dør ut av doen og du kommer itl å rømme om de ikke passer på.

Herregud nå lo jeg godt. :lol:

Ellers sier jeg meg enig med de andre. Min elsker å gå lange turer og trene lp, men han krever egentlig ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner bare en belger (terv) og den bjeffer mye - møter den for eksempel nye personer virker det som den MÅ bjeffe på dem men så når hun har fått hilst er de helt ok. Generelt mye lyd i henne, er det typisk for rasen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner bare en belger (terv) og den bjeffer mye - møter den for eksempel nye personer virker det som den MÅ bjeffe på dem men så når hun har fått hilst er de helt ok. Generelt mye lyd i henne, er det typisk for rasen? :)

Det er ikke min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner bare en belger (terv) og den bjeffer mye - møter den for eksempel nye personer virker det som den MÅ bjeffe på dem men så når hun har fått hilst er de helt ok. Generelt mye lyd i henne, er det typisk for rasen? :)

Nope...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Min er sånn, men dette er totalt min feil. Jeg var uerfaren og lot han få hilse på alt og alle så stressnivået hans er skyhøyt når han ikke får hilse på hunder. Opplever ikke at det er typisk for belgeren å være sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Belgerne er en aktiv rase, mer aktiv enn mange andre raser, men man må ikke være noe overmenneske for å eie en belger og de krever ikke mange mil med løping og timesvis med mental trenin hver dag :P Det jeg vil si er større utfordring for noen er at de er kjappe og tenkende hunder som gjerne får mange rare ideer om du ikke tar styringa :)

Kjenner bare en belger (terv) og den bjeffer mye - møter den for eksempel nye personer virker det som den MÅ bjeffe på dem men så når hun har fått hilst er de helt ok. Generelt mye lyd i henne, er det typisk for rasen? :)

Nei, bjeffing er ikke typisk for rasen, men det finnes helt sikkert individer som gneldrer innen denne rasen også, selv om jeg faktisk ikke har møtt noen enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner bare en belger (terv) og den bjeffer mye - møter den for eksempel nye personer virker det som den MÅ bjeffe på dem men så når hun har fått hilst er de helt ok. Generelt mye lyd i henne, er det typisk for rasen? :)

Høres ut som en hund som er litt svak på det sosiale, og litt ubalansert mentalt, da er det ikke uvanlig at de bjeffer sånn. Det er ikke en typisk belgerting (selv om de kan være litt svake på det sosiale), det er en typisk crappy hund-ting :)

Jeg fortsetter på denne tråden, jeg, da dette er en rase jeg har sans for og kanskje kunne tenke meg i framtiden en gang...

Hvordan er stressnivået deres? Og sammenlignet med andre gjeterhunder, hvordan er de da?

Terven kan ligge ganske høyt i stress, men det er ikke uhåndterbart. Det som er med belger, er at ting går fort, og har de litt stress i seg, så har de gjerne mange ting som går fort på en gang. Det er vel det som er den største forskjellen på belger og andre gjeterhunder, tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terven kan ligge ganske høyt i stress, men det er ikke uhåndterbart. Det som er med belger, er at ting går fort, og har de litt stress i seg, så har de gjerne mange ting som går fort på en gang. Det er vel det som er den største forskjellen på belger og andre gjeterhunder, tror jeg :)
Når du sier høyt i stress mener du stress hele tiden eller ting som skjer og de blir stresset?

Hvis det er "ting som skjer" stresset, hjelper det da å evt ta huden ut av situasjonen, be om kontakt el.? Hva gjør feks du

Chicka kan noen ganger henge seg opp i visse situasjoner, spesielt på stallen, hvis hun ser en hest som løper og hun ikke får være med så kan hun stresse seg opp (hun jager aldri hestene, hun bare løper sammen dem, så godt hun kan).

Det jeg gjør da er å snu henne på hun ikke ser hesten lenger og be om kontakt, funker ikke dette så tar jeg hun med litt lenger bort fra situasjonen og ber om kontakt der, dette pleier alltid å fungere og hun roer seg ned

Er også litt nysgjerrig på pelsstellet, hvor mye tid bruker man på det?

Jeg er sånn at har jeg hun med lang pels så skal den se skikkelig ut hele tiden, akkurat som de med kort pels, orket ikke ustelte hunder...

Håper ikke det gjorde noe med tillegg spørsmål fra meg, jeg går å lurer litt på hva jeg skal velge når Chicka ikke er her lenger og Belger er flott rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier høyt i stress mener du stress hele tiden eller ting som skjer og de blir stresset?

Hvis det er "ting som skjer" stresset, hjelper det da å evt ta huden ut av situasjonen, be om kontakt el.? Hva gjør feks du

Chicka kan noen ganger henge seg opp i visse situasjoner, spesielt på stallen, hvis hun ser en hest som løper og hun ikke får være med så kan hun stresse seg opp (hun jager aldri hestene, hun bare løper sammen dem, så godt hun kan).

Det jeg gjør da er å snu henne på hun ikke ser hesten lenger og be om kontakt, funker ikke dette så tar jeg hun med litt lenger bort fra situasjonen og ber om kontakt der, dette pleier alltid å fungere og hun roer seg ned

Er også litt nysgjerrig på pelsstellet, hvor mye tid bruker man på det?

Jeg er sånn at har jeg hun med lang pels så skal den se skikkelig ut hele tiden, akkurat som de med kort pels, orket ikke ustelte hunder...

Håper ikke det gjorde noe med tillegg spørsmål fra meg, jeg går å lurer litt på hva jeg skal velge når Chicka ikke er her lenger og Belger er flott rase.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal beskrive stresset hos belgeren. Altså, de er i utgangspunktet aktive hunder som alltid er klar for action, hvilket vi ønsker, de skal være sånn. De har lett for å kjede seg, og gjerne finne på noe å gjøre hvis du ikke gir de en oppgave, så ja, man kan be de om å holde kontakten i en situasjon som den du bruker som eksempel, og de vil gjøre som de får beskjed om, men stresset kan gjøre at de husker beskjeder de har fått bare en kort stund av gangen, på en måte :P

For å bruke Nora som eksempel, så er hun ei aktiv og lettstressa frøken, men jeg ser ikke så til det når vi er inne, da ligger hun stort sett og sover, så sant hun ikke leker med Leah. Ute vil hun gjerne ha med seg alt som skjer, det er delvis fordi hun forventer en slags jobb, delvis fordi hun er litt crappy mentalt og derfor har et lite kontroll-behov. De er ofte nysgjerrige og bryr seg med alt mulig rart, så hvis jeg f.eks skal sjekke olja i bilen, så vil hun og være med og sjekke olje i bilen, ikke sant. Hvis jeg skal finne noe i sekken, så vil hun også se hva jeg ser etter i sekken.

Jeg har lagt ut videoer av oss trene på hjemmesiden, der ser man kanskje bedre hva stresset gjør med henne, særlig her, kanskje:

http://vimeo.com/9981582#

Og nei, det er ikke tilfeldig at jeg har valgt det lydsporet til den videoen :lol: Nå skal det sies at de ikke nødvendigvis har så mye rart for seg som Nora har.. Man får terver som ikke har så mye å gjøre og så mye å føre som hun har :P

Pelsstellet er minimalt. Nora børstes stort sett bare når hun røyter eller har verv i buksene (ikke alltid da engang :P ), det er kanskje et kvarter i uka på henne. Noen bruker litt mer tid på sånt enn jeg gjør da, så noen bruker en hel time på å kamme de hver uke ;) Bading gjøres når de enten lukter eller er synlig møkkete, det vil si en 2-4 ganger i året :)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, det er ikke tilfeldig at jeg har valgt det lydsporet til den videoen :lol: Nå skal det sies at de ikke nødvendigvis har så mye rart for seg som Nora har.. Man får terver som ikke har så mye å gjøre og så mye å føre som hun har :P

Jeg liker innlegget ditt, fordi Nora er jo så søt. Det er jo dritfrustrerende når de er sånn, men når man ser på det i ettertid, så kan man jo ikke la være å le - eller? :P

Det er vel der kravet om at man må ha mye humor som belgereier kommer inn :lol:

Når det kommer til lyd, har jeg en ganske vokal terv. Hun bryr seg aldri på tilfeldige hunder og folk på tur. Det er mest på lyder hun ikke kan lokalisere, men hun gir seg ved tilsnakk, og så er det ikke sånn intens bjeffing, mer at hun "offer" seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker innlegget ditt, fordi Nora er jo så søt. Det er jo dritfrustrerende når de er sånn, men når man ser på det i ettertid, så kan man jo ikke la være å le - eller? :P

Det er vel der kravet om at man må ha mye humor som belgereier kommer inn :lol:

Nora er dritsøt hun :ahappy: Og jeg syns jo hun er morsom, selv om det til tider er litt frustrerende *ler* Men jeg er åpen for at sånne hunder kanskje ikke er for alle.. hehe

Når det kommer til lyd, har jeg en ganske vokal terv. Hun bryr seg aldri på tilfeldige hunder og folk på tur. Det er mest på lyder hun ikke kan lokalisere, men hun gir seg ved tilsnakk, og så er det ikke sånn intens bjeffing, mer at hun "offer" seg.

Nora offer hun også, særlig nå om dagen, hun er en anelse understimulert *kremt* Og har en masse tid til å tenke på ting en småcrappy hund som henne trenger å tenke på. Og jeg antar at når vi en gang begynner å trene igjen (hvilket burde være snart, om vi skal få starta noe i år), så kommer jeg til å få piping på fvf, for det er hardt å måtte konsentrere seg og holde seg rolig når det er så lenge siden sist vi gjorde noe så gøy.. *himle* Det er godt hun er søt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler like godt hver gang det klippet dukker opp. Spesielt helt på slutten - og med så treffende kommentarer. :lol:

Nora er fryktelig søt. :ahappy:

Jeg elsker det at belgerne er så fjollete og nysjerrige.

IMG_7472-versjon2_zpsc90a631a.jpg

Sånn appropo det å bli med på alt.

IMG_0321_zps79000e94.jpg

(Nei det er ikke mitt bad, og ja det skal pusses opp. : P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

En belger er lett å engasjere, til både frustrasjon og glede - man kommer langt med humor tenker jeg.

Jeg elsker belgeren som rase, den er estetisk vakker OG den er morsom å ha (stort sett) - men den har jo greier for seg som ikke alle synes er like kult, som nettopp dette med at de mener at etthvert rom du går inn i må ha en hemmelig utgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Tusen takk for svar! :)

Siden jeg synes det er litt unødvendig å lage en ny tråd stiller jeg like gjerne spørsmålet her:

Hvilke oppdrettere anbefales?

Når det gjelder oppdretter så bør du først finne ut hva slags belger du vil ha. Hva skal du bruke den til, har du målsetting, planer osv. Det er helt klart stor forskjell på linjer og individer.

Det vil være lettere å anbefale deg "kull" du bør ta en ekstra titt på om du skriver litt om hva du forventer og ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal beskrive stresset hos belgeren. Altså, de er i utgangspunktet aktive hunder som alltid er klar for action, hvilket vi ønsker, de skal være sånn. De har lett for å kjede seg, og gjerne finne på noe å gjøre hvis du ikke gir de en oppgave, så ja, man kan be de om å holde kontakten i en situasjon som den du bruker som eksempel, og de vil gjøre som de får beskjed om, men stresset kan gjøre at de husker beskjeder de har fått bare en kort stund av gangen, på en måte :P

For å bruke Nora som eksempel, så er hun ei aktiv og lettstressa frøken, men jeg ser ikke så til det når vi er inne, da ligger hun stort sett og sover, så sant hun ikke leker med Leah. Ute vil hun gjerne ha med seg alt som skjer, det er delvis fordi hun forventer en slags jobb, delvis fordi hun er litt crappy mentalt og derfor har et lite kontroll-behov. De er ofte nysgjerrige og bryr seg med alt mulig rart, så hvis jeg f.eks skal sjekke olja i bilen, så vil hun og være med og sjekke olje i bilen, ikke sant. Hvis jeg skal finne noe i sekken, så vil hun også se hva jeg ser etter i sekken.

Jeg har lagt ut videoer av oss trene på hjemmesiden, der ser man kanskje bedre hva stresset gjør med henne, særlig her, kanskje:

http://vimeo.com/9981582#

Og nei, det er ikke tilfeldig at jeg har valgt det lydsporet til den videoen :lol: Nå skal det sies at de ikke nødvendigvis har så mye rart for seg som Nora har.. Man får terver som ikke har så mye å gjøre og så mye å føre som hun har :P

Pelsstellet er minimalt. Nora børstes stort sett bare når hun røyter eller har verv i buksene (ikke alltid da engang :P ), det er kanskje et kvarter i uka på henne. Noen bruker litt mer tid på sånt enn jeg gjør da, så noen bruker en hel time på å kamme de hver uke ;) Bading gjøres når de enten lukter eller er synlig møkkete, det vil si en 2-4 ganger i året :)

brukern min på youtube ligger det en drøss filmer av lydighetstrening med en litt annen type belger (merk at det er treningsvideoer for min egen del hehe og noen tullevideoer - ikke noe forsøk på å vise perfekte ferdige øvelser). Han er også impulsiv, og ideer gjennomføres like fort som de tenkes, men han ligger ikke like høyt i stress og han har egentlig ganske grei konsentrasjon. Så jeg er ikke enig i at de ikke klarer å huske og følge en kommando lang tid av gangen, selv om det helt klart er forskjell på både individer/linjer og hva de har lært :)

Når det gjelder pelsstell er det lite, men de bør børstes hver uke/annen hver uke. Om du velger fra de mer voldsomtpelsa utstillingslinjene kan det kanskje hende du må belage deg på litt mer pelsstell? Jeg bruker ca 15-20 minutter på en nøye gjennombørsting av en greit pelsa hannhund. Jeg dusjer bikkja ca 4 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Nå skreiv jeg ikke at terven alltid ligger høyt i stress, Therese, jeg skreiv at de kan gjøre det. Det er en viss forskjell der :)

Jeg har da ikke skrevet at du har skrevet alltid heller. Men det er greit å vise forskjeller innen rasen. For det er ganske stor forskjell på linjer når det kommer til bl.a. stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...