Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som driter 5 ganger daglig


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Min kjære Pim ser nesten ut til å drite mer enn hun spiser, og en normal dag går hun på do ca 5 ganger. Det plagsomme er at hun gjør det hvorsomhelst og nårsomhelst, som midt i skiløypa eller rett før vi skal gå på t-banen. Hun har lav toleranse for å gjøre fra seg på steder som Oslo S, på jobben, på togperronger, utstillinger og alt som ikke er inne i et hus egentlig. Dette til tross for at hun kanskje har vært på do for bare en halvtime siden. Og det kommer ikke lite ut hver gang hun går på do heller. Vi har prøvd forskjellige typer tørrfor og vom og hundemat med laks uten at avføringsmengden blir mindre av den grunn.

Jeg skulle ønske hun måtte mindre på do, så det hadde vært lettere for meg å lære henne hvor det er ok å gjøre fra seg og ikke, for slik det er nå så må hun på do veldig fort hver morgen, etter hver biltur, etter hver togreise og kanskje tre ganger i løpet av en langtur.

Noen som har samme problem eller gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferhundene min kunne kunne glatt drite 5 ganger daglig, gjerne enda mer. Prøvde en drøss med sensetive för som gjor liten forsjell og ett av de mer velrenomerte förene t.o.m økte frekvensen til 10-11 ganger daglig. Endte med å bytte sekk med för for hvergang den var spist opp for å prøve finne noe som faktisk funket for magen hans, og endte på Bento Kronen (rykte som dritt för) som gjor at han både la på seg (anorektisk av utseende) og fikk en normal dritefrekvens (er det ett ord? :lol: ).

Så min anbefaling er å bytte för til du rett og slett får virkning. En 15/18 kg sekk gikk på en mnd på han, så jeg vil tro hun bruker samme tid på en 5-10 kg? Merket ikke forsjell før han hadde fått på föret i ca 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket det "problemet" nevneverdig med mine? Normalt med 2-3 fine bæsjer pr. dag :)

Vi brukte Pro Plan laks med god erfaring tidligere, men har nå byttet til RC og er fortsatt fornøyd :)

Det bajses riktignok ikke MYE her, men ofte. Jeg vil tro om han hadde bajset alt på en gang ville det vært helt normal mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hanhund tidligere som markerte ved hjelp av dritt. Han startet dagen med normal bæsj. Etterhvert som dagen gikk ble avføringen tynnere, men han sluttet likevel ikke. I noen år bekymret det meg litt for jeg trodde han hadde ordentlig mageproblemer. Men etterhvert slo jeg meg til ro med at han faktisk markerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket det "problemet" nevneverdig med mine? Normalt med 2-3 fine bæsjer pr. dag :)

Vi brukte Pro Plan laks med god erfaring tidligere, men har nå byttet til RC og er fortsatt fornøyd :)

Men 2-3 bæsjer om dagen er ganske mye bare det. :P

Imouto bæsjer minst en gang om dagen, mens Aiko godt kan bæsje 1 gang annenhver dag. Noe mer når de får tørrfôr, selvsagt. Jeg trur det har litt med forbrenning å gjøre også, for Imouto har alltid gått veldig mye mer på do enn Aiko.

Men med Pim ville jeg rett og slett kutta ut tørrfôr og sett hvordan hun funker på feks kyllingvarianten av v&h. Mine har også hatt mer avføring på laks enn noen av de andre.

(Og så synes jeg det er kjempefascinerende at hun bare kan gjøre fra seg hvor som helst! Trudde det med å være picky på avføringssteder var en sånn urhundgreie, men kanskje ikke?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Og så synes jeg det er kjempefascinerende at hun bare kan gjøre fra seg hvor som helst! Trudde det med å være picky på avføringssteder var en sånn urhundgreie, men kanskje ikke?)

Jaaaaa! Det syntes jeg også var rart :lol: Tuf er supernøye på hvor han bæsjer hen, og jeg blir gaaal... (Joshi bryr seg ikke like mye.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :-) Åpnet akkurat en helt ny 14kgs sekk med et helt nytt fór og merke som hun ikke har gått på før. RC skin care. Hjelper ikke den får hun prøve veterinærforet Sensitivity, og går ikke det får vi bare lete etter noe annet. Hun var helt lik på V&H valp, og V&H kylling ser jeg helst på som siste løsning siden jeg vil ha henne på et fullfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men altså - jeg har samme greia med frallen - hun bæsjer hver gang vi går ut, og det spiller ingen rolle om jeg bare går ut for å ta en røyk heller - er vi ute så må det bæsjes, og det er ikke bare litt av gangen på henne heller.

Rettere sagt så har det bedret seg nå, for jeg bestemte meg for at det holder å bæsje to til tre ganger for dagen, så jeg passer litt på at hun ikke får tilbudet - for hun bæsja glatt 6-8 ganger om dagen og det spiller ingen rolle hva man forer på. ProPlan, RC, Hills eller vom og hundemat - er vi ute så må vi bæsje, basta. Hun er heller ikke så nøye på hvor. Til å begynne med så var jeg jo ute til hun bæsja og kanskje overdrev jeg det? Det har jeg tenkt i alle fall - for nå har frekvensen begynt å gå ned - har hatt en periode hvor hun ikke har hatt tilbudet om å bæsje hele tiden og det ser ut til å ha funka. Nå er vi nede i tre bæsjingser (av og til to) pr. dag - kanskje fire om vi går på lang tur og hun beveger seg mye. Men hun må ikke lenger bæsje hver gang vi trår utfor ei dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hanhund tidligere som markerte ved hjelp av dritt. Han startet dagen med normal bæsj. Etterhvert som dagen gikk ble avføringen tynnere, men han sluttet likevel ikke. I noen år bekymret det meg litt for jeg trodde han hadde ordentlig mageproblemer. Men etterhvert slo jeg meg til ro med at han faktisk markerte.

Ah, det er kanskje det han driver med! :lol:

BikkjUlf driter på tur, Alltid. Gjerne fem-seks gongar, og alltid på spesielt utvalgte grashaugar, steiner, oppover stolper og slikt. Det er ikkje spesielt mykje som kjem om gongen, og på langturar har han eigentleg ikkje meir å kome med, men han prøver alikavel.

Me skifta for ofte dei første åra (av andre grunner enn hyppig bæsj), utan større forskjell. Han er visst berre slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det sånn med min hund også når vi fikk hu.

Det var også store mengder hver gang.

Hu gikk da på tørrfór, så vi bytta til Vom og Hundemat nr. 25

Det blei helt noe annet, så nå gjør hu fra seg 2-3 ganger om dagen og

mye mindre og fastere.. :)

Så etter vi bytta har det ikke vært i nærheten av de mengdene som kom før...

Får hu riktig mengde mat da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt

Da Ulla var i sin stressede ungdom så bæsjet hun også på typiske steder der det skjer/har skjedd mye. Da gikk det ofte ikke mer enn en halvtime mellom hver gang, og det spilte heller ingen rolle om hun hadde spist rått eller tørt. Det skjedde ikke at hun bæsjet mindre enn tre ganger på en langtur. Kroppen hennes gikk på høygir selv om jeg ikke alltid kunne se det på henne. Jeg prøvde alt av fôr, og hun la heller aldri på seg. Var skrapa med utstikkende bein selv om hun gikk på høyenergifôr. Det var veldig ekkelt å ha henne med på steder, for jeg visste aldri når hun kunne finne på å sette seg i hockey.

Plutselig roet hun seg bare ned rundt 2-årsalderen, og nå har det gått fra 5-6 bæsj pr dag til 1-2. For første gang må jeg nå begrense matinntaket hennes. Fortsatt masse energi, men nå på en helt annen måte. Ikke at det hjelper deg, sånn egentlig, men det kan gå over tydeligvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...