Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplassering boxer


laikamor
 Share

Recommended Posts

Vært og hilst på henne idag. Hun virket veldig happy og glad av det lille vi hilste hvertfall :) På søndag får vi henne på prøve her, så skal vi bestemme oss innen en uke eller to. Hun virket veldig liten til boxer og være, ikke noe særlig større enn Laika, som veier 16kg. Hun var også veldig tynn pga. mark, men hun hadde nettopp fått ormekur. Han hadde nettopp fått en ny jakthund som bragte med seg mark.

Blir spennende dette, håper dt fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Personlig tenker jeg slik: Hvis jeg først skulle tatt til meg en voksen omplasseringshund, så skulle den vært "problemfri". En hund som er skeptisk til folk og har dårlig helse er vel ikke akkurat det

Kan godt være vi kan forlenge prøvetiden litt. Men tenker samtidig at om hun ikke roer seg litt mer på ei uke, om hun fortsatt er like engstelig for ting, så er det uaktulet. Rett og slett. Men, om vi

Ville ikke testet henne på noe som helst (bortsett fra det som hører til hennes nye hverdag) enda jeg. Ta det med ro. Hygg dere sammen. Finn ut av samspillet dere imellom. La henne bli trygg på at det

Guest Belgerpia
Jeg kommer ikke inn på dogweb, får opp: HTTP Status 403 - Access is denied

Noen som vet hvorfor?

Betale medlemskontingenten sin så kommer du inn - den koden kommer når noe er feil med medlemsskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
403 er en ganske standard tilgangsfeil på nettsider, det trenger ikke å være medlemsskapet. ;)

....og veldig standard ved feil som f.eks. ved medlemsskaptrøbbel.... men nei, det trenger ikke å være det - men f.eks. ved nyttår så hadde NKK en feil som gjorde at alle som ikke hadde betalt medlemskontingenten (før de hadde fått faktura) fikk den meldingen når man ville inn på DogWeb, og jeg fikk den 1. februar da NKK ikke hadde registrert innbetalingen min enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hentet boxeren, Mina, i går og skal ha henne på prøve hvertfall ut denne uka. Det merkes at hun ikke er vandt til å være inne. Hun stresser veldig, men det er jo forståelig når alt er nytt. Veldig opptatt av rottene som har buret sitt på kjøkkenet, så jeg må væreveldig på vakt der.

Natta har gått fint. Hun ville ikke roe seg i går, så jeg fant frem et sort bur hun kunne ligge i, ved siden av senga mi. Tenkte det kunne hjelpe siden hun er vandt til å være i bur, og det gjorde det. Hun la seg til å sove med en gang. Buret skal kuttes ut etterhvert, men siden det er mye nytt nå, og hun sliter med å slappe av, tenker jeg det kan være greit og beholde noe slik hun er vandt med.

Hun har møtt på alle katten utendørs, vil ikke ta de inn til henne enda. Synes hun ble veldig stiv i kroppen, så skal være veldig forsiktig her.

Mistenker også at hun har øyebetennelse eller noe. Hun klør veldig i ene øyet, og det ser litt hovent ut. Vi har jo avtalt med dyrlegen at han skal ta en sjekk på henne, så får vi se hva han sier. Hun er ekstremt tynn også, og veldig lite muskler...

Hun er en koselig hund, men foreløpig veldig skeptisk av seg. Ikke i forhold til oss, men til alt annet. Foråpentligvis blir det bedre i løpet av uka, når hun blir litt mer kjent.

Noen generelle tips for å få henne mer trygg? Eller hva jeg bør "teste" henne på i løpet av uka?

Det jeg tenker er å ta henne med til byen en dag. Det blir nok når vi skal til dyrlegen, så går vi gjennom byen. I tillegg tenker jeg å avtale et møte med noen i hundeklubben, for å se hvordan hun er i forhold til fremmede hunder. Noe annet jeg bør tenke på?

Edit: Jeg tok et raskt mål av henne også. Hun er ca. 53-54cm høy. Hvor mye tror dere hun bør veie? Nå veier hun 17kg, men hun er jo aaaaltfor tynn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke testet henne på noe som helst (bortsett fra det som hører til hennes nye hverdag) enda jeg. Ta det med ro. Hygg dere sammen. Finn ut av samspillet dere imellom. La henne bli trygg på at dette er hennes nye hjem og at du er hennes nye "verdens beste matmor" La godbitene regne og turene være flotte :wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja, jeg tenker - "slutt å studer hunden i alle settinger" - senk skuldrene og behandle henne som om hun var en helt vanlig hund. Slutt å fokusere på alt hun ikke er vant til. Når dere slapper av og er trygge så vil hun også finne roen.

Lange gode turer, mye kos og godbiter - men også struktur og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun bare veier 17 kilo er det omtrent umulig at det er orm som er årsaken til det, om den jakthunden som tok det med seg "nettopp" kom inn i flokken. Det tar mange mndr før orm gjør en hund altfor tynn om den ellers får normalt med mat, og det at hun har lite muskler (muskelsvinn) høres heller ikke bra ut...

Be om å få se bilder av henne fra feks sommeren/høsten, var hun like tynn da? Jeg ville sjekket med folk i hundemiljøet rundt eieren, hva sier de? Hva med oppdretter av boxeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tenker jeg slik: Hvis jeg først skulle tatt til meg en voksen omplasseringshund, så skulle den vært "problemfri". En hund som er skeptisk til folk og har dårlig helse er vel ikke akkurat det dere er ute etter når dere allerede har/har hatt en hund med en del problemer? Det finnes så mange fantastiske voksne hunder der ute som trenger et nytt hjem. De hundene som har problemer bør gå til noen med spesiell kompetanse og interesse for å løse slikt problemer før de settes ut i vanlige hjem.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Og nå ser jeg at flere her skriver det jeg tenkte men ikke turte skrive - så da henger jeg meg på.

Du har IKKE lyst til å overta en hund med helseproblemer - alvorlig talt. Skal du ha en voksen hund så skal den være sunn og frisk. Kristin her visste om en hund som skulle omplasseres - sjekk ut den i utgangpunktet.

Og nei, du får ikke bonuspoeng for å "redde" en boxer som står i kennel - det er bare dumt å gjøre det - i alle fall når det er ett problemfritt hundehold du vil ha. Her ville jeg sjekket nøye som de over her skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boxeren jeg viste om har fått ny eier nå.

17 kilo er så lite at jeg nesten har lyst å tro at vekta må være feil. Vel er hun ikke høy, men hun burde være iallefall 23-24 kilo. Og hun er jo voksen og skulle være fullvokst.

At øyet renner kan være en enkel katarr som dere får fikset på med salve/dråper fra veterinæren.

Nå er hun helt fersk hos deg så at hun er skeptisk kan komme av at hun trenger litt tid på seg. Men hun bør ikke trenge mye tid. En boxer skal helst ikke være engstelig av seg. Det er ikke et rasetrekk og er uønsket.

Du sier hun ikke er vant til å være inne? Har hun vært utehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere skriver er jeg enig i. Jeg vil ha en frisk hund med godt gemytt. Derfor vil jeg helsesjekke henne og derfor vil je se hvordan hun er med andre hunder og folk. Det er jo som sagt bare prøvetid, og jeg blir ikke å beholde henne om hun er syk eller ikke blir mer trygg enn nå.

Hun har stått mesteparten av tiden ute i hundegård, eller inne i bur på et 'hunderom', av det jeg har forstått. Er vel derfor hun har lite muskler, fordi hun ikke har fått tilstrekkelig med aktivitet. Hun har kun blitt sluppet løs på gårdsplassen der i ny og ne.

Jeg vil ikke overta henne om det ikke klaffer helt, og jeg kan være sikker på at hun er frisk både psykisk og fysisk. Hun er ikke skeptisk ovenfor folk, sådet er bra! Det er heller nye lyder på tur f.eks. som hun stopper opp og lytter til, men ikke noe særlig reaksjon egentlig.

Nå har hun begynt å roe seg mer, hun ligger fo øyeblikket og sover. Satser på det fortsetter slik!

Når jeg skriver "teste" henne på andre hunder osv, så mener jeg ikke noe som skal foregå unormalt eller noe. Tenker bare at det er situasjoner jeg naturlig vil oppsøke, da det er viktig for meg at min neste hund fungerer bra i de situasjonene som Laika ikke fungerte.

Men takk for svar og råd! Er veldig enig med dere, jeg vil ikke overta henne om hun er syk eller generelt veldig utrygg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ei uke prøvetid er for kort. Særlig siden det er noen spesielle ting du vil bli sikrere på i.f.t både helse og gemytt. Jeg ville bedt om minst en mnd prøvetid om det i det hele tatt skulle vært aktuelt å vurdere denne hunden, om hun er slik du beskriver. Men det er nå meg.

Lykke til :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ei uke prøvetid er for kort. Særlig siden det er noen spesielle ting du vil bli sikrere på i.f.t både helse og gemytt. Jeg ville bedt om minst en mnd prøvetid om det i det hele tatt skulle vært aktuelt å vurdere denne hunden, om hun er slik du beskriver. Men det er nå meg.

Lykke til :)

Kan godt være vi kan forlenge prøvetiden litt. Men tenker samtidig at om hun ikke roer seg litt mer på ei uke, om hun fortsatt er like engstelig for ting, så er det uaktulet. Rett og slett. Men, om vi ser forbedring, så kan vi heller be om lenger prøvetid, for å se om forbedringen fortsetter.

Takk :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært til dyrlegen for helsesjekk idag. Han var ærlig og sa vi ikke burde ta mot henne. Så da er det bestemt at hun ikke blir værende.. Håper hun kommer til et bra hjem, da, eller at de rett og slett avliver henne... Hun har det ikke godt av å sitte i bur hele dagen.men av grunnene til vi ikke burde beholde henne er tenna. De er slitt helt ned til nervene allerede, hun er bare tre år. Mest sannsynlig etter å tygd på stein eller tygd på harde kanter i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært til dyrlegen for helsesjekk idag. Han var ærlig og sa vi ikke burde ta mot henne. Så da er det bestemt at hun ikke blir værende.. Håper hun kommer til et bra hjem, da, eller at de rett og slett avliver henne... Hun har det ikke godt av å sitte i bur hele dagen.men av grunnene til vi ikke burde beholde henne er tenna. De er slitt helt ned til nervene allerede, hun er bare tre år. Mest sannsynlig etter å tygd på stein eller tygd på harde kanter i buret.

Så kjedelig :hug:Den rette hunder dukker opp, ikke mist håpet.

Sa vet noe om vekta og kondisjonen hennes? Jeg tenker med gru på om hun har tygd stein fordi hun har vært sulten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn kortkort. Veldig mange boxere har tenner som er svake. De slites ned i ung alder. Fordi de slites gradvis ned er det sjelden de har vondt. Nerven trekker seg tilbake etterhvert som de slites. Ikke uvanlig å se boxere med bare "riskorn" i munnen i ung alder. Selvsagt ikke slik vi vil ha tennene deres, men det er nå bare engang slik.

Hva sa han om vekta hennes forresten?

En ærlig sak å levere henne tilbake selvsagt. Ville bare kommentere det med tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa egentlig bare at hun var for tynn... Veide henne der nede og da veide hun 19kg. Så er nok kanskje vekta her som er litt upresis.

Håper den rette hunden dukker opp! Er valpesyk, eller egenlig hundesyk!

Bare å skrike ut om noen vet om noen hunder til omplassering, sosiale, 20kg og oppover, og som man egne seg til litt lydighetstrening!

Edit: Bare så ikke folk skal få feil inntrykk av meg: jeg skaffer meg ikke den første og beste hunden jeg kommer over. Kanskje det til og med blir valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn kortkort. Veldig mange boxere har tenner som er svake. De slites ned i ung alder. Fordi de slites gradvis ned er det sjelden de har vondt. Nerven trekker seg tilbake etterhvert som de slites. Ikke uvanlig å se boxere med bare "riskorn" i munnen i ung alder. Selvsagt ikke slik vi vil ha tennene deres, men det er nå bare engang slik.

Slites de ned i tillegg til at gommene vokser over de?? jeg trudde de hadde et tannkjøttproblem ,ikke et emaljeproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannkjøttbyller (epulis) er ikke uvanlig, men det kommer gjerne når de er eldre.

Ingen regler uten unntak, men det er blitt sagt at tenner på boxere fra kontinentet har vært sterkere og større enn tenner på boxere fra England og USA. Om den teorien holder vann vet jeg ikke helt. Men det er en kjensgjerning at boxere ofte har veldig små tenner som lett slites ytterligere ned og gjerne ved ganske så ung alder.

Dette er ikke noe som plager de nevneverdig tror jeg så lenge man passer på at nervene ikke blir liggende åpne. Ved jevnlig slitasje over litt tid trekker nerven seg tilbake og de har ikke vondt. Det blir ikke som om å knekke ei tann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...