Gå til innhold
Hundesonen.no

Turområder i Ås?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Tenkte det var likegreit å legge denne tråden her for å få turforslag, hvis den er fryktelig feilplassert så er det bare å flytte på den ;)

Tingen er at jeg trenger forslag til steder å gå tur i Ås nå på vinteren, særlig når det er mørkt om kvelden. Midt på lyse dagen er det bare å vandre ut i en skog, men siden jeg er veldig lite kjent her vil jeg helst ikke ta sjansen på at jeg er heldig finner veien tilbake i bekmørke med bare hodelykt.

Lysløypa ved UMB hadde egentlig vært perfekt, for der er det jo mulighet til å ha hunden løs OG det er opplyst med tydelige veier - men regner med at det er kjørt opp skiløyper her nå(?).

Finnes det andre steder? Trenger ikke å være opplyst, men hadde vært greit med en slags vei/bred sti å følge så jeg ikke går meg vekk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det var likegreit å legge denne tråden her for å få turforslag, hvis den er fryktelig feilplassert så er det bare å flytte på den ;)

Tingen er at jeg trenger forslag til steder å gå tur i Ås nå på vinteren, særlig når det er mørkt om kvelden. Midt på lyse dagen er det bare å vandre ut i en skog, men siden jeg er veldig lite kjent her vil jeg helst ikke ta sjansen på at jeg er heldig finner veien tilbake i bekmørke med bare hodelykt.

Lysløypa ved UMB hadde egentlig vært perfekt, for der er det jo mulighet til å ha hunden løs OG det er opplyst med tydelige veier - men regner med at det er kjørt opp skiløyper her nå(?).

Finnes det andre steder? Trenger ikke å være opplyst, men hadde vært greit med en slags vei/bred sti å følge så jeg ikke går meg vekk :P

Det er 2 lysløyper i Ås og den mot Ski (inn forbi Prix) er brøytet og gruses. Dvs, ikke helt runden - den delen som er skikkelig inne i skogen er ikke brøytet men kjørt opp med skispor. Det går an at du går halve veien langs lysløypa, før du krysser jernbanen (det går flere broer over) og går på den rette veien på vestre side av jernbanen på vei tilbake. Den delen er ikke opplyst, men det er umulig å gå seg bort. Blir en ca 5,5 km lang runde der 2/3 er opplyst og resten er på en rett vei (uten biler). Her er lysløypa. På den vestre delen må du altså være på andre siden av jernbanen, altså enda litt lenger vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske greit å gå der det heter Åsmåsan også, egentlig (Åsmåsan er vel egentlig bare den svære myra som ligger der, men jeg tenker først og fremst på skogen rundt, altså!). Der går det masse stier på kryss og tvers hvor andre folk har gått før, så det er tråkket opp litt i snøen. På en måte er det lett å rote seg bort på disse stiene, men skogen er så liten og har så tydelige grenser på ulike kanter (jernbanelinja, stien som går på tvers etter hogstfeltet, jordene mot nord, Kaja-feltet mot sør) at det er ikke noen fare for å bli meldt savnet selv om man ikke er kjent der. Man får jo ikke akkurat gått milevis med tur der, men det går fint å strekke litt på beina der i alle fall! Eventuelt kan man jo gå over jernbanen og ta en runde i skogen borderen snakket om også. Kommer man fra UMB er det greiest å gå opp Samfunnsveien (fra TF og Sørhellinga) og til høyre, og gå inn i skogen på stien like etter barnehagen.

Også syns jeg det kan være ålreit å gå langs "joggeløypa", dvs Herumveien. Grusveien strekker seg ca. tre kilometer innover fra svingen og man enten gå tur/retur til Pumpehuset og tilbake. Jeg pleier som oftest å gå inn i skogen på venstre side og følge stien tilbake til Landåskollen (umulig å ta feil! Og hvis du tar feil ender du bare ut i Brekkeveien), det er en fin rundtur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også syns jeg det kan være ålreit å gå langs "joggeløypa", dvs Herumveien. Grusveien strekker seg ca. tre kilometer innover fra svingen og man enten gå tur/retur til Pumpehuset og tilbake. Jeg pleier som oftest å gå inn i skogen på venstre side og følge stien tilbake til Landåskollen (umulig å ta feil! Og hvis du tar feil ender du bare ut i Brekkeveien), det er en fin rundtur. :)

Der går jeg også en del. Men begynner å bli litt lei kjenner jeg, selv om det er en allright tur :)

Innimellom går jeg en runde på omlag en mil der jeg starter like før Shellstasjonen, går inn til høyre der og over motorveien. Også går jeg da en runde på andre siden av E6, over E6 igjen og kommer opp ved BioForsk. Den runden er koselig, og for det meste bare grusvei. Masse hester er det der og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Drar opp denne igjen og håper dere har blitt enda mer bevandret i Ås siden sist jeg spurte :D

Har noen gått Kroerløypa? Med utgangspunkt i Ås stasjon blir runden ca 18km lang og går i Eldormarka. Tenkte jeg skulle prøve meg på denne i morgen eller i løpet av neste uke, men hvordan er den å gå, er det mye folk? Foretrekker å ha hunden løs, men hvis vi møter folk med hunder annehver meter går det dårlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne igjen og håper dere har blitt enda mer bevandret i Ås siden sist jeg spurte :D

Har noen gått Kroerløypa? Med utgangspunkt i Ås stasjon blir runden ca 18km lang og går i Eldormarka. Tenkte jeg skulle prøve meg på denne i morgen eller i løpet av neste uke, men hvordan er den å gå, er det mye folk? Foretrekker å ha hunden løs, men hvis vi møter folk med hunder annehver meter går det dårlig :P

Denne går jeg flere ganger i uka. På hovedløypa kan du møte folk, men på stiene kan jeg gå i flere timer uten å møte folk :) Jeg har stort sett mine løs når det ikke er båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig :) Er det bare å finne seg en sti utenfor hovedløypa og gå og gå, følger de løypa eller er det en lett-og-gå-seg-bort-skog? :P

(Forresten så tror jeg at jeg så deg på skolen i Augustblokka med begge hundene utenfor Sørhellinga, haha! Det MÅ ha vært deg, men turte ikke gå ut og spørre :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig :) Er det bare å finne seg en sti utenfor hovedløypa og gå og gå, følger de løypa eller er det en lett-og-gå-seg-bort-skog? :P

(Forresten så tror jeg at jeg så deg på skolen i Augustblokka med begge hundene utenfor Sørhellinga, haha! Det MÅ ha vært deg, men turte ikke gå ut og spørre :P )

Ehm. Jeg har enda ikke blitt helt klok på alle stiene etter 2 år med MYE vandring, så er vel ikke helt lett å ha kontroll over stiene alltid :P

Om det var ei jente utenfor sør med to malamuter var det nok meg ja :) Så vidt jeg veit er jeg den eneste i Ås som vanker rundt med to. Bare å hilse på neste gang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til det, haha. Hebekkskogen her i Ski har gått i flere ganger i uka de siste to åra og jeg greier fortsatt ikke gå identiske turer der, går meg alltid bort :P

Neste gang skal jeg komme bort og rufse litt i polarpelsene jeg :D

Men takk for hjelpen, da prøver jeg ut turen i morgen tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg synes faktisk det er litt vanskelig å finne gode skogsområder rundt hvor jeg bor (ved Vennersgård om noen er kjent). Om senhøsten og vinteren er det jo greit, da labber vi over jordene. Jorder er jo fint det, men jeg savner faktisk skog jeg. Ordentlig fin skog å gå i uten å møte et eneste annet menneske! Det vil jeg gå i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Jeg er oppvokst "på landet" med skogen som nærmeste nabo og er vant med å ha milevis med skog for meg selv. Her skal alle andre plutselig gå tur i skogen også!? Makan til frekkhet :lol:

Men jeg har funnet ut at om jeg bare går langt nok INN i skogen møter jeg sjeldent folk, de fleste holder seg i utkanten. Men det hjelper jo lite om du ikke har noe særlig turområde i det hele tatt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...