Gå til innhold
Hundesonen.no

erfaring med vaksine mot allergi og furunkulose?


Nirm
 Share

Recommended Posts

Internett løs, så orker ikke rote rundt på forumet.

Men er det noen som vet om en konkret hund som disse vaksinene har hjulpet for? For meg synes jeg det blir veldig mye "tanta til naboen til elskerinna til onkelen kjente engang en hund". Men lite "king ble bra".

Skal til vetten idag, og trur jeg må bestemme meg nå om vaksine eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweilertispe til ei venninne hadde allergi mot støv, midd og i grunnen det meste. Tispa var 2 år da dette ble oppdaget. Min venninne valgte ta alt av forhåndsregler ang vasking og ha støvfritt hjem, i tillegg fikk tispa vaksiner. Dette hadde godt effekt på tispa, og hun holdt seg veldig godt i halvannet år, så og si symptomfri. Veterinæren mente at ved videre behandling kunne hunden leve nesten symptomfri livet ut. Desverre ble tispa syk og man fant ut at hun hadde kreft som var spredd seg slik at avlivning ble anbefalt.

Jeg glemte å si at jeg fulgte nøye med i denne prosessen da dette på papiret var min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund skal få vaksine mot utendørs-og innendørsallergi. Blodprøver er levert, så venter bare på å få sprøyter nå. Jeg kan jo oppdatere underveis? Jeg har stor tro på dette jeg. Mest fordi det for oss er eneste alternativ, så må bare være positive... Men hører jo om andre som har god effekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man hører om de. Men finner sjelden de konkrete hundene synes jeg... Alle "har hørt", men få kan nevne spesifikke hunder... Så jeg er litt skeptisk nå bare...

Veterinæren vår sier at det er rundt 70% sjanse for at vaksinene vil fungere. Det synes vi er såpass gode odds at vi vil prøve :) Vi taper ikke noe på å ha prøvd liksom. Bortsett fra litt penger, men hunden er godt forsikra. Og veterinæren sa også at dette er noe Agria rutinemessig erstatter. Det må jo bety at de også har gode erfaringer med det. For det er immunterapi du mener, ikke sant?

Edit: Jeg skrev en status på facebook for litt siden, om Tuf sin allergi. Da var det noen som kom med sine erfaringer. Leste kjapt gjennom nå, og det ser ut som det er èn som har dårlig erfaring med det (at det ikke fungerte), èn som har hatt litt effekt på sin Ambull, og èn som fikk en nærmest frisk hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund fikk vaksiner pga allergi(husstøvmidd, lagermidd, pollen osv). Effekten var synlig i et par mnd, så var det tilbake til ''normalen'' igjen dessverre. Da jeg jobbet som daglig leder på en dyreklinikk, var det flere hunder(4 stykker) som gikk på vaksineprogrammet, ingen med stort hell dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Min hund skal få vaksine mot utendørs-og innendørsallergi. Blodprøver er levert, så venter bare på å få sprøyter nå. Jeg kan jo oppdatere underveis? Jeg har stor tro på dette jeg. Mest fordi det for oss er eneste alternativ, så må bare være positive... Men hører jo om andre som har god effekt :)

Ja, man hører om de. Men finner sjelden de konkrete hundene synes jeg... Alle "har hørt", men få kan nevne spesifikke hunder... Så jeg er litt skeptisk nå bare...

Hvordan har det funka? Jeg tror det blir neste steg her, hvis det i det hele tatt blir noe neste steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det funka? Jeg tror det blir neste steg her, hvis det i det hele tatt blir noe neste steg.

Vi satte første sprøyta 2. april, og ser ingen bedring dessverre :( Heller motsatt, faktisk... (Det skyldes nok heller at vi slutta på kortison, enn at vi begynte med sprøyter. Han klødde ikke da han gikk på kortison.)

Han klør og klør og mangler pels flere steder på kroppen. Har fått sår som følge av kløinga, og har det generelt ikke noe bra. Veterinæren sier at vi kan prøve å sette ned dosene litt, og se hvordan han reagerer da, men jeg begynner å miste håpet litt :(

Synes likevel det var verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :( Ja, det er vel verdt å prøve.... Veit liksom bare ikke hvor lenge vi skal dra det ut, nå er Bodil ordentlig nedfor og klør noe vannvittig under potene...

Ja :( Vi sliter med det samme... For hver ting vi prøver som ikke fungerer, forlenger vi jo lidelsene hans :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :( Vi sliter med det samme... For hver ting vi prøver som ikke fungerer, forlenger vi jo lidelsene hans :(

Det skal ikke være lett, for man har jo lyst til å prøve, det kan jo hende at akkurat det hjelper min hund liksom. Og alle har så mange gode tips og råd som har hjulpet naboen til tanta sin Puddel, også får man "dårlig" samvittighet for at man ikke prøver ut absolutt alt man får høre om. Æsj, nei det er ikke lett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuf og Noomi starta jo samme dag på sprøyter. Så det er jo litt kjekt i det tragiske...

Her har det gått litt i perioder. Til både det bedre og det verre. Hun har perioder vært veldig bra, og forholdvis dårlig. Men jeg håper jo at hun skal bli bedre etter hvert. Dyrlegen sa at hun skulle bli verre før hun ble bedre, men jeg lurer på om å ta en telefon til uka for å prate litt med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det høres så oppløftende ut jeg, tror jeg enda ikke har hørt om en som blir helt bra med den vaksinen :( Eller jo 1, men han var vel ordentlig dårlig i 6 mnd eller noe før den virka (synes det er litt lenge jeg altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det høres så oppløftende ut jeg, tror jeg enda ikke har hørt om en som blir helt bra med den vaksinen :( Eller jo 1, men han var vel ordentlig dårlig i 6 mnd eller noe før den virka (synes det er litt lenge jeg altså)

Det er ikke alle som blir bra nei. For Noomis del har vi ikke fått tilbake noen furunkler enda, og jeg håper hun slipper det. Om de aldri kommer tilbake, så har vaksina gjort mye av sin misjon for henne. Det er de som har vært de verste for henne.

Jeg vil tippe at også det henger sammen med hvor dårlig en hund er, etter hvor lett ting snur. Noomi er ikke veldig dårlig med allergien sin i forhold til mange andre, så jeg vil tippe at det er lettere å få henne ned mot kløterskelen enn det er med hunder som er mye dårligere. Hun har enda ikke hatt behov for kortisonbehandling eksempel. Tilrettelegging i hverdagen gjør mye for henne.

Skal bestille SPOT test til Noomi nå som jeg får lønn igjen (hun spiser opp mye av lønna mi for tiden i dyrlege besøk. :P ). Den er bredere på hva de testes for enn Dr Baddaky sin, og tar med på fôrallergi. Så dersom Bodil og Tuf ikke har tatt den, så hadde jeg satset på å få tatt den før man evt gir opp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodil har tatt Spot testen, og det var det utslag på det meste dessverre :P (har lagt den ut i den andre tråden din tror jeg) Men at det slår ut på för kan være litt misvisende da den ikke er 100% på det, så det beste er elimineringsmetoden uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Jeg har ingen erfaring med vaksiner mot allergi, men jeg ser at det er flere som er der jeg har vært tidligere, og det er en skikkelig, skikkelig sucky plass å være. Jeg ville bare formidle all sympati, jeg har så mye medfølelse, det er helt sinnsykt slitsomt å være på den plassen jeg ser iallfall Stineogstaffene er.

Bare husk det, det er umulig å prøve alt. Det er alltids noen som har gjort noe du ikke har gjort, listen er uendelig. Det er lov til å sette en strek for seg og sin hund og å sette den streken på en annen plass enn f.eks naboen gjorde. Det betyr ikke at noen av valgene er feil. Flere valg kan være riktig. Det er lov til å si at jeg har prøvd nok, nok for deg og nok for din hund, "alt" er ikke standarden alle ønsker å strekke seg etter. Hvor streken går er så individuelt, hunder er så forskjellige, eierne også. Den kan man liksom ikke hjelpe til med. Men det er helt greit å kjenne på at man har prøvd nok for sin situasjon uten å skulle ha dårlig samvittighet for det. Samvittigheten er der virkelig i bøtter og spann alikevel, bare fordi man er i en konstant vurderingsmodus.

Jeg tenker på dere alle, og håper at vaksinene gir god effekt for både Noomi og Tuf, og for Bodil om dere velger å gå den veien med henne. :heart:

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Jeg har ingen erfaring med vaksiner mot allergi, men jeg ser at det er flere som er der jeg har vært tidligere, og det er en skikkelig, skikkelig sucky plass å være. Jeg ville bare formidle all sympati, jeg har så mye medfølelse, det er helt sinnsykt slitsomt å være på den plassen jeg ser iallfall Stineogstaffene er.

Bare husk det, det er umulig å prøve alt. Det er alltids noen som har gjort noe du ikke har gjort, listen er uendelig. Det er lov til å sette en strek for seg og sin hund og å sette den streken på en annen plass enn f.eks naboen gjorde. Det betyr ikke at noen av valgene er feil. Flere valg kan være riktig. Det er lov til å si at jeg har prøvd nok, nok for deg og nok for din hund, "alt" er ikke standarden alle ønsker å strekke seg etter. Hvor streken går er så individuelt, hunder er så forskjellige, eierne også. Den kan man liksom ikke hjelpe til med. Men det er helt greit å kjenne på at man har prøvd nok for sin situasjon uten å skulle ha dårlig samvittighet for det. Samvittigheten er der virkelig i bøtter og spann alikevel, bare fordi man er i en konstant vurderingsmodus.

Jeg tenker på dere alle, og håper at vaksinene gir god effekt for både Noomi og Tuf, og for Bodil om dere velger å gå den veien med henne. :heart:

Og der begynte jeg å grine. Tusen, tusen takk Mari for at du klarer å sette ord på det som jeg ikke klarer. Det er godt at noen er "med" meg og ikke bare skal gi gode råd hele tiden :heart:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg Mari. Og det er veldig sant at man ikke kan prøve alt. Dessuten vil det jo ha mye sammenheng med hvor plaget en hund er på hvor mye man kan prøve og. Rett og slett fordi noen kan leve med det mye lengre enn andre. For Noomi å gå 6 måneder før vaksinen virker er ikke noe voldsomt problem til at det ikke kan forsvares fordi hun ikke er blant de verste. For andre hunder vil det være en lidelse.

Den første scäferen min var hyperallergisk mot fisk. Han ble ekstremt dårlig av det, og vi snakker ikke om litt kløe eller sår på labber da. Mer retning komatilstander ved inntak av fisk. Og da det ble oppdaget, levde han i hvertfall allergifri til han fikk hjernesvulst...

Men uansett er det en selv som ser hunden i hverdagen. Og vet når nok er nok.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Drar opp denne litt igjen. Gira har fått påvist allergi mot pollen og midd. Hun klør en del og får mye utslett, og ofte ørebetennelse. Har hørt om allergivaksinen, men usikker på om det er noen vits i å det hele tatt prøve? Dere som har prøvd, har dere merket noe bedring i lengden? Hun er jo bare 9måneder, har det noe å si for evt vaksine? Og hvor dyrt er en slik vaksine, hvor ofte må de vaksineres? (Gjør man det selv?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt god effekt av vaksinen :ahappy: Hadde litt startproblemer, men han ser ut til å være stabil nå. Nå har jeg ikke sett han selv på en stund, men de som passer han melder om null kløe! Han har også blitt veldig fin i pelsen. Blir spennende å se hvordan han blir når han kommer hjem igjen. Huset vårt er ikke optimalt for en støvallergiker dessverre. Uansett er han jo mye bedre enn han var!

Vaksinen kostet vel rundt 6-7000 kroner per flaske (varer noen måneder!). Fikk det dekket av forsikringa uten problem. Prisen avhenger av hvor mye som blir inkludert i vaksinen. Min hund er antagelig allergisk mot katt i tillegg til husstøv og lagermidd, men siden vi ikke har noen katt gadd vi jo ikke inkludere det i vaksinen, dermed ble det litt billigere.

I begynnelsen setter man sprøyter et par ganger i uka, så én gang i uka, annenhver uke, og nå får han sprøyte én gang i måneden. Setter sprøyta selv, får opplæring av veterinæren :)

Det med alder kan jeg ikke svare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
    • Nå er jeg (enn så lenge) såpass heldig at jeg ikke betaler strøm der jeg leier, så det kan jeg leve med! 🤭 Takk for alle svar! 😃 Det er jo tydelig at vom er "råbillig" kontra tørrfôr+vomkuler, så da har vi en fremtidsplan. Nå skal vi først bruke opp den 12kg sekken og 6kg SMAAK jeg kjøpte før jeg begynte å regne på dette 🤪
    • Ååh..lille Odin!! Vi savner han💖
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...