Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til rasevalg!


DogZero
 Share

Recommended Posts

Hei! Vi er et ungt par på 20år som vurderer hund for fremtiden.
Pr nå har vi en drivende jakthund, noe som ikke er helt "my cup of tea". Ikke misforstå jeg er kjempeglad i hunden, men vi passer ikke helt sammen.

Jeg er mest glad i relativt korthårede hunder, gjerne av den litt kraftige typen ala bulle, rottis osv. Samtidig er jeg også svak for en del mynder og urhunder.

Samboer derimot er ikke helt enig, han kan ikke fordra mynder, pudler og lignende. Han liker hunder med en litt mer fluffy look ala lapphund, shiba, akita, eurasier osv. Utenom det har han ikke særlige preferanser utenom at hunden må være relativt lydig, ha lite lyd og ikke være pinglete.

Jeg har litt allergi, men holder denne godt i sjakk med medisiner. Så det er ingen hindring pr nå. Jeg har sett meg litt lei på røyting så kunne egentlig tenkt meg en røytefri rase, men da følger det jo en del pelstell med. Noe jeg ikke er heeeelt sikker på om jeg ønsker. Så litt i tvil der hva jeg ønsker. Vil ikke ha labrador røyting i det minste da :P

Av hunden ønsker jeg/vi:
- Lite til middels aktivitetsnivå
- Omjengelig snill type
- Barnevennlig
- Relativt førerorientert.
- Lite jakt / mulig å ha løs.
- Hendig størrelse hadde vært praktisk, men ikke et must. (Ikke av de største gigantene og ikke de minste minatyrene)
- Realtivt lettstelt pels som ikke drar med seg hele skogen hjem.
- En frisk rase er også et pluss, men ikke et must. Har god tid til å orientere meg i jungelen.
- En stødig hund/ikke nervøs.


Hva vi/jeg kan tilby en hund:
- ca 1 times tur til dagen (vil variere litt, noen dager mer noen dager mindre)
- Trening i ny og ne, et kurs og to. (Vet ikke hvor mye trening det blir, syns i grunn det er veldig gøy, men har mistet litt motivasjon da hunden jeg har nå er kjempeflink så lenge du har godbit, men gir fullstendig f*** ellers)
- Forhåpentligvis mulighet til å bli med i stall, når og om jeg starter opp meg hest igjen. (Har fryktelig lyst)
- Forhåpentligvis en hage å boltre seg i.


Har lyst å konkurrere eller delta i noe, men vet ikke hva. Utstilling er vell det mest sannsynlige tror jeg.
Vi bor litt trangt for øyeblikket så ny hund vil ikke komme før vi har leilighet eller hus og bo i.

Så hva tror dere? Er det noen raser dere automatisk tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi er et ungt par på 20år som vurderer hund for fremtiden.

Pr nå har vi en drivende jakthund, noe som ikke er helt "my cup of tea". Ikke misforstå jeg er kjempeglad i hunden, men vi passer ikke helt sammen.

Jeg er mest glad i relativt korthårede hunder, gjerne av den litt kraftige typen ala bulle, rottis osv. Samtidig er jeg også svak for en del mynder og urhunder.

Samboer derimot er ikke helt enig, han kan ikke fordra mynder, pudler og lignende. Han liker hunder med en litt mer fluffy look ala lapphund, shiba, akita, eurasier osv. Utenom det har han ikke særlige preferanser utenom at hunden må være relativt lydig, ha lite lyd og ikke være pinglete.

Jeg har litt allergi, men holder denne godt i sjakk med medisiner. Så det er ingen hindring pr nå. Jeg har sett meg litt lei på røyting så kunne egentlig tenkt meg en røytefri rase, men da følger det jo en del pelstell med. Noe jeg ikke er heeeelt sikker på om jeg ønsker. Så litt i tvil der hva jeg ønsker. Vil ikke ha labrador røyting i det minste da :P

Av hunden ønsker jeg/vi:

- Lite til middels aktivitetsnivå

- Omjengelig snill type

- Barnevennlig

- Relativt førerorientert.

- Lite jakt / mulig å ha løs.

- Hendig størrelse hadde vært praktisk, men ikke et must. (Ikke av de største gigantene og ikke de minste minatyrene)

- Realtivt lettstelt pels som ikke drar med seg hele skogen hjem.

- En frisk rase er også et pluss, men ikke et must. Har god tid til å orientere meg i jungelen.

- En stødig hund/ikke nervøs.

Hva vi/jeg kan tilby en hund:

- ca 1 times tur til dagen (vil variere litt, noen dager mer noen dager mindre)

- Trening i ny og ne, et kurs og to. (Vet ikke hvor mye trening det blir, syns i grunn det er veldig gøy, men har mistet litt motivasjon da hunden jeg har nå er kjempeflink så lenge du har godbit, men gir fullstendig f*** ellers)

- Forhåpentligvis mulighet til å bli med i stall, når og om jeg starter opp meg hest igjen. (Har fryktelig lyst)

- Forhåpentligvis en hage å boltre seg i.

Har lyst å konkurrere eller delta i noe, men vet ikke hva. Utstilling er vell det mest sannsynlige tror jeg.

Vi bor litt trangt for øyeblikket så ny hund vil ikke komme før vi har leilighet eller hus og bo i.

Så hva tror dere? Er det noen raser dere automatisk tenker på?

Tenkte på en rase som tror kan være noe å se nærmere på for dere er Staffordshire Bullterrier?

Men da utgår kanskje Lite til middels aktivitetsnivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en rase som tror kan være noe å se nærmere på for dere er Staffordshire Bullterrier?

Men da utgår kanskje Lite til middels aktivitetsnivå

Staffen er jeg faktisk veldig svak for! Og samboer liker disse relativt han også. Eneste der er vel muligheten for samkjønnsaggresjon? Og så har vel rasen noen sykdommer føler jeg, jeg har hørt. Noen som har peiling på hva jeg eventuelt burde være obs på der?

Dvergschnauzer ville jeg ha sett på :)

Syns DS er relativt søte, men kan ikke disse være litt nervøse? Type bjeffe noe voldsomt når de føler seg truet? Kan godt være jeg er helt på bærtur :P Ellers trenger jeg å møte litt hyggeligere hunder av rasen kjenner jeg, hadde en salt pepper i nabolaget en gang som var gammel og gneldrete. Har hørt mye bra om dem fra andre da :) Og hvor mye krever egentlig pelsen deres? Si hvis man skal holde den i noenlunde utstillingskondisjon? (Kommer ikke til å reise langt for å stille så blir ikke såååå ofte den trenger å være i perfekt kondisjon, men er jo noen utstillinger på sørvestlandet :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen er jeg faktisk veldig svak for! Og samboer liker disse relativt han også. Eneste der er vel muligheten for samkjønnsaggresjon? Og så har vel rasen noen sykdommer føler jeg, jeg har hørt. Noen som har peiling på hva jeg eventuelt burde være obs på der?

Syns DS er relativt søte, men kan ikke disse være litt nervøse? Type bjeffe noe voldsomt når de føler seg truet? Kan godt være jeg er helt på bærtur :P Ellers trenger jeg å møte litt hyggeligere hunder av rasen kjenner jeg, hadde en salt pepper i nabolaget en gang som var gammel og gneldrete. Har hørt mye bra om dem fra andre da :) Og hvor mye krever egentlig pelsen deres? Si hvis man skal holde den i noenlunde utstillingskondisjon? (Kommer ikke til å reise langt for å stille så blir ikke såååå ofte den trenger å være i perfekt kondisjon, men er jo noen utstillinger på sørvestlandet :P)

Nå kjenner jeg bare et par stykker selv, og min erfaring er at disse er ikke nervøse. Joda, de bjeffer hvis noen ringer på døra, men ikke noe ille vil jeg påstå. Hvor mye pelsen krever er vel litt avhengig ifra individ til individ.

Men du kan sende melding til ei som kaller seg Line her, kanskje hun popper innom tråden også, for hun har DS og kjenner rasen veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen er jeg faktisk veldig svak for! Og samboer liker disse relativt han også. Eneste der er vel muligheten for samkjønnsaggresjon? Og så har vel rasen noen sykdommer føler jeg, jeg har hørt. Noen som har peiling på hva jeg eventuelt burde være obs på der?

Syns DS er relativt søte, men kan ikke disse være litt nervøse? Type bjeffe noe voldsomt når de føler seg truet? Kan godt være jeg er helt på bærtur :P Ellers trenger jeg å møte litt hyggeligere hunder av rasen kjenner jeg, hadde en salt pepper i nabolaget en gang som var gammel og gneldrete. Har hørt mye bra om dem fra andre da :) Og hvor mye krever egentlig pelsen deres? Si hvis man skal holde den i noenlunde utstillingskondisjon? (Kommer ikke til å reise langt for å stille så blir ikke såååå ofte den trenger å være i perfekt kondisjon, men er jo noen utstillinger på sørvestlandet :P)

Det jeg vet mest om staff er at det er endel samkjønnsaggresjon, men jeg har egentlig bare opplevd det med hannene og ikke tispene, tispene virker som har en lenger lunte. det jeg vet om sykdom er demodex (hudsykdom) ellers så vet jeg ikke om så mange sykdommer på de, men noen som har rasen kan svare bedre på dette en meg :)

Ellers så har du jo franskbulldogg det kunne vært noe kanskje?......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel sammekjønnsagresivitet på Staffen ja, så man må regne med å få en hund som ikke passer til å være med å hundejorde treff. Man må regne med at man ikke kan slippe den med hvemsomhelst, men de skal fint kunne oppføre seg i bånd blant andre hunder.

Det man skal være obs på er at det er endel hudsykdommer, demodeks, furunkolose og allergier, disse sykdommene er lette å skjule så uærlige oppdrettere gjør nettop det. ellers er det HD/AD (50 % av staffene i Norge har HD) foreldrene til en eventuell valp burde være øyelyst og ha kjent L2HGa/HC status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke ønsker labrador-røyting må hun for all del ikke skaffe seg dalmatiner :P Aktivitetsnivået er vel heller middels til stort, ikke lite til middels. Ellers så kunne den nok passe bra. Men for all del, hvis langturen hver dag er på en time så går jo det helt fint, iallefall for min. Bare det ikke blir vanlige båndturer på fortauet hver dag, men løping løs, sykling osv. Det er jo også en klassisk hestehund. Den røyter to ganger i året som alle andre hunder, men hver røyteperiode varer i 6 mnd :P Er nok ikke en rase jeg vil anbefale om du har litt allergi. Venninnen min har veldig allergi, men klarer fint å ha en toller bare hun medisinerer seg litt iblant. Men Casper reagerer hun på uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg bare et par stykker selv, og min erfaring er at disse er ikke nervøse. Joda, de bjeffer hvis noen ringer på døra, men ikke noe ille vil jeg påstå. Hvor mye pelsen krever er vel litt avhengig ifra individ til individ.

Men du kan sende melding til ei som kaller seg Line her, kanskje hun popper innom tråden også, for hun har DS og kjenner rasen veldig godt :)

Så da heller det mer mot vokt kanskje? Takk for tips ang Line, kan hende jeg sender henne en melding. :)

Du har jo "standard" schnauzer og da. De kunne passet! :) Eller hva med pincher?

Kanskje litt mer aktive hunder enn som så..

Hva er egentlig forskjellen på dverg, medium og stor innen denne/disse rasen(e)?

Det jeg vet mest om staff er at det er endel samkjønnsaggresjon, men jeg har egentlig bare opplevd det med hannene og ikke tispene, tispene virker som har en lenger lunte. det jeg vet om sykdom er demodex (hudsykdom) ellers så vet jeg ikke om så mange sykdommer på de, men noen som har rasen kan svare bedre på dette en meg :)

Ellers så har du jo franskbulldogg det kunne vært noe kanskje?......

Ah ok, Franske buldogger er søte ja, men er det ikke mer sykdom på dem en på Staff?

Det er endel sammekjønnsagresivitet på Staffen ja, så man må regne med å få en hund som ikke passer til å være med å hundejorde treff. Man må regne med at man ikke kan slippe den med hvemsomhelst, men de skal fint kunne oppføre seg i bånd blant andre hunder.

Det man skal være obs på er at det er endel hudsykdommer, demodeks, furunkolose og allergier, disse sykdommene er lette å skjule så uærlige oppdrettere gjør nettop det. ellers er det HD/AD (50 % av staffene i Norge har HD) foreldrene til en eventuell valp burde være øyelyst og ha kjent L2HGa/HC status.

Ok takker for svar, regner med jeg må bruke lang tid på å komme inn i miljøet på staff da om jeg skal ha en slik. Hvordan er miljøet rundt staffene egentlig? Bra?

Dere kan i alle fall ikke ha shiba, gitt kriteriene deres. :)

Kan du utdype hvilke kriterier du tenker på? :) Jakten kanskje? Og førerorienteringen?

Vet ikke helt hvorfor men det poppet opp dalmatiner i hodet mitt, er det en rase du kunne vurdert? :) Sent from my iPad using Tapatalk HD

Hvis hun ikke ønsker labrador-røyting må hun for all del ikke skaffe seg dalmatiner :P Aktivitetsnivået er vel heller middels til stort, ikke lite til middels. Ellers så kunne den nok passe bra. Men for all del, hvis langturen hver dag er på en time så går jo det helt fint, iallefall for min. Bare det ikke blir vanlige båndturer på fortauet hver dag, men løping løs, sykling osv. Det er jo også en klassisk hestehund. Den røyter to ganger i året som alle andre hunder, men hver røyteperiode varer i 6 mnd :P Er nok ikke en rase jeg vil anbefale om du har litt allergi. Venninnen min har veldig allergi, men klarer fint å ha en toller bare hun medisinerer seg litt iblant. Men Casper reagerer hun på uansett.

Dalmis er fiiiiiine, men som LolaPagola sier her så faller de litt bort pga røytingen :P Ellers virker den å passe ypperlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takker for svar, regner med jeg må bruke lang tid på å komme inn i miljøet på staff da om jeg skal ha en slik. Hvordan er miljøet rundt staffene egentlig? Bra?

Det man kan gjøre er å melde seg inn i Staffeforaene, sbtforum.no og sbtforum.net (ikke veldig aktivt lengre desverre) vi er veldig hyggelige der inne :)

Staffemiljøet er nok som de fleste hundemiljøer, endel råtne folk, men mange trivelige også :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang staff: Staffen er vel ikkje kjent for å være stille i den grad at de gjerne prater litt når det er noe. De er utrolig morsomme, man kan ikke annet enn å le av de :) De er sta, de er livlige og de er utrolig kosete <3 Man må som med alle hunder ha regler og være konsekbent, man må gi de den trimmen de krever og samtidig gi de andre utfordringer som de kan bryne seg på itilegg til tur. Lita er min første staff og blir ikke den siste. Jeg har fra før av en blandingstispe mellom border collie og engelsk setter og er godt vandt med andre raser som nuffe, schæfer, labrador og husky, men o'boy den staffen var en helt annen hund :) Det kan forekomme allergi og demodex, HD/AD burde være kjent på foreldre, dog det diskuteres om det er arv eller miljø. Og det er viktig at de er sjekket for de sykdommene Stine nevnte :) Ang miljøet er det ikke vanskelig å komme inn i det. De fleste tar godt i mot nybegynnere, jeg syns det har gått kjempefint :) Jeg har oppdaget at staffenorge er stort men miljøet er ikke så stort egentlig for de fleste vet hvem man er og driver man med utstilling får man fort kontakter :) Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du høyner aktivitetsnivået noe, til middels - litt over middels, så kunne jeg og anbefalt deg staff :) Merker at hvertfall min trenger endel hjernetrim for å trives, han virkelig elsker å trene, og kan bli litt rastløs om det går for lang tid uten ei skikkelig triks-økt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype hvilke kriterier du tenker på? :) Jakten kanskje? Og førerorienteringen?

Ja, til begge. :)

Av hunden ønsker jeg/vi:

- Lite til middels aktivitetsnivå *En shiba vil stort sett tilpasse seg eier, men har middels til høyt aktivitetsnivå, ikke lavt

- Omjengelig snill type *Skal være snill og omgjengelig med mennesker, er sjelden så veldig omgjengelig med fremmede hunder

- Barnevennlig *En shiba skal være trygg og snill med mennesker, men er ikke en sånn rase du kan forvente at synes det er helt greit å bli dratt i halen jevnlig eller falt på. Her er det selvsagt individuelle forskjeller

- Relativt førerorientert. *Alt er relativt :P

- Lite jakt / mulig å ha løs. *En shiba SKAL ha mye jaktinstinkt, så om du skal ha den løs, så er det bare å forvente at instinktene trumfer inkalling

- Hendig størrelse hadde vært praktisk, men ikke et must. (Ikke av de største gigantene og ikke de minste minatyrene) *En shiba har perfekt størrelse

- Realtivt lettstelt pels som ikke drar med seg hele skogen hjem. *Sjølrensende og ekstremt funksjonell pels

- En frisk rase er også et pluss, men ikke et must. Har god tid til å orientere meg i jungelen. *En meget frisk rase jevnt over som lever lenge

- En stødig hund/ikke nervøs. *Kan ha en del diller, men skal være stødig og uredd

Hva vi/jeg kan tilby en hund:

- ca 1 times tur til dagen (vil variere litt, noen dager mer noen dager mindre)

- Trening i ny og ne, et kurs og to. (Vet ikke hvor mye trening det blir, syns i grunn det er veldig gøy, men har mistet litt motivasjon da hunden jeg har nå er kjempeflink så lenge du har godbit, men gir fullstendig f*** ellers) *Hvis du er heldig, får du en shiba som bryr seg om mat, sånn at det i alle fall er mulig å belønne med noe, sånn innimellom, hvis bikkja gidder... ;)

- Forhåpentligvis mulighet til å bli med i stall, når og om jeg starter opp meg hest igjen. (Har fryktelig lyst)

- Forhåpentligvis en hage å boltre seg i.

Har lyst å konkurrere eller delta i noe, men vet ikke hva. Utstilling er vell det mest sannsynlige tror jeg. *Om du får en pen hund er det bare å stille ut. Av andre greiner er det nok først og fremst blodspor som er egna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man kan gjøre er å melde seg inn i Staffeforaene, sbtforum.no og sbtforum.net (ikke veldig aktivt lengre desverre) vi er veldig hyggelige der inne :)

Staffemiljøet er nok som de fleste hundemiljøer, endel råtne folk, men mange trivelige også :)

Takk for tips! :)

Ang staff: Staffen er vel ikkje kjent for å være stille i den grad at de gjerne prater litt når det er noe. De er utrolig morsomme, man kan ikke annet enn å le av de :) De er sta, de er livlige og de er utrolig kosete <3 Man må som med alle hunder ha regler og være konsekbent, man må gi de den trimmen de krever og samtidig gi de andre utfordringer som de kan bryne seg på itilegg til tur. Lita er min første staff og blir ikke den siste. Jeg har fra før av en blandingstispe mellom border collie og engelsk setter og er godt vandt med andre raser som nuffe, schæfer, labrador og husky, men o'boy den staffen var en helt annen hund :) Det kan forekomme allergi og demodex, HD/AD burde være kjent på foreldre, dog det diskuteres om det er arv eller miljø. Og det er viktig at de er sjekket for de sykdommene Stine nevnte :) Ang miljøet er det ikke vanskelig å komme inn i det. De fleste tar godt i mot nybegynnere, jeg syns det har gått kjempefint :) Jeg har oppdaget at staffenorge er stort men miljøet er ikke så stort egentlig for de fleste vet hvem man er og driver man med utstilling får man fort kontakter :) Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lyd i form av prating er i grunn greit, men gneldring og syting er jeg ingen fan av :P

Hvis du høyner aktivitetsnivået noe, til middels - litt over middels, så kunne jeg og anbefalt deg staff :) Merker at hvertfall min trenger endel hjernetrim for å trives, han virkelig elsker å trene, og kan bli litt rastløs om det går for lang tid uten ei skikkelig triks-økt ;)

Hva legger du i middels + aktivitetsnivå da? Pr idag går jeg gjennomsnittlig 1 time på tur til dagen + eventuelle tisseturer her og der. Trening syns jeg også er gøy når hunden faktisk er motivert, triks kan dyret mitt masse av f.eks da motivasjon innendørs ikke er et problem. Hvordan er Staffen på det? Følger de med ute også eller blir de veldig distraherte da?

Ja, til begge. :)

Tusen takk for utfyllende svar :)

Dvergpinscher eller pinscher kan du kikke på. Om du høyner aktivitetsnivået litt. Noen kan være reserverte.

Dere kan jo ta en tur på utstilling, kikke på de forskjellige rasene dere vurderer. Hilse på mange forskjellige individer av rasen, osv.

Pinchere er jo fine dyr ja. Reserverte er greit, så lenge de ikke er nervøse eller agressive og følger med på fører så er jeg fornøyd :) Hvordan er pelsen på pincherne? Har de underrull? Røyter de hele året?

bare for å skjære litt imellom, hva med labrador og golden retriever? Der har du jo alle varianter av aktivitetsnivå, barnevennlige, turkamerater, til å trene og konkurere med om man vil osv.

Labrador utgår pga røytingen. Hvordan er det med golden og røyting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinschere har tynn pels uten underull. Dekken kan være nødvendig om vinteren. De skal ikke være nervøse eller aggressive, ta deg en runde på utstilling (evt kontakt raseklubben og bli med på treff) så kan du få et inntrykk av hvordan de to rasene er. Røyter lite, og pelsen er lettstelt. Ingen utpreget røyteperiode på mine i alle fall, ser sjeldent hår noen steder annet enn sengene deres om man ser etter. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden røyter og en hel del.

Men altså, det er jo ingen hunder av litt størrelse som har lite til middels aktivitetsbehov? Alle ligger vel på middels til stort? Ja alt er relativt, og ikke alle hunder krever mye aktivitet. Men for å opprettholde en sunn kropp så nytter det jo ikke å gi en labrador lite aktivitet, selv om den ikke går på veggen av å ikke få mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da heller det mer mot vokt kanskje? Takk for tips ang Line, kan hende jeg sender henne en melding. :)

Hva er egentlig forskjellen på dverg, medium og stor innen denne/disse rasen(e)?

Hepp! Først ang størrelsesforskjellene: dverg og riesen er mest like i gemytt og treningsvillighet, mellom er hakket striere enn de store og små. Forskjellen på dverg og riesen er størrelsen (obviously :P ), noe som også medfører mer aktivitet for de store.

Ang dvergen så skal de ikke være nervøse eller bråkete. Ja, de fleste bjeffer for å varsle når det kommer noen inn på deres territorium, men mine bjeffer ikke ut over det. Noe jaktinstinkt kan de ha, men jeg kan ha begge mine løse og de kommer på innkalling (dette har vi trent på). Det er noe pelsstell, spesielt om man tenker å delta på utstilling. Den hunden jeg ikke stiller ut bruker jeg bare en time pr mnd ca på pelsen til. Den andre bruker jeg ca en time i uka på, og litt mer før utstillingene. De er ikke de aller mest førerorienterte, men de er glade i flokken sin. Man kan fint trene og konkurrere i diverse hundesporter med dem, men man må være dedikert om man skal nå "toppen". Ellers så får mine en times tur pluss minus pr dag, og er gjerne med på langturer i marka. De er veldig flinke til å ta seg frem i terrenget selv om de ikke er så store.

Du kan lese litt mer om rasen på min hjemmeside, ellers så er det bare å spørre om det er noe du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i middels + aktivitetsnivå da? Pr idag går jeg gjennomsnittlig 1 time på tur til dagen + eventuelle tisseturer her og der. Trening syns jeg også er gøy når hunden faktisk er motivert, triks kan dyret mitt masse av f.eks da motivasjon innendørs ikke er et problem. Hvordan er Staffen på det? Følger de med ute også eller blir de veldig distraherte da?

Tja, med middels + mener jeg f.eks å drive med en hundesport på hobbybasis med et par treninger i uka pluss tur sånn som du beskriver. Ang. motivasjon og hvor lett de har for å bli distrahert er jo veldig individuelt, men min staff er helt oppslukt av meg når vi er på trening med hundeklubben, han skjønner at "nå skal vi trene" virker det som. Han er også vedlig lett å motivere siden han er verdens største matvrak, og jobber gjerne for vanlig tørrfor :P Han er veldig glad i folk da, og hvis det kommer folk forbi når vi trener som begynner å dullesnakke med han, da jeg lost! Hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden røyter og en hel del.

Men altså, det er jo ingen hunder av litt størrelse som har lite til middels aktivitetsbehov? Alle ligger vel på middels til stort? Ja alt er relativt, og ikke alle hunder krever mye aktivitet. Men for å opprettholde en sunn kropp så nytter det jo ikke å gi en labrador lite aktivitet, selv om den ikke går på veggen av å ikke få mer.

Eurasier har vel det, avhengig av hva man legger i "lite" og "middels". Evt chow chow eller shar pei.. Men rundt en times tur for dagen synes jeg er et minimum av hva en hund bør få, kommer ann på hva man gjør den timen selvfølgelig, og hvor lange tisseturene er, men om det er snakk om en times tusling i bånd i nabolaget og 5-10 min tisseturer morgen og kveld, vil jeg ikke anbefale eurasier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnahund!! De er omgjengelige, krever ikke mye men er med på det meste, null pelsstell (men behøver et dekken på vinterstid), er lette å lære inn innkalling på til tross for jaktinstinkt, de er lettlærte og lærevillige, spesielt med godbit men gjerne også med lek som belønning om man passer på å holde lekelysten oppe fra de er små. De er hendig størrelse (8-12 kg iflg rasestandard, vår hannhund er 14 kg muskler, tispa er 7,5 kg), de kan være reserverte mot fremmede, men de fleste er veldig omgjengelige og eeelsker familien sin og kjentfolk, enkelte elsker også alle fremmede. Svært få sykdommer på rasen, generelt pleier oppdrettere å øyelyse og sjekke patella før avl (det er ikke krav om dette fra raseklubben), jeg vet ikke om noen hunder i Norge, Sverige eller Finland med sånn type sykdom, jeg vet om en med allergi. (Jeg vet ikke hva den er allergisk mot)

De er poteter, og kan fint brukes til lydighet (jeg har startet lydighet klasse 1 to ganger), freestyle (tispe i sverige med freestylediplom), spor (hannhund i Sverige med godkjent viltsporprøve), agility (tispe i Finland med opprykk til avansert klasse), og egentlig alt man måtte ønske seg. Og ikke minst lure coursing da, nå har vi tre her i Norge med lure coursing-lisens, tispa vår har tatt ett cert. :ahappy:

Også er det selvsagt verdens vakreste rase. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...