Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål angående chihuahua


hildesb
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har hatt lyst på chihuahua lenge nå. Derfor har jeg noen spørsmål angående chihuahuaer - bare for at valget om å skaffe seg en blir enda enklere :) Jeg er en 20 år gammel lærerstudent som bor for meg selv i leilighet, hvor jeg kan ha dyr. Jeg har vurdert om en hund passer for meg i denne situasjonen jeg befinner meg i av livet mitt, og om det passer inn i fremtidsplanene. Har veldig lyst til å få meg en chihuahua i løpet av sommeren, slik at vi kan bli ordentlig godt kjent og få et godt forhold osv.


Uansett, her er spørsmålene:

  • Siden jeg bor alene, tar jeg meg en tur hjem til familien min. Derfor lurer jeg på følgende: Hvordan er chihuahua i møte med nye mennesker? Er de aggressive, rolige, skeptiske o.l...? Har lest at når de først har møtt noen, så glemmer de ikke disse personene. Stemmer det?
  • Hvordan er chihuahuaer å ha med på tur og i større folkemengder? Hvis jeg tar toget hjem for eksempel, og tar med meg hunden. Hvordan oppfører chihuahuaer seg da? Er de rolige? Det kommer vel an på hva de er vant med og hva de har lært? Eller?
  • Hvordan er det best å få tak i en chihuahua? Hos oppdretter/kennel? Hvor finner jeg gode steder for å skaffe en? Noen som kan fortelle litt om denne prosessen?
  • Jeg har lest at chihuahuaer binder seg veldig til eieren. Blir chihuahuaen veldig overbeskyttende eller fort sjalu osv.?

Jeg vet at ingen chihuahuaer er helt like, men det hadde vært veldig fint om tidligere eller nåværende chihuahua-eiere kan dele sine erfaringer. Det hadde vært til stor hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Siden jeg bor alene, tar jeg meg en tur hjem til familien min. Derfor lurer jeg på følgende: Hvordan er chihuahua i møte med nye mennesker? Er de aggressive, rolige, skeptiske o.l...? Har lest at når de først har møtt noen, så glemmer de ikke disse personene. Stemmer det?

Jeg har to stk, ingen av de løper bort til folk og hilser uten lov, dette kommer nok mye av at de har lært fra de er små at de ikke får lov med mindre jeg sier "gå og hils".

Elias har aldri vært aggressiv mot mennesker men han kan være selektiv, det er gjerne de som blir for masete med han som han ikke ønsker å hilse på.

Bajaz derimot er sær, han elsker alle han er godt kjent med men har ingen stor interesse for å hilse på mennesker de første gangene han møter de.

Dette kommer mye av at han har gått lenge med nakkeproblemer som har gjort at han har fått vondt når nye mennesker har kommet borti vonde steder. Dersom han ikke kommer seg bort fra situasjonen med en gang kan han finne på å knurre og i værste fall glefse. Men dette er jo medisinsk grunn og ikke pga rasen.

Generelt ser jeg på det som en rase som elsker de aller fleste, nye som gamle :)

Det at de husker folk tror jeg ikke er rasebetinget, det gjør de to andre hundene jeg har også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et fint og utfyllende svar! Jeg får bare mer og mer lyst på en chihuahua jeg :)

Skal ta en titt på den siden du linket til, og så skal du ikke se bort ifra at du kanskje får en PM etter hvert. Veldig takknemlig for hjelpen! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er VELDIG forskjellig fra hund til hund. Tispa vår, Beauty er utrolig utadvent og ikke redd for noe som helst, men begge hannene vi har hatt tidligere er stikk motsatt. Mitt tips er å kjøpe fra en seriøs oppdretter, og sørg for at du får med stamtavle. Det er mye humbug ute å går, og selv om oppdretteren sier at det er renraset, så aldri stol på det. Etter egen erfaring vil jeg også råde deg til å ikke kjøpe fra Sverige, med mindre det er fra er seriøs oppdretter som vet hva han/hun driver med :) Jeg har kjøpt alle mine tre Chi'er fra utlandet fra seriøse oppdrettere, og jeg er super fornøyd :D Lykke til med ny hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er VELDIG forskjellig fra hund til hund. Tispa vår, Beauty er utrolig utadvent og ikke redd for noe som helst, men begge hannene vi har hatt tidligere er stikk motsatt. Mitt tips er å kjøpe fra en seriøs oppdretter, og sørg for at du får med stamtavle. Det er mye humbug ute å går, og selv om oppdretteren sier at det er renraset, så aldri stol på det. Etter egen erfaring vil jeg også råde deg til å ikke kjøpe fra Sverige, med mindre det er fra er seriøs oppdretter som vet hva han/hun driver med :) Jeg har kjøpt alle mine tre Chi'er fra utlandet fra seriøse oppdrettere, og jeg er super fornøyd :D Lykke til med ny hund :)

Tusen takk for svar! Hjelper veldig :)

Ja, det er veldig forskjellig fra hund til hund. Og takk for gode tips!

Er det billigere om man evt. kjøpe fra Sverige eller utlandet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har en Chihuahua som jeg har passet masse på frem til jeg fikk min engen hund. Hun elsker alt av mennesker når hun er hjemme og de setter seg ned får å hilse på. Men når vi er ute på tur bjeffer hun alltid på store mannfolk eller mennesker hun ser truende. Det er få hunder hun kommer overens med og er veldi bestemt og vet hvordan hun vil ha det. (Hun er litt bortsjemt!)
Hun er grei når vi har reist med buss og det er masse folk på bussen. Og det er veldig sant at de binder seg veldig til eieren. Min mor og lillesøster er alt får den hunden og hun såver bare i senga til lillesøsteren min. Hun syter vis hun må såve i buret. Men det er jo noe de har bestemt seg får at hun får låvt til. Men hun er en ekstremt søt og snill hund, veldig sær men suuper søt og snill.
Det stemmer at hunden ikke glemmer folk. Det gjør i vertfall ikke Furia, de er ekstremt sosiale og greie hunder. Bare sosialiser hunden nok fra den er valp av så skal det nok gå fint med alle mennesker ;)

Akkuratt når det kommer til denne rasen så ver fårsiktig med å få den fra utlande (det gjelder jo egnentlig alle raser). Få fra en skikkelig oppdretter som er veldig ambefalt! Ikke tenk på at det er billigere i utlandet vis noen ikke kan anbefale oppdretteren ifra utlande så ikke kjøp! Det er så mye tull der ute pågrunn av at Chihuahua er en ekstremt populær hund fortiden! Men ventelistene er lange nå for tiden så du burde begynne å lete så fort som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har en Chihuahua som jeg har passet masse på frem til jeg fikk min engen hund. Hun elsker alt av mennesker når hun er hjemme og de setter seg ned får å hilse på. Men når vi er ute på tur bjeffer hun alltid på store mannfolk eller mennesker hun ser truende. Det er få hunder hun kommer overens med og er veldi bestemt og vet hvordan hun vil ha det. (Hun er litt bortsjemt!)

Hun er grei når vi har reist med buss og det er masse folk på bussen. Og det er veldig sant at de binder seg veldig til eieren. Min mor og lillesøster er alt får den hunden og hun såver bare i senga til lillesøsteren min. Hun syter vis hun må såve i buret. Men det er jo noe de har bestemt seg får at hun får låvt til. Men hun er en ekstremt søt og snill hund, veldig sær men suuper søt og snill.

Det stemmer at hunden ikke glemmer folk. Det gjør i vertfall ikke Furia, de er ekstremt sosiale og greie hunder. Bare sosialiser hunden nok fra den er valp av så skal det nok gå fint med alle mennesker ;)

Akkuratt når det kommer til denne rasen så ver fårsiktig med å få den fra utlande (det gjelder jo egnentlig alle raser). Få fra en skikkelig oppdretter som er veldig ambefalt! Ikke tenk på at det er billigere i utlandet vis noen ikke kan anbefale oppdretteren ifra utlande så ikke kjøp! Det er så mye tull der ute pågrunn av at Chihuahua er en ekstremt populær hund fortiden! Men ventelistene er lange nå for tiden så du burde begynne å lete så fort som mulig :)

Takk for svar! Det høres veldig bra ut :)

Nei, jeg har vel egentlig ikke det å kjøpe fra utlandet som et alternativ. Har igrunn sett bort ifra det hele tiden. Så takk for tips! Må nok begynne å lete snart ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...