Gå til innhold
Hundesonen.no

Drømmen om hund nr. 2, men hvilken race?


Pajko
 Share

Recommended Posts

Dette er en hypotetisk tråd, da jeg ikke har mulighed for at få hund nr. 2 indenfor de næste par år, men derfor må man jo gerne undersøge og drømme :angel:

Jeg har Pajko, en kooikerhondje på 3 år, som pt. er prøveklud for flere forskellige hundesports. Vi træner pt. rally lydighed og agility, og vi har også trænet lidt LP. Pajko er ganske reserveret overfor fremmende mennesker og hunde, og han kan absolut ikke lige hanhunde.

Så jeg søger en tispe, som...

- er mellemstor, ikke større end labrador, og gerne lidt mindre (Pajko er 44cm over ryggen, og vejer 11kg)

- gerne semi-langhåret, og uden ret meget pelspleje (ingen ruhåret hunde)

- samarbejdende race, ingen spidshunde eller mynder

- skal være til at lære at gå løs


- aktiv. Jeg vil gerne gå agility og/eller lydighed, og på have hunden som turkammerat. Hunden vil være stor del af mit daglige liv.

- godt temperament! Både i forhold til andre hunde og mennesker.



Hvilken race tror I der vil kunne passe ind her? :D

Endret av Pajko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt bud... Det er en af drømmeracerne..

Jeg har aldrig mødt en sheltie med godt temperament... :icon_confused:

Møtte en i dag faktisk. Men jeg er enig i at det nok er en jungel å finne frem i, selv om jeg har fått inntrykk av at det er blitt bedre de siste årene. Det er jo også slik at agility er en sport der du har mye stress i hunden, og da blir det jo lett bjeffing. Men jeg må innrømme at jeg selv har fått sansen for en mentalt stødig sheltie. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er tøff og uredd, leken, kjærlig og sjarmerende. Morsom å trene med og finnes ikke nervøs.

Veldig fornøyd med han! Men litt lyd er det, særlig under trening når han er gira...jeg bryr meg ikke så veldig og har ikke gått inn for å trene det bort.

Dejligt, men en sheltie er ikke lige det jeg gerne vil have... For lille og for meget pels..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt bud... Det er en af drømmeracerne..

Jeg har aldrig mødt en sheltie med godt temperament... :icon_confused:

Men det har jeg! Jeg kan godt ha sheltie selv, men det begrenser seg litt med antallet. Og dermed blir det ikke det her. Men jeg kan absolutt anbefalle sheltie, og det er mange her på sonen som har det og sikkert kan fortelle deg en god del du ev. måte lure på :) De er kvikke og raske, mange går agility med dem og lydighet. Pelsstell er vel eneste minuset.

kort håret Collie? Kelpie? :)

Kelpien er veldig energisk og er en brukshund. Hvis du tenker å bruke hunden til noe, ønsker deg mye hund, fart og abligøyer så kan det være noe. Men jeg har ikke forstått at det er akkurat det du er ute etter Pajko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn utover at det er endel pelsstell hvis man vil holde pelsen fin og ryddig, vil jeg foreslå engelsk springer spaniel eller evt. welsh springer spaniel (hos sistnevnte er det vel mindre pelsstell, men har kun personlig erfaring med den engelske springeren) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har jeg! Jeg kan godt ha sheltie selv, men det begrenser seg litt med antallet. Og dermed blir det ikke det her. Men jeg kan absolutt anbefalle sheltie, og det er mange her på sonen som har det og sikkert kan fortelle deg en god del du ev. måte lure på :) De er kvikke og raske, mange går agility med dem og lydighet. Pelsstell er vel eneste minuset.

Kelpien er veldig energisk og er en brukshund. Hvis du tenker å bruke hunden til noe, ønsker deg mye hund, fart og abligøyer så kan det være noe. Men jeg har ikke forstått at det er akkurat det du er ute etter Pajko?

Jeg er ude efter en energisk hund, som gerne vil træne og være en del af familien. Og gerne på konkurrenceplan, hvis jeg får styr på min nervøsitet indenfor de næste par år. Men ellers en hund som kan være med overalt, når jeg er på ture, og som er robust psykisk.

Og så ønsker jeg bare at få mere viden om forskellige racer, som måske kunne passe inde her, men der går flere år, inden jeg skal have en ny hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ude efter en energisk hund, som gerne vil træne og være en del af familien. Og gerne på konkurrenceplan, hvis jeg får styr på min nervøsitet indenfor de næste par år. Men ellers en hund som kan være med overalt, når jeg er på ture, og som er robust psykisk.

Og så ønsker jeg bare at få mere viden om forskellige racer, som måske kunne passe inde her, men der går flere år, inden jeg skal have en ny hund..

Skjønner, men da er det mange å velge i ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, men da er det mange å velge i ihvertfall :)

Ja... Hvis jeg vidste helt præcist hvad jeg ville have var det vel også nemt at finde racen.. Af de foreslåede racer er det kun sheltien og borderen jeg kender.. Den eneste kelpie jeg har mødt var ikke udpræget arbejdshund.. Hun var faktisk lidt sløv i det, men det kan jeg hører er et enkelt stående tilfælde...

Sheltien er slet ikke noget for mig, dem jeg har mødt har været sky, nervøse og meget stressede på en ag banen..

Borderen kan jeg sagtens se som fremtid hund.. De fleste jeg kender er lækre arbejdshunde, som pleaser ejeren, men som også kan slappe af, når det kræves..

Korthåret collie kender jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien er slet ikke noget for mig, dem jeg har mødt har været sky, nervøse og meget stressede på en ag banen..

Borderen kan jeg sagtens se som fremtid hund.. De fleste jeg kender er lækre arbejdshunde, som pleaser ejeren, men som også kan slappe af, når det kræves..

Det er selvsagt en del sheltier som er slik,men hvis man leter litt nøye får man en flott sheltie.Jeg har sheltie selv og er super fornøyd med henne.Klart de har en del lyd på ag banen da det kan stresse en del.Men en bc kan ha like mye lyd på ag banen som en sheltie.Men det er klart at hvis du har store ambisjoner om og komme høyt opp i lydighet feks så er kanskje ikke en sheltie å satse på selv om det faktisk finnes en del sheltier som går Lp Elite faktisk :santa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Ja... Hvis jeg vidste helt præcist hvad jeg ville have var det vel også nemt at finde racen.. Af de foreslåede racer er det kun sheltien og borderen jeg kender.. Den eneste kelpie jeg har mødt var ikke udpræget arbejdshund.. Hun var faktisk lidt sløv i det, men det kan jeg hører er et enkelt stående tilfælde...

Sheltien er slet ikke noget for mig, dem jeg har mødt har været sky, nervøse og meget stressede på en ag banen..

Borderen kan jeg sagtens se som fremtid hund.. De fleste jeg kender er lækre arbejdshunde, som pleaser ejeren, men som også kan slappe af, når det kræves..

Korthåret collie kender jeg ikke..

Jeg kjenner en del kelpier utenom sonen, og jeg må innrømme at jeg ikke egentlig kjenner dem helt igjen i denne ekstrembeskrivelsen som gis av dem her inne. Ja, de er aktive og de er fine treningshunder, men de er ikke de ekstreme, klin gæærne sakene som man kan få inntrykk av her. Selvfølgelig ikke en hund du kjøper om du ikke vil trene i det hele tatt og tusler en halvtimes tur hver dag, men min erfaring er at BC, kelpie og tervueren/groenendael (den blir vel kanskje for stor for deg?) er litt samme greia. Fine trenings- og konkurransehunder, aktive hunder som kan finne på litt av hvert om de ikke får grenser og en god oppdragelse, men man trenger da ikke være noe overmenneske for å eie disse rasene. Hvem som passer en best er en smakssak og hva du passer med personlighetsmessig. På den andre siden kan mange flinke hundeeiere få problemer med sånne raser om de ikke passer dem personlighetsmessig og ikke takler at de er kjappe, fantasifulle og tenkende.

Den største forskjellen jeg ser på kelpie og bc er at bc er litt mer seriøs i arbeid og eh planlagt i bevegelsene sine, kelpien er ofte oversosial og en del av dem bikker over til litt usikker smiskesosial. På den andre siden er oppdrettere og eiere av kelpie mye flinkere til å helseteste og mentalbeskrive hundene sine, så det er mye lettere å få oversikt over rasen og finne seg en god og frisk hund enn det er hos BC om du ikke har noen som er veldig inn i rasen som kan hjelpe deg. På bc bryr de seg heller ikke om hundene er redd for skudd og sånt, bare den kan gjete.

Du skriver at du vil trene, konkurrere om du får kontroll over nervene, og siden du skal flytte til Norge for å studere friluftsliv regner jeg med at du er aktiv og glad i å være på tur også? Da kan jeg egentlig ikke se noen grunn til at kelpie skal være noe mindre aktuell enn bc. De fleste kelpier vil ha et fint liv med det :)

Ellers er ikke korthårscollie noe dumt valg altså :) Spesielt om du ikke har høye ambisjoner innen konkurranse. Men de er litt større igjen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men hvis det er slik at du ønsker deg mest en BC, så er det jo bare å kjøpe seg det?! Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal kjøpe det "nestbeste" i steden for det man faktisk vil ha, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg er ikke aktiv i hundeklubben men vet i hvertfall at det er en shelti og to border collier som driver med agillity og litt til og som satser Så du har noe å se på der hihi. Det er så klart mange som trener men dette er den som satser mest, så du får smøre deg emd tolmodighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det er slik at du ønsker deg mest en BC, så er det jo bare å kjøpe seg det?! Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal kjøpe det "nestbeste" i steden for det man faktisk vil ha, jeg.

Så sandt, så sandt... Det bliver nok også en BC næste gang, men det er interessant at læse om andre racer som kunne være muligheder. Jeg kender jo intet til kelpier eller korthåret collie, så tænkt hvis jeg gik glip af drømmehunden på den konto...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en DSG? den er jo litt mindre enn du kunne tenkt deg da, men den er jo så alsidig :)

Jeg er ikke til helt korthårede hunde... og så er den for lille... Jeg skal ikke have en hund, som er mindre end Pajko - han er lige det mindste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...