Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelsk springer spaniel


Kebab
 Share

Recommended Posts

Nå har vi svart deg på dette både i chatten og i andre tråder, men de fleste rasene du har spurt om er aktive raser som trenger å bruke både kropp og hjerne. Ei heller med springer kan man si at 1 time på fjellet og 30 minutter hjernetrim hver dag er riktig. En dag kan hunden din trenge mye mer, mens den en annen dag ikke trenger noe som helst. Det viktigste er at du setter av en del timer hver dag til å bruke tid på og være sammen med hunden din, og at du setter deg ordentlig inn i hvordan man skal trene og leve med en aktiv rase :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min springer får kanskje en halvtimes tur om morgenen før jobb, kanskje litt mindre. Så er vi på en times tur på ettermiddagen og en liten runde før leggetid. I tillegg så trener vi spor og lydighet. Vanligvis tre til fire ganger i uka. Jeg sykler endel med han, eller så bærer han kløv og når det er varmere i været så svømmer han endel. Jeg tror det for han er viktigere å være fysisk sliten enn psykisk sliten. Jeg tror at om han ikke hadde fått noe spesiell mental trening så hadde han allikevel vært happy, bare han hadde fått bruke kroppen sin.

Det som du kanskje skal tenke litt ekstra på med springer er at de er veldig avhengige av å være i nærheten av flokken sin, og at de ikke er så veldig enkle til å venne til å være alene hjemme for eksempel. Så det kommer til å ta en del tid når du har valp og unghund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt springer i ett år nå, og i løpet av dette året har vi vel aldri hatt noe fast system i treningsmengden vår.

Noen dager har kun vært tisseturer ( hos oss vil det si å gå løs sammen med meg langs gårdsveien på 500m og tilbake ), mens andre dager er veldig aktive med lange fjellturer. Men som regel ligger vi et sted midt mellom dette.

Vi bor på gård, og Lego kan derfor alltid gå løs sammen med oss. Han får derfor mye mosjon når han er med på gårdslivet.

På mine fridager får vi til en lengre tur, enten alene eller sammen med andre.

Jeg tror ikke man skal være bekymret for å gi hunden sin for MYE mosjon, de fleste får nok for lite. Men som flere sier, de lange turene kan man ikke starte med når man får valpen. I starten er det mer enn nok å venne seg til livet med flokken, og så øker man på sakte men sikkert etter hvert.

Jeg tror også på at om man gjør valpen/unghunden avhengig av mosjon, så har du lagt lista høyt og må følge opp dette resten av livet. Tar man livet litt med ro i unghundtiden og ikke overdriver får man en hund som ikke maser på aktivitet senere. Merk at dette er min oppfatning, og noen har sikkert andre erfaringer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...